Jump to content

Recommended Posts

Posted

det är bekräftat nu, pratade med en inskrivningsförrättare på Pliktverket GBG. Han skulle precis sätta sig ner och gå igenom enkäterna vi skrivit, kolla motivation,mönstringsvärden m.m.

Jag förstod inte riktigt vad han menade, men det var antingen 30 eller 50 platser som skulle bort kvar skulle det ändå vara en ganska stor mängd, 80-100 sa han.

De som sållades bort hamnar i utbildningsreserven och får brev om det i veckan.

De som går vidare till info-helgen får brev om vet om ca 1 vecka!

Fy fan, snacka om nervositet!!!!!!!!!!!! :( :( :lol::lol::D:wub:

• Replies 1,4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
det är bekräftat nu, pratade med en inskrivningsförrättare på Pliktverket GBG. Han skulle precis sätta sig ner och gå igenom enkäterna vi skrivit, kolla motivation,mönstringsvärden m.m.

Jag förstod inte riktigt vad han menade, men det var antingen 30 eller 50 platser som skulle bort kvar skulle det ändå vara en ganska stor mängd, 80-100 sa han.

De som sållades bort hamnar i utbildningsreserven och får brev om det i veckan.

De som går vidare till info-helgen får brev om vet om ca 1 vecka!

Fy fan, snacka om nervositet!!!!!!!!!!!! :(  :(  :D  :blink:  :angry:  :baskerPa:

Jag pratade också med honom nu, och tillägas bör att alla som inte skickat in enkäterna till honom (sista dag var idag), kommer att sållas bort först. Det var ett 20-tal som inte hade gjort detta... alltså är det ung. 20 kvar...

Posted

Jaha ? Vad gör man nu då ? Här har man gått och väntat på lumpen i över två år. Och sen får man detta besked när det snart är dax.

Fy fan vad livet känns pissigt nu. Jag hade verkligen sett fram emot detta. Efter 12 års skola äntligen få göra något vettigt. Det känns så jävla overkligt....sånt här kan bara inte hända!!!!!!

:baskerPa::D:blink:

Posted

håller med dig dause, har också väntat länge nu och ser/såg verkligen framemot inryck!

De skulle gallra bort personer nu eftersom man då skulle hinna söka till högskolan till hösten för dom som gallrades bort!

Lät dock något lugnare det där om att 20 st är redan bortgallrade pga. att de ej skickat in enkäterna!

Försvaret skulle tydligen ta bort mer än 1000 platser runt om i Sverige nu till sommaren, och det lät på inskrivniingsförrättaren som att det var MYCKET svårt att få en annan tjänst om man fick negativt besked denna veckan!

Blir till att sitta o vänta vid brevlådan hela veckan.

Skriv om ni eventuellt har fått beskedet någon dag.....

Posted

Jag vet hur det känns. Skillnaden är bara den att vi bva först på info helg, hämtade ut kängor osv, sedan fick vi brev om att det inte blir något... jag va en av de som skulle ha rykt in på F21 -98.

Kan bara säga så här.... smärtan går aldrig över, så blir ni ej antagna nu sök en annan tjänst innan ni fyller 25 och ångrar er som fan!

Posted

Skickade in mina papper idag! *phew*..

Men om man skulle bli "petad" av nån anledning måste man väl stå först i kö för inryck aug.05 ?

Bara att hålla tummarna och vänta..

Zil.. jag kan förstå hur pissigt det måste kännas.. Känns som att man nästan är där nu..

Posted

att man har handsvett o diarre nu är en underdrift.

Konstigt att man inte läst om detta i tidningarna, enligt Pliktverket så skulle omkring 1500 platser bort från försvaret, de som blir kickade hamnar i utbildningsreserven!

Kommer bli en låååååååång vecka.....

Posted (edited)

Så var det dags för årets prickskyttar att avlägga prov efter 12 veckors utbildning:

"Under v 12 var det examination av Flygbasjägarskolans prickskyttar. För att kvalitetssäkra utbildningen för både soldater och befäl genomfördes examinationen av en utomstående Prickskytteinstruktör. Denna gång var det Kn Mikael Aronsson från FMHS i Halmstad.

Examinationen bedrevs på Mästocka skjutfält under 3 dygn. Här prövades de blivande prickskyttarna i bl. a. avståndsbedömning, orientering, maskering, allmänna PSG90 kunskaper, stalking (dolt ta sig fram till en eldställning) och framför allt skytte på avstånd upp till ca 800 m. Efter 12 veckors slitsam utbildning och tre dagars prövning fick alla 6 soldater det härliga beskedet att de var godkända och belönades med "Prickskyttebågen", utbildningstecknet för prickskyttar.

Fk Wahlberg, Flygbasjägarskolan" (Saxat från F7 hemsida )

prickskyttar-och-examinator.jpg

Edited by Razvedka
Posted

@Razvedka

En liten OT fråga , uppträder prickskyttarna ensam(1-2) eller med resten av en FBJ Patrul? dvs vad har dom för plats i "organisationen"?

Posted (edited)
@Razvedka

En liten OT fråga , uppträder prickskyttarna ensam(1-2) eller med resten av en FBJ Patrul? dvs vad har dom för plats i "organisationen"?

EDIT: Detta är ingen öppen information.

Edited by Razvedka
Posted

inte här i götet heller.

Snacka om psykisk terror!

Obs Björn, de har skickat kallelsen till info-helgen i samma veva tydligen. Så de som får negativa besked får det i dagarna, o de som blir kallade till info-helgen får också det i dagarna!

Posted
@ pickensthlm

med andra ord... inte en chans att man vågar öppna kuvertet;

antingen "högvinst" eller dödsdom

//SNAFU

Precis jag kommer inte våga öppna det :baskerPa:

Posted (edited)

¨

Mil. Grundutbildning: Flygbasjägargruppchef 2004/2005

Flygbasjägarskolan F7

Signatur GB, Flygbasjägarskolan F7, 2004/2005

Man är INTE en Flygbasjägare för en man har fullföljt

utbildningen. Att kalla sig det INNAN man är färdig är

falsk marknadsföring.

Edited by LYNX
Posted

Enligt min mönstringsförättare så har dom bara plockat bort en av två plutoner utan att ens kollat på mönstringsresultat, motivation mm.. Och med min vanliga tur så tillhör jag den pluton som ska bort.. :worthy:

Han sa dock att jag skulle skriva till dom med synpunkter samt lite om mig själv och varför jag vill bli flygbasjägare.. Och det är pricis vad jag ska göra nu..

Bara att hålla tummarna för just nu känns det förjävligt! :baskerPa:

//jalle

Posted (edited)

Posten kommer först 14.00 hit så man får se sedan.

konsigt att eventuella besked inte kommit än, när andra utanför Göteborg fick så tidigt som i tisdags!

Själv da "Tarzan"?

uppdatering: inga brev idag, dock lönebeskedet! :baskerPa:

Alltid nått som piggar upp!

Man tycker ju att det borde tala till ens fördel om det dröjer med beskedet, att de negativa kommer först!

Edited by pickensthlm
Posted

Gissar på att jag å du kommer å sitta lika nervöst framför brevlådan, Den kommer välla 14,00 antagligen som du säger, men fan va surt detta skall vara da.

:D

Mvh Poria, som gillar å använda smilies.

Posted

JA!!!!! har kvar tjänsten!!!!!!!!!!

Nu jävlar ska det bli andra bullar!

Tarzan-broder, prova att ringa ansvarig handläggare på Pliktverket GBG! Han ringde mig precis! :):)

Posted

Frågade ut killen som var ansvarig för rensningen på pliktverket,

antagligen samma som de flesta snackat med!

Från början var det tänkt tre plutoner (150 man), men man har skurit ned 1/3

och (för alla mattegenier) återstår därmed 100.

De som haft 10 på motivation har man inte ens rört, menade han.

Själv tycker jag tre plutoner verkar mycket?? Kan det vara en buffert som skulle gallras bort under GSU:n o infon, eller är det SÄKBAT som kräver/krävde en utökning?? Någon inneliggande kanske kan svara?

//SNAFU (som får biljett nästa vecka :Malaj: )

Posted

fick beskedet idag efter jag ringt pliktverket att jag kommer få göra utb!!!!

Vilken j*vla lättnad :D:D:worthy:

Hoppas det har gått bra för er andra också!

Guest Obi wan K
Posted

Planen var att det skulle utbildas tre plutoner på FBJS 04-05.

Två flygbasjägarplutoner och en säk/markpluton till SÄKBAT.

Hur det blir efter nedskärningarna vet jag inte.

Posted

Nej, det här är ingen "gymnasiefråga", utan en fråga om förberedelser ...

Vad är det man brukar testa på förinfon ?

Handflatorna mot sig eller från sig vid uppdragning i bom/räck?

Undrar bara, för det ena anses väl ganska mkt lättare än det andra...

//SNAFU

Posted

någon som vet vad skillnaden är mellan att vara GB-uttagen och menig-uttagen till FLygbasjägarskolan? Alla rycker ju tydligen in på samma villkor och det är först efter GSU:n som man får olika tjänster och även menig-uttagna verkar kunna bli befäl.

Vad gör det för skillnad?

finns det vissa befattningar som kräver att man är GB-uttagen från början?

Mvh GB-uttagna Christian