Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjena, jag är noob här...

Jag har blivit uttagen till Lvpb (GJ600) i första och Kvartersmästare (MA600) i andrahand. Jag tycker inte att andravalet är så lockande och blev nog mest pålurad det ;)

Jag fick

7 i styrka

6a i kondis ( jag var förkyld, så det blev uppskattat)

9a i IQ lr vad det är...

Dock har jag glasögon, så jag fick en 6a i syn.

Min inskrivningsförättare sa att han kunde höja syn till 7a om jag kom tillbaka senare och cyklade en 7a och gjorde lite stepups. Då är jag inom kravet för jägare.

Min fråga är om jag borde söka GA927 - Flygbasjägare med dessa resultat, eller ska jag nöja mig med Lvpb? Det borde jag väll få med de betygen?

Jag vet inget värde på motivation, och det enda jag har är att om man ska göra lumpen är det väll lika bra att göra den rejält.

Men om jag nu gör provet och det är det väll ändå en ganska stor chans att jag inte får bli jägare på grund av att jag blir utkonkurrerad?

Om man blir flygbasjägare, kan de bara skicka hem de som inte klarar utbildningen? Eller tvingar de en att sluta frivilligt? För de ska väll sålla en del? Jag skulle helst vilja bli prickskytt om man nu kan bli det på Såtenäs...

En sista fråga, kan man bli tvingad att åka utomlands bara för man blir jägare?

Min mamma ä rädd om mig :)

Mvh

Rickard

• Replies 1,4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Forumsledning
Posted

Hej Edvuld välkommen till forumet.

Jag läset ditt inlägg och det slog en tanke för mig.

Jag är inte någon FBJ, men nånting jag tror jag kan slå vad om är att, vet du inte din 'motivation' eller är osäker så skulle jag rekomendera att INTE söka till FBJS.

Sök endast dit då du taggad till 110% och verklligen vill för kung och fosterland göra GUFBJS.

Skulle tro att tjänsten kräver att du verkligen vill vara där.

Dina mönstringsresultat var ju inte speciellt imponerande heller.

Jag tror att samtliga våra FBJ´are på forumet håller med mig där.

Posted

kan ta upp det där med movation. Inför årets värnpliktsomgång på FBJS var 150 stycken inskrivna på tjänsten. Man har dock sållat bort över 30 % av alla pga. att de inte uppgett högsta motivationsgraden på enkäten vi fick hemskickade.

Prova att sök Richard om du vill!

Posted

Hmm, är Lvpb en bra tjänst då? Inskrivningsförättaren sa att jag skulle sitta och bossa i en sån där AA utrustad tank, men när jag kollade på lumpen.nu står det att det är KB som ska ha de posterna...

Jag skulle vilja bli av med min andrahandstjänst, kvartersmästare och byta den till Lvpb och ha FBJ som förstaval.

Är kanske inte så troligt att jog kommer in, men jag vill försöka. Jag har alltid velat bli jägare/prickskytt, men sen blev man matad med att det var omöjligt i ett par år pga glasögon, och nu vet jag att det inte är det. Jag tror jag skulle klara det, motivationen kan jag skaffa mig om jag väl blir intagen. Jag tycker resultaten är bra om man jämför med kraven, en 4a i i"intelligens" och 5a i styrka för Flygbasjägare... I vilket fall är det ok för en "datornörd" :)

Står man utan lumpen om man efter ett tag bland FBJ anses för klen på något sätt och blir utslängd?

Posted (edited)
Hej Edvuld välkommen till forumet.

nånting jag tror jag kan slå vad om är att, vet du inte din 'motivation' eller är osäker så skulle jag rekomendera att INTE söka till FBJS.

Sök endast dit då du taggad till 110% och verklligen vill för kung och fosterland göra GUFBJS.

Alltså, vad jag menar är att jag inte vet något värde på den som andra tydligen har fått reda på. OM jag skulle bli antagen kommer jag att börja träna o ha mig mycket för att verkligen kunna fullfölja utbildningen. Jag började träna när jag gick i sjuan för prickskytt, men sen fick jag reda på att det var kört pga glasögon. Därför kan min motivation vara dålig eftersom jag inte haft den de senaste 5 åren.

Däremot är jag rädd för att bli bortsållad under utbildningen och därmed inte få göra lumpen alls under längre tid.

Tack för välkomnandet BTW :blink: //från en som hade varit beredd att träna 6 år för lumpen.

Edited by Edvuld
Posted (edited)
Står man utan lumpen om man efter ett tag bland FBJ anses för klen på något sätt och blir utslängd?

Under mitt utbildningsår så blev de Flygbasjägaraspiranter som inte klarade av tjänsten utplacerade på de andra kompanierna. Exvis på Sjukvårdsplut eller Underhållsplut. De hamnade helt enkelt där de fick plats.

De försöker så långt det är möjligt att behålla individerna inom FM, de kan vara en tillgång oavsett var de hamnar.

Edit: Stavfel

Edited by Mattias
Posted

Under mitt utbildningsår så blev de Flygbasjägaraspiranter som inte klarade av tjänsten utplacerade på de andra kompanierna. Exvis på Sjukvårdsplut eller Underhållsplut. De hamnade helt enkelt där de fick plats.

De försöker så långt det är möjligt att behålla individerna inom FM, de kan vara en tillgång oavsett var de hamnar.

gäller detta t.ex. om man har skadat sig o därför inte kan fullfölja tjänsten?

Hur pass stor möjlighet har man att själv välja var man hamnar?

Posted

gäller detta t.ex. om man har skadat sig o därför inte kan fullfölja tjänsten?

Hur pass stor möjlighet har man att själv välja var man hamnar?

Mja, det beror väl på hurpass skadad man är.

Huruvida de får välja vart de vill bli placerade så överlåter jag svaret till nån av våra eminenta FBJ, för det vet jag inte.

Posted

Om du är orolig för skador eller något liknande så är nog inte GU på FBJ något att rekommendera. Tyvärr är det så att de har 20- 30 % (lite osäker på siffrorna) avhopp pga gamla skador. Men som sagt den största andelen som hoppar av är att det är gamla skador som kommer upp igen. Tjänsten är fysisk krävande så de som har gamla skador ska tänka två gånger innan de söker den tjänsten.

Om allt är bra så visst lycka till.

Posted

jag är inte orolig och ej skadad.

Var bara intresserad av vad som hände om man inte klarade utbildningen.

En fråga, hur stor är en FBJ-pluton? Har hört rykten om att 50 man ska påbörja utbildningen på FBJS nu i sommar och undrar om detta är en eller två plutoner?

Mvh Christian

Posted (edited)

Normal pluton ca: 30 man.

Överintag sker då flera aspiranter avbryter utbildning. Siffran 50 motsvarar ganska väl detta totala intag för att bilda EN pluton.

Avbryter man utbildningen och fortfarande ses som fullt dugligt soldatämne så är man inne i systemet och till FM's disposition att omplaceras där det finns behov. Naturligtvis lyssnar man på eventuella individuella behov - men det är inte fråga om att man kan välja att bli placerad vart man vill...

Bättre då att ge sig fan på att klara utbildningen!

Edited by Razvedka
  • 2 weeks later...
  • Forumsledning
Posted

På allmän begäran så flyttas tråden tillbaka.

Egentligen skulle tråden behövas rensas kraftigt från alla mindre seriösa, ironiska, struntinlägg för att göra tråden mer överskådlig.

PM:a gärna Blågul vilka inlägg som ni anser opassande. Ange NICK + datum-tid på inlägget så blir det lättare för oss att hitta än att leta bland alla 370 inlägg.

/Henke

Posted

Med bara en vecka kvar till infohelgen slog det mig att vi i princip inte fått någon information om vad man ska/får ta med sig till dessa tre dagar!

får man t.ex. ta med sig egen löpardräkt och löparskor/och inneskor (kronans i all ära, men egna är alltid bättre!)?

Ska man ha ombyte?

Anser ni detta vara "gymnasiefrågor" så behöver ni inte lägga ner mödan att påpeka detta utan ignorera då mina frågor!

Ni andra, tack på förhand!

Ses på FBJS om en vecka gubbar! :D

Posted

Har för mig att det stog lite kort i papprena man fick tillsammans med enkäten. Stod någonting om träningskläder och / eller oömma kläder, antar att t,ex träningskor/handuk/hygienartiklar ingå i detta. Är hemma hos mina föräldrar i sthlm just nu, så jag kan inte svära på detta. Kan kolla upp detta när jag kommer hem på söndag/måndag...

Ses om en vecka, börjar bli lite nervöst....

/Cosmo

Guest Andrew
Posted

@ Picken .... du skall absolut ta med dig egna skor att springa i.

Ta med ombyt och eget träningsställ.

Se till att ha oömma kläder !

Mvh Fbj_Hälsn. // Andy

Posted

Mattias och Edvuld: Så har det varit under vår utbildning nu också, dvs att de i den mån det går blir förflyttade till andra plutoner.

Vad gäller skador beror det helt på vad det är för skador, precis som du säger. Av de avhoppade flygbasjägare som fick nya tjänster hamnade en på klargöring, en på underhåll, två på stabsledning och två på flygbassäk. Sen var det en hel del andra som hoppade av från FBJS också, vad som hände med dem har jag inte stenkoll på. Dock är det så att om man avbryter sin tjänst innan man gjort 40 dagar måste man komma tillbaka nästa år (enligt vår plutonchef iaf).

Edvuld: Om du känner dig osäker på om du klarar av utbildningen hos FBJS kanske flygbassäk kan vara ett alternativ. Vi håller i stort sett på med samma saker som FBJ, men det är inte alls lika hårt, inga baskerprov eller 6 veckor i Kiruna t.ex.

Posted

Dock är det så att om man avbryter sin tjänst innan man gjort 40 dagar måste man komma tillbaka nästa år (enligt vår plutonchef iaf).

Kan du utveckla ovanstående?

Låter konstigt, borde det inte vara att man måste komma tillbaka nästa år om man legat inne MER än 40 dagar?

Mvh Christian

Posted

Dock är det så att om man avbryter sin tjänst innan man gjort 40 dagar måste man komma tillbaka nästa år (enligt vår plutonchef iaf).

Kan du utveckla ovanstående?

Låter konstigt, borde det inte vara att man måste komma tillbaka nästa år om man legat inne MER än 40 dagar?

Mvh Christian

Ja jag håller med, det låter konstigt :lol:

Posted

Då startar infohelgen i övermorrn! :P

Hur känner ni er? Själv är jag skitnervös och har inte kunnat släppa det ur skallen på flera veckor!

Ge gärnet så syns vi på fredag!! :lala:

kram och lycka till! :dribble::Malaj:

Posted

haha jo jag är också skit nervös särskilt pga av min hälsens skada... får se vad läkarn säger men jag får önska alla er "friska" killar lycka till så får jag stå vid sidan om och kolla på :dribble:

Eller om befälen hittar på något annat kul för mig :) Får väl ligga och göra armhävningar tills ni är klara med milen :Malaj::lala:

Mvh jocke

Guest Ceasar
Posted

Ja, du Zoom du är inte ensam om att vara skadad på infohelgen. Vi får väl se vad händer :Malaj:.

Jag önskar er alla andra friska aspiranter lycka till. :dribble:

Posted (edited)

Erik anmäler sig invalid i benen... Ingen löpning för mig heller =(

Men marschen borde funka!

Gissar dessutom att infon blir ganska långt från vad som står på schemat vi fick, känns alldeles för strukturerat o så, om man jämför med de berättelser man hörde förra året när årets flyggässbagare var där...

Snart dags!

//SNAFU

Edited by SNAFU
Posted

Tips: Försök att genomföra ALLA momenten på infohelgen! (Ett bra sätt om man vill ha sin plats säker)

Visst, har man allvarlig skada så man INTE kan så skall man avstå, skada ses dock alltid allvarligt - och riskerar att återkomma under ev GU = avbruten tjänst = ingen ide att påbörja densamma...

Ge järnet och lycka till!

Posted

Kul att det är dags för info helg :) Kan förstå att ni är nervösa (ska själv iväg på infohelg om drygt 2 veckor.)

Men jag tycker som Razvedka sa att ni ska jobba på så gott ni kan.

Som jag förståt det som hoppar dom flesta av pga tidigare skador. Därför vore det inte allt för lyckat (enligt mig) att bara åka ditt och titta pga man är skadad.

Var med på så mycket man kan och gör det bästa av saken, men gör det alldeles för ont och man inte klara genom föra vissa saker, kanske man ska diskutera med någon och övervåga en annan tjänst.

10 månader i ett "tufft"/hårt förband kanske inte är värt om man får besvär som varar för resten av livet (om man ens klarar av utb. dvs).

Hoppas jag inte låter allt för pesimistisk nu, ville bara ge min syn på saken. ;)

Posted

Jag är inte särskilt orolig för min skada :) Jag har som sagt skadat hälsenan men det tror inte det kommer bli några problem att bygga upp det tills vi kommer rycka in.

Men om jag kör ingång för hårt för tidigt nu så riskerar jag att få en kronisk överansträngning och då blir helt klart igen lumpen.. så jag tror jag gör bäst i att ta det lugnt nu på infohelgen. :)

Är kanske lite OT nu men ändå ;)

Posted

Om tre timmar går bussen till F7 och FLygbasjägarskolans info-helg!

Ska bli skoj, fast man är lite spänd!

Kommer avlägga rapport här efteråt!