pickensthlm Posted October 7, 2004 Report Posted October 7, 2004 tycker det är ännu skojigare att ha en veckas ledighet efter två veckor i tjänst, eller vad säger du jalle? :P Quote
Fbj Johansson Posted October 7, 2004 Report Posted October 7, 2004 Jag tänker nog stå lite vid Norra Björke. Med en stor chokladkaka i min hand. Kanske en mugg kaffe med. Och le. Skojar, det är kul att se de inneliggande kämpa och man känner samma saker som dem om igen, för det går inte ur kroppen. Hoppas ni får ett givande baskerprov. Andrews råd om att ta UPK för UPK är bra. Och läs kartan *ler* Quote
J Lo Posted October 8, 2004 Report Posted October 8, 2004 Äntligen hemma... Det är nästan komiskt att se hur mycket regn det kommer när vi är ute i fält och hur lite regn det kommer när vi bor på kasern... Jag tror befälen mixtrar med vädret på nåt sätt... hehe För övrigt är PSG90 ett ballt vapen! Prsk-aspirant Lovén (som också hänger här emellanåt Gungner... eftersom du undrade) Quote
Shoulder Posted October 8, 2004 Report Posted October 8, 2004 Hur fungerar det här med indelningen i jägar- respektive markpluton, väljs det ut under utbildningen eller på förhand? För när jag mönstrade så stod det att jag skulle hamna på jägarpluton, men de kanske bara var snick-snack?? Quote
Jarl Posted October 8, 2004 Author Report Posted October 8, 2004 Hur fungerar det här med indelningen i jägar- respektive markpluton, väljs det ut under utbildningen eller på förhand? För när jag mönstrade så stod det att jag skulle hamna på jägarpluton, men de kanske bara var snick-snack?? Vi var halft om halft indelade vid inryck, men befälen placerade oss där de ville ha oss efter GSU:n, oberoende vart vi var "satta" innan. Klart mycket bättre. Utbildningarna är näst intill identiska, nån/några veckors skilnader blir det väl framåt vårkanten men det är absolut inget du bör gå runt och oroa dig för. Du lär får slita lika mycket oavsett i vilken pluton du hamnar på Vad fick du för info på mönstringen? Quote
Fbj972 Posted October 11, 2004 Report Posted October 11, 2004 FbjS hjälpte polisen att hitta försvunnen person. Läs mer här... Quote
Emil-9 Posted October 11, 2004 Report Posted October 11, 2004 FbjS hjälpte polisen att hitta försvunnen person. Läs mer här... Gott! inget undgår en jägarvovve!!! vi fick med dra ut en sväng direkt efter slutövningen, dessvärre fanns det inte mycket till person och hitta... Quote
pickensthlm Posted October 11, 2004 Report Posted October 11, 2004 missade den skarpa utryckningen precis, åkte hem på långpermis, inget fel med det, men hade varit kul att kunna göra en insats! Får se om det händer något liknande för FbjS i framtiden? Hur har det varit tidigare år, har civila myndigheter tagit er i anspråk vid liknande aktioner? Quote
Shoulder Posted October 12, 2004 Report Posted October 12, 2004 Jarl: Jo de verkar mycket bättre om de gör så. Är det mycket A- respektive B-lag känsla beroende på pluton?? Ingen speciell info alls faktiskt, förutom den vanliga beskrivningen av tjänsten, skulle mna få något mer? Quote
Fbj Johansson Posted October 12, 2004 Report Posted October 12, 2004 Jarl: Jo de verkar mycket bättre om de gör så. Är det mycket A- respektive B-lag känsla beroende på pluton?? Ingen speciell info alls faktiskt, förutom den vanliga beskrivningen av tjänsten, skulle mna få något mer? Flygbasjägarnas Kamratförening Quote
pickensthlm Posted October 12, 2004 Report Posted October 12, 2004 (edited) Jarl: Jo de verkar mycket bättre om de gör så. Är det mycket A- respektive B-lag känsla beroende på pluton?? Klart det är, Första pluton, jägarpluton är ju bäst! ;) Edited October 12, 2004 by pickensthlm Quote
Jarl Posted October 12, 2004 Author Report Posted October 12, 2004 Jarl: Jo de verkar mycket bättre om de gör så. Är det mycket A- respektive B-lag känsla beroende på pluton?? Ingen speciell info alls faktiskt, förutom den vanliga beskrivningen av tjänsten, skulle mna få något mer? Nej det är hur lungt som helst. Vi har knappt märkt av det äns, förutom att jägarpluton är något sämre på att bädda sängarna Quote
Fbj Johansson Posted October 12, 2004 Report Posted October 12, 2004 Tycker att ni kan prata om det på luckan i stället och hålla er till lite seriösare saker. Men det är ju vad jag tycker. Och jag har rätt. Quote
.Nisse. Posted October 12, 2004 Report Posted October 12, 2004 (edited) Fick idag hem det efterlängtade lodjurshalssmycket med posten...äntligen! lagom till ens födelsedag också Edited October 12, 2004 by .Nisse. Quote
Fbj Johansson Posted October 12, 2004 Report Posted October 12, 2004 Fick idag hem det efterlängtade lodjurshalssmycket med posten...äntligen! lagom till ens födelsedag också Grattis! Tycker dock att det skall delas ut vid muck. Det vore lämpligt tycker jag. Det var nog så förut tror jag. Hoppas att det är något som vi kan ta upp igen. Quote
.Nisse. Posted October 12, 2004 Report Posted October 12, 2004 Grattis! Tycker dock att det skall delas ut vid muck. Det vore lämpligt tycker jag. Det var nog så förut tror jag.Hoppas att det är något som vi kan ta upp igen. Japp, det borde delas ut till muck... Men jag vet att vi kom med förslaget ganska sent så det hann inte fixas till dess, får hoppas på att de inför det som "standard" igen. Quote
Fbj Johansson Posted October 12, 2004 Report Posted October 12, 2004 Grattis! Tycker dock att det skall delas ut vid muck. Det vore lämpligt tycker jag. Det var nog så förut tror jag.Hoppas att det är något som vi kan ta upp igen. Japp, det borde delas ut till muck... Men jag vet att vi kom med förslaget ganska sent så det hann inte fixas till dess, får hoppas på att de inför det som "standard" igen. Kanske KFBJ kan hålla i det och se till att det blir utdelat till muck, som tradition. Jag skall kolla upp. Quote
Slipsen Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 Finns det någon exakt siffra på hur många som tas in eller kommer som söker och har klarat kraven in? Visst, om femhundra söker så kanske de måste sätta en begränsning men om man skiter det sig om man mönstrar sent i en period? Quote
Jarl Posted October 14, 2004 Author Report Posted October 14, 2004 Finns det någon exakt siffra på hur många som tas in eller kommer som söker och har klarat kraven in? Visst, om femhundra söker så kanske de måste sätta en begränsning men om man skiter det sig om man mönstrar sent i en period? Från början var vi ca 150 st, men ganska snart plockade de bort 40 man i syft att spara pengar. Då var det dom med motivationsbrist, skador och de som presterade sämst fysiskt på mönstringen som fick lämna. Efter nerskärningen hade vi infohelg och då tappade vi ytterliggare 20 st. Vid inryck kvarstod altså ca 90 aspiranter, och efter några strapatser i början av gsu:n var det många som fick problem phsykiskt (motivationsproblem) och fysiskt och var tvungna att lämna skolan. Nu är vi 65 st kvar.. och några hänger fortfarande löst ;) Quote
J Lo Posted October 15, 2004 Report Posted October 15, 2004 Jarl: Jo de verkar mycket bättre om de gör så. Är det mycket A- respektive B-lag känsla beroende på pluton?? Det är inte alls någon sådan känsla, jag tycker man har placerat ut alla helt jämt över plutonerna, det finns både duktiga och mindre duktiga soldater i båda plutonerna. Quote
Fbj Johansson Posted October 29, 2004 Report Posted October 29, 2004 Jarl: Jo de verkar mycket bättre om de gör så. Är det mycket A- respektive B-lag känsla beroende på pluton?? Det är inte alls någon sådan känsla, jag tycker man har placerat ut alla helt jämt över plutonerna, det finns både duktiga och mindre duktiga soldater i båda plutonerna. Bra att det är jämnt. Hoppas bara att det kan bli en positiv konkurrens. Blir intressant att se slutprodukten av det hela... Quote
Guest Fågel Fenix Posted October 31, 2004 Report Posted October 31, 2004 Finns det en andra mönstring för flygbasjägare? Vilka är isåfall kraven? på mönstringen gör du, precis som för alla andra som söker en jägartjänst, ett jägartest. sen om du kommer in får du åka på en förinfo, alltså inte en extra mönstring som tex FJS har. förinfon är till för dig själv så du kan se hur du ligger till inför inryck och känna på det lite! När jag frågade på mönstringen så behöver man inte genomföra jägarteste för att sök till FBJ. Jag möstrade i FEB 04. Dock är det ju ingen nackdel att ha med jägartestet i papprena... Quote
.Nisse. Posted November 7, 2004 Report Posted November 7, 2004 Lycka till i veckan alla ni som skall ut och gå! Håll marschdisciplinen och bit ihop bara... Själv ska jag ha mattetenta, önskar att jag hade baskerprov i stället =P Quote
J Lo Posted November 7, 2004 Report Posted November 7, 2004 Lycka till i veckan alla ni som skall ut och gå! Håll marschdisciplinen och bit ihop bara... Själv ska jag ha mattetenta, önskar att jag hade baskerprov i stället =P Hehe vi kan byta om du vill... Quote
BlackIce Posted November 8, 2004 Report Posted November 8, 2004 Själv ska jag ha mattetenta, önskar att jag hade baskerprov i stället =P Hur ofta beviljas man "ledigt" för att skriva tenta? Quote
claesson815 Posted November 8, 2004 Report Posted November 8, 2004 Vinterutbildning sker i Kiruna (senast förra året, om det är några ändringar till i år får inneliggande personal besvara).Tiden däruppe varierar. Jag var där 5 veckor. Ingen toppbestigning av keb hanns med. Däremot ett baccisbesök på badhuset för att duscha då strömmen hade gått i Kalixfors. Det var svalt då... Appropå vinterutbildningen. Här kommer mina reflektioner om besökande förband som ska genomföra vinterutbildning. Jag är ganska kritisk men inte mot de enskilda soldaterna som slet hund med de förutsättningar som gavs men mot de befäl som nog måste ta sig i kragen ordenligt. Ni som varit i Kiruna på vintern vet att det är kallt på vintern. Därför kan man tycka att det borde gått ut en order om att vintermössa och tumvantar skulle medföras i packningen...detta löste dock förrådet. Dock så upptäckte de med tiden att det var kallt. Så pass kallt att man övade växelvis framryckning i meterdjup snö iklädd komarock. efter detta så hade man fått upp värmen så pass mycket att man beslöt sig för att öva bandvagntolkning utan förstärkningsplagg. Summa sumarum: Sjukstugan hade mycket att göra. Jag kan säga att vi som såg dom led och jag undrar fortfarande om de kände att de hade lärt sig något, i och för sig är att lära av sina misstag också att lära... Quote
Razvedka Posted November 8, 2004 Report Posted November 8, 2004 Själv ska jag ha mattetenta, önskar att jag hade baskerprov i stället =P Hur ofta beviljas man "ledigt" för att skriva tenta? Du ska nog in i annan tråd med den frågan, alt starta en! sannolikt har du missuppfattat tidigare inlägg ngt! Läs om och kolla deras profiler... Quote
BlackIce Posted November 8, 2004 Report Posted November 8, 2004 Det här var min 3:e tabbe på bara några dagar Quote
.Nisse. Posted November 8, 2004 Report Posted November 8, 2004 Det här var min 3:e tabbe på bara några dagar Haha, dags att snäppa upp sig i så fall =) Quote
SNAFU Posted November 8, 2004 Report Posted November 8, 2004 Spänningen låg i luften när man klev in i matsalen idag... Quote
Recommended Posts