SNAFU Posted November 25, 2004 Report Posted November 25, 2004 (edited) Fbjs kommer förmodligen flyttas till f17 och livgardet, under vilket namn är oklart, men verksamheten kommer finnas kvar, På livgardet finns ju redan en "säkpluton mark" precis som på fbjs, så systemet (säkbat 04) i sig försvinner inte... iofs har de lite olika inriktningar, men huvudtanken med dem är desamma (om jag fattat rätt). Edited November 25, 2004 by SNAFU Quote
.Nisse. Posted November 25, 2004 Report Posted November 25, 2004 (edited) Vad käkar hundarna under längre uppdrag? Hundmat av olika sorter, när det skall festas till lite kan de få en torkad oxlem eller ett grisöra att tugga på B) Edit: vill inte att felaktiga rykten sprids Edited November 25, 2004 by .Nisse. Quote
Guest matte Posted November 25, 2004 Report Posted November 25, 2004 (edited) .Nisse.Senast i helgen hörde jag det räknas upp som framtidsalternativ från en mycket pålitlig källa. Jag skulle bli mycket förvånad isåfall... ...och mina källor är mycket pålitliga... B) Edited November 25, 2004 by matte Quote
KD803 Posted November 25, 2004 Report Posted November 25, 2004 Fbjs kommer förmodligen flyttas till f17 och livgardet, under vilket namn är oklart, men verksamheten kommer finnas kvar, På livgardet finns ju redan en "säkpluton mark" precis som på fbjs, så systemet (säkbat 04) i sig försvinner inte... iofs har de lite olika inriktningar, men huvudtanken med dem är desamma (om jag fattat rätt). Att säkbat kommer att finnas i framtiden är det nog ingen som ifrågasatt. Det är dock inte samma sak som att fbj kommer att finnas. Däremot är det kanske inte omöjligt att officerare från FBJS kan finna ett nytt hem på Livgardet och där jobba med säkförband. Quote
Guest matte Posted November 25, 2004 Report Posted November 25, 2004 (edited) Precis Edited November 25, 2004 by matte Quote
Jarl Posted November 26, 2004 Author Report Posted November 26, 2004 FbjS kanske flyttas till rånneby tom.. men allt är som vanligt spekulationer och gissningar.. ;) Jäkligt synd, tycker det ligger bra på F7. Quote
Guest Andrew Posted November 26, 2004 Report Posted November 26, 2004 FbjS kanske flyttas till rånneby tom.. men allt är som vanligt spekulationer och gissningar.. ;) Jäkligt synd, tycker det ligger bra på F7. Jag tycker nog iofs att det hade varit bättre att ha Fbjs stationerat på fd. F6 Quote
Sir Vival Posted November 26, 2004 Report Posted November 26, 2004 FbjS kanske flyttas till rånneby tom.. men allt är som vanligt spekulationer och gissningar.. ;) Jäkligt synd, tycker det ligger bra på F7. Jag tycker nog iofs att det hade varit bättre att ha Fbjs stationerat på fd. F6 Ja suck, ja... Gamla kära förlorade F6... Quote
E_Jarlert Posted November 26, 2004 Report Posted November 26, 2004 Ja de skall lägga ned all värnpliktsverksamhet på F7, när vet jag inte, så det lär finnas ett litet tag till förhoppningsvis. Fbjs kommer förmodligen flyttas till f17 och livgardet, under vilket namn är oklart, men verksamheten kommer finnas kvar, förmodligen kommer de kanske att i framtiden bestå av yrkerssoldater och inte värnpliktiga. Men som sagt, ingenting är ännu bestämt och det mesta rör sig om spekulationer och gissningar. Edit: uppfattat Vi på Flygbassäk på F7 har fått höra att Jägarskolan kommer finnas kvar i en reducerad form samt att en bevakningspluton kommer att utbildas. All annan värnpliktsutbildning på F7 försvinner från och med nästa höst. Quote
106 Posted November 27, 2004 Report Posted November 27, 2004 FbjS kanske flyttas till rånneby tom.. men allt är som vanligt spekulationer och gissningar.. ;) Jäkligt synd, tycker det ligger bra på F7. Jag tycker nog iofs att det hade varit bättre att ha Fbjs stationerat på fd. F6 Instämmer, men den nedläggningen berodde väl på att Gripen hamnade på F7, samt att Herkules fanns där (med relativt nybyggda hangarer). Men vid den tiden utbildades MPJ på K3 så det hade funnits klara samordningsvinster med att ha FBJS på F6. Hur kommer det sig att man diskuterar flytt till F17 istället för F21 (som ju utbildat en pluton), är det samordningmöjligheterna med Bassäk i Karlskrona? Quote
.Nisse. Posted November 27, 2004 Report Posted November 27, 2004 Hur kommer det sig att man diskuterar flytt till F17 istället för F21 (som ju utbildat en pluton), är det samordningmöjligheterna med Bassäk i Karlskrona? Har hört att de inte klarade av att hålla utbildningen på samma nivå på f21, men jag förstod aldrig varför. Det finns i alla fall flygbassäk där uppe också. Hur som helst lär det inte finnas bättre ställe än F7 att ha skolan på. Quote
KD803 Posted November 27, 2004 Report Posted November 27, 2004 Hur som helst lär det inte finnas bättre ställe än F7 att ha skolan på. Varför inte? Quote
.Nisse. Posted November 27, 2004 Report Posted November 27, 2004 Varför inte? Mest beroende på att det är en geografiskt bra plats, Hunneberg som är ett mkt bra övningsområde ligger nära flottiljen, andra bra övningsfält perfekta för flygbasjägarverksamhet finns också i närheten. Flygvapnets transportenhet ligger också på f7 (tp84) vilket gör det enkelt att ordna längre resor. Värpliktiga behöver inte heller resa särskilt långt på permissionerna, Gbg och Jönköping ligger nära, Sthlm tar ca 3,5h med tåg. Sen har de ju byggt ny matsal också, då e de la dumt att inte använda den =P men det e ju tradition att göra sig av med allt när man precis byggt ny matsal... Quote
106 Posted November 27, 2004 Report Posted November 27, 2004 Flygvapnets transportenhet ligger också på f7 (tp84) vilket gör det enkelt att ordna längre resor. Både F17 och F21 har Tp100C, dock endast plats för 35 pax (civilt, vet inte hur det är i FV). Värpliktiga behöver inte heller resa särskilt långt på permissionerna, Gbg och Jönköping ligger nära, Sthlm tar ca 3,5h med tåg. Beror på var man bor. :P Visst ligger det mer centralt än F21 och F4 men det är inte alltid lätt att åka till/från F7, har fått göra buss-/tågresor med 3-4 byten och endast 2-3 minuters marginal vid varje byte, som tur var gick tågen i tid för en gångs skull. Men förr när man inte sökte tjänster hur som helst utan det rekryterades från ett visst geografiskt område för varje kull flög de ibland hem vpl med Tp84, blev väl billigare än att beställa biljetter till en hel pluton som ändå skulle till samma ställe. Rent kommunikationsmässigt tycker jag annars att bla F6 låg bättre, buss till Skövde och därifrån tåg till t ex Sthlm, Gbg, eller Nässjö och sedan vidare ut i världen. En av fördelarna med LG är att det är lätt att ta sig därifrån. Sen har de ju byggt ny matsal också, då e de la dumt att inte använda den =P men det e ju tradition att göra sig av med allt när man precis byggt ny matsal... Det har i och för sig F17 också gjort, men där berodde det snarare på att den gamla brann ner. Men jag tror inte att någon annan flottilj har så många flygbaser så nära. Tycker det vore synd om det blev ännu ett förband som knappt bedrev någon värnpliktsutbildning, det borde dessutom försvåra rekryteringen till F7, när nu rekryteringen kommer igång igen. Quote
KD803 Posted November 27, 2004 Report Posted November 27, 2004 Men jag tror inte att någon annan flottilj har så många flygbaser så nära. Detta är dock på väg att förändras. Efter FB04 så blir i princip bara Hagshult och Jokkmokk kvar. Alla andra baser ska avvecklas, även om det väl kommer att ta tid. Finns väl ett skäl till att man nu rekognoserar civila flygplatser... Quote
Guest matte Posted November 28, 2004 Report Posted November 28, 2004 (edited) 106: Tycker det vore synd om det blev ännu ett förband som knappt bedrev någon värnpliktsutbildning Vad menar du? För övrigt...alla flygbaser kommer på sikt försvinna. Det blir bara flottiljerna kvar. Bla därför Basbat08 - där FBJS inte ingår. Edited November 28, 2004 by matte Quote
Jarl Posted November 28, 2004 Author Report Posted November 28, 2004 Sen har de ju byggt ny matsal också, då e de la dumt att inte använda den =P men det e ju tradition att göra sig av med allt när man precis byggt ny matsal... Ofta man får äta där ;) Men visst, den är helt underbar! Quote
Gunn0r Posted November 28, 2004 Report Posted November 28, 2004 (edited) @Jarl: ang. din fråga i den andra tråden (om de som ska rycka in i augusti '05 har fått tid till förinfon) så är svaret nej, personligen har jag inte fått någon tid/papper om förinfon. Har för övrigt redan fått beslutet om inskrivning. Edit: stavning. Edited November 28, 2004 by Gunn0r Quote
106 Posted November 28, 2004 Report Posted November 28, 2004 106:Tycker det vore synd om det blev ännu ett förband som knappt bedrev någon värnpliktsutbildning Vad menar du? Vad jag menar är att det vore synd om i princip all värnpliktsutbildning försvann från F7 och att det i princip bara blev utbildning av 39-förare kvar. Eftersom förråd, matsalar mm ändå behövs borde det vara mer kostnadseffektivt om man även utbildar vpl. Till exempel bedrev F5 (och F14 ?) utbildning av basbataljoner fram till nedläggningen, trots att man på flygsidan bara bedrev utbildning av ff. Basbat 08 har jag tyvärr inte hittat någon mer info om, vet någon om det finns mer på nätet? Kommer FBJ enbart ingå i säkbat eller kommer det finnas fler uppgifter? Vad hände med CSAR, eller gick den uppgiften till K3? Quote
KD803 Posted November 28, 2004 Report Posted November 28, 2004 Till exempel bedrev F5 (och F14 ?) utbildning av basbataljoner fram till nedläggningen, trots att man på flygsidan bara bedrev utbildning av ff. Ja, men på den tiden hade Flygvapnet en betydligt större markorganisation. Då behövdes varenda utbildningsplattform man fick tag i. Idag är situationen annorlunda, minst sagt. Basbat 08 har jag tyvärr inte hittat någon mer info om, vet någon om det finns mer på nätet? Det är ingen som riktigt vet hur basbat 08 kommer att se ut. Det är inte ens säkert att det kommer att bli en basbataljon... Det jag har hört på skolan är 1) det blir nog inte 2008, snarare 2009 2) konceptet kommer att bygga på att man baserar på en flygflottilj motsv. Kanske i Sverige men troligare i utlandet. Därigenom faller behovet av fbj då man i stor utsträckning kommer att förlita sig på värdnationen för säkerheten. Det som återstår blir snarare bevakningssoldater-på-steroider än dagens säkförband. Kommer FBJ enbart ingå i säkbat eller kommer det finnas fler uppgifter? Med tanke på utvecklingen på bassidan så är det troligast att fbj försvinner. Kompetensen kommer dock att leva vidare inom ramen för säkbat men knappast med en flygvapenspecifik prägel. Quote
think Posted November 28, 2004 Report Posted November 28, 2004 Vi som sk göra vpl Augusti 2005 som flygbasjägare..Blir vi utan utb helt? "Kanske ingen som vet men man kan ju hoppas" Quote
flyg_micke Posted November 28, 2004 Report Posted November 28, 2004 Jo jag tror vi kan vara rätt så lugna. Quote
think Posted November 28, 2004 Report Posted November 28, 2004 Får hoppas det:) Vad tycker ni om längdskidor som vinterträning? Kör gym 4ggr i veckan fotboll 2ggr i veckan tänkte lägga till ett pass med skidor! Ska börja marschträna så snart jag hittat en ryggsäck! Quote
.Nisse. Posted November 28, 2004 Report Posted November 28, 2004 Får hoppas det:) Vad tycker ni om längdskidor som vinterträning?Kör gym 4ggr i veckan fotboll 2ggr i veckan tänkte lägga till ett pass med skidor! Ska börja marschträna så snart jag hittat en ryggsäck! Tycker det är mkt bra, ger mer än löpning, sen kan det vara skönt att ha tekniken inne när ni börjar åka med ryggsäck och pulka annars blir det jävligt jobbigt. Jag hade en del nytta av att ha åkt skidor innan lumpen. Quote
think Posted November 28, 2004 Report Posted November 28, 2004 Låter bra det! Behöver verkligen öva.. och det är ju bra läge nu när vi har så mycket snö i dalarna.. Hur långt bör man satas på att åka för att det ska ge något? B) Quote
Magnus Posted November 28, 2004 Report Posted November 28, 2004 Hur långt bör man satas på att åka för att det ska ge något? Du ska åka tillls det är riktigt jobbigt. Då åker du en liten bit till. Sen vilar du nästa dag så att du inte skadar dig. Typ. Quote
flyg_micke Posted November 28, 2004 Report Posted November 28, 2004 Hur lång vinterutbildning har FBJ?? Allså hur länge är dom i norra sverige?? Ska rycka i som Flygbasjägarpatrullchef i Augusti 05, är lite nyfiken. Quote
Razvedka Posted November 29, 2004 Report Posted November 29, 2004 106: Tycker det vore synd om det blev ännu ett förband som knappt bedrev någon värnpliktsutbildning Vad menar du? För övrigt...alla flygbaser kommer på sikt försvinna. Det blir bara flottiljerna kvar. Bla därför Basbat08 - där FBJS inte ingår. @MATTE: Det skulle vara intressant att se din profil! Det är alltid intressant att se vilka eventuella belägg man kan ha för sina påståenden! SÄRSKILT som du benhårt framför ngt som det ännu ej fattats beslut om! Quote
.Nisse. Posted November 29, 2004 Report Posted November 29, 2004 Hur lång vinterutbildning har FBJ??Allså hur länge är dom i norra sverige?? Ska rycka i som Flygbasjägarpatrullchef i Augusti 05, är lite nyfiken. Fbj har 6veckor. Säkplutonen som också utbildas på fbjs kommer ha 2veckor i år. Quote
Recommended Posts