Jump to content

Recommended Posts

Posted
Det låter inget vidare... Hoppas verkligen att du återhämtar dig vad tiden lider! Du är ju av det segare materialet, så det lär väl lösa sig!

Håller kleptomantummarna!

Tack broder! :dong:

• 2 weeks later...
  • Replies 1,4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Jarl:

Ah, min personliga favorit på gsun, ärligt talat, jävligt soft, se till att ha en stark lina bara så storgäddan inte snor alla dina beten som den gjorde för mig. :worthy:

Edited by .Nisse.
Posted
Överlevnaden ligger och väntar runt hörnet, det ska bli gött ;)

Ni kommer hata det och ni kommer älska det!

ni kommer bli så desperata efter mat att ni utan problem kunnat betala 1000 spänn för en donkan börgare m.m

Lycka Till!

Posted (edited)
Bara 2 veckor kvar av gsu´n, blir förmodoligen de jobbigaste.

Tvekar jag på, möjligen överlevnaden beroende på hur du upplever den, som Niclas sa...man kunde betala en del för mat, vi hittade en tidning med lunchmenyer för ett 10tal restauranger som blev väldigt välläst =)

Edited by .Nisse.
Posted
Om du muckar med någon form av hörselskada har befälen sannolikt begått fel. Ingen är betjänt av en lomhörd flygjäsbagare.

Helt rätt, under min GU var reglerna för hörselskydd betydligt mer slapphänta än de är idag.

Då fick man skjuta x antal skott under en viss tid utan hörselskydd, idag har man väl nollgräns om jag inte är helt ute och cyklar?

Med de nya aktiva hörselskydden är det hellre inga/mindre problem att patrullera med dem.

I en skarp situation hade jag kanske inte valt att patrullera med dem dock?

Du hör till och med bättre med aktiva kåpor än utan :baskerPa:

Posted
Du hör till och med bättre med aktiva kåpor än utan :)

Ja, delvis, men det duger inte bara med bättre, jag tycker man tappar en del av förmågan att riktningsbestämma.

• 2 weeks later...
Posted

GSU´n avslutades i fält med 2 veckors ständigt regn och då gjorde vi både soldatprovet och överlevnaden. Annars är väl allt som "vanligt", inga direkta incidenter :lol:.

Befattningsutb tar vid nu på måndag, det ska bli intresant. Lite tråkigt är att vi har beredskap så vissa (jag tex ;) ) får inte åka hem.. 0:)

Jarl:

Ah, min personliga favorit på gsun, ärligt talat, jävligt soft, se till att ha en stark lina bara så storgäddan inte snor alla dina beten som den gjorde för mig.

Tyvärr blev det inte nån "vackert_väder_utflyckt" som ni hade förra året. ;) med ösregn, blåst och kyla placerar jag lätt överlevnaden som värst hitenstill.. :2guns: ..

:D

Posted
GSU´n avslutades i fält med 2 veckors ständigt regn och då gjorde vi både soldatprovet och överlevnaden. Annars är väl allt som "vanligt", inga direkta incidenter :lol:.

Befattningsutb tar vid nu på måndag, det ska bli intresant. Lite tråkigt är att vi har beredskap så vissa (jag tex ;) ) får inte åka hem.. 0:)

Jarl:

Ah, min personliga favorit på gsun, ärligt talat, jävligt soft, se till att ha en stark lina bara så storgäddan inte snor alla dina beten som den gjorde för mig.

Tyvärr blev det inte nån "vackert_väder_utflyckt" som ni hade förra året. ;) med ösregn, blåst och kyla placerar jag lätt överlevnaden som värst hitenstill.. :2guns: ..

:D

Tack för den updaten :)

Överlevnad fanns ju inte som moment när en annan gjorde GU på den gamla onda tiden... dock fanns ju det dåliga vädret...

Bit ihop och lycka till med resten :)

Posted

Jag kan säga att överlevnaden var DET värsta jag gjort i hela mitt liv... Till råga på allt började det dagen efter soldatprovet, så man var ju inte i den bästa formen

3 dagars ösregn och kyla utan någon mat är inget man direkt vill ha, jag hade fältkoma större delen av tiden... hehe

Sen fanns det ju mysiga stunder också, som att ligga sked med en snubbe under en gran en hel natt ;) , men som sagt, där var INGET ROLIGT

I övrigt har vi vart vid Horssjön nära Karlstad de hätr två veckorna och genomfört allt detta plus lite till, skarp stridsparsskjutning och lite sånt...

:lol:

Posted
Jag kan säga att överlevnaden var DET värsta jag gjort i hela mitt liv...

Inte för att det är någon tröst eller så, men det där kommer du säga ett par gånger till innan muck. :lol::D:blink::blink:

.................kiruna

kämpa på!

Posted
Inte för att det är någon tröst eller så, men det där kommer du säga ett par gånger till innan muck. :lol::D:blink::blink:

.................kiruna

kämpa på!

LOL :D

Posted
Jag kan säga att överlevnaden var DET värsta jag gjort i hela mitt liv...

hehe! precis, typ varje gång du kommer hem till mor å far så har du alltid något nytt som är värre än det andra! men bit ihop över & underkäken nu alla lodjursungar å visa pannben!

Posted

vad som är kul nu efter att vi varit i Karlstad är att vi blivit indelade i plutoner, patruller o befattningar nu! Ska bli riktigt intressant när spec-utbildningarna börjar på måndag, något man verkligen sett fram emot länge!

Kan hålla med mina bröder om att dessa två veckor var överlägset de jobbigaste under GSU:n, regnigt, svinkallt o mycket marschande i berg är ingen solsemester direkt!

Rapport från patrullchef på första pluton, Jägarpluton. :blink:

Posted (edited)

Då jag tidigare skrivit om hur jag "halkade" in på skolan så

"lägger" jag ett brev ( hittade det när jag städade...kanske bör

städa LITE oftare :unsure: ). Fick det då jag "tjötade"

på dem för att få en plats på FBJS.

Resize_Wizard-211.jpg

Edited by LYNX
Posted

Egentligen borde jag passa på att lägga upp några bilder på hur fötterna kan se ut efter 2 veckor uppe i ett regnigt horsjön, men de passar sig bättre på rutten.com ;) Och för att låta er kunna äta för resten av året så låter jag bli :)

Posted
Egentligen borde jag passa på att lägga upp några bilder på hur fötterna kan se ut efter 2 veckor uppe i ett regnigt horsjön, men de passar sig bättre på rutten.com ;) Och för att låta er kunna äta för resten av året så låter jag bli :)

tror många här har sett såna fötter IRL, men det ä ju alltid trevligt med lite skoskav ;)

visst är de Värmländska skogrna underbara :)

har ni varit i Svamphålet Hagshult än då?

Posted (edited)

Tjenare grabbar !

Efter GU´n så svr jag att aldrig mer komma tillbaka till Hagshult. Sen börjar man på Säk-skolan i Halmstad och tro f*n att man har första övningen där samt att man ska dit igen. Det är ju helt otroligt !

HAGSHULT - Sasse = 2-0

:)

Edited by SAS-man
Posted
Tjenare grabbar !

Efter GU´n så svr jag att aldrig mer komma tillbaka till Hagshult. Sen börjar man på Säl-skolan i Halmstad och tro f*n att man har första övningen där samt att man ska dit igen. Det är ju helt otroligt !

HAGSHULT - Sasse = 2-0

:)

alla vägar leder till Hagshult... :navy: ;)

Posted (edited)
Tjenare grabbar !

Efter GU´n så svr jag att aldrig mer komma tillbaka till Hagshult. Sen börjar man på Säl-skolan i Halmstad och tro f*n att man har första övningen där samt att man ska dit igen. Det är ju helt otroligt !

HAGSHULT - Sasse = 2-0

:ph34r:

Andy - Sasse 1 - 0 ;) <----- Resultatet i den matchen är presskiberat pga av vissa personers säkerhet :D,O:D

Andy - Hagshult 1-1 < ----- en gång under GU.....och en gång som B-styrka mot Sasse ihop med 2Sharp.

Under GKÖn tyckte våran PCh att vi lika gärna kunde köra patrullering med Zodiac gummibåtar , han hade helt klart en poäng De som varit i Hagshults skogarna förstår säkert att det inte var ett helt idiotiskt förslag , de som kommer till Hagshult under en regnig period kommer ganska fort att inse att man bör överväga att FRRY i torrdräkt. ;) :)

Edited by Andrew
Posted
Andy - Sasse 1 - 0 ;) <----- Resultatet i den matchen är presskiberat pga av vissa personers säkerhet ,O:ph34r::D

Andy - Hagshult 1-1 < ----- en gång under GU.....och en gång som B-styrka mot Sasse ihop med 2Sharp.

HAHAHA...

Det där har man ju hört talas om...

Posted
alla vägar leder till Hagshult... :winner: ;)

Jaa..... på något sätt hamnar man på de ställena man verkligen, absolut inte alls ville hamna igen på...

För mig var det Gunnarn... hatade det under GU... hamnade där på KFK typ 6-7 år senare... fy fan.. det enda bra med det stället var mattanternas x-tretm goda omsorg...

Posted
För mig var det Gunnarn...

Ja, fy helvete... Han som skapade Gunnarn hatade verkligen människor...

Har f.ö. ett roligt minne därifrån:

Gunnarn, 1995. Ca - 30 grader. Mitt i natten.

Min grupp hade, under lång tid, varit i arbete och behövde nu en välbehövlig återhämtning. Gruppen smäller upp två låga skärmskydd ställda mot varandra, med lite avstånd emellan. Öppen eld användes som värmekälla. Så fort någon ställde sig upp i någon av ändarna började röken välla in i skärmarna, vilket blev helt olidligt. Alla fipplade klart för sedan ligga still på sin plats.

Rök börjar, återigen, välla in i skärmarna. När jag tittade upp mot en av ändarna ser jag en mörk siluett. En av hundförarna, som var mycket sliten, blir förbannad och väser, på bred stockholmska: - "Flytta på dig förhelvete din jävla idiot, eller så gör jag det åt dig!".

Personen svarar: - "Tilltalar du mig på det sättet igen, så kommer jag att släpa ut dig i snön och misshandla dig - förstått?". Rösten tillhörde en viss Lt O.

Hundföraren svarar snabbt: - "Uppfattat, Löjtnant".

Många försök till att kväva skratt hördes under lång stund på platsen...

Posted

Hörde att inneliggande blivit uppdelade i plutoner nu, ngn som vet hur många som hamnade i fbj och hur många som hamnade i markstrid(eller vad det hette)?

Posted

Befattningsutb går bra på alla fronter. GSU´n var också charmig men på ett annat sätt.. ;)

Och tiden går fort, känns som att det var igår man ryckte in, lite kusligt. Man börjar även bli lite smånervös inför baskerprovet som närmar sig med jägarkliv :dong: Hoppas ni blir ett gäng som hejjar på :huh: