Jump to content

Befälens attityd

Recommended Posts

Folk med erfarenhet får gärna skriva lite om den attityd de upplevde att befälen hade gentemot de värnpliktiga. Vilken metodik använde de sig av?

Har hört en del skräckexempel från Amf1 om pennalism, kollektiv bestraffning o.s.v. Finns detta på andra förband som utger sig för att vara lite "hårdare" typ kavalleri förbanden.

Tacksam för svar,

Polar

Polar: Tro inte allt du hör om Amf1....Jag har arbetat och gjort min värnplikt där och visst existerar det rötägg som missbrukar sin makt, men det gör det nog på alla regementen i vårt avlånga land!

Fridens liljor  // Fk Klinken

Folk med erfarenhet får gärna skriva lite om den attityd de upplevde att befälen hade gentemot de värnpliktiga. Vilken metodik använde de sig av?

Har hört en del skräckexempel från Amf1 om pennalism, kollektiv bestraffning o.s.v. Finns detta på andra förband som utger sig för att vara lite "hårdare" typ kavalleri förbanden.

Det där med metodik och pedagogik i det militära har vi diskuterat lite tidigare, om det var här eller på det gamla forumet. Bl.a. vid det tillfälle som ett befäl hotade med att "glocka" en vpl. Jag tror vi alla var rörande överens om att det var fel.

Men det är alltid en chock när man kommer direkt från det "civila livet" till det militära. Skillnaden är enorm, minst sagt. Sedan är det ju givetvis skillnad på olika förband och olika befäl. Men jag tror inte att det är speciellt hemskt någonstans i Sverige. (Bortsett från befäl som "glockar" vpl.) Det läses väl en hel del pedagogik m.m. på MHS.

Kollektiv bestraffning.. tja. Vad räknas som "bestraffning", och vad räknas som "fys" t.ex.? :D

/Ing

Tyvärr verkar de befäl  som har den läggning du pratar om, att dras till jägarutbildningarna, eftersom de ju är den tyngsta och "häftigaste" utbildningarna. Dessa befälstyper förekommer självklart på alla förband i någon form.

Det kan vara en blandning av ungdomligt oförstånd och sociala faktorer, som gör att de agerar som de gör, men de är på inga sätt i majoritet.

Till största delen så är det dock vettiga, trevliga och kompetenta befäl på förbanden idag. De som märks är ju tyvärr de som skriker och skymfar sina soldater...

//Magnus

Befälens attityd borde vara gemensam för alla. Pedagoik ingår ju so ett ämne på MHS samt Etik och moral. Ledarstilar kan ju variera mellan befäl - heltklart - på samma sätt som olika personer är just olika. Men att attityden skulle vara av nedvärderande eller elak art, då har man nog inte fattat sin yrkes roll som officer. Att vara hård men ändå rättvis och att föregå som ett gott exempel och en god ledargestalt är nog det som är mer inne idag. Visst finns det gamla (och nya) röt ägg i organisationen. Men att nyttja sin personal till rätt ändamål och att ha alla med sig är det viktigaste. Vägen dit  är iof lång. mend nyinryckning och allt. Men intrycken för den nyiryckte är ju också stölrsta då och allt upplevs som jobbigt och svårt, men det är ju en del av resan.

Jo inte för att jag gjort lumpen men det här med kollektiv bestraffning och olika fys. straff tycker jag verkar vara en gråzon som jag tror Ing. var lite inne på. Jag menar det hör väl lite det militära som en del av fysträningen.

Värnpliktsnytt verkar dock vara av en helt annan uppfattning...

Det är väl som regel så att befälen är hårda som attan i början men blir lite mer civiliserade vartefter värnplikten fortskrider. Självklart finns det väl undantag med überbefäl som ska flåsa dej i nacken genom hela värnplikten men inte såå vanligt tror jag.

Det är bra att befälen är hårda i början därför att...

1. Du/Gruppen får respekt för chefen

2. Det blir lite Jag/Vi mot befälet vilket främjar Ditt/gruppens resultat.

3. Du lär dig lyssna och ta order vilket gör hela verksamheten säkrare.

Sen kan det ju inte hjälpas att vissa är födda till ärkearslen och inte kan dricka den sprit du bjuder på under civila förhållanden, men det får ju stå för dem. Mer till dig!! :D

Guest stor och tung

Befälens attityd varierar ju helt klart

men alla som håller på å gnäller om att befälen är så hårda å så vidare måste väl börja inse att man lär ut soldater att kriga å kriget är ju kanske inte det allra vakraste direkt..

sedan så snackas det alltid en hel del om befälen på KJ/FJS/k3 m.m. det är klart att det skall vara hårt .. någon som söker till fjs. kj måste ju veta innan att det skall bli hårt, dåligt med sömn m.m. å det är ju ofta ( nästan alltid) som det kommer motiverade soldater till de förbanden som beredda på att ta lite skit å det är väl inget fel i det ( glockningen vart ju iof fel ). tänk er detta senariot istället. Vpl svensson, kock på ett trängreg eller vpl nilsson transportledare m.m som letar efter olika punkter i SäkI så de exempelvis skall slippa maskera fordonet eftersom det är högre än 2 m å de har inte säkerhetssele så då kan de ju givetvis inte maskera fordonet. SäkI är bra i vissa punkter men inte allt... det finns mycket i SäkI som bara är jobbigt ex. badning, (övergång vattendrag). det finnns ju för FAN ( ursäkta språket ) mer SäkI böcker än vad det finns UTBreglementen å det är väl inte riktigt rätt.

det är ofta sådana soldater som tycker att befälen är hårda å elaka när dom inte får lagad mat å får gå å skita i bajamajan eller ha en snabbmarsch. å sådana soldater borde sollas bort vid mönstringen. då är det bättre att folk som vill göra lumpen men har problem med ex allergier för göra lumpen ( iof är mönstringsförättarna inga höjdare)

å inte tala om alla som ville göra lumpen vid mönstringen men sedan får kalla fötter vid inrykt  å tycker att allt är skit från början. det är klart att lumpen blir ett H-E för dom... det blir ju så om man inte går inför det.. går man in för det är ju lumpen hur kul som helst..

Befäl skall vara hårda lite elaka men framför allt skall de vara mycket pedagogiska å det är ju det flesta befäl... så sluta gnäll å gå in för lumpen ( det är mitt tips)

hade förövrigt en kapten som vart utb vid FJS som Plutonchef under min KBS... han vart hård, elak å dom som tog det blev sedan bra KB elever medan dom som tyckte det vart jobbigt att ha långa strappatser på flera dagar  å överlevnad i 1,5 vecka å strid i flera veckor isträck å gnällde på skavande fötter m.m m.m blev inga vidare bra KB elever... så hur fan ( ursäkta språket igen) kan man vara så dum å vilja göra en tjänst i 15 månader å  sedan komma på det att det gjorde lite ont å alla vart inte snälla mot en hela tiden å en fick lite lite mat ibland å så.. det undrar jag.. värnplikten i dagens sverige är ju nästan frivillig nu....

just nu har vi bara lugna befäl på Artbat på I19 men då är den suraste på semester =/ men även han verkar vettig då han gick fram till en person som inte fattade hur man gjorde en helomvändning och tog det lugnt och metodiskt inte gormandes i ansiktet.

Guest stor och tung

Ok.. fel av mig .. givetvis vart det ingen som gnällde ...kom väl lite överstyr .. tycker det är så jobbigt med omotiverade soldater...

men iof så kanske det kommer in en hotentott som snart skall göra lumpen å då kanske han förstår det att man skall gå in får det :)

Vill med risk för att röra upp en hel del känslor flika in med lite tankar bakom befälens attityd.

I min bekantskapskrets finns det många officerare och även ett par lärare, till och med en fd officerare som sadlat om till lärare.

Dom är rörande överens om att det finns en markant ”hård”  attityd bland männen i övre tonåren. Särskilt mot personer i auktoritära roller som t ex poliser, lärare och befäl när det är dags att rycka in. Alla uppvisar givetvis inte eller har inte den här attityden med sig, men det finns oftast där i större eller mindre utsträckning.

Vad den kommer sig av kan man ju bara spekulera i men en del i det hela torde komma från ett samhälle där det är ”fult”  av vuxna att säga ifrån, där det är ”okej”  och ”tufft”  att vara stöddig i skolan och skita i vad läraren säger.

Kanske är det så att man saknat en man(lig) förebild under sin uppväxt, att man inte haft kontakten med vuxna män på ett bra/föredömligt sätt. Man har vuxit upp i förhållanden där man mer eller mindre sluppit stå till svars för sitt agerande och handlande.

Helt plötsligt kommer det en man som heter ”Fänrik” och som talar om för dig vad du ska göra. Lika plötsligt är det inte längre okej att ”skita it” , att göra det senare för ”jag orkar inte” .

För många är och kommer värnplikten att bli en tuff omställning. För många är värnplikten det första steget ut i det vuxna livet. Det kan till och med vara så att det är första gången man en längre tid sover borta från mamma och pappa, borta från hemmets trygga vrå.

Med detta som bakgrund, med plutonens 30 olika bakgrunder ska dessa Fänrikar och Löjtnanter arbeta fram en fungerande enhet. Det är inte enkelt, det kan vara skit tufft.

Det måste få vara så att vissa befäl är ”stenhårda” , tuffa eller kanske till och med orättvisa (givetvis inom rimliga gränser, bortom fysisk & psykisk misshandel). Varför?

Jo, för att nu, för första gången måste den unge mannen (och ibland kvinnan) inte bara ansvara för sitt eget handlande, han måste även se till kamraters bästa och kamraters välmående.

Under värnplikten kommer man som bekant i kontakt med krigsmateriel, fordon, vapen, ammunition och sprängmedel. Då måste man förstå alvaret med sina handlingar, man måste kunna ta ansvar för både sig själv och sina kamrater.

Om vägen dit går genom några påtvingade armhävningar , extra varv i motionsspåret , sittupps i en korridor  eller en regelrätt & ordentlig jävla utskällning enligt konstens alla regler  så tycker jag det är fullt acceptabelt.

Tack för ordet, ser fram emot reaktionen!

- HvPrsk

>> HvPrsk <<

Exakt.

Exakt och precis vad det handlar om, skulle inte kunna säga det bättre själv.

*ställer sig på pannan i ett anfall av beundran* !)

Vackert HvPrsk. Kan nog inte sägas bättre. Kan någon säga emot? Kan någon tala om hur det fungerar, om det INTE fungerar så här?

Jag tror att det är så som du säger. Det är standard "uppfostring" under GSU:n som folk inte accepterar. Har flera sådana gamla klasskamrater som hoppade av lumpen tidigt, som jag förmodar för att de inte pallade med att någon bestämde över dem. Givetvis var det ett par i plutonen också som inte klarar av det.. men de åkte ju..

Hur kommer dessa igenom mönstringen? Vad gör psykologen?

Eller är det att det behövs hårdare tag mot dessa?

Det ska inte räcka att man säger "NÄ! Vill inte!" till befälen. För det är så det fungerar med sådana "typer".. "Nä!"

Ser flera fördelar med idéen att mönstringsdagarna skulle "göras" i GSU:stuk. Varför inte redan där lära de mönstrande enkla saker som bäddning m.m..  Då ser man dessutom vilka som klarar av auktoriteter och vilka som bara tror att de gör det. :)

ville bara säga..en sak, inte för jag tycker det är något problem här.. adsl och hela sidan laddas in.. men ofta brukar en forum regel vara tycker man likdant, håller man tyst om man inte har något att tillföra.. tänker på dom där inläggen som bara innehöll "jag håller med".. det bidra inte så mycke egentligen.. men sure jag har inget problem, talar mest för modemarna som kanske vill spara in varje byte data som möjligt ;)

jaja, bryr mig som sagt inte men finns det något reglemente över detta? ;)

Tänkte bara nämna att jag tycker att det som HvPrsk sade är så det ska vara under GSU:n.

Senare under värnplikten krävs en annan attityd från befälen, det är inte funkis att tex försöka "bryta ner" soldaterna under slutövningen.

Nu brukar de flesta befälen undvika det och har en bra inställning till detta, men visst finns det vissa här och där som det är tveksamt hur mycket ledarskapsutbildning dem har haft...

Nåväl, tänkte bara nämna det som sagt. :D

Här har nog HvPrsk helt rätt. I gymnasiet idag får många aldrig göra något under rejäl press. Man kan vara mycket duktig i skolan och vara noga med att lämna in saker i tid men samtidigt alltid veta att "om jag inte hinner kan jag säkert lämna in det senare".