Guest Lord Good Posted July 30, 2002 Report Posted July 30, 2002 När jag gjorde min GU i Kungsängen för 25 år sedan var motivationen tämligen låg hos de flesta (inkl. befälen). Det var kö hos sjuksyster varje morgon, och de flesta lyckades bli sjukskrivna i grp 10 åskåd, dvs de fick stå bredvid i vindrock och titta på medan deras kamrater övade. Ofta så stod fem man i gruppen och tittade på medan tre övade. För att råda bot på detta så skulle alltid massa grupp mtrl med på alla övningar, patrullbåtar, tält och allt möjligt. Vi som inte var sjukskrivna stapplade omkring i skogen som överlastade packåsnor medan "sjuklingarna" stod bredvid och garvade. På kvällen var stämningen i gruppen inte direkt på topp och de som man visste bara maskade fick veta det, ibland handgripligen. Efter någon vecka så var plötsligen alla soldaterna mycket friskare. Quote
#snowman# Posted July 30, 2002 Report Posted July 30, 2002 Jamen, jag blir så förbannad när jag läser denna tråd! Att det ska vara så svårt, sitta så iniH-E långt inne att begripa att när du är i grönkläderna är det inte du som är chef längre. Man måste böja sig, hjälpa de andra i gruppen och jobba mot samma mål. Annars faller ju hela idén med begreppen grupp, pluton o.s.v. Känner du efter längst inne i ditt ynkliga jag och finner t.ex. att: 1. Jag tycker inte om att befälen ryter åt mig. 2. Jag tycker inte om när mina kamrater ryter åt mig. 3. Jag tycker inte om att kämpa för att min grupp ska vinna. 4. Jag tycker inte om att hjälpa mina kamrater med gruppens sysslor. ... och liknande förbannelse till ynkrygghet! Ja, då kanske du skulle ha tänkt sig för lite tidigare. I dagens Sverige är det väl inga problem att slippa värnplikten? Men eftersom du är ett stort nöt och inte tänkte till, så får du vackert bita ihop och göra exakt som du blir tillsagd och med ett rungande -Hurra! ska du hjälpa dina kamrater och därmed dig själv att bli de bästa på att lösa just er uppgift. Utgå! Quote
Guest Hanfot Posted July 30, 2002 Report Posted July 30, 2002 Jag håller med HvPrsk och Fk Klinken. Jag gjorde min GU på Amf och jag tycker inte att de "bestraffningar" vi fick var orättvisa. Jo, ngn var det säkert men det har jag glömt för länge sedan. Fast det är ju klart.... Jag är ju "uppfostrad" i den miljön. För mig är det normalt. Jag undrar vad mina sold på GBS Uh - Lv6 kommer att säga om mig om ett år när de muckat? Quote
Fu Frippe Posted July 30, 2002 Report Posted July 30, 2002 Snackade med en kadett som precis gått ut FMHS här i Halmstad och som ska ut på Amf i GBG om han tyckte det skulle bli kul att "fostra lite beväringar" Han sa dock att det fick man knappt längre. Det var nya regler, man fick inte ha tidspress på soldaterna innan en lektion, t ex säga "Till Sal XX, tid för detta 2 min", om det tar tre minuter att gå dit. Orsaken var att inlärningsförmågan minskar om man stressar. Böj - sträck fick man bara göra på schemalagd fystid, skälla på soldaterna i "onödan" var också stressande osv. Jag, liksom han, anser självklart att man ska undvika all typ av felaktig bestraffning men är inte krig en ganska pressande situation? Självklart ska man börja i ett lugnt tempo men man måste väl kunna springa till en sal? De flesta befäl jag vet, börjar från gunden och ökar svårigheten och stressen efterhand... Han, (kadetten), alltså trodde att de nya reglerna hade med ekonomin att göra, lite pengar och få beväringar som måste stanna kvar och inte hoppa av... I övrigt håller jag med HvPrsk och Klinken. Quote
The Swede Posted July 30, 2002 Report Posted July 30, 2002 Fu Frippe. Några sådana förhållningsorder har vi inte fått på Ing2. Tvärtom så har vår kompanichef sagt att vi ska skälla på soldaterna mycket. Naturligtvis ska man inte ställa orimliga tidskrav på soldaterna och sen skälla ut dom för att dom inte var i tid men om dom gjort något dumt eller felaktigt och dom är medvetna om att dom gjort fel så får dom bakåtkammat hår. Vi har t.ex. en policy att kvarglömd utrustning hämtas stridsparsvis till fots. Veckan innan semestern var det en kille som hade glömt sin skjutbok i skåpet, den fick han gå in till regementet och hämta, c:a 4 km tur och retur. The Swede Quote
Fu Frippe Posted July 30, 2002 Report Posted July 30, 2002 Swede: När jag gjorde lumpen och någon hade tappat nåt, t ex en fältflaska, och som befälet hittat fick vi "köpa tillbaka" denna med böj - sträck. Nåt sådant kan man inte göra nu, utan soldaten ska anmäla till befäl att han tappat flaskan, befälet ska anmäla till sin chef och det ska utredas och fyllas i papper och annat sånt som tar tid! Allt enligt kadetten. För övrigt hade jag en Fk som kunde skrika bak håret även om man var snaggad! Så var han också FJSare och jag kom försent till hans uppställning... ??? En sen ankomst på 10 månader och det var givetvis till hans. Det här med tidsgränserna var att man inte fick sätta en gräns som man inte kunde klara i normal promenadtakt. Det handlade inte om någon omöjlig tid för det har man väl aldrig fått sig tilldelad? Quote
The Swede Posted July 30, 2002 Report Posted July 30, 2002 Jag har kört auktion i korridoren efter morgonuppställningar när saker legat framme på logementen. Jag försökte auktionera ut en killes mobiltelefon och fick 2-3 bud innan han som ägde den sa ifrån Att det måste gå i promenadtakt har jag aldrig hört talas om och inte mina soldater heller. The Swede Quote
Guest Lord Good Posted July 31, 2002 Report Posted July 31, 2002 Min plutonchef brukade alltid ha visitationen en bra bit från kasernen. På dagsprogrammet stod det ofta nå'n udda pryl man skulle ha med. "Konservbrytare- håll upp". Självklart var det ett antal som inte kollat på tavlan, och fick ta del av fänrikens visdomsord "det man inte har i huvudet får man ha i benen, MED SPRÅNG HÄMTA!" De flesta lärde sig rätt snabbt att ha koll på dagsprogrammet. Quote
Tobias R Posted August 2, 2002 Report Posted August 2, 2002 Våra befäl på 4. komp P7 är hur trevliga som hellst. Inga sadister där inte! Visst, en och annan är väll hårdare än normalt vilket ofta resulterar i en chock för vår pluton eftersom alla är vana vid "goa snälla" befäl. /Tobbe Quote
Hotel Charlie One Posted August 2, 2002 Report Posted August 2, 2002 Kan det vara så att unga kadetter och fänrikar har en viss syn på pedagogik medan lite äldre barnafädrer har mer distans och vet hur man ska få unga och oförstående att lära sej? Kunde under GU själv se att en Fk som blev pappa intog en helt ny och mera ödmjuk attityd till det här med att lära ut. Quote
Lt.E Posted August 3, 2002 Report Posted August 3, 2002 Kan det vara så att unga kadetter och fänrikar har en viss syn på pedagogik medan lite äldre barnafädrer har mer distans och vet hur man ska få unga och oförstående att lära sej?Kunde under GU själv se att en Fk som blev pappa intog en helt ny och mera ödmjuk attityd till det här med att lära ut. Ja, man kan nog utgå ifrån att de som själva har fått barn ändrar inställning till det hela. Men å andra sidan så är det så att det här med att utrycka sig på ett sådant sät så att soldaterna vaknar fyller sin funktion. Under de inledande veckorna så måste de värnpliktiga väckas ifrån den civila dvalan och komma in i matchen. Anledningen till att man skriker är ju inte att man vill åt någon enskild värnpliktig utan ofta att man vill höja stressnivån. Man skall ju umgås med soldaterna under ett antal månader och vill inte behöva upprepa sig för många gånger. Om man inte från början klargör hur det skall se ut på logementet så kommer det efter ett tag att se för j-t ut. Man vill inte att folk skall komma försent, de skall ha med sig den utrustning som det är sagt, för att när kriget kommer så är det ingen där som talar om för dem att de skall hålla ner huvudet. Krigets krav minskar inte. Är det så att man inte hinner vårda all utrustning innan matsalen stänger så vårdar vi snabbare nästa gång. Men det har skett en ändring i utbildningen av officerare under de senaste åren och attityden har förändrats i många fall till det bättre. Men sedan har det också gått för långt i många fall. Ett högt tempo i början har alla igen islutet. Kollektiva bestraffningar och rent översitteri kan dock inte accepteras, men man måste ändå se till att ibland så är det inte individens behov som står i första hand utan gruppens. - Hot, kontroll, bestraffning - Quote
Hotel Charlie One Posted August 3, 2002 Report Posted August 3, 2002 Hade fö en lärare på OHS som både födde upp jakthundar och hade typ 5 eller 6 barn. Han påstod att grunderna i uppfostran för barn, soldater och hundar hade samma grund nämligen den positiva återkopplingen. Ligger onekligen något i detta... Quote
Guest Posted August 3, 2002 Report Posted August 3, 2002 Hade fö en lärare på OHS som både födde upp jakthundar och hade typ 5 eller 6 barn. Han påstod att grunderna i uppfostran för barn, soldater och hundar hade samma grund nämligen den positiva återkopplingen. Ligger onekligen något i detta... Återkoppling är alltid bra och bäst är givetvis positiv återkoppling. Man ska alltid försöka hitta det lilla positiva ur ett mörker med negativt, men givetvis ska det negativa fram det med (på ett bra sätt). Som civil lärare vet jag hur krångligt detta med personlig återkopling kan vara i en klass om t ex 30 studerande. Personligen tyckte jag att man i början hade en hårdare ton mot oss värnpliktiga, men man vill ju ha kvalitet och inte kvantitet! Som värnpliktig kändes det ibland orättvist och jobbigt... Första kvällen efter det att vi tagit hand om våra städuppgifter var det uppställning, en "nisse" kom försent ca 10 min... "hade varit och ringt" utan att fråga om lov, vilket innebar att Fk. G började gorma jävel högt och sedan bara ökade i styrka. Vi andra lärde oss en del om det här med tider kan jag lugnt säga. ("nisse" blev kvar tre dagar till innan han åkte hem). Under resten av utbildningen fick vi mycket bra kontakt med våra befäl. Visserligen kunde det svida lite i skinnet om vi gjorde fel, men vi fick även mycket beröm när vi gjorde något så inåt H-E rätt. Våra befäl hade grymt bra koll på varje soldat och man fick en "klapp på huvudet" när de kände att det behövdes (antingen för att uppmuntra eller som beröm). Tror inte det var någon i våran pluton som vid muck tyckte att något av våra befäl var knasig i bollen.... Lite OT: Våra befäl var ibland inte så noga med ordningen på sitt rum och ibland kunde en viss Lt. Ö "glömma" att han hade lite AM låg och skräpade i skrivbordslådan... Detta ledde till att när "majorn" kom ner kunde det bli lite livat Quote
Guest Posted August 3, 2002 Report Posted August 3, 2002 Kansle inte hör hit eftersom jag inte har gjort lumpen men jag har ju befäl i FBU-U så De befäl som vi har är riktigt bra! Min Plutonchef är en man som ser ut att vara född i uniform och uppför sig så också! Han kan ge var man en ordentlig utskällning och en stund senare en stor portion beröm för att vi fixade det som han klagade så förbannat på, fem min tidigare. Hos oss var det så, iaf när jag började, att det inte var befälen som hade utb med oss utan LK-eleverna. Befälen rörde sig i bakgrunden och gav support till LK-eleverna. Detta funkade mycket bra förr mig, då man tappade lite av rädslan för dom stora arga befälen och samtidigt lärde sig nåt av LK-eleverna. Senare när befälen tog över mer och mer, då var dom inte lika farliga pga att dom hade smygit in lite då och då och på så sätt haft en kort, men intensiv presentation av sig själva. Vet inte om det finns nåt liknande system under vpl (Det kan ju ni svara på ) Finns en sak som jag tycker om att tänka på (speciellt nu när jag själv är LK-elev) "Ingen tycker om att bli utskälld, alla tycker om att få beröm" Men med detta är det inte sagt att det inte är bra att skälla ut ngn. Detta kan ju också funka som en "tändning" och man får tankar som säger "Nu jävlar skall jag visa dom att jag kan!" så kan det iaf funka på mig. Lite OT På en kurs i Falsterbo 02 så var det uppställning som vanligt och när skolC hade pratat färdigt tog Fu X över och ställde sig utmed AVD 1 (de yngre deltagarna, inte den som jag ingick alltså) och började prata om att ljuset hade varit på hela föregående natt (som hade haft fältdygn) och allt som var dåligt med det. en sak som var riktigt bra var "Om ni inte släcker nästa gågn så skall jag personligen se till att ni inte orkar resa er upp och släcka!" (syftade på all fys ) Jävlar vad det släcktes lampor sen Slut Quote
Ro/Lt Posted August 4, 2002 Report Posted August 4, 2002 Min plutonchef brukade alltid ha visitationen en bra bit från kasernen. På dagsprogrammet stod det ofta nå'n udda pryl man skulle ha med. "Konservbrytare- håll upp". Självklart var det ett antal som inte kollat på tavlan, och fick ta del av fänrikens visdomsord "det man inte har i huvudet får man ha i benen, MED SPRÅNG HÄMTA!" De flesta lärde sig rätt snabbt att ha koll på dagsprogrammet. Lord Good: Du menar TPU-övning (tid,plats,utrustning)! Quote
Guest Hanfot Posted August 5, 2002 Report Posted August 5, 2002 Det ex som Lord Good beskriver tycker jag är effektivt en eller två ggr så att sold lär sig ha koll på tex dagsprogrammet och PPP, (pli, puts och punktlighet). Men då är ju det syftet och kan motiveras med det. Quote
Recommended Posts