gonzo Posted October 25, 2003 Report Posted October 25, 2003 Snart dax för befattningsutbildningen för min del, jag har funderat på bland annat skarpskytt men har blivit sugen på ksp 90. Frågan är om det är roligt att vara en sådan skytt? skjuter man oftast med automateld eller patronvis? Vi har inte fått så mycket info om våra befattningar än men det kommer säkert. ha de Quote
The Swede Posted October 25, 2003 Report Posted October 25, 2003 Eftersom det inte finns något läge för patronvis eld på en ksp 90 så kan du ju gissa själv. Kulspruta är alltid roligt. Tänk bara på att du får mer att släpa på med en ksp än med en Ak5B The Swede Quote
nastyheadwound Posted October 25, 2003 Report Posted October 25, 2003 Vet inte hur det ser ut idag men på min tid användes skarpskyttar rätt mycket som spanare och ordonanser också, d.v.s. de fick kuta runt en hel del. Bägge tjänsterna torde i så fall vara mer fysiskt krävande, men på lite olika sätt. Quote
Ksp skytten Posted October 25, 2003 Report Posted October 25, 2003 Ksp 90 (liten gullig) Ksp 58 (grym) Tycker du om att skjuta mycke ska du välja Ksp. Det krävs att man är lite flink i fingrarna, Är ju många moment som ska göras under kort tid.Tex lägga på nytt band, pipbyte Och åtgärda eldavbrott. Ksp 90 är ett väl fungerande vapen (om man inte får ett måndags ex) Problemet är banden, den sönderfallande länken vill gärna dela sig och det blir genast eldavbrott. Vikten är inget att bry sig om, dom kilona extra märks knappt. Ksp Quote
panzerkampfwagen Posted October 25, 2003 Report Posted October 25, 2003 Gonzo, det är inget att fundera på. Kalle Sigurd Petter. Quote
2Sharp Posted October 26, 2003 Report Posted October 26, 2003 Kulspruta 90, Kulspruta 90, Kulspruta 90, Kulspruta 90, Kulspruta 90, Kulspruta 90, Kulspruta 90, Kulspruta 90, Kulspruta 90, Kulspruta 90, Kulspruta 90, Kulspruta 90, Kulspruta 90, Kulspruta 90, Kulspruta 90, Kulspruta 90, Kulspruta 90, Kulspruta 90, Kulspruta 90, Kulspruta 90, Kulspruta 90, Kulspruta 90, Kulspruta 90, Kulspruta 90, Kulspruta 90... Slut, frågor? Quote
Guest hangatyr Posted October 26, 2003 Report Posted October 26, 2003 Ksp 90 är ett helt fantastiskt vapen enligt min mening. Det går att skjuta jaktskott stående, det går att skjuta automateld såtende, med relativt god precision och att peppra i liggande ställning är något helt underbart!!! Dessutom är den så pass lätt att det går att kånka runt med den i skogen utan att få bråck. Quote
Nestor Posted October 27, 2003 Report Posted October 27, 2003 Dessutom har den ett gullit ljud... Lite som en spinnande kattunge nästan prrrrrrrrrrrrrrrrrrrr prrrrrr prrrr prrrrr prr pr pr pr Mumma för öronen (EJ BOKSTAVIGT TALAT!!!) Quote
Emil Posted October 27, 2003 Report Posted October 27, 2003 Ksp.90 måste ju vara en perfekt tradeoff mellan ksp.58 och Ak5 jag menar nästan lätt som Ak5 och nästan lika rolig som ksp.58, jag hade ksp.58 fan vad stryk min rygg tog. Men får ni välja befattningar? jag fick alternativen Stf.grpch. Ksp. Grg. (skytt eller laddare) Jag valde Grg eller stf. bara inte ksp med motiveringen att jag är vek och för liten. Enligt SOP så blev jag satt på ksp.58. (minst person störst vapen ..läste att det var SOP i BHD boken) anledningen att Ksp.58 är tyngre än Grg är att grg används typ var 5:e avsittning max plus att man traskar inte omkring med den vid förläggning motsv. Quote
Fbj972 Posted October 28, 2003 Report Posted October 28, 2003 2Sharp summerade allt mycket bra! Quote
Guest J-Star Posted October 28, 2003 Report Posted October 28, 2003 Jag för min del skulle tagit AK 5B. /J, liten, smidig och dyker upp där du minst anar det. Quote
Raptor Posted October 28, 2003 Report Posted October 28, 2003 Jag var inte KSP skytt men vi fick skjuta en hel del under skjutveckorna. Förvisso var det bara Kulspruta 58 men jag tror jag tala för alla här när jag säger att ksp är roligt att skjuta. Låt gå att det är några kilo extra men det betalar sig när man får elda på. Quote
Tivaljör Posted October 29, 2003 Report Posted October 29, 2003 Snart dax för befattningsutbildningen för min del, jag har funderat på bland annat skarpskytt men har blivit sugen på ksp 90. Frågan är om det är roligt att vara en sådan skytt? skjuter man oftast med automateld eller patronvis? Vi har inte fått så mycket info om våra befattningar än men det kommer säkert. ha de Många som talar för kspn här... Visst, det är obeskrivligt kul att ligga o skjuta med ksp, men mer kul än så är det inte.... Det är ett as att kånka omkring med. Vapenvården är ännu värre. Utöver det så är pipbyte under strid nåt jag inte skulle vilja behöva utföra i ett läge av ofred... Och med alla dessa eldavbrott en ksp jämnt råkar ut för, gör att jag skulle valt skarpskytt direkt. Nu har jag dålig koll på vad MPs skarpskyttar har för beväpning... får gärna upplysa mig.. Quote
Limp Posted October 29, 2003 Report Posted October 29, 2003 Och med alla dessa eldavbrott en ksp jämnt råkar ut för Är det ofta eldavbrott på KSP/90? Har bara skjutit med 58:an och upplevde inte att det var eldavbrott särskilt ofta på den. Quote
Hideous Posted October 29, 2003 Report Posted October 29, 2003 Inga eldavbrott bara man använder ett rejält gastryck. Den skall helst gå ett par sekunder efter man släppt avtryckaren Quote
Fk Satan Posted October 29, 2003 Report Posted October 29, 2003 KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP KSP Quote
2Sharp Posted October 29, 2003 Report Posted October 29, 2003 Under skarpskjutning kan jag bara påminna mig ett eldavbrott med Kulspruta 90, jag anser att det är ett mycket driftsäkert vapen. Vapenvården är krävande, men man lär ju känna sitt vapen ännu bättre...mmmm.. Hideous, det finns bara 2 gaslägen på Kulspruta 90... Quote
JTS Posted October 29, 2003 Report Posted October 29, 2003 Inga eldavbrott bara man använder ett rejält gastryck. Den skall helst gå ett par sekunder efter man släppt avtryckaren EHH, NÄ!! AVBRYT!!!!!! Quote
Baan Posted October 30, 2003 Report Posted October 30, 2003 ingne erfarenhet av ksp 90 själv men läste att någon tyckte att det skulle vara tungt med en ksp, äh, va fan, kan folk bära 58an med ammo ska den avsevärt lättare ksp 90 inte vara något problem för någon, tycker inte det är något argument. Ett argument jag tycker håller är att vården är ett helvete på 58an och då överdriver jag inte (vissa tycker dock att vård är kul (inte jag)), tror dock att 90 är betydligt lättare att vårda, men det är bara en gissning. Personligen tycker jag att ksp är betydligt roligare att skjuta med än en AK, vilket man märker främst när man skjutit ksp ett tag och sen går tillbaka till dubbelskott på ak:n på tal om ksp, själv blev man inte skytt då man inte kan vara förare och skytt på samma gång, vilket är ganska kass tycker jag (man blev ganska ledsen när man fick veta det..) Quote
2Sharp Posted October 30, 2003 Report Posted October 30, 2003 (edited) tror dock att 90 är betydligt lättare att vårda, men det är bara en gissning. Jag har lång och hyfsat gedigen erfarenhet av båda vapnen, Kulspruta 90 är mindr, så jag kan tycka att det är svårt att få in korvfinrarna på en del ställen. Mer pill men det tar kortare tid då det är mindre yta som skall rengöras. Mycket trevliga sputor båda två, FN kan! Visst är det skillnad på att patrullera med sn Kulspruta 90 jämfört med en ak5, men man vänjer sig, under min GU hade vi inte vapenrem till ksp (eller ak) det är bara att kånka på! Vikten kompenseras så fort det blir skjuta av. Edited October 30, 2003 by 2Sharp Quote
Baan Posted October 31, 2003 Report Posted October 31, 2003 tror dock att 90 är betydligt lättare att vårda, men det är bara en gissning. Jag har lång och hyfsat gedigen erfarenhet av båda vapnen, Kulspruta 90 är mindr, så jag kan tycka att det är svårt att få in korvfinrarna på en del ställen. Mer pill men det tar kortare tid då det är mindre yta som skall rengöras. Mycket trevliga sputor båda två, FN kan! Visst är det skillnad på att patrullera med sn Kulspruta 90 jämfört med en ak5, men man vänjer sig, under min GU hade vi inte vapenrem till ksp (eller ak) det är bara att kånka på! Vikten kompenseras så fort det blir skjuta av. tänkte mer på mindre delar att rengöra (antar att det är det..) samt att det hamnar mindre skit på delarna helt enkelt, har dock ingen erfarenhet av 90 så den kan ju vara ett helvete att vårda också, som 58an d v s. håller fullständigt med om att när man väl får iväg lite kärlek så är det värt all vård och skit Quote
Guest strvkomp Posted October 31, 2003 Report Posted October 31, 2003 Snackar vi ksp så finns det ingen coolare än Ksp 94. 1300 skott i minuten talar väl för sig själv. Har abstinens och ångest nu när jag inte får träffa mina två hjärtebarn, Terance and Philip på sex dgr... //strvkomp Quote
Lindqvist Posted November 3, 2003 Report Posted November 3, 2003 Personligen så hade jag AK5B under värnplikten och trivdes inte alls bra med den som vapen. Kanske hade jag och alla Skarpskyttar i min pkuton fått ut rejäla måndagsex, men ett vapen somändrar skottställning så fort man fäller in axelstödet är inte ett bra vapen! Har man legat och filat på skjutbanan och äntligen fått in skottställningen så att det fina vapnet går bra på 400m, så fäller man ihop axelstödet, hoppar in i bilen och åker iväg för lunch. Sen efter lunch kan man knappt träffa skjutvallen. Men som sagt, det kanske inte är helt och hållet vapnets fel....i övrigt är det ju et smidigt och trevligt vapen... /Lindqvist, som hellre har AK4 med kikarsikte som skarpskyttevapen. Quote
breach Posted November 5, 2003 Report Posted November 5, 2003 (edited) KSP 90? Nej nej... KSP 58!! Stöter Lede fi på dej ute i skogen o du har en Kulspruta 90 så kanske dom klarar sig, men har du en 58:a med dig, som tuggar i sej allt som finns framför sig.. då kan dom lika gärna gå hem.. då är det kört för deras del.. Folk sejer att den e jobbig för den är tung, jag sejer.. det är ett manligt vapen, krävs en man för att hantera den! Och det är Kul att skjuta med KSP.. finns inget bättre än att ligga och känna krutlukten och se verkan som bulorna gör i terrängen framför.. o det ljudet.. the sound of destruction!! så fan har du chansen att bli KSP-skytt så ta den, du kommer inte att ångra dig!!! EDIT: Den är hemsk att rengöra bara, är vel enda riktiga nackdelen jag ser med det vapnet, annars är den himlalik! Edited November 6, 2003 by breach Quote
Yxa Posted November 9, 2003 Report Posted November 9, 2003 Personligen så hade jag AK5B under värnplikten och trivdes inte alls bra med den som vapen. Jag bar AK5B under FN-tjänst (var även tilldelad en vanlig AK plus ett PSG, så jag hade litet att välja på på mornarna ) och jag var inte speciellt förtjust i den heller. SUSAT siktet är inte skottfast och är det minusgrader så immar det igen på nolltid. Dylika problem har man inte med Kulspruta 90, och så länge du slipper de gamla plastlådorna för ammen så är allt OK. Quote
Guest hangatyr Posted November 14, 2003 Report Posted November 14, 2003 vad är det för lådor nu för tiden då? och vad var det för fel på de i plast? för mig funkade de finfint! Quote
106 Posted November 14, 2003 Report Posted November 14, 2003 vad är det för lådor nu för tiden då? Det finns även tygkassetter (infästningen är i metall om jag minns rätt), men de i plast finns kvar de också. Quote
The Swede Posted November 14, 2003 Report Posted November 14, 2003 Infästningen till tygkassetterna är både plast och metall. Laxspåret är plast och låsfjädern är metall. Mer bilder finns HÄR The Swede Quote
BertilXerxes Posted November 14, 2003 Report Posted November 14, 2003 Och dessa tyglådor rymmer 200 bulor också? Alltså samma som plastlådorna? /S Quote
Recommended Posts