Jump to content

"Stridsbåt Ny"


NBC

Recommended Posts

Detta kan mycket väl bero på att nedskärningarna gjort så att pjäschefer är pb i år och en pjäsc i år bär 2 häckar x 41kg 2koger lys x 9kg kroppskydd,su,nu 35kg.

Detta har ju ingenting med båtar att göra, men menar du att en pjäschef bär 135 kg (2 x 41 + 2 x 9 + 35 = 135) + stridsutrustning, kroppsskydd och vapen?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

De bistra finska krigarna åker "vind och regnskyddat" medan vi svenskar åker inomhus... Det är alltså så att Jurmon är övertäckt... tänk dig ett "hårt kapell"... Du sitter alltså "under" något, och inte "innuti" något.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Jag ser att man fortfarande håller fast vid idén med ett 120mm AMOS-torn på stridsbåt.
Saxat från länken:
... CB 2010 M is a complementary to existing combat boats within the amphibious battalion and will initially be used as a carrier for seaborne mortar systems.
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det känns som 8 personer är många.

Amf har (eller KA hade) ju inte riktigt traditionen att ha stora besättningar på sina båtar eftersom de inte behöver ha uthållighet inom besättningen på samma sätt som flottan.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det känns som 8 personer är många.

Amf har (eller KA hade) ju inte riktigt traditionen att ha stora besättningar på sina båtar eftersom de inte behöver ha uthållighet inom besättningen på samma sätt som flottan.

Åtta personer för att framföra båten samt bemanna en granatkastare och en tung ksp låter inte särskilt mycket. Förmodligen behöver man väl en signalist eller två för eldledningen också.

Link to comment
Share on other sites

Åtta personer för att framföra båten samt bemanna en granatkastare och en tung ksp låter inte särskilt mycket. Förmodligen behöver man väl en signalist eller två för eldledningen också.

Ja, jag satt och funderade lite på bevakningsbåtarna på min tid och då glömde jag en person. Jag tänkte att de var 6 sammanlagt men de var 7 så då är ju skillanden inte så stor.

Där skulle de 5 värnpliktiga klara sjunkbomber, kps, 12.7a, signalist, navigatör, rorgängare, maskin, utkik, kock och däcksmän.

Edited by KA2
Link to comment
Share on other sites

E-vagnen i ett Strf90 kompani har ju hela stridsutrymmet fullt med folk och då har vagnen inte ens en kanon.

Liksom en massa Stripbv:er, bandvagnar, terrängbilar mm, eller varför inte Strb90L. Men den där båten är väl snarare att jämföra med en Grkpbv90120? För det är väl inte meningen att den ska eldleda sig själv?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 8 months later...
  • 4 weeks later...

Den "nya stridsbåten" är påväg, men pga utav budgetändringar så är den försenad. Beräknas finnas fullskaligt i amfbat 2018. Provexemplar skall komma 2010. Men med den senaste ekonomin så är hela amfbat 2010 satt på pottkanten så vi får se vad som händer.

 

Som tidigare sagt är båten inte en båt som skall ersätta eller komplettera stridsbåt 90 utan den skall i första hand fungera som plattform för tunga vapensystem (GRK och RB 17). Båda vapensystemen är kapabla till direktriktad eld och kan därför med fördel användas vid landstigningar och dylikt, men i första hand så skall en E-grupp sköta det för att inte utsätta båtarna för onödiga risker.

 

Båtarna kommer att tillhöra amfbats bekämpningkompani och därmed vara en bataljonsresurs som en eldledargrupp kan få tilldelad sig. På varje skyttekompani kommer det fortfarande finnas landbaserade 8cm GRK och RB 17 pjäser.

 

Det är även tal om att de skall utrustas med två 40mm AKAN i dubbelmontage och 2st TKSP/GRSP för närskydd vilket jag tyvärr ser som tveksamt.

 

MVH, Per

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
När vi ändå ligger lite inne om strb90; riktigt snyggt
(tom en crashstop ;) )

 

Ptja hemmabygge vet jag inte, som jag tolkade texten på hans hemsida så är den baserad på en "köpemodell" som dock är Polismålad, sen har han moddat den till en 90H

 

däriimot finns det flertalet scratchbyggda 90:or i olika skala, om jag inte missminner mig har vi en forumsmedlem som håller på o knåpar på en

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
Den nya stridsbåten är som tidigare sagt under utveckling. Denna båt har väl månne inget med saken att göra eller, verkar lite för liten?

 

 

Nu vet jag inte om det är en mindre variant av Transportbåt2000, det ser nästan ut som det. Förenade Arabemiraten köpte ju tidigare 12 st modifierade Tpbåt2000 av SwedeShip kallad Ghannatha. I dagarna beställde dom ytterligare ett dussin. Dessutom ska sex av dessa utrustas med Nemo-granatkastare. Det kan ju bli intressant att se...

 

http://www.swedeship.se/

Link to comment
Share on other sites

Den nya stridsbåten är som tidigare sagt under utveckling. Denna båt har väl månne inget med saken att göra eller, verkar lite för liten?

 

 

Nu vet jag inte om det är en mindre variant av Transportbåt2000, det ser nästan ut som det. Förenade Arabemiraten köpte ju tidigare 12 st modifierade Tpbåt2000 av SwedeShip kallad Ghannatha. I dagarna beställde dom ytterligare ett dussin. Dessutom ska sex av dessa utrustas med Nemo-granatkastare. Det kan ju bli intressant att se...

 

http://www.swedeship.se/

 

Jag är tämligen övertygad om att IC 16M, precis som de flesta andra patrullbåtar från Dockstavarvet, bygger på stridsbåt 90. Om det var det du syftade på dvs.

 

Edit: http://www.dockstavarvet.se/Products/Comba...ts/IC_16_M.aspx

Edited by Zako
Link to comment
Share on other sites

Den nya stridsbåten är som tidigare sagt under utveckling. Denna båt har väl månne inget med saken att göra eller, verkar lite för liten?

 

 

Nu vet jag inte om det är en mindre variant av Transportbåt2000, det ser nästan ut som det. Förenade Arabemiraten köpte ju tidigare 12 st modifierade Tpbåt2000 av SwedeShip kallad Ghannatha. I dagarna beställde dom ytterligare ett dussin. Dessutom ska sex av dessa utrustas med Nemo-granatkastare. Det kan ju bli intressant att se...

 

http://www.swedeship.se/

 

Jag är tämligen övertygad om att IC 16M, precis som de flesta andra patrullbåtar från Dockstavarvet, bygger på stridsbåt 90. Om det var det du syftade på dvs.

 

Edit: http://www.dockstavarvet.se/Products/Comba...ts/IC_16_M.aspx

 

 

Nu blev jag lite konfunderad. Är inte Dockstavarvet en del av SwedeShip? Bägge har ju Stridsbåt 90 i sortimentet och övriga båtar ser ganska likartade ut också. Kanske de flesta båtar hos bägge varven i grund och botten bygger på Stridsbåt 90, även Transportbåt 2000...

Link to comment
Share on other sites

Stridsbåt 90 är 15m lång. Ghannatha och Transportbåt 2000 är 24m långa. Så de är inte baserade på samma skrov även om de är väldigt lika varandra.

 

 

"i grund och botten bygger på Stridsbåt 90" lyckas du få till att jag tror det är samma skrov? Tror du inte jag har kollat specifikationerna på de olika båtarna? Collins-klassen ubåtarna bygger i grund och botten på Västergötland-klassen, tycker du dom ubåtarna är speciellt lika? Fattar du nu hur jag menar?

Link to comment
Share on other sites

"i grund och botten bygger på Stridsbåt 90" lyckas du få till att jag tror det är samma skrov? Tror du inte jag har kollat specifikationerna på de olika båtarna? Collins-klassen ubåtarna bygger i grund och botten på Västergötland-klassen, tycker du dom ubåtarna är speciellt lika? Fattar du nu hur jag menar?

Vad jag menade vi ungefär samma sak som Zako menade: IC 16M är i stort sett en Stridsbåt 90 utan landstigningslucka och med div andra ändringar, men de bygger på samma skrov.

Ghannatha och Transportbåt 2000 är tre gånger så stora (deplacement 45 ton vs. 15 ton).

 

Vad är det som får dig att påstå att de i grund och botten bygger på stridsbåt 90 mer än att de ser lika ut? Swedeship har ju trots allt ett ganska stort sortiment av fartyg som inte bygger på stridsbåt 90.

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...