Maskirovka Posted February 28, 2009 Report Posted February 28, 2009 "i grund och botten bygger på Stridsbåt 90" lyckas du få till att jag tror det är samma skrov? Tror du inte jag har kollat specifikationerna på de olika båtarna? Collins-klassen ubåtarna bygger i grund och botten på Västergötland-klassen, tycker du dom ubåtarna är speciellt lika? Fattar du nu hur jag menar? Vad är det som får dig att påstå att de i grund och botten bygger på stridsbåt 90 mer än att de ser lika ut? Swedeship har ju trots allt ett ganska stort sortiment av fartyg som inte bygger på stridsbåt 90. Att Stridsbåt 90 är de äldsta av deras båtar. En båt som visade sig vara väldigt lyckad och som funkar i många roller. Därför har man använt samma koncept och till stor del samma lösningar från Stridsbåt 90 till deras senare båtar som t.ex Transportbåt 2000 osv. Dvs, deras senare båtar bygger i stort sett på Stridsbåt 90, allt ifrån konceptet till många lösningar i båten. (Sorry att mitt tidigare inlägg lät barskt, har en hyfsad baksmälla samtidigt som njurstenarna är ovanligt aktiva idag) Quote
eskil Posted February 28, 2009 Report Posted February 28, 2009 Att Stridsbåt 90 är de äldsta av deras båtar. En båt som visade sig vara väldigt lyckad och som funkar i många roller. Därför har man använt samma koncept och till stor del samma lösningar från Stridsbåt 90 till deras senare båtar som t.ex Transportbåt 2000 osv. Dvs, deras senare båtar bygger i stort sett på Stridsbåt 90, allt ifrån konceptet till många lösningar i båten. Ok, då är jag med på vad du menar. Quote
rosell Posted March 24, 2009 Report Posted March 24, 2009 Jag har lagt upp några bilder för de som är intresserade, de är relativt stora och är tagna av mig själv. Båtbilder från Finland //Nubben Borde finnas turkossökande missiler som straff för sådan idioti.. Syftar på bottenfärgen. Quote
ArtMan Posted April 6, 2009 Report Posted April 6, 2009 Gjorde denna design av "Stridsbåt Ny" för några år sedan. Blev aldrig klar så lade inte upp bilden innan men nu snubblade man över de på hårddisken och tänkte ja varför inte, gör ett försök. Tycker iaf att bilden på båten som finns på förra sidan ser inte så "framtidsaktig" ut. Min design har bättre stealth-egenskaper samt mer skydd på sidorna pga vinkeln. Kanske inte så praktiskt när man har båtarna i hamnen men tycker det ger fler fördelar än nackdelar. Mer skydd, plats för utrustning för varje soldat bakom sättet samt bättre stealth-egenskaper som sagt. Dubbla luckor där framme så soldaterna kan stiga av samtidigt åt både höger och vänster. Modulär utrymme för lite tyngre beväpning som tex AMOS. Använde förresten SOLDF forumets bakgrund som textur på båten utan att fråga. Gör det nåt så tar jag ner bilderna direkt förutom den första som är grön. Quote
Beafer Posted April 7, 2009 Report Posted April 7, 2009 Den ser ganska stor ut. Vad hade du tänkt dig för mått? Quote
Halldén Posted April 7, 2009 Report Posted April 7, 2009 Vadför sorts skrov kan vi tänka oss? Dubbelt eller enkelt? Antar att luckan vid styrhytten på styrbords sida innehåller samma lösning med två Tksp som för strb90? Quote
3924 Posted April 7, 2009 Report Posted April 7, 2009 Hur blir det med den här StrB2010Sgrk a.k.a "Stridsbåt Ny". Både FM och regeringen skriver ju i underlaget respektive proppen att AMOS inte ska anskaffas. Detta tolkar jag ju som att verken Mark eller sjövarianten är aktuella. Hur blir det med dessa båtar då? Som jag förstår är ju redan produktion igång, blir de bataljonsledningsbåtar eller vadå? Granatkastarsystem Amos anskaffas inte och bataljonsartilleri utgörs av 8 cm granatkastare. källa: Försvarsmaktens underlag för regeringens försvarspolitiska proposition Granatkastarsystem Amos anskaffas inte och bataljonsartilleriet utgörs av 8 cm granatkastare. Källa: Regeringens proposition 2008/09:140 Ett användbart försvar Quote
ArtMan Posted April 7, 2009 Report Posted April 7, 2009 Den ser ganska stor ut. Vad hade du tänkt dig för mått? 25-30% större/längre/bredare än Stridsbåt 90. Skalan stämmer kanske inte helt. Angående skroven så vet jag inte riktigt. Vilka för och nackdelar finns det?. Allt handlar om balans. Luckorna är bara för syns skull så nej inte tänkt på vad som finns där under. Kom aldrig så långt . Däremot var det tänkt att ha smart enkel modulär design, bra balans av skydd/vikt och ta mer utrustning/soldater än Strb90. Angående AMOS. Kunde man verkligen stabilisera kanonerna för sjögång och all gungande? Känns som träffbilden bör vara alltför dålig vid lite högre vågor. Quote
MtrlC Posted April 10, 2009 Report Posted April 10, 2009 (edited) Den ser ganska stor ut. Vad hade du tänkt dig för mått? 25-30% större/längre/bredare än Stridsbåt 90. Skalan stämmer kanske inte helt. Angående skroven så vet jag inte riktigt. Vilka för och nackdelar finns det?. Allt handlar om balans. Anledningen till att stridsbåt 90 håller måtten 15,9x3,8 är för att det inte skall klassas som "skepp" utan som "båt" (ett skepp är längre än 12m och bredare än 4m) . I och med att det inte är ett skepp utan en båt så gäller andra lagar och regler. Nu är jag inte expert på skillnaden, men enligt vad jag fick lära mig när jag tog kustskepparen för många år sedan, så gäller t.ex. en generell hastighetsbegränsning i sthlms skärgård för skepp, men inte för båtar. Dvs en stridsbåt kan ge full spätta inomskärs (om ingen annan hastighetsbergränsning finns) medan ett större flytetyg skulle få tuffa fram i lägre fart. Det finns säkert en hel del andra (juridiska) argument för att inte överskrida gränsen till skepp, men det här vill jag minnas att det var en viktig faktor när man tog fram stridsbåt 90. Edited April 10, 2009 by MtrlC Quote
Jomini Posted April 10, 2009 Report Posted April 10, 2009 Anledningen till att stridsbåt 90 håller måtten 15,9x3,8 är för att det inte skall klassas som "skepp" utan som "båt" (ett skepp är längre än 12m och bredare än 4m) . I och med att det inte är ett skepp utan en båt så gäller andra lagar och regler. Nu är jag inte expert på skillnaden, men enligt vad jag fick lära mig när jag tog kustskepparen för många år sedan, så gäller t.ex. en generell hastighetsbegränsning i sthlms skärgård för skepp, men inte för båtar. Dvs en stridsbåt kan ge full spätta inomskärs (om ingen annan hastighetsbergränsning finns) medan ett större flytetyg skulle få tuffa fram i lägre fart. Det finns säkert en hel del andra (juridiska) argument för att inte överskrida gränsen till skepp, men det här vill jag minnas att det var en viktig faktor när man tog fram stridsbåt 90. Nu hamnar vi lite OT men en enligt mig ännu viktigare faktor till just 3,9 meter bred är att om det hade räknats som skett hade en N8 inte räckt för att få framföra båten, utan en N7 eventuellt N6 (har inte den exakta skillnaden i huvudet). Men poängen är att man inte skulle ha en chans att hinna utbilda båtchefer på 15 månader. Dock så tror jag inte riktigt på det där med farten eftersom vi idag har ledningsbåtarna, svävare och trossbåtar, där de 2 förstnämnda har samma fartegenskaper som CB-90. Det enda som skiljer är att det krävs N5 för att framföra dem. Quote
eskil Posted April 10, 2009 Report Posted April 10, 2009 (edited) I och med att det inte är ett skepp utan en båt så gäller andra lagar och regler. Nu är jag inte expert på skillnaden, men enligt vad jag fick lära mig när jag tog kustskepparen för många år sedan, så gäller t.ex. en generell hastighetsbegränsning i sthlms skärgård för skepp, men inte för båtar. Dvs en stridsbåt kan ge full spätta inomskärs (om ingen annan hastighetsbergränsning finns) medan ett större flytetyg skulle få tuffa fram i lägre fart. Enligt sjökortet så gäller max 12 knop för skepp i huvudfarlederna Stockholm - Furusund och Stockholm - Sandhamn. Utanför farlederna gäller inga generella hastighetsbegränsningar. Det finns säkert en hel del andra (juridiska) argument för att inte överskrida gränsen till skepp, men det här vill jag minnas att det var en viktig faktor när man tog fram stridsbåt 90. Jag skulle tro att huvudskälet är att det krävs minst kustskepparexamen eller motsvarande för att framföra skepp. Edited April 10, 2009 by eskil Quote
MtrlC Posted April 11, 2009 Report Posted April 11, 2009 I och med att det inte är ett skepp utan en båt så gäller andra lagar och regler. Nu är jag inte expert på skillnaden, men enligt vad jag fick lära mig när jag tog kustskepparen för många år sedan, så gäller t.ex. en generell hastighetsbegränsning i sthlms skärgård för skepp, men inte för båtar. Dvs en stridsbåt kan ge full spätta inomskärs (om ingen annan hastighetsbergränsning finns) medan ett större flytetyg skulle få tuffa fram i lägre fart. Enligt sjökortet så gäller max 12 knop för skepp i huvudfarlederna Stockholm - Furusund och Stockholm - Sandhamn. Utanför farlederna gäller inga generella hastighetsbegränsningar. Som sagt, det var väldigt länge sedan jag tog kustskepparen, men det var precis det där jag menade, att det finns hastighetsbegränsningar som endast gäller för skepp. Jag hade för mig att det gällde generellt i hela skärgården, men uppenbarligen svek mitt minne mig. Tur att det inte är jag som är ute och kör skepp... Det finns säkert en hel del andra (juridiska) argument för att inte överskrida gränsen till skepp, men det här vill jag minnas att det var en viktig faktor när man tog fram stridsbåt 90. Jag skulle tro att huvudskälet är att det krävs minst kustskepparexamen eller motsvarande för att framföra skepp. Ja, och det var det jag menade när jag syftade på juridiska argument. Jag var bara osäker på hur lång utbildning amfibiebat. har på sina båtchefer, så för att inte grotta in mig allt för mycket i olika termer av nautisk kompetens så gjorde jag det enkelt för mig och sammanfattade med "juridiska" argument. Det kanske blev en smula otydligt? Quote
eskil Posted April 11, 2009 Report Posted April 11, 2009 Det finns säkert en hel del andra (juridiska) argument för att inte överskrida gränsen till skepp, men det här vill jag minnas att det var en viktig faktor när man tog fram stridsbåt 90. Jag skulle tro att huvudskälet är att det krävs minst kustskepparexamen eller motsvarande för att framföra skepp. Ja, och det var det jag menade när jag syftade på juridiska argument. Jag var bara osäker på hur lång utbildning amfibiebat. har på sina båtchefer, så för att inte grotta in mig allt för mycket i olika termer av nautisk kompetens så gjorde jag det enkelt för mig och sammanfattade med "juridiska" argument. Det kanske blev en smula otydligt? Jag har inte heller någon aning om vad amf bedriver för nautisk utbildning och vad den har för juridisk status (det var därför jag skrev eller motsvarande ovan). Det skulle vara intressant att veta vad som ingår i utbildning för t.ex en båtchef. / Eskil (som ska skriva kustskepparexamen 20/4) Quote
mdn Posted April 11, 2009 Report Posted April 11, 2009 För att vara båtchef på stridsbåt krävs den militära nautiska kompetensen N8 + H. N8 motsvarar den civila examinationen för fartygsbefäl klass VIII. (Vilket inte är detsamma som att ha behörigheten fartygsbefäl klass VIII.) H är en högfartsutbildning som FM kräver för de som ska framföra fartyg som har en högre toppfart än 35 knop. Kustskepparexamen ger endast behörighet att framföra fritidsskepp och har alltså ingenting med yrkesmässig trafik att göra. /mdn Quote
eskil Posted April 12, 2009 Report Posted April 12, 2009 För att vara båtchef på stridsbåt krävs den militära nautiska kompetensen N8 + H. N8 motsvarar den civila examinationen för fartygsbefäl klass VIII. (Vilket inte är detsamma som att ha behörigheten fartygsbefäl klass VIII.) H är en högfartsutbildning som FM kräver för de som ska framföra fartyg som har en högre toppfart än 35 knop. Kustskepparexamen ger endast behörighet att framföra fritidsskepp och har alltså ingenting med yrkesmässig trafik att göra. Om jag har förstått saken rätt så är fartygsbefäl klass VIII den kommersiella motsvarigheten till kustskeppare (största skillnaden är den hiskeliga mängd sjöpraktik som krävs för den förstnämnda). Det är i alla fall inte båtchefernas utbildning som är gränssättande. Som jag tror att jag har skrivit tidigare i någon annan tråd så tror jag att den storleksmässiga begränsningen av Stridsbåt 90H är att den precis nätt och jämt går att backa in i en Herka. I alla fall i teorin... Quote
Jomini Posted April 17, 2009 Report Posted April 17, 2009 Nu kan jag inte svara exakt hur det går till på amf1 gällande behörigheter och dyl. Men eftersom jag körde Strb på bassäk tror jag att vi har en liknande syn på utbildningen. Den rent teoretiska biten (N8) är en otroligt liten del av utbildningen till båtchef. Det tog bara några veckor. Sen för att få framföra båten i egenskap av chef var det till sist befälen som avgjorde om de kände att man var mogen nog för att framföra båten själv, och då spelade mycket mer än bara vad man hade för teoretiska kunskaper in. Dock var vi mkt färre båtchefer än amf så befälen hade bättre koll på oss. Dessutom bler vi båtchefer som värnpliktiga, afm har serganter till det. Så det finns stora praktiska skillnader mellan olika förband. Quote
Recommended Posts