Jump to content
Sign in to follow this  
NBC

"Stridsbåt Ny"

Recommended Posts

Ooohh hjärtat mitt smälter när man ser sånt här, trots att man är uppfostrad i Armén ^^

strbny2.jpg

Stridsbåt 90 med SSG120

EDIT: Hittade den här också, kanske lite finsk overkill hehe ^^

pt1_pasi_xa_203.jpg

Edited by Fu Tangsjö

Hoppsan tror FM har framtidsvisioner :((

Tycker den ser mäktig ut, men jag är lite fundersam hur sikten för föraren blir...

Tycker den ser kraftigt inspirerad av den Finska stridsbåten Jurmo.

TITELB%20250.jpg

Marine Alutech Oy´s Jurmo Samma tillverkare som tillverkar G-båten.

Visst finns det en fördel att ha personalen fram och därmed slippa springa i en gång som i Strb90H, men det måste vara jobbigt att ha bryggan så långt akteröver. Nån fd förare eller van skeppare kanske kan svara på det.

Ska man ha en pjäs i ett torn så är det ju klart fördelaktigt att ha den i fören.

Har fortfarande svårt att komma över tanken med att ha Grk-system AMOS på en båt av den storleken. Är det inte dirketriktat understöd man behöver när man landstiger. Tills man passerat stormavståndet så har man ju förhoppnnigsvis understöd av andra Grk förband och själv får ta över understödet. Då vill man man ju ha något man kan skjuta direkt med, eller är jag helt ute och cyklar nu? :D

De filmer jag sett på SSG120 pjäsen förfaller omladdningen vara rätt långsam med flera olika matningsrörelser av laddningsmekaniskmen. Hög eldhastighet måste ju vara ett måste under en sådan anfallssituation då man inte står och lobbar granater på tryggt avstånd utan är mitt i smeten.

Visserligen är det ju smidigt om de andra båtarna kan ge dig understöd, men det borde istället kunna skötas på större fartyg typ ledningsbåtar (Strb2000) och inte de små båtar med personal som gör själva landstigningen.

/me som bara varit skytteslusk som tagit terräng under landstigningar...

Inte riktigt min avdelning men jag tycker det verkar ganska vettigt. Omgrupperingstiden efter eldgivning borde vara klart bättre än för markbundna grk-pjäser. De kanske planerar att skapa kombinerad minutläggnins- och grk-plutoner/eskadrar/flottiljer eller vad det nu heter i skärgårdsflottan.

Den är ju lite större än den gamla helge också med ett deplacement på c:a 40 ton mot helges 15 ton den finska JURMO ligger ju på ca 11 ton i deplacement om jag inte kommer ihåg fel så det är en ganska biffig sak om det nu blir verklighet.

@Isgubbe. JA i det har du rätt.

Sen står det väl inte om den skall ersätta stridsbåt 90H eller vara ett komplement.

Trodde den skulle ha samma uppgifter med tanke på luckorna etc fram. Men väger den 40 ton lär den ju vara rejäl nog att ha SSG120 och i den storleken kanske den då mer skall understödja Strb90H:s landstigningar på behörigt avstånd. Det låter ju i så fall klokt.

Godmiddag

Så vitt jag vet, obs så vitt jag vet, så skall strisbåt 90h generellt ersättas av en ny båt inom Amfsystemet. Precis som draken ersattes av viggen, som ersattes av Jas osv... Jag har, då jag jobbat, sett ett stort antal bilder på stridsbåt 90 "ny" med fart beskrivning från 40 till 70 knop. Lägg alltså inte så stor vikt vid bilden.

Tanken med GRK på båt är inte att båten skall understödja sin egen landstigning. Bestyckade båtar skall finnas på GRK komp, om inte någon om-organisering sker, och dessa båtar understödjer såldes, med hög rörlighet, övriga delar.

Utöver GRK på båt så skissas det på massa annat godis för att utöka hela båtparkens möjlighet att delta i striden, direkt, indirekt eller som "invisande". Då jag inte vet exakt vad som är öppen info så går vi inte in mer på det, men man kan säga att det överlag sker ett aktivt utvecklingsarbete inom samtliga, både understödjande och stridande, enheter inom bataljonen/brigaden.

Sedan är det ju så att plånboken ska fram också, situationen är ju något annorlunda idag jämfört med då förbandet sattes upp och politikerna då hade pengar så det rann ur öronen.

Fråga på så kan kanske jag och övriga officerar/reservofficerar/soldater från Amfkåren som finns på detta forum svara. Vi är ett par stycken ;)

GMY

Edited by Rokare

Guest Lt. Payne

@Rokare

Vilka material var det tänkt att det skulle användas i konstruktionen?

Sorry Lt. Payne

Har inte en blek aning, antar dock att det blir motsv stridsbt 90H samt med någon form av skydd, eftersom vi nu installerat det på 90HS.

Jag vill åka dit, göra det, fixa det... kan båten det? Det är allt jag bryr mig om ;) If u get my drift.

GMY

Kul att det skall satsas så mycket pengar. Först borde vi kanske skapa nya 12/80 och RB15 förband. Det känns spontant att hade vi haft kvar våra 12/80 system så kunde förbandet göra mycket av det som SSG120 skall göra. Men att det nuvarande GRK "systemet" har lite problem eftersom det är buret av soldater gör även det till ett system som fungerar utan teknik och komplicerade tekniska lösningar. Man borde dock kunna utveckla ammo tillförslen med tex förbättrade sjösläpp och "myr moppar". Behövs det ett mer utvecklat understöd på komp nivå så kan man alltid ta fram 6cm GRK. Eftersom de redan är testade så borde inte det ta så lång tid att få fram dem till förband. Vidare bör vi ta del av utlänska erfarenheter när det gäller stormavstånd.

Lite OT: Är det bara jag som tycker att AMFs GRK Pb är små med glasögon medan F skallar uppfyller KJ Komp70 krav på storlek ;)

Kul att det skall satsas så mycket pengar. Först borde vi kanske skapa nya 12/80 och RB15 förband. Det känns spontant att hade vi haft kvar våra 12/80 system så kunde förbandet göra mycket av det som SSG120 skall göra. Men att det nuvarande GRK "systemet" har lite problem eftersom det är buret av soldater gör även det till ett system som fungerar utan teknik och komplicerade tekniska lösningar. Man borde dock kunna utveckla ammo tillförslen med tex förbättrade sjösläpp och "myr moppar". Behövs det ett mer utvecklat understöd på komp nivå så kan man alltid ta fram 6cm GRK. Eftersom de redan är testade så borde inte det ta så lång tid att få fram dem till förband. Vidare bör vi ta del av utlänska erfarenheter när det gäller stormavstånd.

Lite OT: Är det bara jag som tycker att AMFs GRK Pb är små med glasögon medan F skallar uppfyller KJ Komp70 krav på storlek  ;)

Håller med till fullo angående problematiken med den indirekta elden, hade inte 12/80 skrotats ut hade det sett bättre ut i många avseenden.

Bedömt har du gjort en korrekt bedömning av storleksförhållandet på AMF GRK... :sniper:

Guest Triggerpuller

Om det blir verklighet återstår att se. Ev läggs ju Amfibiekåren ner i och med nästa FB.

Det här är INTE min tanke och förrhoppning men tyvärr något som snurrar runt i huvudet på vissa herrar med mycket guld på axlarna.

Visst är den sexig?

Jag skulle önska dubbla bogportar för snabbast tänkbara urlastning åt 2 håll, samt möjlighet till 1-4 grspr/HMG/Gatling istf AMOS (modulärt uppbyggt? man kan snabbt byta beväpning med kran/600-båten?) för direktunderstöd. Kanske kan man då även hänga på lvrb el. rb17?

Alla beslut hit och dit är oroande, bristen på röd tråd i tänkandet...*sakna Rb15 & 12/80*

Läggs Amf ned blir jag banne mig frivillig till närmsta liknande förband i annat land..!

GA KA: :blink: Inte helt feltänkt..! :P

Läggs Amf ned blir jag banne mig frivillig till närmsta liknande förband i annat land..!

Ok?

*note to self*

Om det blir krig så se till att inte hamna i samma förband som Gotcha. Han kanske hoppar över till fienden om de har ballare vapen. :blink:

Edited by Pal

Ok?

*note to self*

Om det blir krig så se till att inte hamna i samma förband som Gotcha. Han kanske hoppar över till fienden om de har ballare vapen. :blink:

Hehehe... "den som lever får se".

Säg, som "materieltestare" då? Hamnar gamla svedala i ofred får man ju bita ihop, men till dess kan man ju alltid bli mtrltestare i, säg, USMC/FR..? :blink:

@HC1

...fast den är ju inte riktigt lika Hardcore som båten på bilden överst, eller hur? Även om vi gärna hade sett det vara så.

Även svenska flottans flottaste fartyg, HMS Visborg, stoltserar med en ny skeppsbåt av typ 90E...

Skeppsbåt är väll det enda den möjligen skulle duga till... :D

Har fortfarande svårt att komma över tanken med att ha Grk-system AMOS på en båt av den storleken. Är det inte dirketriktat understöd man behöver när man landstiger. Tills man passerat stormavståndet så har man ju förhoppnnigsvis understöd av andra Grk förband och själv får ta över understödet.

Men man kan ju skjuta direktskjutning med AMOS också om jag inte kommer fel ihåg.

Tycker den ser kraftigt inspirerad av den Finska stridsbåten Jurmo.

Marine Alutech Oy´s Jurmo Samma tillverkare som tillverkar G-båten.

Visst finns det en fördel att ha personalen fram och därmed slippa springa i en gång som i Strb90H, men det måste vara jobbigt att ha bryggan så långt akteröver.  Nån fd förare eller van skeppare kanske kan svara på det.

Tja, det finns ju både för och nackdelar med att ha styra från aktern. För det första så påverkar inte vågrörelser och slag i vågor alls lika mycket då man sitter bak. För det andra så ser man hela båten framför sig och vet var man har den. Jag hade i alla fall problem då jag körde strb 90 med att "få in " aktern då jag inte såg den, trodde ofta att båten var parallell med bryggan fast aktern var flera meter ut. Men det är knappast något som inte lite rutin fixar. Men det var uppenbart svårt att navigera i större sjö i 90:an, då p.g.a. sjöns påverkan på hytten i fören. Däremot så kändes den ju mera gedigen, om än inte lika manövrerbar som Jurmon.

MVH