Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Många trådar om knivar finns det här på forumet och många olika åsikter!

Tänkte att det skulle vara intressant att veta vad för knivar folk bär och hur de bär dem.

Bär ni knivar i mer än militära sammanhang så ta med det också.

Även ev. framtida inköp eller önskeknivar...

Vore också trevligt med en motivering till varför ni just valt de knivarna ni har.

Jag kör med en F1 som jag bär i bältet fäst med en karbinhake för att få den lägre och lättare att dra med jacka på. Har också en Leatherman Wave i bältet.

Kör med dessa knivar både i det militära och vid civila aktiviter som kräver kniv (friluftsliv, jakt mm), bär även i bland bara Wave när det är olämpligt att bara slidkniv men jag vill ha kniven och övriga verktyg med mig.

Varför jag kör med F1 är givet, bra kvalitet, lagom storlek, känns bra i handen och jag fick ett bra pris. Wave har jag främst för att det var en utav få knivar med sax när jag köpte den. Gillar att man kan få upp knivbladen utan att öppna den. Även det sågtandade bladet var viktigt.

Att köpa i framtiden så är en Spyderco Rescue samt Emerson CQC7 på listan.

Även en renodlad jaktkniv funderar jag på...... Lite förslag tack!

Leker lite med tanken att när jag blir rik så köpa S1 motsv och bära i Stridsväst och ha Emerson samt Wave i byxbälte men vi får väl se.....

@2Sharp: Jag vet, alldeles för få knivar........

Edit: La till lite jag glömde..

Edited by Bamse
  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Dom enda knivarna jag kör med just nu är en Mora 2000 och ett Gerber Multi-tool.

Moran är mest en slit och släng-kniv som har visat sig duga till både vindskydd och enstaka harar.

Gerber'n är för alla andra tillfällen då man behöver lite verktyg.

Jag bär båda två i karbinhakar för att sänka ner dom lite under jackan (samtidigt som det går snabbt att lossa slidan/hölstret)

Framtida införskaffande är nog ett st. svart S1'a lagom tills man rycker in.

Har fått intrycket att den duger som friluftskniv, även om en F1'a kansek är bättre till fisk och småvilt.

Edited by Tollen
Posted (edited)

Militärt bär jag en F1:a samt en Letherman original i byxbältet. På stridsbältet sitter en Ak4 bajonett.

Vid jakt används även F1:an samt en Helle Fjording som hängt med sen 1986. Har även en Swede 60 som får följa med under mer "civila" former.

Kom just på att jag har en Glock 78 samt en Gerber Applegate Combat Folder som ligger och samlar damm :blink: Hm måste kanske börja använda dem till något...

Funderar på att köpa en S1:a, kanske...

/ERI

edit: korvfingrarna!

Edited by ERI
Posted

Använder en S1 till militärt och till viss del frilufsandet. Har både kydex slidan för militärt bruk och läderslidan när man vill vara lite mer civil i frilufsandet. Använder även en karesuando kniv, men den få mest hänga med när man frilufsar.

När det gäller att bära kniven så när gäller militär verksamhet så är det stridsbältet som gäller, mest för att den är lättåtkomlig där. Har även provat att ha kniven i ett snöre och bära den som ett hölster. Något som funkat riktigt bra när man har ryggsäck med avbärar bälte

Sen tillkommer alltid multiverktyg, fällknivar, sågar och yxor beroende på vad man skall göra.

Posted

I uniformsbyxorna sitter det en Gerber Stud Gator fällkniv och en Leatherman Supertool. I stridsbältet en S1 med kydex.

På jobbet och civilt har jag en Emerson P-Sark Waved :blink: som följeslagare. Siktar på att inköpa en Emerson CQC6 Waved så snart jag kan....

Posted

En CRKT Mirage i byx fickan, en Buck Nighthawk på stridsselen, föresten så jag fick mitt nick. Löjtnant X ville ha reda på mitt namn, hade dock ingen namnbricka så han läste på kniven istället ;)

Leatherman Wave till vardags och F1 civilt i skogen

Har även en G1a som tyvärr inte används så ofta, men en trevlig kniv är det..

+ en hel massa knivar som sällan får se dagens ljus :blink:

Posted (edited)

Alltid en Leatherman Squirt P4 med en CMG Infinity Ultra i fickan oavsett. I bältet blir det en Fällkniven F1 med kydexslida (även S1 eller WM1 med kydex brukar kunna bäras). I lämplig ficka finns även en CRKT M16-02Z fällkniv. I stridsväst eller - bälte kan det förekomma en vanlig morakniv med träskaft och parerskydd, en Mora 2K eller en Rappala. I vissa fall kan en Leatherman Supertool husera i ett kombifodral från Recon.

De dagar man går runt i arbetsdräkt eller liknande sitter vanligtvis min WM1:a i bältet, men på senare tid är det F1:an som gäller.

Just nu sitter jag och funderar på en CRKT M16-14M som är en större och påkostad version av M16-02Z. Bild

Edited by Vargas
Posted

I skog och mark har jag en Billinge (Osäker på stavningen) från Norge. Är lite stor kanske men funkar bra.

Som "backup" har jag en Victorinox kniv, en som bara har ett stort blad. (Ja och korkskruv). Den funkar fint för de mindre jobben som öppna förpackningar och sånt. Den tar jag om jag vet att jag inte behöver den större. Har den i byxfickan alltid. (Ja, alltså när jag är ute i skogen eller på pick-nick).

Funderar skarpt på en Gerber Stud Gator. Har alltid eftersökt en rejälare fällkniv som man kan öppna med en hand. Sitter man med ficklampan i ena näven, en reptåt i andra och med en maglite mellan tänderna så vill jag inte fippla med en fällkniv. Såvida den inte har just en-hands-grepp.

Posted
Funderar skarpt på en Gerber Stud Gator. Har alltid eftersökt en rejälare fällkniv som man kan öppna med en hand. Sitter man med ficklampan i ena näven, en reptåt i andra och med en maglite mellan tänderna så vill jag inte fippla med en fällkniv. Såvida den inte har just en-hands-grepp.

Har du 3 händer????? Bor du för nära ett kärnkraftverk månne? :baskerPa::D

Posted

Har du 3 händer????? Bor du för nära ett kärnkraftverk månne? :baskerPa::D

Nej för fan! Jag hade lagt den ena av mina två ficklampor och tagit upp kniven.

:D

Posted

jag har aldrig begripit vad det är för fel på en vanlig hederlig lappkniv, behöver man något utöver det så finns det lämpliga verktyg för det arbetet. :unsure:

Posted (edited)

De ständiga följeslagarna har varit Leatherman Micra och Spyderco Rescue, men eftersom jag jobbar i Danmark så får Spydercon stanna hemma efter det att jag fått veta att det klassas som olaga vapeninnehav med en sådan i Dk...

Har en pensionerad Glock FM 78.

En Victorinox 111mm, heter möjligen Forester, används numera mest vid picknic, då den ju har en korkskruv.

Fällkniven A1 som efterträdde FM 78, till övningsverksamhet där kravet ställs att endast en kniv får medföras. "78:an" upplevs ibland lite för lätt om det är större saker som skall avverkas och den är tämligen rostkänslig.

A1:an är en av de förnämligaste produktionsknivar jag stiftat bekantskap med - definitivt kärlek vid första ögonkast.

På gång är en special WM1:a som kommer att ta över viss del av det dagliga arbetet i fält som A1:an står för i dag; det skall erkännas att A1:an ibland är lite otymplig, framför allt att bära runt i byxbältet.

Försöker oxå hitta någon halvskabbig m/96 bajonett till ett medeltidsprojekt.

Och till sist en Gerber Applegate Single Edge Combat Folder som jag inte vet vad jag ska ha till nu när "WM1:an" snart är klar...

Köpte den av två anledningar;

- den var med i utprovningen till överlevnadskniv till FF (alltså som kuriosa) och

- (främst) pga av fodralet där man kan fästa kniven i utfällt läge och använda fickan till att ha annat i samt att det fästs med "Bianchi-clipp" - men något sådant fodral kom det inte med till den kniv jag fick...

Kalaskniv men lite opraktisk med sågtandning innerst på bladet, om inte annat så har kniven ganska hög "ballfaktor".

Edit: korr

Edited by Sir Vival
Posted (edited)

En S1 i selen och victorinox multitool i byxbältet en fällkniv som inte har något namn köpte den för ett par hundra en bra ha grej då det är enhands grepp på den

OOPs glömde motevering

S1:gillar den då den inte är lika stor som A1 som jag tycker är för stor

Victorinox tool: den är bättre konstruerad än dom andra då man har direkt tillgång till verktygen

Fällkniven är alltid bra att ha

:unsure:

Edited by Raffsec
Posted (edited)

Oftast är det Emerson CQC-6, dels för att det är den snyggaste kniven jag sett... drömt om en i nästan 10 år innan jag köpte en.

Den är snygg, smidig och lättburen, oftast i höger framficka.

På jobbet är oftast Strider GB med, för att den är stor, kraftig och stadig, används som klubba, bräckjärn och att skära med. Bärs i kydexhållare på högersida.

En Emersonknives karambit är inte helt sällan med, har en pre-prod som jag gillar mycket!

Har även en trainer i samma utförande som väldigt ofta är med, kul leksak!

En Emersonknives Commander finns ofta i vänsterfickan, ibland är det en P-SARK.

SOG powerlock EOD tång, för att jag för tillfället inte har något annat, tveksam på dess hållbarhet, skall snarast i mån av tillgångar bytas ut, troligen mot en Gerber MP800.

Till uniform är det Strider GB i höger framficka, CQC-6 i byxlinningen alt. i ficka på höger hängsle.

Strider BT-SS i stridsbältet, den kan dock komma att ersättas av en mindre kniv, troligen av samma tillverkare, först skall jag dock ordna en kydex/concealex slida till den, tycker den är liiite lång, funderar på en HT, eller en MT mod. 10..

Detta kompletteras av div. mindre multi-tools, som Leatherman Micra och en SOG mini-tång.

Runt halsen har jag en Emersonknives La Griffe, i mitt tycke den ultimata neckknifen, ev. kan den komma att bytas ut mot en Fred Perrin custom La Griffe i framtiden.

Att jag valt de knivar jag har är dels utseende, dock kan utseendet aldrig "förlåta" dålig kvalité, en kombination av god design och bra val av material är för mig viktigast.

...samt att det är skittråkigt med Moraknivar..

Framtida inköp som jag planerar/önskar är en Emerson CQC8 med wave.. mmmm... även en CQC-6 med wave ligger högt på önskelistan, har en beställd... men den lär inte dyka upp än på ett tag... :unsure:

Förhoppningsvis en Viper MV-3 från samma makare..

Sedan blir det väl lite odds and ends, man vet ju aldrig vad man helt plötsligt behöver.. ;)

Edited by 2Sharp
Posted

Låt se!

Till allt slags uteliv i busken så har jag en lapp-kniv tillverkad i Tärnaby. ( För ni yngre förmågor så är det där Ingemar "dä ä ba å åk" Stenmark kommer ifrån :unsure: )

På jobbet en Buck fällkniv inköpt i Libanon 1990.

På motorcykelbyxorna en Gerber Multiplier inköpt i Juggo 1992. Kör italienskt därav nödvändigheten till lite verktyg. :D

Posted

Det kanske bara är jag, men jag känner inte till alla knivar som ni pratar om! Speciellt inte "Emerson CQC-6" men jag skulle gärna se en...

Själv funderar jag liite grann på att införskaffa en A1 för dom senaste gångerna i skogen har jag sett behov för en sådan. Dock är den ju så fruktansvärt stor, det är visserligen bra på det sätt att den då nästan ersätter en yxa! (jag vet att garantin inte gäller vid sådant bruk.)

Jajja, man får väll se vad det blir. En sak är säker, jag ska då köpa en kniv så om nän har förslag så...

Posted
Det kanske bara är jag, men jag känner inte till alla knivar som ni pratar om! Speciellt inte "Emerson CQC-6" men jag skulle gärna se en...

Själv funderar jag liite grann på att införskaffa en A1 för dom senaste gångerna i skogen har jag sett behov för en sådan. Dock är den ju så fruktansvärt stor, det är visserligen bra på det sätt att den då nästan ersätter en yxa! (jag vet att garantin inte gäller vid sådant bruk.)

Jajja, man får väll se vad det blir. En sak är säker, jag ska då köpa en kniv så om nän har förslag så...

Här har vi något som ser ut som en Emerson CQC-6:

CQC-6

/Johan ES

Posted

A1 fäst på stridsbältet.

Buck Crosslock i höger bröstficka, fastsatt med 1 meter Paracord.

Leatherman Multitool i bältet.

Tycker inte riktigt om leatherman, funderar på en Gerber istället.

Posted (edited)

Friluft/militärt:

Cold Steel SRK sedan 1990

Endast militärt:

Glock 78 (på stridsbältet) sedan 1991

Alltid (dock inte när jag flyger):

Leatherman Wave (ersatte en gammal Gerber Multiplier tidigare i år)

En morakniv i nyskick brukar följa med i ryggsäcken om jag skulle behöva en ren och vass kniv.

Idag skulle jag nog skaffa en A1 eller S1 men då SRKn inte har svikit mig ännu vill inte jag vara sämre!

EDIT: Gjorde om, gjorde rätt!

Edited by Bulldozer
Posted

Tack för bilden, måste erkänna att den såg grymt fräck ut!

A1 jag skulle köpa skulle kosta 900kr med kydex(?) slida. Den är begangnad men skulle enligt upg vara i gott skick...

Posted
Tack för bilden, måste erkänna att den såg grymt fräck ut!

A1 jag skulle köpa skulle kosta 900kr med kydex(?) slida. Den är begangnad men skulle enligt upg vara i gott skick...

Bra pris om den är i gott tillstånd.

Posted
A1 fäst på stridsbältet.

Buck Crosslock i höger bröstficka, fastsatt med 1 meter Paracord.

Leatherman Multitool i bältet.

Tycker inte riktigt om leatherman, funderar på en Gerber istället.

Har båda delarna, tycker dock bäst om leathermannen då den är enklast att öppna med en hand.

Låsningen av verktygen på den saknar jag dock, Gerberns låsning är helt OK

Posted (edited)
Här har vi något som ser ut som en Emerson CQC-6:

Helt rätt, SÅ snygg :baskerPa:

Striders knivar kan ni se här: www.striderknives.com Emerson knives: www.emersonknives.com

Har redigerat mitt första inlägg..

Edited by 2Sharp
Posted

För er som köpt Emerson knivar, köpte ni via postorder då eller? Hur gjorde ni med betalningen i så fall?

(Finns det några återförsäljare i Sverige?)

Posted

En Coldsteel SRK (köpt av en fänrik på I13 som var nöjd med sin fällkniv för 50kr när jag gjorde min gu) och en (ur) leatherman i stridsbältet.

Letar efter ett kydexfodral till min SRK, men enda sättat jag har hittat hittils att köpa ett är med en ny SRK...

Posted
En Coldsteel SRK (köpt av en fänrik på I13 som var nöjd med sin fällkniv för 50kr när jag gjorde min gu) och en (ur) leatherman i stridsbältet.

Letar efter ett kydexfodral till min SRK, men enda sättat jag har hittat hittils att köpa ett är med en ny SRK...

Har du funderat på att göra en själv?

Kolla i tråden "Kydex, någon som vet var man kan köpa?", så hittar du både tips och var man kan köpa.

Nordells tar 70kr/st för 300x300x1.5mm.

Posted

Vad har jag för knivar med mig? :)

På tok för många enligt dom flesta...

Coldsteel Tanto i stridsbältet. Bra med gummigrepp vid blöta/hala händer, dock missnöjd med slidan, lite dålig knivfasthållning med en smal och liten kardborrerem.

Bruseletto Hallinge i bältet. En trevlig kniv som hängt med länge nu, bra för lite mer oaktsam verksamhet. Börjar dock bli väl begagnad och ska bytas mot en A2, så att man inte behöver sakna en yxa. :P

Gerber 600 i bältet. Bra och funkis till det mesta i verktygsväg.

Victorinox (bara stort blad och korkskruv) i bröstfickan med idiotsnöre. Används mest till lite mer pilliga jobb. Funderar dock på att byta ut den mot en G1.

En liten paketkniv i sjukvårdsfodralet. Skitvass liten sak med ett avbrytbart rakblad, bra för att skära rent, ta ut stickor o.s.v.

Ny Mora 2000 i ryggsäcken. Mest för att den kan vara bra att ha.

Som sagt så är det nog lite för många men vadå, hellre ett par knivar för mycket jämt än att sakna en då den verkligen behövs.