2Sharp Posted October 17, 2003 Report Posted October 17, 2003 ps. vi vet ju alla att ju större kniv man har desto större komplex har man ;) Hmm, jag har ju många knivar, betyder det att jag har för få kukar då eller?? Quote
SBP Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 I stridsbältet hänger en M3 stridskniv, funkar till det mesta. Plus en Spyderco Rescue i bröstfickan och en "vanlig" fällkniv i benfickan. Naturligtvis en morakniv ryggan. Quote
Värjan Skämtar Intet Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 ps. vi vet ju alla att ju större kniv man har desto större komplex har man ;) Hmm, jag har ju många knivar, betyder det att jag har för få kukar då eller?? njaa hehe det jag menade var väl mest att det finns folk som drar med sig stora jävla samuraisvärd ut i skogen å det känns ju olämpligt på alla sätt å vis. X antal knivar kan väl vara bra att ha inom viss size enligt min mening. ;) /värjan Quote
Värjan Skämtar Intet Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 ps. vi vet ju alla att ju större kniv man har desto större komplex har man ;) Nej, men en sanning är att, ju större kniv desto större krav på förmågan att handha den. jag säger igen. Det är OLÄMPLIGT med världens största kniv , speciellt när man bara vill gå runt å säga "åååhh kolla min balla kniiiiv" säger som min gode kapten Länken : "Man ska fanimej inte ha nån jädra stor grej för flera tusen! Det funkar UTMÄRKT med en sånhär (drar fram en gammal mora) för 20 spänn!" /värjan sen e det ju klart att har man en fin kniv i vettig storlek och som du säger också kan hantera den så är det ju okej. Men du förstår säkert vilka jag syftar på i mitt inlägg X| Quote
fk_urb Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 jag säger igen. Det är OLÄMPLIGT med världens största kniv , speciellt när man bara vill gå runt å säga "åååhh kolla min balla kniiiiv" säger som min gode kapten Länken : "Man ska fanimej inte ha nån jädra stor grej för flera tusen! Det funkar UTMÄRKT med en sånhär (drar fram en gammal mora) för 20 spänn!" Att ta sig från punkt A till B går ju som bekant bra med en volvo 142:a, likväl med en Ferrari. ÄGANDETS GLÄDJE!!! Skulle jag få möjlighet att köpa en "Bo" Randall Orginal APFK från typ 1950 så skulle jag inte tveka. Den kanske inte är ett dugg praktisk jämfört med många andra märken och typer men den har historia och den skulle vara min..... Visst finns det de som drar omkring med en mindre machete i stridsselen, ska man bara visa upp den så är det kanske inte praktiskt att ta med den ut i fält. Men, men, så länge det finns fog för det så varför inte, knivar har man ju för olika användningsområden..... Quote
Värjan Skämtar Intet Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 helt rätt, men jag kan ju te.x berätta en liten historia jag fick höra av en sergeant från skåne. Han var ute på övning och så kom en kille som var knivfrälst. Han hade plockat med sig något som liknade ett medeltida "short sword" (överdriver inte nu alltså). Det var dessutom kopplat i vänstersidan på bältet så att han skulle kunna dra det med högerhanden. säger bara overkill... X| /värjan Quote
2Sharp Posted October 21, 2003 Report Posted October 21, 2003 Tack Patroels, intressant Håller med fk_urb, ägandets glädje skall inte underskattas.. CQC-6 - Quote
Bamse Posted October 22, 2003 Author Report Posted October 22, 2003 jag säger igen. Det är OLÄMPLIGT med världens största kniv , speciellt när man bara vill gå runt å säga "åååhh kolla min balla kniiiiv" säger som min gode kapten Länken : "Man ska fanimej inte ha nån jädra stor grej för flera tusen! Det funkar UTMÄRKT med en sånhär (drar fram en gammal mora) för 20 spänn!" Hmmm.... "Storleken har ingen betydelse....." När folk har knivar för att de är "coola" eller att Seagal hade en sådan i förra filmen så är knivarna olämpliga enligt mig. Oavsett om de har 2 cm eller 50 cm blad. När man försöker imponera på andra med materiel så är man illa ute, gör det genom att visa att man kan hantera materielen i stället. En kniv är ett bruksföremål och ska i första hand införskaffas för att det är lämpligt för att brukas (såvida man inte samlar eller dylikt). Men knivar är också något som är högst personligt och som faktiskt är till viss del beroende på känslor, det är vad du tycker om din kniv som räknas för det är du som kommer att använda den och det är just DIN kniv och det är mycket viktigt att DU trivs med den! Om mannen med "kortsvärdet" hade en bra förklaring till att han hade den så ser jag inga problem med storleken på kniven, om förklaringen är i stil med att "SEAL använder denna kniven så den är fräck" så skulle jag tvivla på personens sunda förnuft. Att bära en "olämplig" kniv kan ju faktiskt ganska snabbt ge en person ett intryck av bäraren som inte är helt positivt. T ex så bar en utav vakterna vid Gaten på CV en Gerber Guardian Backup fäst upp och ner på stridsvästen. Gav mig en känsla av "wannabe" och tyckte faktiskt han var ganska patetisk...... Observera att jag inte har pratat med mannen i fråga så det är mitt första och enda intryck detta (han kan ha varit jättebra soldat och kamrat men...). Annat exempel är ju t ex 2Sharp som köpte/bytt till sig en underbar Strider, med tanke på att 2Sharp är som han är när det gäller saker som är blanka och gör ont så är detta inget som jag reagerar över, dels vågar jag inte och dels så vet jag hur stort hans intresse är och att han har en "tanke" med kniven samt troligtvis även lite bakgrundskunskap. Hade en utav mina Hv-ungd kommit med samma kniv hade jag skrattat mig till döds...... Angående Mora och knivar för dyrare pengar så har detta diskuteras x flera och jag tror ingen har ändrat ståndpunkt än... Med tanke på vad jag har och vill ha för knivar kan du räkna ut vad jag tycker om Kn Länkens ord. Lite tankar så här på nattkvisten...... Quote
2Sharp Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 Annat exempel är ju t ex 2Sharp som köpte/bytt till sig en underbar Strider, med tanke på att 2Sharp är som han är när det gäller saker som är blanka och gör ont så är detta inget som jag reagerar över, dels vågar jag inte och dels så vet jag hur stort hans intresse är och att han har en "tanke" med kniven samt troligtvis även lite bakgrundskunskap LOL Jag tycker du har helt rätt i det du säger. Jag tycker det är helt ok att tycka att en kniv är "tuff/fräck", men är det endast därför man valt den känns det lite sådär.. Min Strider BT tycker jag är skitfräck men hade den inte presterat som den gör hade den inte kvalificerat sig. Quote
Flygmek 003 Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 Hade en Mora2000 och en multitool från Tools (98spänn) i lumpen. Har byttat upp mig till en Gerber P600 multitool nu. Fungerar bra i jobbet. Har en utfällbar såg från fiskarns och en fritidsyxa från ÖB när jag ska ut i naturen. Ska lyckas slå sönder denna yxan med sen blir det lite bättre doningar där. Tycker man har rätt till att använda vilken kniv man vill. Så länge man slitigt ut/blivit av med en styck mora kniv först. Men har man aldrig lämnat asfalten förrut i sitt liv så är nog inte en F1:a för 1500:- en bra nybörjarkniv. Quote
Recommended Posts