Jump to content

Recommended Posts

Posted

Och nu en fråga om tågbiljetter!

Med inkallelsen så fick man ju en sån där lapp (eller egentligen två) som man kan använda när man ska köpa biljetter. SJ-kontor finns här i Västerås, men Connex som driver norrlandståget ligger ju i Stockholm. Hur man ska göra då? Ska ju stå med underskrift och en massa grejer på lappen. Hur har ni andra gjort?

• Replies 571
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jag gjorde så att jag faxade beställningen till Tågkompaniets biljettkontor. Några dagar senare kom biljetten hem i brevlådan. Innan du gör något bör du ringa Connex och höra. Vid det här laget är de vana vid att fungera som resehandläggare åt en massa förvirrade lumpare. ;)

Alltid lika trevligt när Connex glömt koppla tillräckligt många vagnar, så att folk blir strandsatta i Sthlm. :baskerPa:

Lycka till, Foxtrot Lima (snubben som pendlade 300 mil i 15 månader) :/

Posted
Och nu en fråga om tågbiljetter!

Med inkallelsen så fick man ju en sån där lapp (eller egentligen två) som man kan använda när man ska köpa biljetter. SJ-kontor finns här i Västerås, men Connex som driver norrlandståget ligger ju i Stockholm. Hur man ska göra då? Ska ju stå med underskrift och en massa grejer på lappen. Hur har ni andra gjort?

Gå till SJ. De har ett samarbete så du kan köpa biljetten där. Så funkar det iaf här i Linköping.

Posted

Jag hoppas verkligen SJ fixat allt åt mig annars blir jag ledsen, har ju biljetten här så, får väl ta snabbmarsch upp till Boden annars.

Posted

då var man hemma vid burken igen efter en kort vecka i le bod. det var utdelning av lite märken, basker på osv. vi från ing fick sticka ut hakan och visa oss duktiga eftersom att vi var den enda avdelningen som klarat av PEKen, så vi fick skyttemärken eller vad det nu heter.

vi sprang milen på tid, en stor del av kompaniet var sjuka men vi som sprang hade en angenäm tur i den varma vårsolen.

nästa vecka ska vi delas upp på 3 täter och ha lite olika utbildning. jag ingår i styrkan som ska ha båtutb (folk som ska hamna på ingplut, db200, maskin och sytefarb), amröj ska börja sitt försteg och övriga ska ha truppföring och ksb 58 med art. jag hade bra gärna smattrat med ksb, jag slipper iaf vården och att bära på aset i skogen :Malaj:. folket som ingår i gruppen "övriga" är inte dom största och starkaste, blir spännande om de ska ut i skogen o bära ksb.

FL, vi har samma fanatiska nojja vad det gäller dragkedjor och knappar, arbetsskada...

det såg fantastiskt fånigt ut i våra logement på kvällarna i veckan. inför "basker på" så skulle vi stuka till våra baskrar så de såg grymmt bra ut. det var baskrar i tokrtummlaren och bastun. jag (och vissa andra) valde att skålla baskern i hett vatten sedan pressa den i rätt form och knyta en handduk under hakan så den behöll formen medan den torkade. baskern blev bra men man såg sjukt fånig ut.

livet går vidare

Posted
det var baskrar i tokrtummlaren och bastun. jag (och vissa andra) valde att skålla baskern i hett vatten sedan pressa den i rätt form och knyta en handduk under hakan så den behöll formen medan den torkade. baskern blev bra men man såg sjukt fånig ut.

känns igen..hehe

samma nojja hos oss på Pbat..

Posted

jahaja

då var det befattningsutb. jag har haft det dtora nöjet att få lära mig köra bogserbåt 2 och 4. massvis med båtkörande och flygspanande :lala: .

får se om jag kommer få användning av mina färdigheter med båtarna någon gång senare under min utb.

nu blir det strid i veckan. sviiiin pepp. tror att det skulle bli med psk-kb:arna eftersom att vi ska vara på mek komp. ut å vålda lite i skogen känns alltid bra :D .

livet går bra på kb/ing. vi är ute på olika utbildningar, vi kommer att vara på 5 täter nästa vecka och vi är bara 24 soldater. dock har det blivit drygt att bo ihop med amröj kb. sedan de börjat med sitt försteg har de inte pratat om annat. ständigt får man höra om vilka minor som kommer att döda en ute i skogen.

nu ska jag förbereda inför ännu en vecka i kronans tjänst med vänner+hockey+bbq. btw idag är det 11 månader till muck.

lev på fötterna, dö inte på knä

Posted

Dags att återkomma i den här tråden, skrev ju lite på de första sidorna, om jag minns rätt :baskerKav:

För att förnya era minnen så rycker jag in den 14:e juni som Eldledningsbefäl (förhoppningsvis iaf!), Artbat, i boden.

Ska bli skoj att se vad det här "lumpen" är förnått, men jag är säker på att om man tar med sig ett gott humör så underlättar det :worthy:

Nu sitter jag här och inväntar resan med blandade känslor, men mest positiva, men jag anar en del fjärilar i magen iaf :Malaj:

Posted

Jag citerar från papperna jag fick i veckan "Väl mött blivande PANSARSOLDAT!!!"

Mj Bandh

Ja, man kan inte annat än se fram mot lumpen :D Blir lite nervöst ändå kan jag tänka mig den första tiden, eller på tåget på väg dit om inte annat. Fast det är klart, man vänjer sig.

Sen det här med vad man skulle klara, 2 veckor efter inryck: 2km på 9.30 min.

Det är väl inte speciellt svårt? ;) När jag gick i nian sprang man ju en km på 3minuter o 40 sekunder typ.

Jaja, om det är ngn annan som rycker in som stridsvagnsförare/skytt så kan ni ju höra av er!

Nu ska jag njuta av solen ett tag! B) :)

Posted

Kan någon av de som tjänstgjort i boden berätta lite om vädret. Vilken månad brukar vara varmast/kallast, ungefär hur långt in på våren snön ligger kvar, osv...

Inga avhandlingar utan bara korta sammanfattande svar tack.

Posted

Mj Bandh

Ja, man kan inte annat än se fram mot lumpen :banana Blir lite nervöst ändå kan jag tänka mig den första tiden, eller på tåget på väg dit om inte annat. Fast det är klart, man vänjer sig. 

Sen det här med vad man skulle klara, 2 veckor efter inryck: 2km på 9.30 min.

Det är väl inte speciellt svårt? ;) När jag gick i nian sprang man ju en km på 3minuter o 40 sekunder typ.

Jaja, om det är ngn annan som rycker in som stridsvagnsförare/skytt så kan ni ju höra av er!

Nu ska jag njuta av solen ett tag!  B)  :D

Jag har inte fått några välkomstpapper ännu! :banana När fick ni andra det?

Guest strvkomp
Posted
Kan någon av de som tjänstgjort i boden berätta lite om vädret. Vilken månad brukar vara varmast/kallast, ungefär hur långt in på våren snön ligger kvar, osv...

Inga avhandlingar utan bara korta sammanfattande svar tack.

Juni, juli, augusti. Hett ,fuktigt, knott!!!

September, oktober, november: Rått

December, Januari, Februari, Mars, April: Snö, snö, snö, kallt, kallt, kallt.

Vid muck är det tö blandat med kallt. Med andra ord skridskobana precis överallt!

Guest strvkomp
Posted

Mj Bandh

Mj Fredrik Bandh den gamle räven. Jag med flera såg över brevet du nu har fått i din hand. Det är precis samma som vi fick.

Sköt dig mycket väl så kanske du får ett nyp i örat av den gode Majoren(han delade bara ut fyra under vår tjänstgöring).

Posted
Jag har inte fått några välkomstpapper ännu! :uuh:  När fick ni andra det?

Jag har då inte heller fått några papper, men jag antar man får dom denna vecka alt. nästa vecka.

Så känn dig lung B)

Guest Wilma
Posted
,O Jag har inte heller fått några välkomst papper. Ja, snart är det dags
Posted

Eftersom jag själv inte fått något välkomstbrev så undrar jag om det är nån som rycker in på ingbat i juni som har fått ett välkomstbrev än?

Guest Kpist
Posted

:dong: Fan.. alla mina polare som ska till i19/lvbat har fått välkomstbrev förutom jag... Tror att regemntet försäker knäcka mitt psyke redan nu hehehe :):worthy:

Förresten är det någon här som rycker in som GJ800 ? radarbefäl 14/6 ?

Posted

Fick mina papper idag! Stod att jag skulle till signalbataljonen :dong: !

I alla papper jag har fått tidigare har det stått pansarbataljonen. Har jag blivit förflyttad? Skulle in som stridsfordonsbefälhavare men vad blir det nu? :(

Posted

Kan vara så att du blivit flyttad till signalbataljonen, eftersom de behövde extra folk i år tror jag. Vet att de övriga bataljonerna skickade "överblivna" KB-elever dit i början av GSU:n. Då kan det tänkas vara så att man behöver fler gruppchefer och soldater också.

Hälsningar, Foxtrot Lima :dong:

Posted
Fick mina papper idag! Stod att jag skulle till signalbataljonen :blink: !

I alla papper jag har fått tidigare har det stått pansarbataljonen. Har jag blivit förflyttad? Skulle in som stridsfordonsbefälhavare men vad blir det nu? :(

kan vara så att du blir förare i en stri90.

dom utbildar ju brigadledning på signbat i år och dom åker omkring i stri90's

alla på signbat i år har ju pansarkragspeglar och den svarta baskern :/

hmm nog om det...

din tjänst blir nog fordonsförare på en stri90 på brigadstaben..

och att på pansar har ju 4 vc tjänster på strv + 4 på psk försvunnit pga avhopp :( ..så där försvinner ju lite förarplatser och annat

Posted

Ja, jag hade en i min klass som skulle blivit pansarskyttesoldat men blev flyttad till utbildningsreserven. Mycket möjligt att är ett "offer" för avhoppen.

Posted
Fick mina papper idag! Stod att jag skulle till signalbataljonen :/ !

kan vara så att du blir förare i en stri90.

dom utbildar ju brigadledning på signbat i år och dom åker omkring i stri90's

alla på signbat i år har ju pansarkragspeglar och den svarta baskern :)

hmm nog om det...

och att på pansar har ju 4 vc tjänster på strv + 4 på psk försvunnit pga avhopp :( ..så där försvinner ju lite förarplatser och annat

okej! låter bättre! Utan svart basker så hade jag känt mej misslyckad! :blink:

Posted

Jag förstår inte hur signalister kan ha pansarbasker?? Även om man kör ett stridsfordon på signbat, tillhör man signaltrupperna. Kan det vara så att man inte har konverterat personalen ännu?

Hälsningar, Foxtrot Lima :Malaj:

Posted
Jag förstår inte hur signalister kan ha pansarbasker?? Även om man kör ett stridsfordon på signbat, tillhör man signaltrupperna. Kan det vara så att man inte har konverterat personalen ännu?

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Om vi börjar med detta..

dom utbildar ju brigadledning på signbat i år och dom åker omkring i stri90's, alla på signbat i år har ju pansarkragspeglar och den svarta baskern    :ph34r:

Pansarbataljonens brigadledingskompani utbildas hos signalbataljonen då de har kompetensen och utrymmet för detta. Soldaterna är fortfarande pansarsoldater.

Signalist är en befattning och denna kan mycket väl vara placerad på pansarbataljonen...

Jag börjar för övrigt bli lite irriterad på att baskerfrågor smyger in i var och varannan tråd nu för tiden... :D

En basker är en basker är en basker är en basker är en basker är en basker....

/Magnus B

Guest strvkomp
Posted

En basker är en basker är en basker som man ska göra sig förtjänt av och inte bli tilldelad som ett par stålgrå är en basker är en basker är en basker....

Posted

Hur menar du nu? Färre besättningar/vagnar för att blivande vagnchefer hoppar av?

Guest strvkomp
Posted (edited)

Stämmer verkligen det? Vi hade alltid överflöd av VietCong. I fyra vagnar var det till och med två VC som fick turas om, plus att alltid ngn VC fick åka runt i bandvagn. Och mig veterligen så var det en stor drös färska KB som hatta runt i garaget precis innan MUCK.

Edited by strvkomp