Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hehehe..hörde att ni på artbat hade haft det smålugnt nu.. :)

ja menar..ni springer ju inte om ni ska nånstans

iofs..hörde att ni haft nåra avhopp med..

• Replies 571
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Stämmer väl rätt bra :)

Vi har haft ett avhopp, och två på HSA (varav en är/var jag).

Skillnaden är väl den att vi är precis så många KB som behövs på förbandet, så någon gallring har inte varit aktuellt. Så har i alla fall jag uppfattat det.

Men det har varit stressigt i alla fall, som det ju är i början. Mycket teori har det blivit också. Men men... Det ska bli värre, har befälen lovat ;)

Mvh /Martin

Posted

ok..som jag fattat det är vi förmånga på pansar..så här lär det väl bli gallring

få se..vi har väl haft 5-6 avhopp hittils..dom 2 till sign inräknade..men tror inte vi sett sluten på avhoppen än..

:):)

Posted

Altså, det där hörselprovet som man gör när man rycker in är väl inte samma krav för alla? Jag hade en obetydlig hörselnedsättning på ena örat så jag fick hörsel B. Kravet för hörsel B fyller jag därmed med råge. Det blir inte högre krav vid det hörselprovet, va? Kravet på befattningen jag har är alltså hörsel B.

Posted

tja..som jag fattade det så blev du antingen godkänd eller inte....blev du inte godkänd så fick du bullervila och omprov..

<----som hade perfekt hörsel

Posted

off the record kan jag ju säga att jag skulle igentligen fått frisedel... men jag "glömde" mitt återbesök på HSA, som grundade sig på att mitt inneröra pajjat ihop pga öroninflammation som jag inte gått till doktorn med. Tänkte att antingen bär det eller så brister det. 10 månader senare så bar det fortfarande :D . Vid utryck hade jag samma hörselnedsättning som när jag ryckte in, alltså hade tjänste inte inverkat det minsta. Nedsättningen kvarstår fortfarande. före öroninflammationen hade jag perfekt hörsel trots ett intensivt stereomissbruk i diverse bilar och vardagsrum :) .

gör en bedömning själv vad det är värt att göra lumpen, jag rekommenderar dig inte att krypa igenom provet, men jag skulle personligen hellre ha en motiverad soldat som hör lite dåligt på ett öra än en lök som hör bra.

det skulle aldrig ha fallit mig in efter muck att försöka få ut pengar på min hörselnedsättning, maskar man genom provet som jag gjorde så ska man ha moral nog att ta sitt ansvar.

Posted

Men eliasson.. Vi är ju pansar, alltså springer vi vart vi än ska. Haha.. och ska det gå riktigt snabbt så springer löjtnanten sist och "motiverar" de som springer sakta.. :) Jävlar vad snabbt folk sprang :D

Posted (edited)

jo..ingen hade lust att bli motiverad av Lt...hahaha :D:D:D

alla sprang som om en kärnvapenexplosion var närstående...ingen ville vara sist... :lol::lol::lol:

men jag kan ju tänka mig hur motivationen skulle vara.. :}:tveka:8-/

Edited by Span-eliasson
Posted

Underbart! Kommer ihåg när Kn Degerlund jagade på oss när vi skulle framrycka mot kasernen från regementsparken, "VAD GÖR MAN NÄR MAN ÄR SIST [namnet på stackaren som var sist]!?!?! JO MAN ÖÖÖÖKAR!!" Sen var det nån som genade över en gräsmatta och då blev det omprov.

Posted

"NU SKA NI FÅ KÄNNA PÅ DEN HAWAIIANSKA VÄRMEN!! ÅLNING MEDELST SLINGRING I DJUPSNÖN, FRAMÅÅÅT! MEN ÖÖÖKA DÅÅ!"

-Lt

Var du där då eliasson?

:lol:

Posted

Själv så hamnade jag tydligen på Signbat, inte pansar, men vi tillhör pansars krigsorganisation i år.

De tre veckorna än så länge har varit relativt lugna, men man har alltid haft något att göra. Vi har haft kvällskänst alla dagar utom måndag senaste veckan bland annat..

I torsdags hade vi i alla fall vår första skutning, varvat med stridsövning, något som är riktigt jobbigt i runt metern hög snö... Sedan hade vi skidmarch hem, och sist men inte minst, vapenvård. Vapen vården tog bra mycket mer tid än vad jag hade trott, själv så var jag klar kring 03:30 på fredagen, men det fanns folk som inte blev klar förens runt 4. Men, man sov väldigt gott efter man hade diskat snuskburken och duchat.

Och jag untrar vem det var som tyckte att ärtsoppa var en bra lunch, och chili con carne var en bra midda när man sedan ska slänga in 20 pers i en vapenvårdslokal halva natten...

Nu kommer två veckor i sträck, en PEK/Strid vecka och sen vår första fältvecka, samt första försöket på milen på måndag.

Posted
Själv så hamnade jag tydligen på Signbat, inte pansar, men vi tillhör pansars krigsorganisation i år.

Menar du kanske att ni på KBS tillhör Skolkompaniet, som ligger under P-bat? Det innebär endast att man tillhör Pansar tills man kommer ut på plutonerna, när KB-skolan är slut.

Mvh /Martin, KBS Artbat

Posted

Nej inte riktigt så, jag tror att brigadledningskomp som skall utbildas 04/05 ligger under Pbat men kompetensen ligger i Signbat. Därför har vi pansarnävar på kragen istället för blixten (men Signbat på v-armen).

Även anledningen varför många som blev uttagna till Pbat ligger på Signbat, även undertecknad som inte är så glad för det.

/ Jens, KBS Signbat

Posted (edited)

KB_2004..nej vi hade:

DET KAN BARA BLI VÄRRE...MOT ÄLVEN!!! (dvs midjehög pudersnö) SKYDD!!!!

-Fk

Bigmann..är det du som går på kryckor??..var ju och besökte Artbats kasern i torsdags kväll..

facit för denna vecka: 2 avhopp....plus skador på ögonbryn och läppar på vissa..

:)

Edited by Span-eliasson
Posted
KB_2004..nej vi hade:

DET KAN BARA BLI VÄRRE...MOT ÄLVEN!!! (dvs midjehög pudersnö)  SKYDD!!!!

-Fk

Bigmann..är det du som går på kryckor??..var ju och besökte Artbats kasern i torsdags kväll..

facit för denna vecka: 2 avhopp....plus skador på ögonbryn och läppar på vissa..

:)

Jepp, det är jag.

Mvh /Martin

Posted

En jäkla massa avhopp vi haft på pbat... Började vi inte på 77 eliasson, och nu är vi nere på 58 eller något??

En eloge dock till killen som bönade och bad att få stanna en vecka till trots hörseln, bara för att få bada isvak idag!! (Riktigt härligt förresten)

:ph34r:

Posted (edited)

jo nått sånt..vi på första avd. är nu bara 28!!! pers..ett logement består av 8 pers !

4 pers denna vecka....hur ska det se ut efter fältveckan vi ska ha nu?? 8-/8-/

Jo den killen var hård..synd att han blev hemskickad.. 8-/

"Vi älskar det"

KBS pansar om att kuta omkring i djup lössnö samt att öva stridsförflyttningssätt med Lt :ph34r:

Edited by Span-eliasson
Posted
woohoo

10 dagar gjorda, massor kvar. :wub:

det är spännande (i brist på ett bättre ord), ovant och konstigt. men vi lever. tydligen var vi för många som ryckte in på ingbat, men efter att 5 pers skickats till singbat och något avhopp som är vi ca 32 pers kvar (plus/minus ngn skalle på HSA).

pallar inte gå in på mer detaljer vad som hänt under veckan, just nu iaf  :( .

andra lär dock göra det innom kort.

ni som ska till ingbat behöver inte oroa er för maten, den är på topp varje dag. jag törs inte säga något om maten på i19 då vi ätit där bara 3 ggr.

poff@vårda den personliga hygienen

edit: stava osv

Tjena Boman!

Sov ordentligt denna helgen, nästa vecka lär inte bli nådig... :)

Har precis klämt en fettig pizza och ska slappa i soffan resten av kvällen. Gott!

Syns på söndag.

/ Johansson

Posted
"Vi älskar det"

KBS pansar om att kuta omkring i djup lössnö samt att öva stridsförflyttningssätt med Lt :blink:

Ja just ja.. haha och Lt hade världens skådespel om att vi (avd 2) var i finland 1945 :D

"-OCH VAD HETER DU?? (pekar på en av soldaterna)

-Ööh.. Bergkv..

-NEEEEJ!! DU HETER PEKKA!!!"

:D

Posted

vafhåån?!?

sova är överskattat. ge mig cola och W.A.S.P. så klarar jag typ allt :blink:

slappa blir inte av, jag bedriver simtävling tills någon timme innan bussen går.

nästa vecka lär som sagt bli spännande. PEK och strid, meka lite med skyddsmasken, lite samband, få upp tältet (!!!), omgruppera. får vi bara mat så är det nog inga problem, nu när vi är drillade i sömnlöshet ;).

det är bara å kötta på (ära är evig osv), folk som såg/hörde om min heroiska framryckning på PEK-övn 14 fattar. *galet stolt och mallig* :D högmod går vanligtvis före fall men inte i det här fallet (ännu iaf).

/me rockar vidare med W.A.S.P. - the heretic

blackie lawless är bäst, för er som inte upptäckt det ännu :D

/boman

Posted (edited)

ähh ge mig lite Rammstein å jag framrycker så aggresivt så att våran löjtnant skulle bli grön av avund ;) eller vad tror du Wagner

PEK övning 14..jo den var kul..pulsa 25m i lösnö innan man skulle skjuta

edit:korvfingrar

Edited by Span-eliasson
Posted

Tjena! ;D Jag rycker in i Juni som stridsvagnsförare/skytt, tror det var Gc901 eller 902. Ngn annan som rycker in samtidigt i boden, I19 pbat?

Jag undrar om jag har ngn chans att få köra strv122? Fan jag hade chans på Gc700 på mönstringen, men jag trodde att jag skulle få köra strv122 ändå. Nu har jag läst runt lite o börjar tvivla ;/ Får jag ens en chans att få komma på en 122:a? Eller är loppet kört? ;//

Haré!

Posted
Jag undrar om jag har ngn chans att få köra strv122? Fan jag hade chans på Gc700 på mönstringen, men jag trodde att jag skulle få köra strv122 ändå.

GC701 eller 702 borde väl lika gärna kunna vara stridsvagn som stridsfordon. Iaf om man ska tro på lumpen.nu. GC700 är ju bara vagnchefen. Föraren och skytten är så vitt jag kan hitta på tidigare nämda hemsida 701/702.

Posted

GC901,902 innebär väl att du antingen är uttagen till stridsfordonsförare alternativt stridsfordonsförare/skytt. Det kan kanske kännas som ett bottenapp men såhär i efterhand måste jag säga att strf 90 (lvkv 90 i mitt fall) är jävligt härlig den också! :D

Posted
GC901,902 innebär väl att du antingen är uttagen till stridsfordonsförare alternativt stridsfordonsförare/skytt. Det kan kanske kännas som ett bottenapp men såhär i efterhand måste jag säga att strf 90 (lvkv 90 i mitt fall) är jävligt härlig den också!  :D

Ok, tack... Det är ju förbannat ;/ hade som sett fram emot att få köra strv 122. Jaja, det blir väl med lite tur strv 90. Om det blir ngn pansarbandvagn eller ngt sådant så dör jag, då sitter jag hellre i fängelse i 2 år än att köra ngn bandvagn.

Nog för att det kan vara roligt, men det är inte något jag vill göra.

Posted
Jag undrar om jag har ngn chans att få köra strv122? Fan jag hade chans på Gc700 på mönstringen, men jag trodde att jag skulle få köra strv122 ändå.

GC701 eller 702 borde väl lika gärna kunna vara stridsvagn som stridsfordon. Iaf om man ska tro på lumpen.nu. GC700 är ju bara vagnchefen. Föraren och skytten är så vitt jag kan hitta på tidigare nämda hemsida 701/702.

Nja vagnchefen är inte GC700, utan GC600, KB 15 månader..

Men man ska inte stirra sig alltför blind på befattningsnummer, min kompis ryckte in på GC700 på strvkomp, dvs besättning på strv, men han är nu stabschef (och lika glad för det).

Nu till er KB på de andra bataljonerna, hur var er fältvanevecka?? Vår var sådär, PEKen var jävligt rolig dock =) Annars blev mycket förstört av en inflammerad rygg.. :blink:

Posted

nbc/strid avklarad

brandbanan var skoj. vi garvade som galningar åt folk som hade problem med att rädda sina branddockor. det gick åt några pansarstackare medan folk blev för upptagna med att rädda sina egna skrev för att bry sig om dockan :D

jag hade lätta mardrömmar inför tårgasningen :=o . dock var den inte alls farlig, man fick lite innanför regnjackan, det känndes dock inte mer än en lindrig solbränna.

det sista nbc-teoripasset vart som det blev. FB04 kom mitt i det. den kn vi hade kännde sig nog :baskerPa: men visade :D innan. medan :angry: men visade :) . efter :( och visade :lol: . det blev snack om politik så nbc:n blev

:worthy:. sedan köttade vi genom allt på kort tid.

nu sitter man i fritidslokalen på i19 o har förtroendemannautb. lr vi har det som tjänst denna weekend, nu ser vi film och äter utgångna snacks.

skyddsvakt till veckan

/boman