Jump to content

Recommended Posts

Tjena!

 

Ska rycka in i :) Boden nu 19 januari, KB på pansarbataljonen. Tydligen får I19 riktigt många KB- elever nu till vintern, några på detta forum som skall dit?

Några vet jag ju om :D men ändå...

 

Nån som ska dit i juni som GB/E kanske??

 

Skriv en rad i så fall!

 

MVH KB 04

 

:/

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 571
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest strvkomp
:clap: Pansar här med B)  :wub:

 

 

 

jag :wub: Smiles

Pansar, som vad? Själv ska jag vara på en 122a, vill bli förare men jag vet inte hur det kommer att bli än. Förarna tas ju ut väl på plats : :bash:

Du är förmodligen utagen till stridsvagnskompaniet men det är inte säkert att du hamnar på 122:an för det. Du kan lika gärna hamna på kompaniets stridstross eller Strf90epbv. Visa framfötterna inder GSU:n inget gnäll och gör ditt bästa så hamnar du på stridsvagn. Förare, laddare respektive skytt blir den som är bäst lämpad för varje befattning. Så jag skulle inte hoppas för mycket på att bli förare.

För övrigt är det ballast att vara laddare. Mina två ksp 94, Terance and Philip förgyller vardagen.... :)

Men lycka till, du kommer ha jävligt kul om du hamnar på 122:an!!

 

//Strvkomp :)

Link to comment
Share on other sites

Jag rycker in 19 januari på amröj. Ses där!

 

Peter

Detsamma gäller på ingenjörbataljonen. Att du är uttagen till "Ammunitionsröjningsplutonbefäl JA601" som jag tror befattningen heter innebär helt enkelt att du kommer att rycka in som allmän KB på Norrlands Ingenjörbataljon. Troligen kommer du att bli amröjare (alla amröjuttagna blev amröjare i år) men det behöver inte bli så. Du kan t.o.m. hamna på t.ex. pansar- eller signalbataljonerna.

Speciellt om pansar ska ha en massa extra folk i år så är det mycket möjligt att Ingbat som iaf. i år och förra året fick ett visst överskott på KB kan måsta lämna ifrån sig någon.

Eftersom amröj är en ganska attraktiv befattning så tänkte jag bara säga att du bör vara förberedd på att du kan bli något helt annat. Men sov inte dåligt för det nu, det är en order! ;)

 

Om du blir ingenjör (och det är ändå det absolut troligaste, ...och roligaste) så kommer du iaf. att få en intressant GSU och KB-skola. Din blivande plutonchef är en man som talar varmt för babyfötter, fotbad med läsning av SoldF och "tempo, tryck och hårdhet".

 

Om du söker rätt på en diskussion som heter "rapport" så kan du läsa om vad vi har gjort i år.

 

Vi ses till vintern där solen definitivt inte ler! (bokstavligt talat)

 

/Fu Dahlbäck KBS/ING 03 - 2.komp-SoT/Ledplut, Stabsgruppchef.

Link to comment
Share on other sites

Jag rycker in 19 januari på amröj. Ses där!

 

Peter

Detsamma gäller på ingenjörbataljonen. Att du är uttagen till "Ammunitionsröjningsplutonbefäl JA601" som jag tror befattningen heter innebär helt enkelt att du kommer att rycka in som allmän KB på Norrlands Ingenjörbataljon. Troligen kommer du att bli amröjare (alla amröjuttagna blev amröjare i år) men det behöver inte bli så. Du kan t.o.m. hamna på t.ex. pansar- eller signalbataljonerna.

Speciellt om pansar ska ha en massa extra folk i år så är det mycket möjligt att Ingbat som iaf. i år och förra året fick ett visst överskott på KB kan måsta lämna ifrån sig någon.

Eftersom amröj är en ganska attraktiv befattning så tänkte jag bara säga att du bör vara förberedd på att du kan bli något helt annat. Men sov inte dåligt för det nu, det är en order! ;)

 

Om du blir ingenjör (och det är ändå det absolut troligaste, ...och roligaste) så kommer du iaf. att få en intressant GSU och KB-skola. Din blivande plutonchef är en man som talar varmt för babyfötter, fotbad med läsning av SoldF och "tempo, tryck och hårdhet".

 

Om du söker rätt på en diskussion som heter "rapport" så kan du läsa om vad vi har gjort i år.

 

Vi ses till vintern där solen definitivt inte ler! (bokstavligt talat)

 

/Fu Dahlbäck KBS/ING 03 - 2.komp-SoT/Ledplut, Stabsgruppchef.

Det var det värsta! Ska jag inte bli det jag är uttagen till?! Iofs skulle pansar vara kul, men jag vill ju bli amröjare!

 

Hur kan de säga att jag ska bli KB amröjare och sedan kanske jag inte blir det? Då borde de väl säga att jag blir KB på I19 och att jag kan bli placerad på de och de förbanden... Eller?

 

Peter

Link to comment
Share on other sites

Du är förmodligen utagen till stridsvagnskompaniet men det är inte säkert att du hamnar på 122:an för det. Du kan lika gärna hamna på kompaniets stridstross eller Strf90epbv. Visa framfötterna inder GSU:n inget gnäll och gör ditt bästa så hamnar du på stridsvagn. Förare, laddare respektive skytt blir den som är bäst lämpad för varje befattning.  Så jag skulle inte hoppas för mycket på att bli förare.

För övrigt är det ballast att vara laddare. Mina två ksp 94, Terance and Philip förgyller vardagen....   :blink:

Men lycka till, du kommer ha jävligt kul om du hamnar på 122:an!!

 

//Strvkomp  :unsure:

 

Men alltså, mönstringsförrättaren sa ju typ att jag kommer bli förare/skytt/laddare ungefär. Om jag inte skulle bli placerad på den tjänsten så har jag stridsfordonsförare som "andraval".

 

Spelar ju inte så stor roll var på vagnen jag hamnar, vill bara vara på en sån :blink:

 

Enligt dig har han då fel, eller så missuppfattade jag bara honom. Om jag missuppfattade, hur menar han?

Edited by toxic
Link to comment
Share on other sites

Guest strvkomp

Pliktverket har noll kommunikation med Försvarsmakten. Så i åtta fall av tio så får du inte den befattning du var uttagen till. Själv var jag uttagen som stridsvagnsbefäl på 122:an i tolv månader, en tjänst som inte existerar. Men är du utagen som besättning på 122:an i första hand och stf9040b i andra han så kommer du nog att hamna på endera, bara du sköter dig under GSU:n(som är riktigt jävla jobbig och intensiv strvkomp)

 

Maxlängden enligt pliktverket är 185cm. Själv är jag 192 och trivs som fisken i vattnet i min kära stridsvagn 122140.

 

//Strvkomp :camo:

Link to comment
Share on other sites

VAAA...!

 

Så här står det på mina papper

 

Preliminär Placering

I första hand

 

Befattning GC700 Stridsvagnsbefäl

Förband, skola I 19 / PBAT i Boden

Grundutbilningens längd 300 dagar

Planerad utbildningsstart juni 2004

 

sedan på andrahandsvalet så är de

300dagars GC902 Stridsfordonsskytt, förare i Östersund.

 

Var detta samma utbildning som du fick?

 

Men som sagt, gäller att man gör sitt bästa för att hamna på 122an då?

Link to comment
Share on other sites

@Peter:

 

Förmodligen blir du amröjare (speciellt om tjatar och anstränger dig lite) men systemet är uppbyggt som så att förbandet, långt innan du ens mönstrar, beställer ett visst antal personer som uppfyller kraven för befattning x och ett visst antal personer som klarar y.

Sen så sker det ju alltid organisationsförändringar och det är inte säkert att man behöver samma antal av en viss kategori så då gör man det bästa möjliga med det folk man får. Tyvärr är det ju så att soldaten är till för armén och inte tvärtom.

Speciellt KB drabbas av att man slängs ihop i en enda KB-pool och sedan pytsas ut där man anses passa bäst.

Det har t.om. talats om att ha en helt bataljonsvis gemensam KB-skola för att sedan pytsas ut till de olika bataljonerna (vi var ingenjörer ända från början) men jag tror inte att det blir så till våren.

Nu var det iofs. så att ju amröjarna drabbades minst av detta i år men det behöver inte betyda att det blir likadant till våren.

 

Som sagt, sov inte dåligt om nätterna för detta men ha en mental beredskap på att det kan bli något annat.

Link to comment
Share on other sites

Guest strvkomp
VAAA...!

 

Så här står det på mina papper

 

Preliminär Placering

I första hand

 

Befattning  GC700 Stridsvagnsbefäl

Förband, skola I 19 / PBAT i Boden

Grundutbilningens längd 300 dagar

Planerad utbildningsstart juni 2004

 

sedan på andrahandsvalet så är de

300dagars GC902 Stridsfordonsskytt, förare i Östersund.

 

Var detta samma utbildning som du fick?

 

Men som sagt, gäller att man gör sitt bästa för att hamna på 122an då?

Det står så här någonting, GC700 Stridsvagsnbefäl, 360 dagar. Inte sant??

Sorry Lorry grabben, det är en tjänst som inte existerar. Alla stridsvagns/stridsfordonsbefäl(alltså vagnchefer) är KB-elever, dvs 15 månader. Du kommer att ligga inne i tio månader och förmodligen bli besättningmedlem på en 122:a lr stf9040b.

 

//Strvkomp :ph34r:

 

För övrigt så hukade jag mig på mönstringen och blev så 188 cm vilket var acceptabelt för stridsvagnstjänst. :uzi

Link to comment
Share on other sites

Jo det står 360 dagar, men han strök det och skrev 300 och sa att 360-dagarsutbildningen inte fanns, så det visste jag. Men trodde det var mer eller mindre klart att hamna på 122an som skytt/laddare/förare, sen att de skulle tas ut i efterhand vem som ska bli vad är ju fakta.

 

Vill vara på 122a ju :(

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
ehmmm rycker nu i januari så..vi syns  :unsure:

 

annars läs presentationen

Du skulle rycka in som PB mek span alltså?

Du får rapportera vad du får för befattning, på P18 var PB pbv-grpch, lite nyfiken på om det är samma sak på andra förband.

 

Utan spaning - Ingen aning!

 

Klart bästa tjänsten, både pansar och spaning, den ultimata kombinationen :D

Link to comment
Share on other sites

Var och kollade tågtiderna på sj idag. Eftersom det stod i "välkomstbrevet" att de som bodde i Sthlmsområdet skulle åka med ett tåg som gick från centralen ca 17.20, antar jag att det är det som avgår 17.27. Tänkte parera in så att jag också kommer med det, alltid kul att inte komma fram alldeles ensam... :blink:

 

Det blir en lång tågresa för mig. Åker från Karlskrona 10.45 söndag morgon och anländer Boden 07.08 på måndagen. Jaja, det är ju bara på långpermisarna det är tåg, så det överlever jag nog.

 

Nåväl det var inte därför jag skulle skriva ett inlägg, utan det jag funderade på var hur många av er som åker från Sthlm? Och är det 17.27 tåget ni bokar då? Kanske är lite tidigt ute med frågan...

 

Peter

 

edit:felskrivning

Edited by peter--
Link to comment
Share on other sites

Har också kollat upp det där med tågtider. Har två polare som också ska in som KB nu, och vi hade väl tänkt ta det senare tåget egentligen, det som går från Uppsala vid 21 ungefär. På det sättet kommer man ju fram ca 10 på måndagen och det tyckte vi lät trevligt. Men det kanske är krav på att man ska åka 17-tåget?? I så fall så får man väl göra det.. Men man hinner ju även med det andra, det är ju "inryckning före 12" som gäller. :D

Lär vara massor med KB-folk på det tåget skulle man kunna säga!!

 

Gillade välkomstbrevet förresten...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...