Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Fk Zak, du kan vara lugn gällande dina uppg. om vår utbildning. Jag upplevde det du berättar på samma vis. Både gällande siffror och annt.

Ang. baskermarsch så är det min uppfattning att vår baskermarsch var hård. Jag fick dessutom turen att missa dom där 3,5 H sömn. Ni vet....ibland har man oflyt med poster så när jag hade sovit 10-15 minuter efter sista posten, sen kom eldöverfallet. Men det var en givande fältvecka. Jag tycker att jag testades ganska hårt psykiskt. Har inte upplevt samma hunger/trötthet tidigare i livet.

Då myntades KB-uttrycket "fältkoma" om jag inte minns fel?

Det är blicken en soldat får i ögonen då han fastnar med blicken (just innan han somnar) sittandes i en snödriva.

Fk Zak minns du hur det känns när man av hunger äter gamla smörpaket från marken?

Gymnastikskor och M/90 har inget med varandra att göra. Att skona fötterna första veckan tror jag inte på. Det gick bra för oss. Varför skulle det gå sämre för GB?

:)

• Replies 571
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Dessutom fick de pga nåt syster sagt gå i GYMPASKOR en dag, så nu tror de visst att det är tillåtet, fast Kn anser att det inte är nåt man gör på PSK. Det kommer nog bli ändring på det, det har blivit bättre redan. Men Art, Tross och sign tex, går i gympaskor varje dag.. *suck*

GB Sign har aldirg gått i gympa skor..

visst, kb inrycket var jävligt annorlunda mot gb inrycket.. men va fan, så är vi så jävla mkt bättre än dem oxå =) var inte oroliga, de kommer nog bli folk av dem också. och jag skriker en jävla massa på mina gb's ändå ;) fa van ska man göra om de inte ens kan komma i tid efter en 1h lunch?!

Posted
och jag skriker en jävla massa på mina gb's ändå ;) fa van ska man göra om de inte ens kan komma i tid efter en 1h lunch?!

:/:):surprise:

wtf..... en timmas lunch och inte komma i tid?!?!?!?!

*ryser* har man så långa luncher hinner man ju göra hur mycket som helst och ändå komma i tid... :/

Jo det blir nog folk av dom med..tillslut :lol:

Posted

aaaah!

Vilka tider! Tittade just in på bilderna Wagner länkade till.

Finns inget finare än strf9040B i nysommargrönska.

Jag känner igen mig så otroligt väl från GSU-bilderna. Ni ser ut att ha haft näst intill identisk utbildning vad gäller innehåll. Och fint väder på fjällmarschen åxå =)

Z:

Vi måste ju ordna så vi kan göra nån fbu-kurs. Tunga vapen, SIB, prickskyttegevär 90 "och shit" eller kanske fria kriget?

Holmberg sa att dom kanske ska organisera en 90skarpskjutning nästa år.

Kontakt - laser - skott kommer - kartong

:o

Posted

Jo det är fint. Kommer änmäla ett "kitt" till dig förhoppningsvis denna vecka.

Sug på den här då: Kontakt - Laser - Laser - Schug - Kartong - Kartong - Kartong - Kartong.

Posted

Fk Eng, kommer anmäla ett "kitt" till dig förhoppningsvis denna vecka.

Menar Fk Hol allvar med 90-skjutning? Det är ju hur underbart som helst. Vad gott det skulle vara att uppleva det igen. Börjar direkt minnas kvällsfika i Tåme. Du vet vad jag snackar om.

Sug på den här tillsvidare: Kontakt - Laser - Laser - Schwung - Kartong - Kartong - Kartong -Kartong.

Posted (edited)

Kartong???

Oj, så ni blev indelade i plutoner med "vännerna"? Det var inte så bra, gör de så under vårt år så kommer plutonerna bli väldigt ojämna tror jag... :banana

Är nästan en smula orolig för det där.. men men, den dagen den sorgen (eller lyckan). 8-/

Själv trivs jag bäst med de KB som ska till 4 plut DQ...fast det vet väl inte befälen.

Tror ni det gör nån skillnad om man snackar med dem?

:)

Ang BFA så har vi iaf en sån, Fk 008 joh...

Hur får man en sådan anställning? Frågar befälen de de vill ha eller?

Sen måste jag bara fråga en sak till.. hur pass seriösa var KB PSK 03-04?? Kan tänka mig att vissa var besvikna eftersom ni var för många etc.

Vi har vissa som flummar runt en del.. Det är jättesynd..

MVH Krp W

:huh:

Edited by KB_2004
Posted
Ang BFA så har vi iaf en sån, Fk 008 joh...

Hur får man en sådan anställning? Frågar befälen de de vill ha eller?

Använd sökmotorn så hittar du massor om BFA. Det kan vara värt att kolla upp om man är KB.

Hälsningar, Foxtrot Lima :camo:

Posted (edited)

@KB_2004

kartong!

Det är ljudet man hör i vagnen när man skjuter skarpt med akan. Ljudet kommer från mekanismen (man hör inte smällen särskillt väl).

Det Fk Z beskrev var skjutning på bogserat luftmål (egentligen 8-skottssalva kulspräng) men vi skjöt 4-skotts av ekonomiska skäl. Mkt rolig övning där man verkligen testar skyttens förmåga. Mitt bästa var 1dm från målets centrum på 3,9 km avstånd. Har för mig att målet rörde sig med 300m/s dvs ca hastighet för ett attackerande plan.

Ang. uttagningen till plutonerna så tog befälen det beslutet helt och hållet själva. De valde de som de tyckte jobbade bra ihop är min tanke. För mig stämde det lite dåligt då jag ibörjan var heltaggad på att få en egen vagn (säg vilken vc som inte är det=) Sen i slutet blev det kanonbra för mig iaf men det hör inte hit.

Så de parade ihop oss i tältlag vid ett fälttillfälle och sen dagen efter annonserades att tältlagen åxå var pluton/grupp för resten av utbildningsåret. Ganska snöpligt.

MEN! Befälen på psk är ju oftast förstående och tillmötesgående. Folk bytte lite mellan plutonerna ibörjan. Hittar man bara ngn att byta med är det ofta ok. Se till att göra det snarast efter plutonsindelningen bara.

008 Johansson! Hehe...så det var han som knep den platsen till sist!

Hur upplever du honom då? Vilken roll har han i er utbildning?

PSK KB 03-04 var mycket seriösa enligt min uppfattning. Vi fick en mkt bra gsu och var väl lite stridspittar allihopa redan i början. Gsu:n var i stil med att sverige var i ett temporärt tillstånd av okrig (inte fred alltså) vilket gav oss en seriös inställning till det vi gjorde.

Under utbildningens gång i psk sjönk tempot och KB blev ganska frustrerade gällande hur välutbildade vi skulle vara jämfört med GB när vi skulle börja öva vagnsstrid. Jag hoppas ni får det bättre gällande detta (bla bättre BT utb., bättre tornutb. samt hur pansarstriden går till mm).

Ett par stycken tappade stingen i och med detta.

Sen pga överskottet fanns såklart frustration över att få en spöktjänst. För många löste det sig men de som blev över på Adam och Bertil fick det nog inte särskillt roligt. På DQ däremot fanns hur mycket som helst att göra och överskottet vara bara positivt där. Tex hade vi två kvartermästare vilket var mkt bra. Överskottet ledde i vissa fall till lite rivalitet mellan KB. Det är min uppfattning. Vad säger du om det Fk Z?

Men summerat så var nog KB väldigt taggade och proffisionella. Och väldigt noga med sin utbildning.

:baskerFN:

//Engan

Edited by engan
Posted

Härligt att höra mer om PSK 0304 =) B) :camo:

Ang BFA-fk så har han mest GBS, vi har bara stött på honom ett par gånger i utb och då har han inte sagt mycket, men jag har inget ont att säga om honom. Han var VC under förevisningen för GB vet jag. Nån nära polare eller?

Hittade inte så mkt info om BFA förresten, men jag antar att det väl bara är att fråga befälen om det.

Vad gäller seriositeten/proffesionaliteten på vårt KBS så är jag rätt besviken... :blink: :( Men det kommer nog gå bra för folk ändå. Ganska synd/störande bara då jag bytt hit från strv för att jag så gärna ville ha tjänsten (som iaf är djävulskt bra!).

Skönt att höra att folk bytte lite mellan plutonerna i början.. Det lugnade ner mig en hel del kan jag säga, även om det ju inte är säkert att det går osv så var det nice att höra.

Vi trodde att de skulle placera lite mer efter "de här tre passar som stf plut C, vi sätter dem i en varsin pluton".. men det visar sig väl...

Hoppas folk är mer seriösa på tex mission/YOP etc... 8-/

:banghead::baskerHV:

Fan, nu kom jag på mig själv med att längta efter att åka vagn igen :dribble:

:baskerPa:

Posted

Men Wagner..jag hoppas inte att allas favoritgöteborgare är oseriös iaf...nåja men jag kanske kan ana vilka som är mindre seriösa..eller nått sånt..

ja du längtar till vagn å jag vill ha mer Kulspruta 90

mer KSP 90 och SLN bandad ammo åt folket!! :baskerPa::baskerHV::banghead:

Posted

Fk Eng, rätt! Målets hastighet var 300m/s och simulerade en inflygning av flygföretag. Dock ej av attackplan då dessa kommer i högre hastighet än vad vi kan vara riktigt effektiva mot. Har förresten för mig att jag har kvitton för QN1:s skjutningar i Tåme hemma. Mj Lindblom gav QN kvitton till mig och har jag inte släng dem ska jag bifoga dem i ditt kitt Fk Eng.

Wagner, appropå Stf. plutch kommer detta inte bli aktuellt förrän under våren, närmare slutövn. En liten fingervisning brukar dock vara att han/hon som blir Gustaf i plutonen har uppmärksammats kanske under GSU:n som Stri.Pi. Det är för det mesta Gustaf som är Stf. plutch, men som sagt kan befälen byta efter jul osv.

För min del, som var i en 90 pluton (AQ, BQ eller CQ) uppstod kanske ingen tydlig rivalitet vid själva indelningen. Detta trots att vi var fyra KB på plutonen. En Stf, en EB och en HB (Helge är han som sitter i plutch:s vagn i stridsutrymmet) skulle utses. Den fjärde (och HB för den delen) "lökade ur" ganska tidigt efter indelningen. Tappade stinget alltså. Fortfarande gäller det dock att köra hårt och strida tappert för att säkra sin plats som VC inför övningarna efter jul. Som sagt följer befälen noga hur man agerar under övn. osv. i princip hela utbildningsåret. Detta gäller såväl KB som vilka GB som ska bli "etta" och "tvåa".

He, hade glömt att vi körde scenario under GSU:n. Var ju faktiskt riktigt motiverande, precis som du säger Fk Eng. Kommer ihåg de ordergivningar som Fk Hel kunde hålla. Det var fan ingen lek då.

Du (Wag) menar att det börjar gå lite utför för en del KB vad beträffar seriositeten. Vilken utb. har ni haft nu de senaste veckorna, Samband, TGB utb? Under dessa veckor blir det lätt lite mera show och easy-going för många. Men de flesta kommer snäppa upp sig duktigt när ni börjar öva strid med vagnar senare ihöst. Skarpskjutningar ger heller inget utrymme för lökning. Då kommer alla vilja sätta sina 484:er (Akan övn.amm.). Hur ser erat schema ut för de närmsta veckorna förresten? Vi gick på sommarlov nu på fredag förra året. Direkt därefter var det fjällmarch.

Posted

@Z:

Du behöver inte bifoga resultat - det har jag redan! Dock blandade man ihop L1 och L2 skjutningar redan efter andra inflygningen. Det positiva var att de presenterade rätt när vi var på plats medan de sedan på nått lukrativt sätt blandade ihop resultaten. Allt som allt vann Karlsson med ett poäng tack vare hans jämnare resultat. Jag bommade första inflygningen helt.

Gällande attackplan mm så är jag osäker. Jag frågade Kn Lindström - har jag för mig - vilken hastighet man kunde förvänta sig att ett attackplan har vid inflygning mot mål. Han trodde på ca 300-400m/s. Men du har nog rätt.

Nån annan som vet?

Posted

@ engan

Hmm sahar har vart schema sett ut sen vi kom till PSK...

19, 20, 21 GRUPPS STRID

22, 23, 24 GRUNDLAGGANDE VAGNSUTB med lvkv, stripbv, e ledn

25, 26, 27 TORNUTB, BT

28, 29 HEMSTUDIER

Och framtidens planering ungefar...inte helt saker men..

30, 31 Forts torn, BT skjutn

32 Ra 180, Sbtj

33 BT strid

34 Hemstudier pga planering ;)

35 KB faltvecka

36, 37 BT strid

38, 39, 40 HÖGVAKT

Sedan borjar val ovningarna i tame etc men jag har inte exakt planering for hosten...

Fjallmarchen blev installd till Kn Lae stora lycka (och min), da han mycket hellre vill lara oss kriga an att traska i fjallen :lol: Och jag haller helt med honom... :camo:

Forresten, nagon av er som ska till Liberia sen nar FK Hol ska ner?

MVH krp Wag (I NORGE)

:-(:baskerPa:

Posted (edited)

Sitter du och säger att årets fjällmarsch blev inställd? Det är väl inget att vara glad över?! Tiden i Kalixfors (Kiruna) är förmodligen det bästa minnet från GSU:n.

{AD3B1E74-BB09-4966-9E8D-8504B090D7B1}.jpg

Hälsningar, Foxtrot Lima :sniper:

Edited by Foxtrot Lima
Posted (edited)

Nej nej, inte vinterfjällmarschen! Utan sommarfjällmarschen vi skulle gått med GB. Det är den som ställts in.

Vinterfjällmarschen var verkligen en otrolig upplevelse.

Hade dock ganska jobbigt pga problem med rygg, men annars var det definitivt ett minne för livet, om än ett "ganska" kyligt sådant ;) Men så otroligt vackert! Kommer aldrig att glömma korumet andra kvällen, eller den mycket primitiva toalett vi hade uppe på fjälltoppen (grop vid sten)... den blev det kö till kan jag säga, vi slogs om att få sitta jägarvila där och titta på den otroliga utsikten :banghead::rocketl:

*aah vilka minnen*

Fjäll

PANSAR! -HURRA! :camo::lol: Eller hur Eliasson? Haha...

Edited by KB_2004
Posted

@KB_2004

Det där ser ut att vara ett mycket vettigt schema. Jag ser att dom har lagt kraft på torn och bt vilket är mkt positivt. Dom har trots allt har lyssnat på det vi sa.

Att sen ha två veckor bt-strid kommer att bli mkt nyttigt. Det fick inte vi kan jag säga. Över huvud taget så har ni mer strid då de bla har rationaliserat bort tgb utbildningen för i år. Att ni tappar fjällmarschen är dock mkt synd då det var en trevlig tur med truppföring inblandat. Det visade åxå tidigt hur gibbsen presterade.

Kn Lae vet vad han gör, det står klart. Han kommer omvandla er till riktiga psksvin och det är bra. Jag hoppas ni håller fanan högt hela vägen fram för med så mkt strid och vagnstjänst kan det inte misslyckas. Och om jag inte minns fel kommer ni ha en slutövning av det större slaget (vi fick bara regional slövn). Det står mkt på spel. Det finns inte att vara tvåa när ni mäter er med övriga pansarförband i landet.

Ang. utlandstjänst har jag sökt kosovo men blev inte antagen. Sökte sisuförare/skytt samt fordonsförare. Kommer antagligen söka IA 05 om det blir ngt av den.

@Z:

Kan du testa om du kommer in på perssonjävels sida....vill ha access till vissa kända citat. Du vet vad jag menar =)

//Engan

Posted (edited)
Nej nej, inte vinterfjällmarschen! Utan sommarfjällmarschen vi skulle gått med GB. Det är den som ställts in.

Men så otroligt vackert! Kommer aldrig att glömma korumet andra kvällen, eller den mycket primitiva toalett vi hade uppe på fjälltoppen (grop vid sten)... den blev det kö till kan jag säga, vi slogs om att få sitta jägarvila där och titta på den otroliga utsikten  :bash:  :uzi

*aah vilka minnen*

PANSAR! -HURRA!  :lol:  :lol:  Eller hur Eliasson? Haha...

Våran fjälltur med gibbsen är också inställd..det blir en fältvecka där Lvkv-KB funkar som grupp/tältlagschefer och vi på spaning ska gå som plutonchefer så man får se hur det blir :uzi ..blir ju första gången vi har våra gibbs.. :baskerFN:

Jo korumet var en upplevelse även om våran sångförmåga inte var den bästa..

sen som Fk Har sa att det är hur högt man sjunger som räknas :lol:

Jo du..den toan var rätt välbesökt..fin utsikt var det från den iaf... :D

PANSAR! HURRA ! PANSAR! HURRA!...såklart Wagner..nått att köra under KB-fältveckan eller? :lol: ;) :rockon:

gillar som den här smileyn--> :wub:

Edit: Engan det är en ASÖ som är planerad i södra sverige..stor övning mao

Edited by Span-eliasson
Posted

Du har helt rätt ang Kn Lae, han är mycket bra!

Du, jag funderade på en sak, hur gick betygssättningen till ert år?? Vad är viktigast att tänka på för ett bra betyg?

Posted

ASÖ, jag avundas er.

Vår RSÖ var faktiskt inte särskillt upphetsande. Minst fiender av alla övningar.....fast det var kul att strida med och mot K4 jägarna. Sänkte några fordon varje dag men jag förväntade mig faktiskt mer.

Vi stred ju mest mot östersunds mekspan och det var intressant då dom använder en helt annan teknik än ett vanligt pskkomp. Dom körde mer indianer och cowboys strid (eldöverfall). Tyvärr var vi alltid anfallande kompani vilket gav ett snedvridet resultat.

Betyg.

Man kan nog säga att psk är ett av de snålare kompanierna rent allmänt. Men det känns skönt att de verkligen ger ett betyg och inte ger alla 10-9-9 som på vissa kompanier....

Medlet kanske var runt 10-7-7 eller 10-7-6 eller nått sånt.

Sämst snitt fick nog 4.e plut med en stor del 10-6-6 och liknande. Det berodde dels på dåliga soldater men åxå på irrationell betygssättning i vissa enskilda fall.

Resp. plutonsbef. sätter betyg i samråd med övriga bef. I vissa plut hade man utvärdering med soldaterna för att höra vad den allmänna uppfattningen var.

I slutet genomför man även omröstningar bland soldaterna bästa KB, bäste soldat, bäste motorman, bästa gibb mm. Jag tror att resultatet av detta spelade in på betygsättningen då jag blev plutonens bästa vpl. Jag tror nämligen att detta tryckte upp mitt betyg något.

Hur får man då bra betyg? Man är sig själv (vilken sliten fras), man jobbar alltid för gruppens bästa, man är initiativrik och löser problem själv. Man är jämn genom utbildningsåret och peakar i slutet under övningarna! Många tappade prel. betyg efter jul pga att de helt enkelt blev slitna och lessa under övningarna. Det är under fält man ska lysa. Det är ju då man testas på riktigt.

Att alltid putsa kängorna mm på kasern är en bra grund. Men det är inte genom blanka kängor man får högt betyg, det är genom stridstänkande och beslutsfattande.

//Engan

Posted
Våra har iaf varit mest i fält (de har nästan bara fält under GSUn). Lite besvikna är vi väl, de tar enorm tid på sig att städa och många kommer sent. något vi aldrig hade vågat de första veckorna... Dessutom fick de pga nåt syster sagt gå i GYMPASKOR en dag, så nu tror de visst att det är tillåtet, fast Kn anser att det inte är nåt man gör på PSK. Det kommer nog bli ändring på det, det har blivit bättre redan. Men Art, Tross och sign tex, går i gympaskor varje dag.. *suck*

Håller väl inte med till 100 procent här, men visst fick vi väl nån dag gå i jumpaskor för att syster tyckte att vi inte skulle gå sönder våra fötter och istället få vänja oss lite snällare med kängorna. Men efter den dagen så är det inte många som går i jumpadojor (förutom i fys-kläder då). Och de som gör det har/hade problem med fötterna/benen.

Själv så pajade mina knän ihop ganska rejält och kängorna var mindre trevliga, så nån dag så gick jag i jumpaskor. Fast sedan efter ett snack med syster så behövde jag inte fortsätta att marschera/gå lika mycket och då kan jag lugnt ha kängorna - om jag inte behöver traska alldeles för mycket.

Nåja, nog om jumpaskor och istället lite allmänt snack från en nyinryckt ;)

Nu har man ju varit soldat i ca en månad och jag trivs skitbra på UH-plut på artbat. Härliga KB och andra befäl, även om de kan ha sina negativa sidor. Förrförra veckan så var det ju "fältvanevecka" som det hette, konstant regn och en massa skjuta. Inte så trevligt egentligen, men vi var glada ändå, och nu i efterhand känns det inte lika tungt, snarare som en väldigt bra erfarenhet och många saker man kommer tänka på till nästa gång man ska ut i fält... t.ex. att ta med sig dasspapper :)

Under veckan som var så hade vi skyddsvaktsutbildningen som var riktigt skoj. Lite tråkigt var väl dock att stå och veva lite i luften med batongen och sånt. Däremot så var det mycket roligare att koppla grepp på Löjtnanten och få honom att göra lustiga ljud av smärta :)

Men det roligaste av allt var nog scenariodagen, tror inte att jag har skrattat så mycket någonsin... mycket bra skådespel av befälen :D

Denna vecka så har vi lov, och även kommande vecka. Tror att vi på Art har en vecka längre än alla andra? Någon som vet varför? Efter lovet så ska vi iaf ut på fjällen och vandra och fiska lite, vilket det verkar som att ni andra inte kommer få göra? Nåja, jag traskar hellre runt i naturen än att gå med kängorna på asfalt. Det är mycket skonsammare för fötterna och jag tror jag har fått en spricka eller nått i ena foten, så jag ser gärna naturen ,O

Men nu så gäller det bara att vila och hoppas att läkaren imorgon säger att foten är bra och kommer läka snabbt så att jag kan börja vara med på riktigt. Tråkigt att åka bil eller cykel när de andra är ute och marscherar, hur dumt det nu kan låta :)

Posted

Ang. RSÖ04. Jo det var synd att övn.bestämelser styrde upp kriget för vår del på ett lite konstigt sätt. Ibland fick vi t ex. order om att fortsätta framåt fastän vi hade Fi. precis i ryggen. Detta omöjliggjorde ju att vi kunde rensa den terräng vi tagit - ibland utan större motstånd. Mot slutet av RSÖ kunde bataljonen inte använda Stridsvagn på ett krigsmässigt sätt då dessa fick slut körmil. Min egen 90:a körde en 20-30 mil över tilldelade körmil.

@Wag. Betygen då, på min pluton (BQ) gavs vi möjlighet att ge varje kamrat ett betyg. Slutet givetvis. Detta var ganska svårt när det gällde t ex. skyttesoldaterna på nån annan vagn än sin egen. När befälen väl satte sina betyg såg vi (och dem) att deras och våra överensstämde ganska exakt. En bra grej är ju att alla befäl på kompaniet pratar igenom betygen.

Men precis som Fk Eng säger gäller det att inte tappa fart efter jul. Det är då övningarna tar fart och både ledarskapet och vagnchefsskapet sätts på prov. Ta din befattning på allvar - du är chef för vagn,grupp och kanske pluton i vissa lägen. Känn ansvar. Var inte först i bås. Kommer kvällsfika? Vilka tider gäller imorrn? Är amm-rapport inlämnad? Har man lyft in 39:an i stridsrummet (gäller vintertid) osv. Finns en del att tänka på men det är inga problem.

Ett fenomen jag såg på kompaniet var att många KB inte riktigt tog det ansvar över soldaterna i sina plutoner som man dels lärde sig på Liv.komp. och dels borde ta för plutonen. Efter en dags övning när alla åtgärder är genomförda i förläggning vill man naturligtvis snacka lite med övriga vagnchefer på kompaniet. Men det är inte förbjudet att också kika in i det andra tältet (två tält per 90 pluton). Kolla bara läget, snacka lite med gubbarna och kanske kika till att de gjort sina åtgärder rörande vapen, stridsrum osv. Det ger en trevligare stämning och man får förtroende på plutonen. Soldaterna kommer också ihåg det då det är dags att betygssätta varandra. Det vet jag.

/Fk Zak

Posted
Vi stred ju mest mot östersunds mekspan och det var intressant då dom använder en helt annan teknik än ett vanligt pskkomp. Dom körde mer indianer och cowboys strid (eldöverfall). Tyvärr var vi alltid anfallande kompani vilket gav ett snedvridet resultat.

Hur var mekspan annars..jag menar Brigadspan är ju våran storebror så att säga..

Använde dom fordonen mkt eller???

Vi har ju som sagt en annan teknik iom att vi har BV206

EÖF med strf 90..elakt :) mycket elakt

Posted

Ösund gled mig veterligt hela tiden omkring i sina vagnar. Precis som ett pansarskyttekompani. Avsuttet vid närskyddslägen osv. Min uppfattning som VC var att de var ganska mycket ute plutonvis på slagfälten. QN anföll ju hela tiden som kompani meddans man kunde hitta en pluton Fi. vid nån bro eller vägsjäl.

Samt att de kunde dyka upp bakom oss.

Minns en episod från krigets sista dagar då en lätt kaotisk situation uppstådde. Stridsvagn kunde inte VN1 använda ty de hade slut körmil. QN1 blev utskjuten och QN2 tog befälet (Lae...) Hur som helst fick jag order om omfattning och körde tillbaka förbi CQ. När jag passerar DQ möter jag en 90:a som följer vår RÖD. Det tog nån hundradel extra innan jag fattade att det var en Fi. som smög bakom DQ och säkert ville komma åt MN1 (BGBV) eller något annat lite mer "viktigt". Vi slog ut den vagnen iaf (pangade pil rakt över RÖD) och fortsatte framåt.

Vad jag ville visa på var bara de att Ösund kunde dyka upp lite var som helst - plutonvis. För personlig del tycker jag det var trist att vi inte fick strida pansarskytte mot pansarskytte. Uppleva den striden. Var vi ju mestadels konstant utsatta för eldöverfall, och QN tvungen att agera därefter.

En annan detalj som jag störde mig MYCKET på under RSÖ var att vid eventuell utslagen vagn hos oss, agerade vi givetvis krigsmässigt. Med BGBV, RÖD osv. Men när vi slog ut Fi. återupplivades i många fall på stället och gled vidare. Eller vad säger du Fk. Eng?

När vi ändå nämner fördröjningsstrid. Oooo det är nog bland det roligaste stridsuppgifter man kan få. Slå och sen järnet därifrån till nästa plats. Vi övade detta mot stridsvagn under vintern. Hur roligt som helst att skjuta ett antal pil mot Strv från en höjd ex. och sedan blåsa iväg till nästa plats för eldöverfall. En av mina sold:s fick regementchefens coin då han med GRG själv slagit ut två stridsvagnar vid ett av våra eldöverfall.

Posted (edited)

Jo östersund använde en mkt intressant teknik.

Jag TROR att det utnyttjade sitt span genom att sända dem i en välkamouflerad framskjuten position och sen rapportera vid obs. av fi. Sen väntade fi i plutons strl bakom nästa krök med 90or ungefär.

Många gånger tog dom eldställningar utan väg bakåt mot skyddsställningar. Tror inte dom använde vår teknik för ingående alls. Antagligen stod dom i obsställning hela tiden (iofs mkt bra obsställningar) och väntade på oss.

Jag VET att dom återupplivade sig vid flera tillfällen. Bla vid hamburger hill (där vi, L2an och två andra vagnar blev slaktade) Vi blev anfallna gång på gång av samma vagnar som redan var nedkämpade. Mycket irriterande.

Det var bla där jag fick sammastöt med Fi helikopter när jag satt krystandes mot en björk. Krigare som man är beskjöt man helin med sitt eldhandvapen....med byxorna nere sittandes i jägarvila.

Detta måste ha varit den pilotens roligaste ögonblick under RSÖ 04.

Vad jag vet är att dom ibland greps av panik då dom antagligen inte var vana att möta så många vagnar på en gång. Vid nått tillfälle skrämde vi iväg två vagnar när QN1 följde Adam. Båda blev nedkämpade.

Situationen du beskriver när QN1 blev nedkämpad var väldigt frustrerande.

Framrycker längs en grusväg och efter en 90 graders vänster är det ca 600 m raksträcka. Längs bort obs. jag en 122med tornet sökandes efter fi. Strv var ej B-styrka denna dag så det fanns ingen anledning att börja hetsa. Då ser jag hur skytten vrider förbi oss med tornet....men sen drar han tillbaka det....håller stilla nån sekund och sen...

"utslagen"...."utslagen"

Nedkämpad av egen strv. Konstigt att dom inte nedkämpade VN1 vagn som stod stilla 30 m framför oss....

Såg aldrig vem som var vc i 122an....

Hehe.....jadu Z. Striderna mot stridsvagn var fruktansvärt roliga. Jag har ju inte fått bekräftat att jag har slagit ut nån officiellt (med BT alltså)

Dock nedkämpade jag en på vkh genom bottenpansaret då den framrykte kl 2 snett framför utan att ha obs. oss. Bekämpade vagnen med första facket pil i höger bandhylla. Vagnen börjar blinka och vänder upp mot oss. Skytten ser oss antagligen men pga kullarna på vkh så studsar bara leon fram utan att kunna fixera oss. Varje gång fronten åker upp skickar jag pil rakt under förarplats.

Vi blir nedkämpade av en annan strv som kommer in kl 3. Den första strv visar sig vara Plutch för nån av plutonerna. Han erkänner sig nedkämpad och vi knyter båda fast gula flaggan.

Vid ett annat tillfälle smög vi upp mitt i en plut strv i riktigt riktigt tät slyskog. Då var vi längs fram och långt in i deras linje. Två strv plut hade redan kört förbi oss medan den tredje hade tagit stridsställning med plut. Smög upp snett bakom/på sidan och matade alla facken pil i röven på den som hade bäst skjutläge mot oss.

Den började blinka osv och besättningen hoppade ut men jag har aldrig fått bekräftat om den verkligen blev helt nedkämpad eftersom vi försvann ganska snabbt. (läget var liiiite spänt - såg skyttarnas febrila sökande när vi backade därifrån)

Ja jäklar. Dom stiderna var mest actionladdade av alla. Nästan lika kul som att skjuta skarpt. I vissa avseenden roligare.

Edited by engan
Posted (edited)

F*n vad intressant att läsa om ert krigande förra året... Får se om jag har något kul att säga om några månader när allt börjat klarna och vi kommit en bit längre.

Tack för de mycket utförliga förklaringarna om betygsutdelning. Får man fråga vad ni fick för betyg sedan?

Edit: Bra med den här tråden förresten, man blir duktigt taggad av att läsa den!

Edited by KB_2004
Posted

@ Fk Eng kan du påminna mig om var Hamburger Hill låg? Iövrigt var det ju som du säger. Deras dåliga Est och dessa återupplivningar var ju knappast krigsmässiga. Klart de kunde offra vagn på vagn när de körde som "odödliga". Men ändå, fortfarande grämer jag mig starkt över de gånger man blivit utskjuten. Man tänker att bara man gjort halt tidigare eller tagit till höger om bron ex. Sen den gången då Fk Gran var B-styrka. Killen hade ju igenfrusna prismer så ingen på QN kunde ju ta han. Det var vid det tillfälle då BQ gick som främsta pluton trots att vi bara hade ett eldrör (GB). Fk Carlsson tog ju över den vagnen och Fk Zak fick eskortera FB till garret.

Ni andra ser ju här vilken krigare Fk Eng är. Strider även meddans han sitter och tömmer tarmen. Men de Hkpt var ändå kul att skjuta mot. Det var ju som bara att maata.

Var faktiskt själv fruktansvärt nära att skjuta ut självaste SN1 (Kn Sturesson) under nån bat-övn. Satt som skytt hos Fk Mattson. Hade redan skjutit ut Fk Ohlsson (ja vi var B-styrka). Vi var en special-pluton med två Strv122 och två Strf9040. SN slog ut våra Strv och vi gjorde en manöver för att komma åt dem i sida (alternativt fly). Tyvärr lät Fk Mattsson det gå så fort längs en liten väg samt att jag gjorde någon åtgärd på Skt.plts. Där ser man hur värt just ca 1,5 sek är i pansarstrid. Jag hann just observera SN1 med eldrör rakt mot oss. Trots att BT-berit inte sa något viste jag att det var kört. Då han jag faktiskt tänka på hur det skulle sett ut i verkligheten - en rejäl eldsfalmma och sen slut. Nåja, jag vågar iaf påstå att hade Fk Mattsson smugit längst vägen och jag varit helt beredd hade jag tagit han. Minst med shockverkan. SN1:s vänstra bandhylla var helt blottad mot mig så man vet ju aldrig... Sköt iaf mot han men det var redan försent. "Utslagen" repeterades av BT:s för alla de pil jag sköt mot han. En av de händelser som kunde vara fin att ha i bagaget.

Hmm, funderar på bra minnen att peppa årets KB med. Finns det förresten fler VC här än Wagner?

Hur är det förresten nu på PSK, är ni lediga eller? Vi gick på sommarledighet förra fredagen (förra året) Fjällmarch direkt veckan vi kom tillbaka (nästa vecka för ett år sedan)

Övrigt, hur får man sin grad att synas här? Jag har bara nån namnbricka i rött.