Jump to content

Recommended Posts

Posted
Finns det något sätt at ta reda på vilken pluton man kommer att hamna i ?

Vad ska du ligga inne som?

Om du är KB så bestäms det inte vilken pluton du kommer att tjänstgöra vid förrän ett par månader in i utbildningen.

• Replies 571
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jaha grabbar. Jag ska också åka med nattåg94. Men bara till Jörn dock. För vidare transport till Arvidsjaur. B) Jag hade då inga problem att få liggplats. Jag bokade igår. :baskerPa: Knepigt knepigt. Kanske Hade K4 redan förhandsbokat eller liknande.

Hare gött! Kanske syns på tåget då!

Guest strvkomp
Posted

Ett tips till er alla som rycker in på K4 och I19 nu i Januari. Ta med er mat och dryck på tåget. I vanliga fall så åker värnpliktiga med ett standard Connex tåg med restaurangvagn men vid inryck och MUCK kan det ibland vara särskilda tåg där ingen restaurangvagn finns. Och på de 14 timmar som resan tar upp till Boden hinner man bli både hungrig och törstig. Vill minnas att det ett redigt kaos när jag ryckte in och gatlopp efter mat vid varje stopp med tåget.(vilket iof var rätt komiskt, 500+ hungriga 19-åringar som stormar pressbyrån)

//Strvkomp :huh:

Posted

Välkomna upp till Sveriges bäst fortifierade kommun. :huh: Ser fram emot att få se en skymt av den nya KB-kullen på I 19 (och framför allt Ingbat).

Den största prövningen de första veckorna är att hålla sig vaken i Exercishuset vid de olika genomgångarna. Lite sömn, syrebrist, inaktuell statistik om Försvarsmakten m m. ;)

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Guest strvkomp
Posted
Välkomna upp till Sveriges bäst fortifierade kommun. :D Ser fram emot att få se en skymt av den nya KB-kullen på I 19 (och framför allt Ingbat).

Den största prövningen de första veckorna är att hålla sig vaken i Exercishuset vid de olika genomgångarna. Lite sömn, syrebrist, inaktuell statistik om Försvarsmakten m m. ;)

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Could't agree more! X-huset har en tendens att vara fullt med sovande värnpliktiga. Frasen: Samtliga, STÅ UPP! inträffar då och då. :)

Strvkomp :huh:

Posted

Jag minns kön till tvättbytet, och matsalen, när vi KB ryckte in. Det var mycket folk det! Alla uppskattar inte att det dyker upp 250 befälselever i januari. :( Det finns ju nackdelar med att vara Sveriges största (och nordligaste) regemente.

Hälsningar, Foxtrot Lima :huh:

Guest strvkomp
Posted

Mmmm... Vi har blivit varnade om köerna. Kullen KB-elever i år är närmare 300 pers. Så köa lär man få göra. Tack och lova att vi nästan bara har fält nu efter jul när vinterns övningsserie börjar. Äter heller iso och tvättar hemma än alla dessa köer. Köerna var rätt mustiga vid vårt inryck också

//Strvkomp :huh:

Posted

När jag ryckte in i juni så var det ju jäkligt lungt med köande, när f rycker in i augusti så blev det en annan femma dock :wub: . Dock så kan man ju med basker och en sur uppsyn gå förbi kön i någon vecka ifall man är fräck :=o

Posted

Om du är KB så bestäms det inte vilken pluton du kommer att tjänstgöra vid förrän ett par månader in i utbildningen.

Jag ska ligga inne som plutonsjukvårdare på Ingbat, och det är av högsta intresse om jag hamnar på amröj eller om jag hamnar på någon bropluton. ;)

Vad räknas föresten plutonsjukvårdare som? KB, PB, GB eller vanlig soldat?

Posted (edited)

Jag ska ligga inne som plutonsjukvårdare på Ingbat, och det är av högsta intresse om jag hamnar på amröj eller om jag hamnar på någon bropluton. ;)

Vad räknas föresten plutonsjukvårdare som? KB, PB, GB eller vanlig soldat?

Det är en GB-tjänst.

Vet inte om det är bestämt i förväg men jag tror inte det. Det året jag låg där uppe hade GB samma förfarande som KB, dvs de hamnade på GB-skolan och därefter bestämdes vem som skulle ha vilken tjänst på vilken pluton.

Edit: Förresten, nu när jag tänker efter, så har DBplut och amröj bara 10 månaders och hamnade på sina plutoner direkt.

Enklaste sättet att få korrekta uppgifter är nog att ringa upp till I19, 0921-68000(vxl).

Edited by Ingbat/I19
Posted

Så vitt jag vet bestäms det på förhand (ett tag innan inryck) vilket kompani och vilken pluton GB/E och F ska ligga på. Däremot får inte de inryckande reda på det förrän vid inmönstringen på förbandet. Dvs några KB-elever sitter med en massa papper och jonglerar id-kort, utrustningslistor m m när de inryckande kommer, och ska samtidigt meddela rekryten vilket kompani han/hon ska ligga på.

Om du är sjukvårdare går du en utbildning som varar i stort stt hela hösten, vilket i sin tur medför att du missar mycket av den övriga utbildningen (och t o m en eller två övningar i fält). Detta medför att det inte spelar så stor roll om du hamnar på amröj eller inte. Du kommer inte bli certifierad amröjare ändå (så vitt jag vet). Jag kan ta reda på detaljer om du vill.

Hälsningar, Foxtrot Lima :blink:

Posted
När jag ryckte in i juni så var det ju jäkligt lungt med köande, när f rycker in i augusti så blev det en annan femma dock  :D . Dock så kan man ju med basker och en sur uppsyn gå förbi kön i någon vecka ifall man är fräck  :((

Try me ;) :},O

Mvh /Martin

Posted

Risken blir att någon finkar mig ifall jag försöker eftersom jag muckade -01. Första veckan brukar de flesta vara spaka utav helsike även ifall kb säkert har mer koll på det där än den genomsnittlige f-skallen :D

Posted
Risken blir att någon finkar mig ifall jag försöker eftersom jag muckade -01. Första veckan brukar de flesta vara spaka utav helsike även ifall kb säkert har mer koll på det där än den genomsnittlige f-skallen  :tveka:

Nja, det skulle jag inte våga påstå. ;) Om det är någon de kör hårt med i början är det KB. Alla är vilse i början... :banana

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Posted

Menade inte att förringa kb's gsu (har själv gjort en liknande när jag ryckte in på gbs och man är bra tom i bollen den första månaden eller så :lol: ) utan tänkte mer på att de som gör kb tjänst vanligtvis är mer militärt intresserade än de som gör kort gu.

Posted
@ Badboy:  Har du mer info om det där brigadledningskompaniet???

Jag har ingen direkt info om Brigadledningskompaniet mer än att det kommer att ligga under signBat och vara rejält stort =)

Teknik- och fordonstungt, med fiberoptik, bärbara datorer, projektorer, växlar, och allt annat som hör ledning till! :baskerPa:

/Magnus B

Posted

Bara en vecka kvar nu...

Men en sak jag behöver veta är hur det är med betalningar och liknande, kommer vi att få några pengar den 25:e januari, trots att vi bara har varit inne i en vecka? Eller kommer de först i feb. Det kan vara bra och veta när man har hyror och sådant att betala.

En annan fråga som vore roligt att få svar på är, hur länge har ni fått vänta mellan mönstring till inryck?

Själv så ligger det på runt 21 månader...

Men den senaste veckan har nog varit värst, nu när alla mina tentor är över så har jag inget annat att göra än att gå och längta/frukta.

Posted
Bara en vecka kvar nu...

Men en sak jag behöver veta är hur det är med betalningar och liknande, kommer vi att få några pengar den 25:e januari, trots att vi bara har varit inne i en vecka? Eller kommer de först i feb. Det kan vara bra och veta när man har hyror och sådant att betala.

En annan fråga som vore roligt att få svar på är, hur länge har ni fått vänta mellan mönstring till inryck?

Själv så ligger det på runt 21 månader...

Men den senaste veckan har nog varit värst, nu när alla mina tentor är över så har jag inget annat att göra än att gå och längta/frukta.

Ungefär 21månader gäller för mig också. Jag bävar inför fotografiet på id-kortet som togs i samband med mönstringen. Jag kommer inte känna igen mig... :D

Njut av sista veckan "i frihet"! :lol:

Peter

Posted

För mig ligger det på 22 månader mellan mönstring och inryck... nästan två år, en ganska lång tid! Men nu är det bara en vecka kvar, njuter av friheten samtidigt som man längtar lite grann :Malaj:

Vi synes nästa vecka grabbar och tjejer

Posted

Jag mönstrade i slutet på november, -03 alltså... Kort tid för mental omställning.

Idé: kan man kanske ta och registrera sig som vanligt på universitetet, betala hyran. Sedan när man fått familjebidrag, och de vanliga pengarna ringa till CSN och ångra sig och betala tillbaka pengarna?

Innebär iof att man måste vara sen med studieuppehållsblanketten...

Hoppas vi får pengar den 25:e, så jag slipper detta krångel!

/Maria, blivande sambandsbefäl lvbat

Posted (edited)

När det gäller löner och bidrag och sånt brukar det vara en "deadline" nånstans den 10:e eller 12:e i månaden. Detta för att hinna handlägga allt till den 25:e. Det innebär att om man börjar efter detta så påförs den lön eller ersättning man upparbetat under den första månaden, den efterföljande..

Vet inte om det gäller värnpliktsersättningen, men det skulle inte förvåna mig...

överhet --> :) <-- stackars oskyldig av valfritt slag

Edit: Kul att se en kognitionsvetarkamrat äntra forumet!

/Magnus B

Edited by Badboy
Posted

Ni kan nog vara lugn när det gäller hyran. Antingen får ni pengarna i tid (ni får hyran betald av FM, va?) eller så tror jag ni har rätt att betala hyran lite senare. Ett tips är att kontakta förbandet eller pliktverket och höra vad som gäller.

Posted
Ni kan nog vara lugn när det gäller hyran. Antingen får ni pengarna i tid (ni får hyran betald av FM, va?) eller så tror jag ni har rätt att betala hyran lite senare. Ett tips är att kontakta förbandet eller pliktverket och höra vad som gäller.

Hmm... Jag tror inte riktigt det funkar så. Det är försäkringskassan som betalar ut bidraget till hyran när man gör värnplikt, det har inte pliktverket något med att göra.

Jag skulle gärna skjuta upp hyran varje sommar (glappet mellan csn och sommarjobb), varje jul (julklappar= ekonomiskt svart hål) och varje gång efter terminsstart (sex obligatoriska böcker a 500kr styck). Tyvärr tror jag inte att det finns någon hyresvärd som går med på det... :D

Mamma brukar säga att man alltid ska betala alla sina räkningar det första man gör, och av alla räkningar är hyran den absolut viktigaste. Ta mammas råd Sillen, försök inte skjuta upp hyran utan betala den istället! 0:)

Posted

Nja, föredrar att inte ha någon hyra alls :)

Så har man fördelen att komma hem och få maten lagad åt en när man har permission. Mammas köttbullar :D

Posted

Kom just att tänka på att jag åker upp till Boden med samma tåg som alla inryckande, nu när jag har haft kompledigt. :-( Kanske stöter på någon förlorad själ då... :=o

Aah...minns när jag själv satte mig på tåget norrut, och vilket starkt intryck kylan och snön gjorde på mig. :D

En tröst är att ni hamnar på Sveriges största och nordligaste regemente. :)

Hälsningar, sergeant Foxtrot Lima :D

Posted
Kom just att tänka på att jag åker upp till Boden med samma tåg som alla inryckande, nu när jag har haft kompledigt. :/ Kanske stöter på någon förlorad själ då... :lol:

Aah...minns när jag själv satte mig på tåget norrut, och vilket starkt intryck kylan och snön gjorde på mig. :)

En tröst är att ni hamnar på Sveriges största och nordligaste regemente. :huh:

Hälsningar, sergeant Foxtrot Lima :)

Psssst, du glömde..Sveriges bästa regemente!!

:):clap::clap:

Man gråter ju nästan av lycka när man ser "kanonrondellen".. :wub:

Efter ett par veckor i Kusträsk så lägger sig väl lyckan en aning.. 8-/ men bara lite!! :uuh:

/Magnus B

Posted
Nån som har koll på hur pass kallt det lär vara på måndag när det är inrycksdags?

:)

På väderleksrapporten igår sa de att det skulle bli mellan -10 och -20.

Nå, är ni förberedda inför måndagen nu?

Peter