Vikström Posted December 27, 2003 Report Posted December 27, 2003 @sillen det trodde inte heller att jag skulle få när jag skulle in. ryckte in den 25e istället.. och fyllde år den 26e whopie kan lägga till att det snöat en hel del idag. säkert 15-20cm men det är inte särskilt kallt så det sjunkar kanske ihop Quote
KB_2004 Posted December 29, 2003 Author Report Posted December 29, 2003 Jaha, nu är det bara tre veckor kvar.. Inte utan att en och annan fjäril får för sig att flyga runt i magen ibland.. Snart synes vi på nattåget mot norrbotten.. Quote
Starvid Posted December 29, 2003 Report Posted December 29, 2003 Jag fick i dag min inkallelseorder. Jag ska rycka in som plutonsjukvårdare på Ingbat på I 19 nu i sommar. Jag har blivit placerad på "förbkomp". Är det någon som vet vad det är? Quote
Ingbat/I19 Posted December 29, 2003 Report Posted December 29, 2003 Jag fick i dag min inkallelseorder. Jag ska rycka in som plutonsjukvårdare på Ingbat på I 19 nu i sommar. Jag har blivit placerad på "förbkomp". Är det någon som vet vad det är? Förbindelsekompaniet - det kompani där broplutonerna ligger. Quote
Guest strvkomp Posted December 29, 2003 Report Posted December 29, 2003 Förbindelsekompaniet - det kompani där broplutonerna ligger. Ligger även däcksbropluton där? Quote
Ingbat/I19 Posted December 29, 2003 Report Posted December 29, 2003 Förbindelsekompaniet - det kompani där broplutonerna ligger. Ligger även däcksbropluton där? Vet inte hur det är nu men under min tid bestod förbkomp(2.komp) av: DB200plut Amröjplut samt Ingplut som tyvärr utgick under mitt utbår. Under övning ingick även en SoT-tropp men dessa utbildades på 4.komp. Quote
Sillen Posted December 29, 2003 Report Posted December 29, 2003 Wee, fick också min inkallelseorder. Känns att det börjar närma sig nu. Men hur det blir det med muck om man rycker in en eller två veckor senare? Muckar man senare då också? Quote
Vikström Posted December 30, 2003 Report Posted December 30, 2003 mest troligt kommer du att mucka nån vecka tidigare än vad som står i papprena Quote
Guest Wilma Posted December 30, 2003 Report Posted December 30, 2003 Fick också min igår, rycker in den 14e Juni på I19 signbat som plutonsjukvårdare. Cheers B) Quote
InsHenke Posted December 31, 2003 Report Posted December 31, 2003 Tjena grabbar (och flickor?) ! Rycker in 26 Januari -04 som InsatsGB på I19, kasern 41...! Verkar ju som man får se hur det blir med GB saken dock... Nån som har koll på hur många som rycker in den 26:e / nån som rycker in då? Har hört att det bara är insats som rycker då? Ses där! ;) /Henke Quote
Starvid Posted December 31, 2003 Report Posted December 31, 2003 Förbindelsekompaniet - det kompani där broplutonerna ligger. Ligger även däcksbropluton där? Vet inte hur det är nu men under min tid bestod förbkomp(2.komp) av: DB200plut Amröjplut samt Ingplut som tyvärr utgick under mitt utbår. Under övning ingick även en SoT-tropp men dessa utbildades på 4.komp. Så jag hamnar kanske på amröj? Quote
KB_2004 Posted December 31, 2003 Author Report Posted December 31, 2003 Nu har jag bokat biljetter till den 18 jan. Det fanns dock inga platser kvar på det tåg vi skulle ta enligt papprena, dvs 17 tåget, så jag åker inte førræn 21.21... Någon som vet om de møter upp vid stationen æven kl 10.45 på inryckningsdagen?? Quote
Thoro Posted January 1, 2004 Report Posted January 1, 2004 Själv fick man en fin sittplats, dock med bord... i och med att sovplatserna var slut på kl17 tåget. Det man inte har i huvudet, det får man ha i ändnan i detta specialfall. Jag kan redan känna träsmaken. Jag borde lära mig och göra saker i god tid någon gång. Bara lite över två veckor nu. Det har alltid kännts så långt fram i tiden, och vipps så är det allt för lite tid kvar! Quote
swesimon Posted January 4, 2004 Report Posted January 4, 2004 Även jag ska upp och "leka" i Boden i Juni detta år. Verkar ju heltrevligt med nån veckas extra sommarlov, så att man hinner komma tillbaka till medvetande efter alla dessa studentfestligheter. På mina papper som kom hem för nån vecka sedan så står det: Enhet/Kompani: Stab/trosskomp. Befattningsnummer: 5 (???) och sedan står det: "Du kallas till grundutbildning som eldledningsbefäl" Och det står även att det är Artbat. Så vad kommer jag förmodligen få göra då? Det jag oroar mig lite för är just Enhet/Kompani, Stab/tross låter ju inte så upphetsande? Men å andra sidan, så har jag ingen större aning om vad detta betyder. Alla svar uppskattas Och om inte annat, så syns vi där. Quote
danno Posted January 4, 2004 Report Posted January 4, 2004 Enhet/Kompani: Stab/trosskomp.Befattningsnummer: 5 (???) "Du kallas till grundutbildning som eldledningsbefäl" Och det står även att det är Artbat. Så vad kommer jag förmodligen få göra då? Det jag oroar mig lite för är just Enhet/Kompani, Stab/tross låter ju inte så upphetsande? Men å andra sidan, så har jag ingen större aning om vad detta betyder. Som eldledningsbefäl på artbat kan du antingen tillhöra e-plutonen (eldledningsplutonen) eller ledningsplutonen. Troligen är det dock e-plut som gäller. På e-plut kommer du att utbildas till att leda eld dvs ligga någonstans i terrängen och via radio berätta för pjäserna var fienden befinner sig (OBS! Väldigt förenklat!). Du är ögat som siktar (en vanlig metafor) och pjäs är hammarslaget. 5:an i ditt brev är kompaninumret, alltså 5e kompaniet/Artbat/I19. 5e är stab och trosskompaniet så därför står det så också. E-plutonen sorterar under staben men är ett underättelseförband som agerar skilt från resten av kompaniet. Som eldledningsbefäl kommer du dock inte att agera som chef i någon större utsträckning då det finns uttagna e-grpchefer (KB-elever, 15 månaders lump) som gör det. En e-grp består normalt av 6 personer. 2 KB som är grpch och stf grpch. Två e-biträden (eldledningsbefäl, 10 månader) och två signalister och tillika bandvagnsförare (10 månaders också). Exakt att det blir så kan jag inte lova men det är den vanligaste modellen. Hoppas det reder ut en del frågetecken! Fråga gärna mer om det behövs! Och, jo, allt detta vet jag för att jag varit instruktör (Fk) på e-plut på A8 och sedemera Artbat, 1999 och 2003! Quote
swesimon Posted January 4, 2004 Report Posted January 4, 2004 (edited) Enhet/Kompani: Stab/trosskomp.Befattningsnummer: 5 (???) Som eldledningsbefäl på artbat kan du antingen tillhöra e-plutonen (eldledningsplutonen) eller ledningsplutonen. Troligen är det dock e-plut som gäller.... Ah, tack så väldigt mycket för den snabba informationen. Det låter som om att det är ungefär som den uppfattningen jag hade fått. Alltså att vara ute i skogen Började fundera lite när det stod "Stab/Tross", för det hade jag inte hört någonting alls om tidigare Jag har också för mig att denna tjänst räknades som lite mer fysiskt krävande? Isf, hur mycket mer krävande? Som det är nu så tränar jag ingenting, och har aldrig heller tränat "aktivt". Motion och så får man ju genom att gå promenader och så eller cyklar några km nån gång i veckan. Utöver det - ingenting. Förutom från datorn till köket ungefär då. Men jag är en lång och kraftig person men konditionen är inte på topp om man säger så . Så vad kan jag vänta mig? Hur mycket är "lite mer fysiskt krävande?", som Jägare då eller bara just "lite mer fysiskt krävande"? Edit: jag läste också nån artikel någonstanns att det hade planerats/gjorts en hel del nedskärningar på I19 och att detta bl.a. påverkade de värnpliktiga genom att artbat inte kunde få visa upp riktiga explosioner från artilleri eller något i den stilen, är det något du har koll på? Det verkar ju lite tråkigt att inte får se vad som man egentligen tycker att man borde få? Edited January 4, 2004 by swesimon Quote
danno Posted January 4, 2004 Report Posted January 4, 2004 Jag har också för mig att denna tjänst räknades som lite mer fysiskt krävande? Isf, hur mycket mer krävande? Som det är nu så tränar jag ingenting, och har aldrig heller tränat "aktivt". Motion och så får man ju genom att gå promenader och så eller cyklar några km nån gång i veckan. Utöver det - ingenting. Förutom från datorn till köket ungefär då. Men jag är en lång och kraftig person men konditionen är inte på topp om man säger så . Så vad kan jag vänta mig? Hur mycket är "lite mer fysiskt krävande?", som Jägare då eller bara just "lite mer fysiskt krävande"? Edit: jag läste också nån artikel någonstanns att det hade planerats/gjorts en hel del nedskärningar på I19 och att detta bl.a. påverkade de värnpliktiga genom att artbat inte kunde få visa upp riktiga explosioner från artilleri eller något i den stilen, är det något du har koll på? Det verkar ju lite tråkigt att inte får se vad som man egentligen tycker att man borde få? Tjänsten på e-pluton är krävande. Jämförelsen med norrlandsjägare är inte helt fel även om uppgifterna skiljer sig åt rejält. Likheterna ligger i att man agerar i små självständiga grupper. Transportmedlet är ibland bandvagn men framförallt skidor. Kronans skidor med ryggsäck på och vapen i näven samt med en pulka bakom innehållande allt man behöver i 2 veckor kan vara lite jobbigt så en viss kondis är ju att rekommendera. Dessutom är tjänsten ofta mentalt krävande då det ofta är mycket väntan när man ligger och spanar efter mål. Mitt tips är att du börjar jobba lite på flåset så du är förberedd. Bra kondis är en fördel ute i skogen, speciellt på vintern, oavsett tjänst och är alltid rekommenderat. Sen ligger det väldigt mycket i inställning och uthållighet i huvudet. Det som skars ner var någon eldförevisning bland annat har jag för mig. Men då du kommer se granater slå ner i terrängen hela värnplikten så ska du inte oroa dig - även om antalet granater skurits ner kommer du få se så det räcker. Synen av två ton spränggranat som briserar 40 meter ovanför en myr är vacker! Quote
Sillen Posted January 4, 2004 Report Posted January 4, 2004 Tror inte befattningsnumret står för för kompaninummer. Jag hade befattningsnummer 230 eller liknande på min kallelse. Quote
swesimon Posted January 4, 2004 Report Posted January 4, 2004 Tjänsten på e-pluton är krävande. Jämförelsen med norrlandsjägare är inte helt fel även om uppgifterna skiljer sig åt rejält. Likheterna ligger i att man agerar i små självständiga grupper...... Ahh. låter underbart Har alltid varit en beundrare av explosioner så det kan nog vara värt dessa skidturer. Visserligen har jag inte åkt skidor på säkert 8 år men jag vänjer mig nog. Jag har lovat mig själv att jag ska börja träna, och eftersom det verkar vara mycket kondis som behövs så får jag köra stenhårt på det. Tackar ordentligt för alla svar! Sillen: Du menar inte själva "koden" för utbildningen då? T.ex. Eldledningsbefäl är GD806? Jag sökte på befattningsnummer här på forumet och det verkar som om att det är vad som ofta menas, alltså "koden" för utbildningen. Men då det just står en 5:a så verkar det ju lite knasigt Quote
Vysotskij Posted January 4, 2004 Report Posted January 4, 2004 Tyvärr är det ju så att soldaten är till för armén och inte tvärtom. Vafalls?! Tyvärr?! Soldaten är till för Armén som är till för staten som är till för bland andra soldaten, hans mamma och hans ofödda barn. Så är det och det är bra. Slut. Frågor? :P Quote
Sillen Posted January 5, 2004 Report Posted January 5, 2004 swesimon: nope, inte det jag menar. Fasen jag skulle också vilja bli eldledare. Å andra sidan så har jag väl sagt det om nära alla tjänster nu, men men. Quote
Sillen Posted January 5, 2004 Report Posted January 5, 2004 Förresten, får KB-elever fortfarande betalt B-körkort? Quote
danno Posted January 5, 2004 Report Posted January 5, 2004 Förresten, får KB-elever fortfarande betalt B-körkort? Kan inte tala för alla förband men på I19 gäller det i extrema undantag (någon som MÅSTE ha körtkort för sin tjänst, stridsvagnschefer tex). Och då inte hela paketet utan bara om man har ytterst lite kvar till uppkörning. Det handlar ofta om några lektioner med militär trafikinspektör, lite halkbana och sånt. FM betalar så vitt jag vet inga lämp eller sånt dock. Quote
PIC Posted January 5, 2004 Report Posted January 5, 2004 När jag fick min tjänst sa killen på Pliktverket att det var krav på körkort vid inryck på min befattning (ledningsplutonchef) ;) Quote
Ingbat/I19 Posted January 5, 2004 Report Posted January 5, 2004 (edited) Förresten, får KB-elever fortfarande betalt B-körkort? Kan inte tala för alla förband men på I19 gäller det i extrema undantag (någon som MÅSTE ha körtkort för sin tjänst, stridsvagnschefer tex). Och då inte hela paketet utan bara om man har ytterst lite kvar till uppkörning. Det handlar ofta om några lektioner med militär trafikinspektör, lite halkbana och sånt. FM betalar så vitt jag vet inga lämp eller sånt dock. Hade själv inget b-kort när jag ryckte in men var i princip klar så jag fick köra lite med en motorinstruktör från kompaniet och sen var saken biff. Fanns flera som gjorde så. En annan kille däremot som inte ens hade börjat med sitt kort fick hela kalaset inklusive runt 40 lektioner på körskola. Blev dyrt det men han tackade och såg glad ut. Tillägas skall att han var TSDL-ass och det hade inte varit någon katastrof om han inte hade kortet. Edited January 5, 2004 by Ingbat/I19 Quote
Sillen Posted January 6, 2004 Report Posted January 6, 2004 Självklart menade jag Boden. Undrade för att jag hade läst det i en rapport från värnpliktsrådet 01/02. I år har man på I 19 erbjudit alla KB värnpliktiga utan B-körkort att ta detta gratis i regementets regi. Detta är ett mycket generöst initiativ som det bara är att applådera inför. Tänk om alla Sveriges förband kunde göra på liknande sätt. Quote
Starvid Posted January 8, 2004 Report Posted January 8, 2004 Finns det något sätt at ta reda på vilken pluton man kommer att hamna i ? Quote
Sillen Posted January 8, 2004 Report Posted January 8, 2004 Kanske skulle vara om du kontaktar förbandet och frågar. Men eftersom man får reda ner till kompani så borde det inte finnas så många att välja bland. Quote
Recommended Posts