KB_2004 Posted December 18, 2003 Author Report Posted December 18, 2003 @ Badboy: Har du mer info om det där brigadledningskompaniet??? Quote
Larsleo Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 TÅG!!! vilket lyx...vissa stackare får ju härka runt i en buss i 40 mil... hmm undrar hur mkt snö det är där uppe nu...vi har ju 30-40 cm här "nere" Quote
KB_2004 Posted December 18, 2003 Author Report Posted December 18, 2003 Buss?? Din stackare... Vi åker iaf nattåg, så då gör det inte så mkt att det tar 13 timmar... *zzz* Fast man lär väl inte sova så mycket... Nån slags nervositet lär ju ta över När anländer du till boden då? Quote
Larsleo Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 Du ingen aning..har inte kollat upp än... Förresten nån fler från "inlandet" som ska upp dit dvs Vilhelmina , storuman åsele, dorotea?? Quote
Sillen Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 Känns skumt att mina befäl rycker in om en månad. Quote
FK_Selle Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 Känns skumt att mina befäl rycker in om en månad. Håller med ovanstående! Känns overkligt på något sätt! Vi ses i juni som sagt! Inryck tre dagar efter studenten! :( Quote
peter-- Posted December 20, 2003 Report Posted December 20, 2003 Godafton. Jag har bokat biljett till tåget som avgår från Sthlm C 17.27 den 18:e. Tänkte att det kan vara bra att ha lite tid i Boden, vet ej hur långt det är till regementet. Och så får man ju frukost också. Snart... Quote
BigMann Posted December 21, 2003 Report Posted December 21, 2003 Godafton. Jag har bokat biljett till tåget som avgår från Sthlm C 17.27 den 18:e. Tänkte att det kan vara bra att ha lite tid i Boden, vet ej hur långt det är till regementet. Och så får man ju frukost också. Snart... Då ses vi på tåget då Mvh /Martin Quote
Ingbat/I19 Posted December 21, 2003 Report Posted December 21, 2003 Godafton. Jag har bokat biljett till tåget som avgår från Sthlm C 17.27 den 18:e. Tänkte att det kan vara bra att ha lite tid i Boden, vet ej hur långt det är till regementet. Och så får man ju frukost också. Snart... Ni hämtas med buss från tågstationen på morgonen så du behöver inte veta hur långt det är till regementet. Så var det iaf när jag ryckte in. Quote
Foxtrot Lima Posted December 21, 2003 Report Posted December 21, 2003 Japp, de hämtar med buss från järnvägsstationen. Som orientering till er som är intresserade av Ingbat och dess verksamhet kan jag meddela att det beräknas komma ca 42 nya KB i januari, vilket är drygt 12 för många för organisationen. Har hört rykten om att man planerar gallra ut de överflödiga och skicka dem till signalbataljonen. Precis som förra året kommer några av oss KB-elever på bataljonen agera gruppchefer på KBS de första två veckorna. Så vitt jag vet rör det sig om en KB från Ing-pluton, två från amröjpluton och en från Däcksbro 200-pluton. Vem som blir dagbefäl är inte klart ännu, men jag måste faktiskt erkänna att jag är sugen på uppgiften. Det är ju alltid kul att få se vilka typer som ska ta över vår roll på Ingbat nästa år. ;) Hälsningar, Foxtrot Lima (julledig) Quote
PIC Posted December 21, 2003 Report Posted December 21, 2003 Godafton. Jag har bokat biljett till tåget som avgår från Sthlm C 17.27 den 18:e. Tänkte att det kan vara bra att ha lite tid i Boden, vet ej hur långt det är till regementet. Och så får man ju frukost också. Snart... Då ses vi på tåget då Mvh /Martin Samma tåg här med... Quote
FK_Selle Posted December 21, 2003 Report Posted December 21, 2003 Vad gör man dom första dagarna/veckorna i det militära? Quote
Ingbat/I19 Posted December 21, 2003 Report Posted December 21, 2003 Vad gör man dom första dagarna/veckorna i det militära? Första dagarna är det uthämtning av utrustning, kontroll av densamma, tillpassning av utrustning, excersis, genomgångar i högervarv, säkutb ak5 osv Räkna med mycket kvällstjänst samt ständigt permissionsförbud första veckorna. Quote
KB_2004 Posted December 22, 2003 Author Report Posted December 22, 2003 Ungefär hur lång tid tar det innan KB kommer ut i fält? Hörde att man var tvungen att ha hela grundläggande vinterutb innan av säkerhetsskäl. Vilket ledde till att fältvecka 1 kom sent. Stämmer det? Quote
Foxtrot Lima Posted December 22, 2003 Report Posted December 22, 2003 Ungefär hur lång tid tar det innan KB kommer ut i fält? Hörde att man var tvungen att ha hela grundläggande vinterutb innan av säkerhetsskäl. Vilket ledde till att fältvecka 1 kom sent. Stämmer det? Det stämmer faktiskt. Vi kom inte ut i fält förrän efter nästan en månad efter inryck. Men å andra sidan blev det hårt föratt vara första fältvaneveckan. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Doyle Posted December 22, 2003 Report Posted December 22, 2003 Finns detnåt som styr när fältvecka 1 ska genomföras eller? Känns ju som om det är viktigare att soldaten "blir varm i kläderna" och vet vad som är bak och fram på sin automatkarbin innan han åker ut i läskiga skogen. Quote
Fk Satan Posted December 22, 2003 Report Posted December 22, 2003 Kul med inryckning. Nästan så man har lust att genomföra det hela Själv ryckte jag in till NB20, som blev nedlagt förflyttad till NB21. OCh som alltid så tas det in för många KB elever jmf med vad behovet är. just eftersom ett antal av de som rycker in kommer att lämna in grejorna och åka hem av olika skäl, det kan vara idrottskador som går upp osv. Det där med befattning kan ni glömma tillsvidare det är fortfarande väldigt öppet var ni kommer att hamna dels pga avhopp samt vad befälen tycker, samt vad ni själva tycker. Jobba hårt, stick inte ut samt se alltid till att vara i toppen när det gäller resultat. För er som inte tycker om orientering eller skidåkning så kan jag glädja er med att detta kommer ni att bli tvingade att tycka om!!! lär er hantera karta & kompass så kommer ni att ha vunnit mkt! Quote
PIC Posted December 22, 2003 Report Posted December 22, 2003 Hur går det med dem som inte kan åka skidor?? Quote
KB_2004 Posted December 23, 2003 Author Report Posted December 23, 2003 Precis som förra året kommer några av oss KB-elever på bataljonen agera gruppchefer på KBS de första två veckorna. Så vitt jag vet rör det sig om en KB från Ing-pluton, två från amröjpluton och en från Däcksbro 200-pluton. Vem som blir dagbefäl är inte klart ännu, men jag måste faktiskt erkänna att jag är sugen på uppgiften. Det är ju alltid kul att få se vilka typer som ska ta över vår roll på Ingbat nästa år. ;) Är det på samma sätt på de andra bataljonerna, dvs med gamla KB som grpch, eller kommer vi att agera grpch själva? 27 dagar kvar... Quote
Ingbat/I19 Posted December 23, 2003 Report Posted December 23, 2003 Det där är något nytt påfund som måste börjat detta utbår. Vi som var KB 01-02 hade det inte så när vi ryckte in och det var inte så när våra efterföljare ryckte in. Antar att det är Hanssons påfund så det lär väl vara så så länge han är kvar. Quote
Foxtrot Lima Posted December 26, 2003 Report Posted December 26, 2003 Det där är något nytt påfund som måste börjat detta utbår. Vi som var KB 01-02 hade det inte så när vi ryckte in och det var inte så när våra efterföljare ryckte in.Antar att det är Hanssons påfund så det lär väl vara så så länge han är kvar. Ordet "påfund" har en så negativ klang tycker jag. ;) Vi uppfattade det enbart som positivt att ha någon "erfaren" person som hjälpte oss in i matchen. Tror inte de har kommit på den tanken på någon annan bataljon på I 19. Men som min gamle kapten brukade säga om de flesta övriga bataljonerna på I 19: "De väntar fortfarande på att uppfinna hjulet." Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Ingbat/I19 Posted December 26, 2003 Report Posted December 26, 2003 @FL: Menade inget negativt med det. Tycker det verkar vara rätt vettigt faktiskt. Quote
LeadHead Posted December 27, 2003 Report Posted December 27, 2003 Även årskullen före oss hade sergeanter som gruppchefer vid inryck. Jag upplevde det som något mycket positivt. För mig som tidigare frivillig ungdom (med två, visserligen rätt snälla, inryck och totalt nästan tre veckor "inne" bakom mig) var skillnaden kanske inte så hemskt stor men jag upplevde att plutonen som helhet kom in i rätt rutiner fortare. Tillräckligt fort för att vi skulle kunna peka på och håna tomtar från andra bataljoner som inte riktigt hade fattat skillnaden mellan uniform och hip-hop-kläder... ;) Angående att vi kom ut i fält relativt sent så har det ju sin naturliga förklaring i att vintertid och i de temperaturer som råder i slutet av januari/början av februari så måste man vara rätt så mycket vän med utrustningen om någonting ska fungera över huvud taget. I minus 30 grader finns det inte tid för fippel och standon. Man måste veta att de man skickar ut i mörkret klarar av såna grundläggande saker som att äta, skita och sova under de rådande förhållandena. Quote
Ingbat/I19 Posted December 27, 2003 Report Posted December 27, 2003 Även årskullen före oss hade sergeanter som gruppchefer vid inryck.... ??? Antingen har jag mycket dåligt minne eller så stämmer inte dina uppgifter. Detta skulle innebära att folk från min kull skulle ha varit gruppchefer för inryckande KBS, detta är iaf inget jag är medveten om. Iofs oviktigt i det stora hela men så dåligt minne borde jag väl inte ha än? Quote
Guest Triggerpuller Posted December 27, 2003 Report Posted December 27, 2003 Jag tror han menar vinkelsergeanter. Quote
Ingbat/I19 Posted December 27, 2003 Report Posted December 27, 2003 Jag tror han menar vinkelsergeanter. Det låter dock ännu konstigare. Varför skulle kadetter agera gruppchefer på en nyinryckt KBS? Hade det varit tal om instruktörer hade hängt med. Quote
Guest Triggerpuller Posted December 27, 2003 Report Posted December 27, 2003 Jag vet att man gjort så på vissa förband, vissa utbildningsår. Kadetterna funkar då som halvinstruktörer. Quote
Vikström Posted December 27, 2003 Report Posted December 27, 2003 nån frågade om snön. kan medela att det är ca 20-25cm. och så för er som rycker in som GB/E. Om 14e juni är datumet ni fått av pliktverket så kommer den med all sannolikhet att ändras till 21a eller 28e juni. detta brukar meddelas i välkomstbrevet från resp bataljon. Quote
Sillen Posted December 27, 2003 Report Posted December 27, 2003 och så för er som rycker in som GB/E. Om 14e juni är datumet ni fått av pliktverket så kommer den med all sannolikhet att ändras till 21a eller 28e juni. detta brukar meddelas i välkomstbrevet från resp bataljon. Jaa, trodde inte jag skulle få nåt sommarlov innan jag ryckte in. Quote
Recommended Posts