Forumsledning Kimster Posted October 8, 2003 Forumsledning Report Share Posted October 8, 2003 Var på nån timmes genomgång av TETRA systemet under utb på EN01 förra veckan. Jag skulle haft en massa info om det oxå men glömde det på ING2 så det blir bara några bilder. http://www.plutonen.com/EN01/bilder/rep/tetra.jpg http://www.plutonen.com/EN01/bilder/rep/te...etra_handen.jpg http://www.plutonen.com/EN01/bilder/rep/te...tetra_tillb.jpg http://www.plutonen.com/EN01/bilder/rep/TE...A_packlista.jpg Min kommentar efter 3 dagars halvt användande i 'DirectMode'.. -ja jo kanske kan bli bra. Det är nog i 'TrunkedMode' som finneserna blir mer användbara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted October 8, 2003 Forumsledning Report Share Posted October 8, 2003 ÄNTLIGEN! FM välkomna in på 2000-talet! Ser visserligen ut som en mobil från tidigt 90-tal men det är ju ett enormt uppsving från 70-tals konstruktionen Ra-180. Och så var Ericssons ensamrätt med att få svara för FMs radioutrustning borta. (visserligen har det ju funnits en hel del iCOM, Motorola, mfl.) Kanske inte helt dumt att även FM kan välja den bästa leverantörern och inte bara vad som anses solidariskt. Även om Tetra är väldigt lik en gammal Nokia 6150 i nederdelen hoppas jag den håller bättre. Vill inte att den skall ha samma Display-glapp som i stort samtliga 6150 har eller får efter en tid. Vilka är det tänkt skall ha TETRA? Skall den ersätta Ra180 på någon nivå? Kan man skicka meddelanden till Ra180 motsv? Berätta berätta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted October 8, 2003 Author Forumsledning Report Share Posted October 8, 2003 öhm.. jag han inte knåpa ner allt.. och som sagt jag skulle fått en Powerpoint-fil om det men jag glömde det. TETRA är som GSM ett nät för kommunikation. Även civila myndigheter såsom polisen tittar på det för att kanske använda det. Meningen är väll att alla t.ex räddningsmyndigheter ska kunna köra TETRA och ligga på olika nät men vid samarbete ska man kunna bara trycka lite så kan polis prata med räddningskåren osv. utan att behöva byta apparaturer o samtidigt kunna köra skyddat. Systemet är INTE överhuvudtaget kompatiblet med RA180 systemet nånstans. Med TETRA kan man göra det mesta. Allt som en RA180 o DART kunde och allt en vanlig mobil kan. Det fanns en massa konfigurationer som man kunde ha (en jevla massa) jag kom inte ihåg hälften, men man kunde ha en massa sub nät i näten och samtidigt avlyssna ett annat osv .. äh fan .. det var en massa iaf. Jag ska se om jag kan få tag på den dära infofilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted October 8, 2003 Forumsledning Report Share Posted October 8, 2003 Men det viktigaste då. Kan man använda SoldF.com loggor på den och kan man ladda ner ringsignaler? SoldF.coms Nokia-loggor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 Ser helt klart intressant ut. och det där med olika nät kan bli riktigt riktigt intressant. När tror ni den kommer till Hv? själv gissar jag kring 2100. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EMK Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 Meningen är väll att alla t.ex räddningsmyndigheter ska kunna köra TETRA och ligga på olika nät men vid samarbete ska man kunna bara trycka lite så kan polis prata med räddningskåren osv. utan att behöva byta apparaturer o samtidigt kunna köra skyddat. Det är ju kanske inte helt tokigt.... Men detta är inget som skall användas på förband då?? Funderar främst på hur kylan alternativt värme slår mot displayen...... Men klart snygg, och snygga saker är oftast bra....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 Nuvarande TS9000 var ju dyrt... så man undrar hur l'änge det skall finnas i drift... hyfsat nytt är det ju... sedan är ju frågan på hur fältmässigt tetra är Men så fort Vakanserna till NL03 kommer, så skall jag säka mig till tetra-enheten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farb Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 Kan meddela att tetran nu mer förekommer i kosovo. Har själv andvänt den och den är verkligen funkis. Bara vrida på en knapp för att byta nät, sms, avlyssning mm. Den tål hård behandling (har inte testat med flit) Kimster. Vad tyckte du om axel hölstret? X| Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSN Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 mer info www.tetramou.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted October 8, 2003 Author Forumsledning Report Share Posted October 8, 2003 Kan meddela att tetran nu mer förekommer i kosovo. Har själv andvänt den och den är verkligen funkis. Bara vrida på en knapp för att byta nät, sms, avlyssning mm. Den tål hård behandling (har inte testat med flit) Kimster. Vad tyckte du om axel hölstret? X| ..jag har väll stött på smidigare saker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 (edited) Nokias nuvarande Tetraapparater är: THR880 THR850 TMR880 De ser bra mycket smidigare ut än den prototyp (samma modell som på Kimsters bilder, tror jag) vi fick ut förra året . Edited October 8, 2003 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 (edited) har kört en del på den. den är smidig som själv F-N, men har också en del uppenbara brister. tex om man "ringer" med den till annan TETRA, så drar man mycket av nätets kapasitet. det första jag tänkte när jag hörde detta var, övn + blå-gul = inga viktiga samtal når fram, för att någon gammal uv snackar mat med någon på trossen. visst ett samtal gör väl ingen skada, men en fyra fem....... det andra är ju detta med basstn, man måste skicka ner ett gäng finnar en månad innan och sparka upp ett gäng antenner, för att det skall funka ordentligt. sen måste ju antennerna skyddas. sen kan resten av bataljon/brigaden komma ner. fast den har fördelar som är riktigt bra: dispatch delen som man ser vilken appart som sänder, och kan bryta samtal med dispatch skötaren är gud, och kan stänga av apparater från nätet med ett musklick och nödknappen som gör att telefonen sänder själv i 30 sek och bryter all annan trafik hos dispatchen. kan säja att hela skärmen blickar röd. snackade med vår finske instruktör, om vad för utrusting som fanns tillgänglig. och tack gode gud så fanns det strupmic. för står du i fel vindriktning så behöver man kunna swahilii för att förstå vad den andre säjer. INTE PRATA TETRA UPPLUCKAT, TACK!! @FU Dahlberg: det kommer att finnas två platser lediga på ledningsplatsgrp, en är min. om nu inte kn medeltidsvapen placerar sina elever där förståss. annars hälsa kongo! Edited October 8, 2003 by bushman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 (edited) som den signalist/radio nörd jag är sedan så är väl inte det något problem att man måste sätta upp master i förväg det måste man ju till nuvarande system också. och att det måste vara finnar som fixar och donar måste väl gå att arbeta bort med lite utbildning. Eller har jag missat något (editade bort lite stavfel) Edited October 9, 2003 by dxl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 Ser helt klart intressant ut. och det där med olika nät kan bli riktigt riktigt intressant. När tror ni den kommer till Hv? själv gissar jag kring 2100. Den kommer till HV när stridsvagnarna kan flyga och människan har 8 armar efter alla kärnvapen krig... då, kanske... vi får den. ----------------- Alldrig sett eller hörtalasom den där prylen! Fint med lite ny utr... Kanske inte bara va snack som jag trodde när allt snack kom om nya saker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu.Bar Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 Även civila myndigheter såsom polisen tittar på det för att kanske använda det. SL ska införa TETRA på bussarna och tubtågen som ersättning för de fyra olika radiosystemen som finns idag. En fördel är att datatrafiken kan gå i samma system (typ när bussen automatiskt rapporterar sin position eller ber trafikljusen slå om). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pi PI Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 Någon som har kunskap om huruvida TETRA är mer känsligt för elektromagnetiska störningar jmf med de äldre Ra-systemen? /Pi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 Ojojoj vad det där måste sticka i ögonen på Ericsson. /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isgubbe Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 @Pi PI Tetra är ett digitalt system vilket också innebär digital mottagning/sändning dvs du hör/hörs eller så gör du inte det. Gränsen för hur mycket bitfel systemet skall godkänna innan det klipper av bestäms av tillverkaren eller om kunden specar annat och betalar för den specialanpassningen av systemet. @J-Star Jag tror inte att det sticker i ögonen alls på Ericsson eftersom de tagit ett strategiskt beslut att inte satsa på TETRA och ta de kostnaderna för att utveckla produkter för TETRA. Ansåg säkert att kostnaden var för hög i förhållande till eventuell payback. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pi PI Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 @Pi PITetra är ett digitalt system vilket också innebär digital mottagning/sändning dvs du hör/hörs eller så gör du inte det. Gränsen för hur mycket bitfel systemet skall godkänna innan det klipper av bestäms av tillverkaren eller om kunden specar annat och betalar för den specialanpassningen av systemet. Sant förvisso. Jag tänkte närmast på om FI har en rysk attachéväska a 100.000 SEK och skjuter i väg en elektromegnetisk puls och därmed slår ut kommunikationen...Dylika finns ju på marknaden idag. Vad jag menar är att gammal analog teknik ibland kan vara bättre, eller rent utav mekanik. Frågan är alltså om de gamla Ra-appareterna är mindre känsliga för elektromagentiska pulser och därmed utslagning som följd jämfört med de trevliga TETRA lurarna? Nån expert på Tele-krig? Pi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isgubbe Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 Sant förvisso. Jag tänkte närmast på om FI har en rysk attachéväska a 100.000 SEK och skjuter i väg en elektromegnetisk puls och därmed slår ut kommunikationen...Dylika finns ju på marknaden idag. Vad jag menar är att gammal analog teknik ibland kan vara bättre, eller rent utav mekanik. Frågan är alltså om de gamla Ra-appareterna är mindre känsliga för elektromagentiska pulser och därmed utslagning som följd jämfört med de trevliga TETRA lurarna? Nån expert på Tele-krig? Pi Kan inte svara på om tetra burkarna är EMP skyddade men skulle tro att de inte är det. Då har du inget bättre/sämre skydd. Däremot är de moderna systemen som är beroende av basstationer mer sårbara en ett system med fristående apparater eftersom du slår ut hela nätet om du slår ut basen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KP2 Posted October 10, 2003 Report Share Posted October 10, 2003 Vad skall TETRA ersätta? Knappast TS?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mojo Posted October 10, 2003 Report Share Posted October 10, 2003 (edited) har själv använt tetran under en mission och gillar den. Helt klart funkis som gruppradio, förutsatt att det finns täckning.. (vilken stundtals kan vara "sisådär"). Den är ju bärbar till skillnad från vissa andra radiosystem inom FM. Den senaste varianten har tom färgskärm och snake (!). Någon som har en aning om hur lång räckvidden är enhet till enhet, direktsändning? Förutsatt att normalantennen används. Med tillgång till en högre antenn borde den rent teoretiskt kunna ersätta 180:n, rätta mig om jag har fel. Enligt obekräftade källor skall även räddningstjänsten samt polisen byta till Tetra. SLUT Tillägg: Elektromagnetiska pulser åstadkommes genom atombombskrevader utanför atmosfären och fungerar mot elektronik större än ett mjölkpaket ungefär. Tetran ligger väl i riskzonen, men det är basstationerna som sagt som ligger kass till då. Mig veterligen så är det dock rätt svårt att hysta ut en attachéväska i omloppsbana, men å andra sidan så är jag inte till 100% inläst på det senaste skriket i domedagsteknologi. Skämt åsido... Edited October 10, 2003 by Mojo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted October 10, 2003 Report Share Posted October 10, 2003 Med TETRA kan man göra det mesta. Allt som en RA180 o DART kunde och allt en vanlig mobil kan. Spela snake och skicka sms alltså Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donSisu Posted October 10, 2003 Report Share Posted October 10, 2003 Tja, varför inte, de finska har iaf ett GSM nummer så det går att ringa till varje TETRA burk... Testade TETRA på finska PHS i Tammerfors för några år sedan, bla i deras utb anläggning. Det systemet har resurser! //donSisu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pi PI Posted October 10, 2003 Report Share Posted October 10, 2003 SLUT Tillägg: Elektromagnetiska pulser åstadkommes genom atombombskrevader utanför atmosfären och fungerar mot elektronik större än ett mjölkpaket ungefär. Tetran ligger väl i riskzonen, men det är basstationerna som sagt som ligger kass till då. Mig veterligen så är det dock rätt svårt att hysta ut en attachéväska i omloppsbana, men å andra sidan så är jag inte till 100% inläst på det senaste skriket i domedagsteknologi. Skämt åsido... Nejdå. ;) Väskan behöver du inte slänga ut i omloppsbana. Säljs i Moskva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted October 11, 2003 Report Share Posted October 11, 2003 Vad skall TETRA ersätta? Knappast TS?! TETRAn skall inte ersätta något i sverige. den skall i utlandstjänst, omgående. Insatsbataljonerna har dem, tyvärr är det så att NL03 bara har TETRA medan IA03 kör med RA180 och motorola. nu var väl detta bara under slutövn. hoppas jag, för vi fick köra allt samband med IA på PTN och TS. eftersom våra vaktgrupper kom från IA så hade vi ett helvete att komma i kontakt med dem. handhållen TETRA inne i en ptgb 203 på lite avstånd i AOR var inte kul. det fanns inte så många fordonsmonterade TETRA i våras, men det håller väl på att ändras vad jag har förstått så får IA03 sina TETROR under 03-04. alltså ytterligare ett hinder för att skicka ut dessa styrkor. och när systemet är färdigt så kan man ringa hem till mor, på sin TETRA mitt i mörkaste kongo, liberia eller irakiska öknen. vad gäller användande i sverige, så ser jag bara att flygvapnet har nytta av systemet. en basstn klarar att täcka en flygbas, och vad jag vet så är detta på g. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mojo Posted October 11, 2003 Report Share Posted October 11, 2003 Med större antenner borde det inte vara några problem att fixa motsvarande räckvidd som 180:n har, om så inte redan är fallet. Då ser jag inte vari problemet ligger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted October 11, 2003 Author Forumsledning Report Share Posted October 11, 2003 I directmode mellan två handterminaler utan bassystem så var räckvidden ca3km. Men om man sätter upp ett nätbas system och antenn till basen så ökade räckvidden till ca 57km. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted October 11, 2003 Report Share Posted October 11, 2003 (edited) I directmode mellan två handterminaler utan bassystem så var räckvidden ca3km.Men om man sätter upp ett nätbas system och antenn till basen så ökade räckvidden till ca 57km. stämmer rätt bra med de tester jag var med och gjorde i våras. kan hälsa att TETRA är ganska slag säker men tål inte att förvaras i innerfickorna på stridvästen. "volymratten" knäcktes på ett par av de vi testade under PK-utb. vad gäller det underbara axelhölstret så var något annat på g, finska gränsvakterna hade utveklat något eget. annars funkar mtrl-ficka liten om man moddar lite. Edited October 11, 2003 by bushman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sisuchef Posted January 3, 2005 Report Share Posted January 3, 2005 Bild Ovanst bild visar samverkansoff på KS missionen som är nere nu, när kom TETRA systemet till svenska soldater i US? Är det sedan sammanslagningen? Hur är täckningen i Kosovo, nån som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts