Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En bra idé är kanske att ha något att läsa som någon nämnde när man inte pysslar med elden, såvida inte någon snor det man har tänkt läsa.. Har ett roligt minne av just läsning under eldpost.

 

En lumparpolare som var eldpost tidigt på natten i vårt tält satt och läste en medhavd p-tidning - hur fan han fick med den är en gåta då befälen kontrollerade vår packning innan vi gick i fält.. - hursomhelst så stormar en fänrik in i tältet för att kontrollera förläggningen när killen på post är som mest fördjupad i lektyren. Alla i tältet som fortfarande var vakna höll andan och väntade på att fänriken skulle explodera i ett raseriutbrott över att det fanns materiel i tältet som inte tillhörde kronan. Men icke, till allas stora förvåning säger fänriken: "Men kolla! Tjejen på bilderna är ju min granne!"... Fänriken tar tidningen och bläddrar en bra stund medan han kommenterar grannen. Tillslut lämnar han tältet och tar tidningen med sig... :)

Link to comment
Share on other sites

Passen vid kaminen eller brasan är något som för alltid har etsat sig fast i minnet. Man kom på sig själv att tänka de mest udda och bisarra tankar. Min grupp hade för vana att notera allt som sades i sömnen. Till min stora lycka upptäckte jag för ett par år sedan att det var jag som hade det häftet i mina ägor. Jag höll på att garva mig harmynt då jag läste allt som skrivits och ritats... Då jag själv ständigt pratar i sömnen fanns där en hel del gobitar... Alltifrån: - "RÖR DU MIN KSP SÅ SLÅR JAG IHJÄL DIG!" till - "Snääälla Lisa, du kan väl killa mig på ryggen..."

 

Man har ju otaliga minnen från den tiden. En del roliga och en del då man trodde att man inom kort skulle stå och knacka på uppe hos Sankte Per. Skulle dock inte tveka en sekund om jag fick chansen att göra om gu än en gång...

Link to comment
Share on other sites

ATT: FBJS.

 

Kommer ihåg en liten episod som utspelade sig under min egen och broder "FBJS" fältvanevecka. En eldpost ur "FBJS" pluton satt på tältlådan. Spänd, fullt påklädd, laddad till max och på bettet i övrigt.

Plötsligt rycks tältduken upp och in stormar en Löjtnant av den grövre sorten. (du vet vem FBJS) Eldposten som inte fått någon anmälan vem som var på väg in, svänger runt sin AK-5a, träffar denna löjtnant med ordentlig kraft rakt i pannan med flamdämparen. Tystnad råder under några laddade sekunder, därefter utbrister löjtnanten lugnt: "Höll pipan?" Utan fler ord vänder han sedan på klacken och går ut.

Jag såg själv den ENORMA bulan i pannan på löjtnanten dagen efter, så en stor dos av detta borde stämma.... "FBJS" rätta mig om jag har fel !

Link to comment
Share on other sites

En av oss GB vaknade på morgonen med brännblåsor på varje fingertopp. Han fattade absolut ingenting till en början. Men efter lite funderande kom han ihåg att han drömt att täljet var fyllt av kablar och han var tvungen att slå sig fram genom denna ogenomträngliga härva för att ta sig ut till sig eldställning. Han hade alltså satt sig upp i sömnen och lappat till den rödglödgade kaminen med båda händerna.

:)

 

En trött sate i vår grupp gjorde en liknande grej. Jag satt eldpost och skulle väcka den som skulle lösa av mig. När jag ruskade om den personen vaknade han som sov bredvid. Han flyger rakt upp och tar stryptag på kaminröret (som jag eldat rött). Jag får ner honom på liggunderlaget igen och han skriker som en stucken gris...

Han satt resten av natten med händerna i ruskakorthinken och sa: - Fan va dum jag är...

Ja det är du. Sa vi... :D

 

Resten av övningen gick han med fryspåsar på händerna... smarriga blåsor må jag säga...

Link to comment
Share on other sites

Käka något sött! Det tycker jag är väldigt trevligt, men jag vet inte om det är tillåtet?

 

För min del har det aldrig varit något problem att hålla sig vaken, men det kan kännas lite kärvt ibland när man mitt under posten blir vrålpissnödig! Man kan ju inte direkt gå ut och lösa det så då kan tiden gå ganska långsamt.

Link to comment
Share on other sites

när man mitt under posten blir vrålpissnödig! Man kan ju inte direkt gå ut och lösa det så då kan tiden gå ganska långsamt.

Förmodligen inte lagligt och heller inte ansett som gott uppförande av övriga i gruppen. Men om det krisar så kan du ju alltid anlägga en liten brasa som du måste släcka med din högst egna personliga utrustning. =)

Link to comment
Share on other sites

men det kan kännas lite kärvt ibland när man mitt under posten blir vrålpissnödig! Man kan ju inte direkt gå ut och lösa det så då kan tiden gå ganska långsamt.

Det är väl bland annat därför som pågående eldpost ska väckas typ 5-10 min (en kvart?) i förväg...?

 

Annar har man ju ruska-korthinken... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Det funkar oftast bättre i HV med 10 - mannagrupper. :thumbs:

Hmm de senaste åren så har väl ändå kört HV med 8-manna grupper

 

Appropå eldpost misstag så en fält natt så vakna alla av att det var svinkallt (Luleå+December) vi fårgar posten varför han inte lagt i mera ved han svar han hitta inge gissa vad föt säck som låg brevid honom :unsure:

Link to comment
Share on other sites

ATT: FBJS.

 

Kommer ihåg en liten episod som utspelade sig under min egen och broder "FBJS" fältvanevecka. En eldpost ur "FBJS" pluton satt på tältlådan. Spänd, fullt påklädd, laddad till max och på bettet i övrigt.

Plötsligt rycks tältduken upp och in stormar en Löjtnant av den grövre sorten. (du vet vem FBJS) Eldposten som inte fått någon anmälan vem som var på väg in, svänger runt sin AK-5a, träffar denna löjtnant med ordentlig kraft rakt i pannan med flamdämparen. Tystnad råder under några laddade sekunder, därefter utbrister löjtnanten lugnt: "Höll pipan?" Utan fler ord vänder han sedan på klacken och går ut.

Jag såg själv den ENORMA bulan i pannan på löjtnanten dagen efter, så en stor dos av detta borde stämma.... "FBJS" rätta mig om jag har fel !

Var det lt P numera C... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

En smårolig episod (i alla fall såhär efteråt) utspelade sig i tältet under sista natten av vår fältvanevecka. Vi hade kvällen innan fått en burk korv att grilla, denna lyx var ju något man ville skulle räcka så länge som möjligt så vi sparade ett par stycken kvar i spadet i konservburken. Denna burk placerades inne i tältet för att den inte skulle frysa (svinkallt ute, men vid ingången till tältet var det i alla fall "varmt" som i ett kylskåp). Under sena kvällen/tidiga natten råkade förstås någon ur gruppen välta ut konservburken, varpå allt korvspad rann ut :huh: Den lukt som spred sig i tältet under natten var inte trevlig. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

raka sig.. men det var på den gammal goda tiden med 20 tält...

 

Vi sover numera i vora tjänste tält---dvs Sjukvårdstälten...Till dem finns en värmare(antagligen gjord för lapplands kyla).

Värmaren finns utanför tältet och går på diesel som måste bytas då och då- En tråkigare posttjänst finns inte då det ej går att elda/värma ngt.

Läsa ngt pga inget lyse, finns bara lysrör som är för starkt ljus.

 

äsch desse moderna ting är inget för krp facit

Link to comment
Share on other sites

ATT: FBJS.

 

Kommer ihåg en liten episod som utspelade sig under min egen och broder "FBJS" fältvanevecka. En eldpost ur "FBJS" pluton satt på tältlådan. Spänd, fullt påklädd, laddad till max och på bettet i övrigt.

Plötsligt rycks tältduken upp och in stormar en Löjtnant av den grövre sorten. (du vet vem FBJS) Eldposten som inte fått någon anmälan vem som var på väg in, svänger runt sin AK-5a, träffar denna löjtnant med ordentlig kraft rakt i pannan med flamdämparen. Tystnad råder under några laddade sekunder, därefter utbrister löjtnanten lugnt: "Höll pipan?" Utan fler ord vänder han sedan på klacken och går ut.

Jag såg själv den ENORMA bulan i pannan på löjtnanten dagen efter, så en stor dos av detta borde stämma.... "FBJS" rätta mig om jag har fel !

Var det lt P numera C... :blink:

Helt riktigt...

Link to comment
Share on other sites

Jag fattar inte hur ni hinner göra allt ni säjer.

själv har man fullt upp att springa med ved mellan de två kaminerna som finns i våra sjukhustält, dock så har vi ju en diselvärmare oxå och när den används så är man bara radiovakt, men risken för att somna blir då avsevärt mycket större

 

men senast jag hade tid över så satt jag och tecknade i Gruppchef anteckningsbok

Link to comment
Share on other sites

Att man inte tänkte på alla dessa sysselsättningar när man låg inne.

Det enda jag brukade göra var vapenvård, värma vatten, skovård. Jag prövade skriva brev hem en gång, med mindre bra resultat.

En gång hade Sabb/Kross (St/Tr) räknat fel på antalet personer i kompaniet som skulle ha frukost (bröd smör ost korv osv.) och lagt till en nolla för mycket, jag har aldrig ätit så mycket rostad limpmacka med ost i hela mitt liv som den natten.

Link to comment
Share on other sites

Tips för att hålla sig vaken som knappast kan vara reglementerat någonstans...

 

När man kände att nu går det f-n inte att vara vaken längre, så tog vi en morakniv och vände udden uppåt. Därefter lutade vi oss framåt så att kniven vilade mot något hårt underlag och udden på kniven mot pannan. När huvudet blev för tungt vaknade man garanterat fort. Under slutövningen såg jag ut som en finnig fjortis i pannan efter alla "uppvakningar"...

Link to comment
Share on other sites

Tips för de utan underhåll:

 

Alternativt kan man skippa eldposten och bara köra med post utanför tältet för inkommande fi. Då slipper man släpa runt på kaminen. Dessutom kan man skippa tältet och masknätet också och istället köra ensamma vargen hela gruppen. Mycket mindre chans att B-styrkan hittar en och då sover man bättre dessutom bättre skydd mot IR sökning. Nackdelen är förstås den tortyr man utstår då man kryper ur sovsäcken...och det sköna komandet vid kaminen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...