Jump to content

Guest Dedicated

Recommended Posts

Guest Dedicated

Hur bär man med sig kronans grå liggunderlag optimalt fäst på LK35? Viker själv ihop det, plattar till det och har det längs med säcken/under locket så det hålls på plats med säckens remmar. Dumt när man ska ha nåt i säcken, dock. Alternativ, någon? Gillar inte rullade varianter, har tendensen att bli fasligt brett.

/Fyhr

Guest Lt. Payne

Jag brukar ha det ihoprullat och fäst på höjden längs vänstra gaveln.

Du får fästa en extra rem runt hela ryggan. Fungerar även som kompressionshjälp.

Anledningen till att den sitter på vänstersidan är att då får jag skjutarmen fri från hinder.

Gamla reglementerade sättet att vika liggunderlaget den och applicera den under lock och remmar tycker jag fungerar bra. Om rygsäckar skall lastas i packutrymme motsv. så är det väl egentligen det enda sättet som är funkis. Rullar bara fastnar om de sitter på ryggsäcken.

Lägg yt ensamma vargen, om ni har, på marken, lägg liggunderlaget på och vik in hörnorna.

Vik liggunderlaget/vargen och knäpp ihopa lämplig knapp på vargen då det är färdigvikt.

Packa det stående på utsidan under locket/lockremmarna.

Mellan säcken och ramen packar du in splittervästen, när du inte använder den.

Det är inget självändamål att bära västen, använd den då det är berättigat.

Glöm inte att lägga ner ett par väl torkade små vedträn/Maya sticks i ryggan, torr ved är inte det sämsta.

• Forumsledning

Precis som många säger är det bästa att vika i mitten längsled, därefter på tre delar (en framåt och en bakåt som ett N som tryck ihop mot mitten).

Spänn ihop med en packrem tex från en Frdmina eller egen rem (snöre i nödfall, aldrig Tejp då det förstör)

Sedan sätter du under locket och remmarna. Iom. remmen så slipper du vika ihop liggunderlaget varje gång du öppnat ryggan. Dessutom är plattan du får perfekt att sitta på när det är längre rast eller utspisning.

Har man Berghausen brukar många rulla och fästa stående bakpå.

SS2000 rullar man och fäster på sidan.

vikvarrianten var bra på den tid då en vindrock vägde 9 kilo och man gjorde "jägarrulle" av denna

och fäste högst upp på lk 35.

sedan fäste man in det vikna liggunderlaget under locket eftersom man fick en massa plats över när vindrocken var ur vägen.

Edited by bushman

SS2000 rullar man och fäster på sidan.

Eller på baksidan (vilket vi gör). Tycker det skulle se väldigt lustigt (och obalanserat) ut med ett liggunderlag ungefär lika stort som själva säcken säcken hängandes på sidan...?

Fördelen mad att fästa liggunderlaget på sidan är att du kan öppna säcken obehindrat även om liggunderlaget sitter fäst.

Dessutom får du en lägre profil om du behöver ta skydd med stridssäcken på dig.

Vad gäller balans så är det inget problem eftersom vikten på liggunderlaget är så liten.

Vad gäller bärande av liggunderlag på LK 35 så håller jag med de som förordar att det bärs under locket.

Funkade klockrent under mina 10 månader som pansarskyttegruppchef.

Värmejackan/vindrocken kan man sen knö in mellan liggunderlagets övre del och säcken så är den lätt åtkomlig.

The Swede :baskerPa:

• Forumsledning

Ett litet expempel på hur man kan packa sin Ryggsäck 35L,K

Ra 146 MT, 2 extra ackar i ryggan, ombyte+förstärkningskläder, comarock, mat för 2-3 dygn, jägarkök MT +sprit, 1l ståltermos, 1,5 l PET vatten, knäppetält, såg, infanterispade, liggunderlag, div signalblanketter, märling och slutligen sovsäck.

ALLT på samma rygga, Det vill jag se SS2k göra om.

Liggunderlaget bärs normalt instoppat på längden och inte på breddden som på bilden, men pga radion blev remmarna för korta för att kunna få in det så. Dessutom var liggunderlaget aldrig vikt så det blev lite stort.

Jädrar vilket überhärke till ryggsäck att bära..!!! Den vikten och till råga på allt LK35 kan knappast vara en bra kombination för rygg & nacke..!!

Kan nån förklara för mig varför man satte remmarna för sovsäck (på locket) så nära mesen för? Det går väl inte att räta på nacken ens när man står upp - hur ska det då gå när soldaten tar eldställning liggandes??

Edit: är det en Ak4 som nyttjas som stöd? Hade inte ni Ak5? Eller hade ni bägge periodvis?

Edited by Gotcha

Jag brukade ha hela rasket - liggunderlag och sovsack - inrullat "i fardigstallning" i puppan. Nar det var sovdags var det bara att rulla ut det och somna. Funkade dessutom bra i talt; inget sand i sovsacken, och lite battre flamskydd tack vare puppan. Tog rejalt mindre plats an man kan tro, brukade bli en rulle 2-3 dm tjock, med liggunderlagets bredd. Spandes fast dar den fick plats; vanligtvis pa trosspackningen, men sa var jag ju ocksa stabslok.

@ Henke: Bärsystem 2000 är ett nytt system som har som avsikt attbära mer mtrl. i trossen. SS2K är endast tänkt för att klara sig i ett dygn.

Självklart klarar inte SS2K detta, men den är INTE byggd för det heller.

De extrafickor jag fick över från plundringen av en sydafrikansk väst har funkat ypperligt bra som komplement till säcken.

Nu kan man bära ammo och mat utvändigt och snabbt tillgängligt. Dessutom funkar säcken mycket bra till att fästa prylar utvändigt. Det kan man inte med LK 35:an.

Lite bilder:

007.jpg

008.jpg

013.jpg

Dock så hade det varit ett extra plus med en öppning i botten.

Edited by Fu Bodin

• Forumsledning

Jag tänkte mest att detta vad vad jag hade med mig (i en omgång med 4 soldater) på en enkel 2 dagars övning i spaning. Nåt som jag tycker gemene skyttslusk eller KFOR-soldat skall kunna klara. I lumpen kunde man får betydligt mer att bära då vi inte hade fordon som körde oss ända fram. Tex skulle minor, mörkermtrl, kikare, kamera och extra ammo samt Pskott med.

Det funkar säkert ypperligt om man alltid är som mest 20 m från vagnen med en SS2000.I dagens besparingstider verkar man aldrig behöva ligga ute över natten med det man har i ryggan, laga mat i fält, ta med minor och massa extra ammunition.

Det finns andra verkligheter än att man blir framkörd i en Sprinter till övningsfältets värn. Lt X tar hand om utdelning av max 4 askar ammo/man, ryggsäcken tas med för att ha med regnställ och värmetröja samt plocka fram sitt jägarkök när den kantinerade maten kommer ut. När maggen är slut åker man tillbaka till kasernen.

Ett litet expempel på hur man kan packa sin Ryggsäck 35L,K

Ra 146 MT, 2 extra ackar i ryggan, ombyte+förstärkningskläder, comarock, mat för 2-3 dygn, jägarkök MT +sprit, 1l ståltermos, 1,5 l PET vatten, knäppetält, såg, infanterispade, liggunderlag, div signalblanketter, märling och slutligen sovsäck.

*klipp*

Jag ska aldrig mera säga att jag lk35 är liten nu när jag vet att man kan få plats med en hel del i den.

Nu när vi ändå diskuterar lk35, är det någon som har haft problem med en knarrande ryggsäck och vet hur man åtgärdar det?

• Forumsledning

Nej det är en civil Haglöfs eller nåt.

Killen som hade den hade ett otroligt litet gasolkök, väldigt liten lättviktssovsäck, endast ett knäppetält och en mörkerkikare som extra utustning. Nu var det ju inte så långt vi behövde gå kanske 2 timmar max.

Jag tycker inte Ryggsäck 35L,K är nån höjdare heller, i vart fall inte komfortmässigt men stor lastförmåga, anpassningbar efter uppgiften och många alternativa användningsområden har den iaf. Stridssäck 2000 är en skolväska i grönt budgetuförande som går bra att stuva in i vagnen enligt mitt tycke iaf.

Tycker Sacci allmänt är lite väl rena och saknar finesser. Jmf Sacci Bärsäck med Shimodan, SS2k med en vanlig Haglöfs, FJS med Berghaus, mfl.

Andra ryggor som kanske skulle funkat bättre än SS2k i samma storleksklass.

NORRÖNA

Norrmännens stridssäck, mer smarta lösningar och detaljer.

BILD

Haglöfs Hunter

Har i vart fall några fler fickor.

2325pb.jpg

Personligen vill jag ha en lite större ryggsäck i 50 litersstorleken. Steget från 35l till 100-110 litersklassen som Berghaus Vulcan och FJS är väl stort. Har normalt en Sacci jägare 50 men den är urkass då den saknar stroppar att spänna in säcken mot skuldrorna, så den slår mot ryggen hela tiden när man går. Packningsmäsigt är den ok.

En bra sak att göra om man gillar LK35 är att ta mesen från den modell som PlutonSv/KompSjv hade/har. Då får man inte bara en bra ryggsäck utan ett bra avbärarbälte också.

Just den ingick i min sjukvårdsutrustning på plutonen. Jag fick använda den om jag ville.

Ganska smidigt att kunna ta med både plutsjv-väska och stridspackning samtidigt, men det behövdes ju aldrig, därför använde jag inte mesen.

Vid motorburna förband har man ju packningen i fordonet, och enda gången man behövde bära stridssäcken var mellan bilen och tältet på kvällen (och tvärtom på morgonen). Ibland nyttjades till och med persedelpåsen av mig, och däri hade jag då sovsäck och ombyteskläder (och liggunderlag), alltså inget "onödigt". Man reflekterade ju iofs över att det vore dumt om det blev ett eldöverfall på natten, men det blev det ju aldrig, för många var ju tvungna till att få 6h sömn :camo:

Under strapatsen hade dock mesen för stridspackning + sjvväska varit klockren, då hade man ju kunnat bära SS, sjvväska och bår samtidigt :((

Guest Fågel Fenix

Det dumma med att vika liggunderlaget är ju att det blir dåligt till slut. Ett liggunderlag som är platt isolerar ju inte så bra...

rullning tar mer plats men lönar sig i längden. så tycker iaf jag ;)

själv brukade jag rulla det och sätta under ryggan med spännremmarna som går på framsidan.

FågelFenix:

Liggunderlaget tål att vikas fågel, du får endast några veck. Vad som är bäst kan man tvista om. Har alltid vikt underlaget i tältdelen och placerat det under locket. Även på LK70. Man vinner i smidighet och tappar lite i åtkomst/tid till innersäcken.

Under locket på LK 70 placerar jag/vi också SS2000 utan "mes" för att snabbt kunna dra ut den och packa om till aktuellt updrag.

Casca

Guest Dedicated
Hur packar ni LK35an för att bäst få plats med den under sittbänken

Med liggunderlaget invikt i tältdelen under locket. Det blir lite trångt under sittbänken, men det är bara att pressa på...

/ERI

Lägger man dessutom ryggsäcken på sidan blir det enklare.....att pressa.

Edited by P-O Fyhr

Man reflekterade ju iofs över att det vore dumt om det blev ett eldöverfall på natten, men det blev det ju aldrig, för många var ju tvungna till att få 6h sömn  :huh:

En reflektion OT:

Under min gu hette det sex timmars vila för de som skulle framföra fordon. Det var rejäl skillnad på vila och sömn! Under första delen av GU användes dessutom inte fordon så då var det bara aktuellt dygnet innan man skulle åka hem. Det hände att befälen frågade om alla som skulle köra hem hade fått sex timmars vila. Det hade givetvis alla, för svarade man nej på den frågan fick man givetvis förmånen att stanna över fredagnatt på regemenmtet och vila minst sex timmar.