Jump to content

Norröna Ryggsäckar.


LRRP

Recommended Posts

Tänkte bara påminna om att det finns en norsk tillverkare av friluftsgrejer, Norröna.

 

De tillverkar tex ryggor för Brittiska Para osv.

 

Vi testade dem då vi var i Norge och de var faktiskt mycket bra. Mycket STORA grejer främst 125-135 liter.

 

www.norrona.com

 

Brandväggen på SAAB strular, så ni får klippa och klistra....

Link to comment
Share on other sites

Håller med - jäkligt bra prylar faktiskt. En Norröna Para Ranger (tror jag den heter) kostar väl en bra bit över 4000:- tyvärr.

 

När vi ändå är inne på norska friluftsprylar så måste jag höja deras frystorkade käk av märket REAL/DRYTECH till skyarna. Riktigt j-a gott och mycket fältmässigt att tillreda; öppna påsen, häll i vatten, rör om, vänta 5 minuter, ät! Har man varmvatten i thermos behöver man inte ens ta fram köket. Kostar även det en slant naturligtvis. Används enligt reklamen av norska specialstyrkor. Det är något annat än försvarets 3-påsars VA som tar en vecka att tillreda....

Link to comment
Share on other sites

Äger flera olika typer av ryggsäckar, och jag har två som är helt outstanding:

 

Norröna Hadeng la: 120 liter ramrygga som är pure bliss när du skall göra din 2 veckors tur i fjällen vintertid eller gör en längre vandring. Norröna gör världens bästa ramryggor, och är man inte i snårig terräng så är det optimalt.

 

Klättermusen Mjölner: Den bästa softpacken jag provat. Kvalitet och ett riktigt bra bärsystem. Ryggan jag använder för sommarturen. Är tyvärr dyr.

Link to comment
Share on other sites

Portionerna är 1 persons men är stora. Bra smaker som Kyckling i Curry, Torskgryta med rom, Biff Stroganoff. Bra kryddade, nästan för bra... Finns även en frukosträtt typ müsli med mjölk. Priset ligger väl på en 60 spänn tror jag, utom för "frokostblandningen" som ligger på 40.

 

De är dock lite svårare att få tag på i vissa butiker och städer. Antar att det har att göra med generalargenturer m.m. Naturkompaniet har väl i huvudsak "Wildlife"-rätterna (vilka är lika lätta att laga men som smakar sämre i mitt tycke), vissa butiker har dock REAL har jag sett. Kolla på http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=406 för lite rescensioner och info om var man kan köpa käket.

Link to comment
Share on other sites

Guest ischias

Hej!

Eftersom jag jobbar på en friluftsbutik som säljer Norröna kan jag meddela att en Para Ranger på 135 liter, den nya som kom för ett par veckor sedan är mycket skön. Priset är bara 4998 kr =). Som tur så har dom mindre säckar också, då klarar man sig med 4 loppor!

 

/I

Link to comment
Share on other sites

Har ju skrivit ett inlägg om ryggsäckar eftersom jag funderar på att köpa en. Nu när så många verkar ha god koll på Norrönas kvalité och komfort undrar jag lite hur dom står sig mot andra?

Har funderat på en Norröna eller Berghaus. Någon som har andra förslag? =)

Link to comment
Share on other sites

Guest Karlén/KJ

Vic:

De är ju bara så rackarns _dyra_ ..!! Jag kör ännu med min gamla Trident, byter man ut alla plastspännen mot metall (går utmärkt att 'slakta' en LK35), ev man man även byta plastplattorna på sidfickorna mot läder - så håller garanterat ryggan längre än du själv..!!

 

Berghaus är bra som fasen att bära tungt och långt i, men saknar ramsäckarnas fördelar: att kunna spänna grejor (ex, bumpor och annat) på och luftspalten. Man blir _ganska_ svettig på ryggen med softpacks.

 

Jag har testat Norröna Para lite granna i fjällen, och visst är den mycket bra (lite tunnt tyg tycker jag iofs), men jag själv tycker den är för dyr.

 

Bästa "budgetköp" är nog Berghaus-kopian Mouintain Patrol, du kan ju tjacka 2st såna istf 1 Norröna/Berghaus/Sacci...

 

Vidare har jag fått ut en ex av SS2000 - och uppriktigt sagt så undrar jag hur de tänkte när det antog den: för liten och klen för att vara stridspackning/tross, men den har ju stålram inuti så den går inte att rulla ihop...vidare är jag tveksam över kvaliteten.

 

Vore intressant att få testa det finska systemet, verkar vara ganska vettigt.

 

NU-packningen är ok, men lite jobbig när det är brådis (vilket det alltid är per default...) och frustrerande med endast 2st 10-lit-fickor istf 1st 20-lit (/motsv). Sidfickorna passar bättre som befattningsfickor, det borde kunna lösas med en bättre stridsväst/uppdragssäck.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...