Jump to content

Packa Stridssäck 2000 på vettig sätt så allt får plats.

Recommended Posts

Tips

- Mjuka saker längst ner, extra kläder, strumpor mm.

-.Rulla ihop regnstället hårt så de får mindre plats.

- Vik liggunderlaget istället för att rulla det, för mindre och smidigare signatur

- Ha vikkåsa istället för den äldre i plast..

- Om du har kök 10 så ta bort de sakerna som du inte behöver och ha de i trossen.

- Värmejackan högst upp så man kan fylla igen all oanvänd plats.

Det positiva med SS2000 överröstar det negativa om man jämför den med LK35 enligt mej.

- Topplock, för mat och extrastrumpor

- Mindre i yta, vilket gör den lättare att packa in med annan utrustning.

- Den väger mindre, man orkar bära mer annan utrustning.

- Midjebälte, bättre komfort. 

Men framför allt...

- Möjligheten att kunna rulla ihop den och ha den i sin tross/ryggsäck12/LK100/Sacci som "nödsäck".

12 minutes ago, employed said:

Tips

- Mjuka saker längst ner, extra kläder, strumpor mm.

-.Rulla ihop regnstället hårt så de får mindre plats.

- Vik liggunderlaget istället för att rulla det, för mindre och smidigare signatur

- Ha vikkåsa istället för den äldre i plast..

- Om du har kök 10 så ta bort de sakerna som du inte behöver och ha de i trossen.

- Värmejackan högst upp så man kan fylla igen all oanvänd plats.

Det positiva med SS2000 överröstar det negativa om man jämför den med LK35 enligt mej.

- Topplock, för mat och extrastrumpor

- Mindre i yta, vilket gör den lättare att packa in med annan utrustning.

- Den väger mindre, man orkar bära mer annan utrustning.

- Midjebälte, bättre komfort. 

Men framför allt...

- Möjligheten att kunna rulla ihop den och ha den i sin tross/ryggsäck12/LK100/Sacci som "nödsäck".

Ja det låter som en bra lösning tack. 

Jag tycker det är gott om plats i ss2000, man vill ju inte släpa runt på mer än absolut nödvändigt.

Men trossen däremot skulle man haft två av för där är det då så trångt så man får stampa ihop den för att dra ihop dragkedjan...

• 7 months later...

Ny i HV och undrar vad man måste och vad man bör ha i Stridsväst 2k, SS2k samt Trossen.

Har fått till Stridsväst (med ok) bra tycker jag. 2 magfickor till vänster (tilldelad bara 4 mag än så länge), vattenblåsa på ryggen, stor flerbruksficka till höger. liten flerbruk på höger ok, torniquete på vänster ok. 

Torrbryter jag i liggande, knästående så känns det bra, inget i vägen. Jag når lätt allt

Har inte varit i den bistra verkligheten ( KFÖ ) så än så länge är jag nöjd.

Saknar dock antagligen en dumpficka.

Jag har mag., vapenvård, sjukvård, hörselskydd, handskar o knäskydd, plats för snack. Vad mer?

Kör bara tilldelat.

Stridssäck: skal o värmekläder, ombyte, termos o kök ( vad i köket passar bättre i Trossen?) Vattenflaska och en stor flerbruk sitter på SS

Ska sovsäck vara i tross eller på SS? Liggunderlag på SS? Provade att vika det, var inte lätt..

Tross: Allt annat? Behövs tex gummistövlar?

@Jan Wahlberg

Gummistövlar behövs oftare än vad många tror 0:)

Regnstället och skalplagget (du skrev iofs. skalkläder) överlappar till del varandra, så det ena kan vara i säcken och det andra i trossen. Men jag förordar att regnstället är det du har i stridssäcken över tiden för dagar med dåligt väder.

45.hemvärnsbataljonen gjorde ett heroiskt försök till vettig packplan som återfinns här.

Edited by Adeptus Bellum
Det förbannade skalplagget...

• 2 weeks later...

Enligt mig och 20 års erfarenhet. Så i stridsvästen så bör man bara ha det som krävs för striden. Dvs ammo till ditt och ev. gruppens vapensystem. Utrustning för att kunna snabbt åtgärda fel på ditt vapensystem. Men endast det grundläggande behovet. Kommunikation dvs radio. Första hjälpen för dig själv. Samt skydd för ögon och hörsel samt händer. En slidkniv. Allt annat ser jag som onödigt. Ser många med fickor fulla med bra och ha prylar i överfulla flerbruksfickor. Helt onödigt för striden. Uppmanar att så många som möjligt tänker över vad man bär med sig. 

SS 2000 är enligt mig ett kasst alternativ till stridsäck. Och man får prova sig fram vad du packar i den. Men som chef förväntar jag mig att du ska ha med dig ETT ombyte och förstärkningsplagg. Samt något sätt att värma vatten. Samt mat för minst 24 tim. Extra vatten. Och ha plats över för extra ammo och ev. grupputrustning. 

Trossen är till för övrig utrustning för förläggning och återhämtning. 

Edited by wolfie666

On ‎2‎/‎10‎/‎2019 at 9:46 PM, Jan Wahlberg said:

Ny i HV och undrar vad man måste och vad man bör ha i Stridsväst 2k, SS2k samt Trossen.

Har fått till Stridsväst (med ok) bra tycker jag. 2 magfickor till vänster (tilldelad bara 4 mag än så länge), vattenblåsa på ryggen, stor flerbruksficka till höger. liten flerbruk på höger ok, torniquete på vänster ok. 

Torrbryter jag i liggande, knästående så känns det bra, inget i vägen. Jag når lätt allt

Har inte varit i den bistra verkligheten ( KFÖ ) så än så länge är jag nöjd.

Saknar dock antagligen en dumpficka.

Jag har mag., vapenvård, sjukvård, hörselskydd, handskar o knäskydd, plats för snack. Vad mer?

Kör bara tilldelat.

Stridssäck: skal o värmekläder, ombyte, termos o kök ( vad i köket passar bättre i Trossen?) Vattenflaska och en stor flerbruk sitter på SS

Ska sovsäck vara i tross eller på SS? Liggunderlag på SS? Provade att vika det, var inte lätt..

Tross: Allt annat? Behövs tex gummistövlar?

Man behöver tex inte ha med sig hela vapenvårdskittet utan man kan verkligen spara på utrymme och vikt. Har man gamla kittet så räcker galonfodralet med borstviskare med lina och multitoolet. Har man endast fyra mag tilldelade så skulle jag iaf se till att jag kan bära med sig askar i någon annan ficka.

Dumpficka rekommenderas starkt då man kan bära så mycket annat i den som tex laddningar, minor mm. Knäskydd är verkligen inte ett måste. Strider man mycket i bebyggelse så kan de va bra.

I SS räcker gott och väl ett par extra strumpor, extra fältskjorta, termos, mat, ett strippat kök. Värmejacka. Skal. Liggunderlag på sin SS kan vara bra om man sysslar med und eller stillasittande tjänst.

Slår även ett slag för att ha vattenflaska med sig på sin väst. Den är lätt att fylla och man vet aldrig när man behöver lite vatten.

On ‎2‎/‎11‎/‎2019 at 6:19 AM, Adeptus Bellum said:

@Jan Wahlberg

Gummistövlar behövs oftare än vad många tror 0:)

Aldrig använt Gummistövlarna i mina 13 år av tjänst. Ser många användningsområden för dem men skulle knappast ha med dem som skyttesoldat.

• Like 1

6 hours ago, employed said:

Aldrig använt Gummistövlarna i mina 13 år av tjänst. Ser många användningsområden för dem men skulle knappast ha med dem som skyttesoldat.

Även om du har fler år under bältet än vad jag har så är mina erfarenheter diametralt motsatta och gummistövlarna har sin charm när trossen har kommit ikapp en:
- Skyttekompanis anfall igenom ett träsk sker ju aldrig när man har gummistövlarna på sig, men att byta till dom efteråt när de genomsura kängorna håller på att torka, ja, det är bra grejor. 
- Statisk tjänst och nederbörd, då är stövlar bra att ha.
- Vård och återhämtning, jag har varit en lök och använt kängor i spolhallen, och nej, det gör helst inte om!
- Snöblandat regn och precis runt nollan där vädret ska hålla på ett tag till = stövlar.

- En dag i ett översvämmat kastbås när det skall massproduceras formella kast? Gummistövlar!

Jag har ju givetvis hellre M7337-721000 VINTSTÖ SPAN/JÄG /K än M7337-104000 GUMMISTÖVLAR 90 /K, men det finns dom som behöver dem betydligt bättre idag än vad jag gör ;-)

När det gäller stridssäcken, jag håller med om dina förslag på packning, om uppgiften kräver en stridspackning.
Däremot, om förbandet prioriterar uthålligheten före rörligheten, då bör stridssäcken innehålla en dygnspackning.

YMMV och Big boy rules är bra grejor och jag uppskattar friheten som det innebär, men intill dess att Jan Wahlberg m.fl. fått ihop ens en fjärdedel av din eller min erfarenhet, då ska de inte ens få välja. För de lägena så har vi det säkra kortet, packning enligt RU, eller så säger vi åt dem "Kolla här och gör som jag".

Mitt råd till alla som läser om våra tips på nätet: intill dess att ni verkligen kan jobbet, tjänsten och förstår konsekvenserna av era beslut - allt som ni skalar bort ur reglementerad utrustning, se till att det är med i trossen.

• 2 weeks later...
  • henke changed the title to Packa Stridssäck 2000 på vettig sätt så allt får plats.