5526 Viktor Ludvig Posted September 4, 2003 Report Posted September 4, 2003 rösten faller på Fältmössa m/59. den ser, enligt mig, f-n så mkt bättre ut än baseballkeps m/90. i fält var det däremot flirtkula modell grön med scott-mask som gällde.. /5526 Quote
Vc_90 Posted September 4, 2003 Report Posted September 4, 2003 KVACK! Var jag först med att välja telehjälmen!? Ni pansarbröder här inne, SKÄMS på er!!! B) Quote
JTS Posted September 4, 2003 Report Posted September 4, 2003 Jag gillar telehjälm 9 A som finns i FM till skillnad från telehjälm 9 B som inte finns. Quote
Forumsledning Kimster Posted September 4, 2003 Forumsledning Report Posted September 4, 2003 äh va fan e ni för pinkys.. ingen som vet vad 9b är ?? ta bort det hårda skalet.. så får du en b-modell nästan som en ryssluva :P Quote
ERI Posted September 5, 2003 Report Posted September 5, 2003 Min röst föll på Hjäm 90. Men fätmössa m/59 kom på en stark andra plats /ERI Quote
The Swede Posted September 5, 2003 Report Posted September 5, 2003 KVACK! Var jag först med att välja telehjälmen!? Ni pansarbröder här inne, SKÄMS på er!!! B) Kan bero på att när jag som förste man röstade så fanns inte telehjälmen med som alternativ. Min röst hamnade därför på fältmössa m/59. The Swede Quote
Bellum Posted September 5, 2003 Report Posted September 5, 2003 Cinnes: Hjälmen är för hård som fotstöd Min Favvo är nog en ICKEREGLEMENTERAD grön olles bror i syntetmatrial, även känd som olles kusin: Värmer lika bra, men kliar inte alls. Funkar i alla lägen där herr 59 inte funkar. Quote
Guest Dedicated Posted September 5, 2003 Report Posted September 5, 2003 Har svarat fältmössa 90. Nr. 2 skulle vara hjälm 90 och om vädret så bestämmer hjälmunderlaget, sannolikt buren som halsduk. Fältmössa 59.....tja, den ligger därhemma, numera sorgligt negligerad. Den morrar knappt åt hustrun, sonen eller hunden längre.........hoppar inte på mig av glädje när jag kommer hem.......den får nog följa med i benfickan på söndag! Quote
A527 Posted September 5, 2003 Report Posted September 5, 2003 Håller med bushman nedanför, en bassäk hatt i mer civil tappning hade varit utmärkt, jag hade mer än gärna haft en grön, främst eftersom jag inte är bassäk kille och vill ogärna kliva omkring med "deras" hatt. Traska iväg till närmaste Militaryshop, där finns det bassäkhatt flertalet färger. Ex. grön, svart och blommig. Quote
Lt P Posted September 5, 2003 Report Posted September 5, 2003 Vad är det för fåniga mössor ni diskuterar? En riktig man klär sig i kask m/1887! Quote
mace Posted September 5, 2003 Report Posted September 5, 2003 Finns bara en mössa på listan, M/59! Men eftersom allt utom rekryttvätt är hädelse så måste det hållas hårt på dressyren. Blir lite jobbigt när den hugger vilt omkring sig. Men alla huvudbonader har sin plats och sitt tillfälle. Saknar dock boonie-hatten på listan, den är oslagbar ute i busken. Quote
joppe Posted September 5, 2003 Report Posted September 5, 2003 Saknar dock boonie-hatten på listan, den är oslagbar ute i busken. är inte bashatten något liknande då? Quote
mace Posted September 5, 2003 Report Posted September 5, 2003 (edited) @ joppe Om du går in på Soldf mössor och jämför bassäkhatten med fälthatt kamo (boonie-hatt) så ser du skillnaden. Edit: stavning, vad fan är en bassökhatt? Förlåt alla innehavare av denna. Edited September 5, 2003 by mace Quote
joppe Posted September 5, 2003 Report Posted September 5, 2003 @ joppeOm du går in på Soldf mössor och jämför bassäkhatten med fälthatt kamo (boonie-hatt) så ser du skillnaden. Edit: stavning, vad fan är en bassökhatt? Förlåt alla innehavare av denna. @ mace typen är den samma brätte runt om bara olika stuk vad jag menar på omröstningen står det "bashatt mots" är det inte då menat boonie och fälthatt ska räknas in där Quote
JBP Posted September 5, 2003 Report Posted September 5, 2003 Min röst föll på bashatt motsvarande.... mest lämlig i terränglådan, på andra plats kommer fältmössa 90. Men olles bror är inte fel när kylan börjar krypa fram. Quote
Raptor Posted September 5, 2003 Report Posted September 5, 2003 M/59:an. Funkis och vi hade inte M/90 när jag gjorde lumpen så.. Hjälmen undvek jag så mycket som möjligt, utom när det regnade. Ett mycket bra regnskydd för knoppen faktiskt. Baskern bar jag med stolthet men det var inte så mycket funkis över den. 59:an kunde man dessutom misshandla, svettas i och sitta på utan att oro sig över att man sabbade stuket. Quote
Xit Posted September 5, 2003 Report Posted September 5, 2003 Röstade på Fältmössa 90, den funkar nästan jämt. Men 59:an får man dock inte glömma, en 59 är ju alltid en 59a Quote
Forumsledning Kimster Posted September 5, 2003 Forumsledning Report Posted September 5, 2003 @ joppeOm du går in på Soldf mössor och jämför bassäkhatten med fälthatt kamo (boonie-hatt) så ser du skillnaden. Edit: stavning, vad fan är en bassökhatt? Förlåt alla innehavare av denna. @ mace typen är den samma brätte runt om bara olika stuk vad jag menar på omröstningen står det "bashatt mots" är det inte då menat boonie och fälthatt ska räknas in där Helt riktigt. Bashatt motsv = Hattar som påminner om Bashatt osv ex. Fälthatt kammo Quote
Vysotskij Posted September 5, 2003 Report Posted September 5, 2003 Blev under vpl tilldelad följande huvudbonader: Fältmössa 59 - klockren i sin uppgift, snyggare än 90 och mer funkis med öronlappar. Dock för jäkla ful när man tvingas bära stora gula Luftwaffepropellrar framtill. Arméns är långt bättre. Olles brorsa - bra i sin uppgift, men jag har ett oförglömligt minne när min vapenbroder M, världens äldsta 21-åring, sätter sig upp i snökan med mössan på huvudet som en tomteluva, utan minsta uppvik. Inte bra. Hjälm m/37 - rätt jobbig, men trygg på skjutbanan. Flygvapnets båtmössa - inte helt illa, men ett nerköp från fältmössa eller basker Flygvapnets gamla blåa vintermössa - obärbar. Måtte de som aldrig har sett slippa den i framtiden också. Vintermössa 59 - se fältmössa 59 Basker - skulle ljuga om jag sa något annat än att jag aldrig trivts så bra som de tre-fyra dagar efter utbildningskontrollen som Tolkpluton var berättigade att bära K 3 fantastiska basker. Och som frågan är ställd får det bli favoriten. Har dock all förståelse för dem som är mer soldat än jag och som väljer annat. Quote
106 Posted September 5, 2003 Report Posted September 5, 2003 Fältmössa 59 - klockren i sin uppgift, snyggare än 90 och mer funkis med öronlappar. Fältmössa 90 (och bashatt) har också öronflärpar, fast de är på insidan när de inte används. Förövrigt tycker jag flärparna på 90-mössan satt bättre än på m/59 (mindre kalluft läckte in). Hade Telehjälm 9 bara haft samma förstärkningsfunktion som Comtac hade den jag nog valt den, men jag håller mig som sagt till olles brorsa så länge. Quote
Fk_Jas Posted September 5, 2003 Report Posted September 5, 2003 Baskern vinner sjhälvklart. Tyvärr synd att varndea j***a lök i hela FM får bära basker numera. Jag fick slita blod svett och tårar för min. Man var stolt att bära basker. I dag vill man nästan inte bära den. Quote
mace Posted September 6, 2003 Report Posted September 6, 2003 @ joppeOm du går in på Soldf mössor och jämför bassäkhatten med fälthatt kamo (boonie-hatt) så ser du skillnaden. Edit: stavning, vad fan är en bassökhatt? Förlåt alla innehavare av denna. @ mace typen är den samma brätte runt om bara olika stuk vad jag menar på omröstningen står det "bashatt mots" är det inte då menat boonie och fälthatt ska räknas in där Helt riktigt. Bashatt motsv = Hattar som påminner om Bashatt osv ex. Fälthatt kammo Okej, ett missförstånd av mig. Alltså röstade jag på fel alternativ. Belönar mig själv med 20 böj-sträck och en 5 minuters kinesisk båge. Quote
Vysotskij Posted September 7, 2003 Report Posted September 7, 2003 Fältmössa 59 - klockren i sin uppgift, snyggare än 90 och mer funkis med öronlappar. Fältmössa 90 (och bashatt) har också öronflärpar, fast de är på insidan när de inte används. Förövrigt tycker jag flärparna på 90-mössan satt bättre än på m/59 (mindre kalluft läckte in). Självfallet, jag kom på att det kunde vara så när jag stängt ner datorn. Sabbade nästan en teaterföreställning i fredagskväll med att sitta och förbanna min skrivklåda och benägenhet att tro saker jag inte vet - the mother of all f**k-ups... Klart kungen aldrig skulle rationalisera bort öronlappar. Heter vintermössan 59 förresten, eller är den av samma årgång som gamla vinteruniform 58? Quote
bushman Posted September 7, 2003 Report Posted September 7, 2003 och har någon människa lyckast bära någon form av huvudbonad med nedfällda öronlappar, utan att ett befäl har uppenbarat sig ur tomma intet, och skällt ut vederbörande, så att mössan flygit av skallen? nu tar vi bort vintermössan från disskutionen men vi fick inte fälla ner öronlappar på den förren det blev kallt, fö samma dag som finland vann melodifestivalen, enl lt mixat och knotterborg. Quote
målobs Posted September 7, 2003 Report Posted September 7, 2003 Det var ett jävla gnat om gröna mössor Vill dock slå ett slag för den civila BUFFEN. Helt klockren. Har alltid med mig en eller två när det bär av mot fjällen eller skidsemestern. /Målis Quote
Dies irae Posted September 7, 2003 Author Report Posted September 7, 2003 Keps m/59 verkar ligga bra till.... Quote
bushman Posted September 7, 2003 Report Posted September 7, 2003 Det var ett jävla gnat om gröna mössor Vill dock slå ett slag för den civila BUFFEN. Helt klockren. Har alltid med mig en eller två när det bär av mot fjällen eller skidsemestern. /Målis i så fall rekomenderar jag headgator från MAX. finns att köpa på dyr friluftsaffär med ordet natur i namnet. men går att beställa på nätet också. tjockare mtrl än buffen och andas gör det också. skyddar mot paintball-kulor på halsen. har använt dennna underbara tillläggskrage sedan 92. dock e den lite dyr men, slarvar man inte bort den, eller låter sin mor tvätta den i tvättmaskin som undertecknad råkat göra så håller den länge. har inte hört om någon som lyckast slita ut en headgator. Quote
106 Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 Heter vintermössan 59 förresten, eller är den av samma årgång som gamla vinteruniform 58? Om den är grön heter den pälsmössa m/59, är den blå heter den vintermössa m/87. Quote
Ragulin Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 Och varför i HELVETE fanns inte flottans vackra och personliga BÅTMÖSSA med bland alternativen? Nu fick jag rösta på Olles brossa, men det är BÅTMÖSSA som gäller! Quote
Recommended Posts