Jump to content

Trivs bäst i??  

440 members have voted

1. 1. Trivs bäst i??

• m/90 Hjälm
      19
    • m/59 Kepa
      81
    • m/90 Kepa
      70
    • Olles bror
      57
    • Basker
      70
    • Bashatt motsv
      64
    • Telehjälm
      10

Recommended Posts

Posted (edited)

varför är inte högvakts hjälmen med :wub: ? en klockren huvudbonad, 2mm armerad plast som står emot nästan allt ! å lätt är den också...

FM borde inskaffa fler ex av denna eminenta modell..

och att den är vit är inget problem... riktiga män krigar ändå bara på vintern :clap:

Edited by BUCK
  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
varför är inte högvakts hjälmen med  :wub: ?  en klockren huvudbonad, 2mm armerad plast som står emot nästan allt ! å lätt är den också...

och att den är vit är inget problem... riktiga män krigar ändå bara på vintern  :clap:

Hörde nån skröna om någon finurlig människa som lyckats förvärva en högvaktshjälm, målat den grön och klämt på ett hjälmdok. Betydligt lättare att konka runt på än det vanliga härket. Detta var på gamla stålhjälmens tid. :wub:

Edit: När jag tänker efter kan det nog vara en kursare (SyTe från Hkp) som var den skyldige ... :lala:

Edited by Vargas
Posted (edited)

Man måste vara smart!! :clap:

ungefär som när man tog ur inläggen ur kroppsskyddet... inte för att det blev så mycket lättare men man svettades inte lika kopiöst..

eller som när man packade stridssäcken med bara värmejackan... ;)

Edited by BUCK
Posted
varför är inte högvakts hjälmen med  :wub: ?  en klockren huvudbonad, 2mm armerad plast som står emot nästan allt ! å lätt är den också...

och att den är vit är inget problem... riktiga män krigar ändå bara på vintern  :clap:

Hörde nån skröna om någon finurlig människa som lyckats förvärva en högvaktshjälm, målat den grön och klämt på ett hjälmdok. Betydligt lättare att konka runt på än det vanliga härket. Detta var på gamla stålhjälmens tid. :wub:

Edit: När jag tänker efter kan det nog vara en kursare (SyTe från Hkp) som var den skyldige ... :lala:

med en bygghjälm, lite grå färg och en bågfil till skärmen kan man utföra underverk.

har man sedan hjälmdok med en massa remsor i, löser man utsendet.

med lite gaffa tejp och en slaktad plåtkruka så fixade man resten.

hade den i flera år inom HV, tills vi fick hjälm 90.

feak-krukan står numer på hedersplats i bokhyllan.

Posted (edited)
Det som är funktionellt är bra, det som är bra är vackert, det som är vacker är därför att föredra.

Och mig veteligen fyller en basker inte någon funktion som kuluppfång och är därför ofunktionell o därmed ful.

Slutsats: såvida man inte är en kustjägare med ett rejält pannben under baskern som kan stoppa kulorna är 90 hjälm att föredra!

Har/ska inte rösta själv, men det har gjorts vetenskapliga

tester basker vs hjälm. De släpptes från 10 000 m höjd;

hjälmen sprack men baskern höll... :blink:

Edited by LYNX
  • 3 weeks later...
Posted
Hörde nån skröna om någon finurlig människa som lyckats förvärva en högvaktshjälm, målat den grön och klämt på ett hjälmdok. Betydligt lättare att konka runt på än det vanliga härket. Detta var på gamla stålhjälmens tid. :D

Om man lyckas komma över en innerhjälm till den gamla amerikanska hjälmen lär även den fungera utmärkt som hjälm m/37-substitut har jag hört sägas ,O

Posted

Vid ett snabbt test under VÖNN93 av ego visade sig 1/3 av Brigadstabens hjälmar vara av nyss nämnda sort :D

Mest komiskt var brigadläkarens ansiktsuttryck när hans civile chef (tillika förbandsplatsläkare på 'min' bataljon) ficktag i den på en ordergenomgång sjukvård och började tälja delar ur den ,O Nämnde läkare var från början utbildad på Jägarskolan (sedermera I22) och hade ett tämligen korrekt militäriskt beteende.

Posted

Påminner starkt om något en viss Lt Flink på F21 sa en gång (med reservation för minnesförlust):

"Jag var på ett möte, där de försökte tvinga mina säkgrupper att bära hjälm i skogen. Jag påpekade att om man släppte en hjälm och en fältmössa från Eiffeltornet skulle bara mössan klara sig. De har inte bjudit mig på några fler möten sen dess."

(Än en gång, det där är bara så som jag minns det; jag kan ha attribuerat det till fel befäl, eller lagt till n%

• 9 months later...
Posted

(Med risk för att bli verbalt ihjälslagen)

Varför har inte kungen tilldelat sig en basker, nu när hela armén i övrigt bär basker?

här

Ja, det stämmer. Han har inte dragit åt nedersta dragskon, och han saknar namnbricka. Nu slipper det diskuteras.

Posted

Han kanske tycker att fältmössan gör sig bättre i den miljö övningen bedrivs? I fält med andra ord ... :angry:

Posted

Telehjälm 9A.

Varför?

För att bärandet av den betyder att man inte nödvändigtvis behöver gräva ner sig om det kommer pansar.....

Posted (edited)
Varför har inte kungen tilldelat sig en basker, nu när hela armén i övrigt bär basker?

Kanske för att han besöker en marin övning och då bär Flottans uniform?

Edited by BJE
Posted

valet föll ju helt klart på olles brorsa, den skall vara helt vattentät, impregnerad av maskeringsfärg och månadsvis med olika kroppsvätskor (företrädesvis mitt eget svett) -då är den som bäst! :blink:

otaliga gånger man har sovit med mössan på huvet i smällkalla vintern, inte konstigt man har utvecklat en viss kärlek till denna underbara huvudbeklädnad! :P

Posted

Ah, va faan. Hade 90-krukan i femton månader och tyckte den var helt ok. 59:an ser ju ut som Knasen, i 90: an liknar man nintendogenerationen och i smulan....ja, det var väl bara på regementets dag och permissuppställningarna vi hade smulan. Så jag röstar på 90-krukan, med interntelefonssystemets "musse-pigg-öron" under är man ett underverk av tuffhet, fältmässighet och coolhet... :baskerFN: ;)

• 2 months later...
Posted

Det jag inte kan förstå är att HV skall utrustas med basker, totalt meningslöst.

Skulle det inte ha varit bättre att lägga pengarna på "typ" bashatt...

:baskerHV::rocketl:

Baskrarna är inköpta men inga märken, dom vet inte vad dom skall ha... :banghead:

• Forumsledning
Posted
Det jag inte kan förstå är att HV skall utrustas med basker, totalt meningslöst.

Skulle det inte ha varit bättre att lägga pengarna på "typ" bashatt...

:baskerHV::rocketl:

Baskrarna är inköpta men inga märken, dom vet inte vad dom skall ha... :banghead:

Hemvärnsbaskern diskuteras här http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=7054

Posted

Vadå? Ska inte kungen ha en guldfärgad basker? :baskerHV:

Och förövrigt saknar jag BÅTMÖSSAN i omröstningen! :banghead:

Posted

Blir lite förvånad att basker får så många röster. Jag tycker den är svårt opraktisk. Under vpl använde jag den endast vid uppställningar vilket fick till följd att den började mögla i fickan! :D

Olles bror är mitt val! :D

Posted

Nu har jag lagt min röst. Hade gärna röstat på balaclavan, men den fanns ju inte med, så det blev 90-kepan istället.