NBC Posted August 14, 2003 Report Posted August 14, 2003 Nån mer än jag som tyckte att det låg svenska pansarskott m/86 på bordet ijämte alla amerikanska vapen, när "forskaren" och fransmannen träffades i det där lagret. Quote
softfeel Posted August 14, 2003 Report Posted August 14, 2003 (edited) Det var troligtvis en m136 som i stort sett är ett p-skott 86 eller at-4 som den kallas för civilt. Edit: För mer info: http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/at4.htm Edited August 14, 2003 by softfeel Quote
2Sharp Posted August 14, 2003 Report Posted August 14, 2003 (edited) Om det inte var märkt på just Svenska så är ju risken/chansen stor att det var ett AT-4, alzå Amerikanska försvarets version av p-skott M/86.. en av Sveriges exportvaror... Edit: M135, där lärde man sig något nytt... Edited August 14, 2003 by 2Sharp Quote
Ing Posted August 14, 2003 Report Posted August 14, 2003 Hupp! Kan de inte bestämma sig? Varför har bilden på AT-4 ett främre handtag? Kan ju skapa osämja i de egna leden om de får reda på att det finns modeller MED handtag när de får ut handtagslösa pansarskott. Quote
softfeel Posted August 14, 2003 Report Posted August 14, 2003 Hupp! Kan de inte bestämma sig? Varför har bilden på AT-4 ett främre handtag? Kan ju skapa osämja i de egna leden om de får reda på att det finns modeller MED handtag när de får ut handtagslösa pansarskott. Därför att bilden visar en AT4. AT4. M136 M136 är vad jänkarna kallar vapnet för, AT-4 är vad SAAB Bofors Dynamics kallar vapnet för, pansarskott 86 är vad svenska FM kallar den för. Skillnaderna mellan vapnen är mycket få/små. M136 saknar som du sade ett främre handtag. När vi ändå är inne på ämnet: Är det svensk text på ett pansarskott 86? Quote
NBC Posted August 14, 2003 Author Report Posted August 14, 2003 Jag har visserligen aldrig sett några skarpa men både 20mm och 9mm borde ju vara märkta likadant, och våra var på svenska. Quote
winnfield Posted August 14, 2003 Report Posted August 14, 2003 Det var troligtvis en m136 som i stort sett är ett p-skott 86 eller at-4 som den kallas för civilt. Kan inte låta bli att fråga... När används ett p-skott civilt? Är det när HH försöker använda det som det heter AT 4? MVH Winnfield Quote
Honken Posted August 14, 2003 Report Posted August 14, 2003 När vi ändå är inne på ämnet: Är det svensk text på ett pansarskott 86? Jepp Quote
Erik_G Posted August 15, 2003 Report Posted August 15, 2003 Kan inte låta bli att fråga... När används ett p-skott civilt? Är det när HH försöker använda det som det heter AT 4? MVH Winnfield När du behöver öppna en dörr väldigt snabbt kanske, eller en konservburk? Skämt å sido, Tillverkare av försvarsmateriel är ju civila (i västvärlden iallafall), och som tillverkare på en konkurrensutsatt marknad måste man ju ha ett klatchigt produktnamn. Sen ger ju alla försvarsmakter med självaktning den inköpta magterielen en egen beteckning som passar deras organisation. I sverige säger vi Pskott modell 86, i USA kallar de samma produkt för M136. Tillhör du bolivias svar på FMV och besöker en vapenmässa så får du ett reklamblad för AT-4 tryckt i näven. När det gäller varför den heter AT-4 kan jag bara gissa. Uttala AT4 på engelska, utala kalibern, 84 mm på engelska.. loligt va? /E Quote
The Swede Posted August 15, 2003 Report Posted August 15, 2003 När det gäller varför den heter AT-4 kan jag bara gissa. Uttala AT4 på engelska, utala kalibern, 84 mm på engelska.. loligt va? /E Helt rätt Erik. Det kan även uttalas "Anti Tank 4" men det är alltså en liten "ordlek" The Swede Quote
Nifelhel Posted August 16, 2003 Report Posted August 16, 2003 (edited) Aha ni menar AT4 VIPER som licenstillverkas utav Alliant Techsystems. Jänkarnas modell kostar $1,480.64= 11 942,40 SEK(enligt dagens kurs. 8,07 på www.forex.se) Edited August 16, 2003 by Nifelhel Quote
Erik_G Posted August 16, 2003 Report Posted August 16, 2003 Aha ni menar AT4 VIPER som licenstillverkas utav Alliant Techsystems. Jänkarnas modell kostar $1,480.64= 11 942,40 SEK(enligt dagens kurs. 8,07 på www.forex.se) Givetvis måste jänkarna lägga till ett häftigt namn till AT-4an när de tillverkar den.. Namn som BAMSE, BONUS eller Ivar (sistnämnda är en bokhylla, just so you know) duger inte åt dom. Det ska vara "Homing All the Way Killer" och "Sidewinder" (giftig orm) eller övningsnamn som "Bright Star". Mot sådana namn står sig BILL (inte en IKEA-möbel), Visby och SAMMARIN rätt slätt.. /Erik, som hade stavats med c i USA... Quote
2Sharp Posted August 16, 2003 Report Posted August 16, 2003 Namn som BAMSE, BONUS eller Ivar (sistnämnda är en bokhylla, just so you know) duger inte åt dom. Det ska vara "Homing All the Way Killer" och "Sidewinder" (giftig orm) eller övningsnamn som "Bright Star". Mot sådana namn står sig BILL Men, förklaringen på BILL som jag har fått är: Bofors Industries, Light and Leathal Det duger, och är sant... kick ass.. Quote
Nifelhel Posted August 16, 2003 Report Posted August 16, 2003 @Erik_G Du glömde ARTHUR, Skalman, Miniman (pskott68), DART. Jänkarna har givetvis: Peacekeeper, Atlas och Titan(nukleära robotar). Lvrobot STINGER, minan m93 HORNET eller m47 DRAGON (ATvapen)... Kolla bara denna: M3 Multi-Role Anti-Armor Anti-Personnel Weapon System (MAAWS) I sverige heter den granatgevär m/48 Carl Gustaf... Quote
Larsson Posted August 17, 2003 Report Posted August 17, 2003 Namn som BAMSE, BONUS eller Ivar (sistnämnda är en bokhylla, just so you know) duger inte åt dom. Det ska vara "Homing All the Way Killer" och "Sidewinder" (giftig orm) eller övningsnamn som "Bright Star". Mot sådana namn står sig BILL (inte en IKEA-möbel), Visby och SAMMARIN rätt slätt.. /Erik, som hade stavats med c i USA... Men du får ju inte glömma att det är det kalla, hårda hjärtat som dödar... Därför kan vi "ärans och hjältarnas folk" kosta på oss att kalla våra stridsspadar för KLAS, våra lvrobotar för BAMSE och döpa våra vagnar efter flickorna i "Alla vi barn i Bullerbyn". Finns det några bra smeknamn på våra rekylfria pvvapen som pskott 86, grg och pv-pjäs? Kom på en sak: Hette inte danskarnas lätt sägensomspunna insats av Leo1:or i Bosnien för "Böllebank", d.v.s. ung. "Raggarspö"? F.ö. ska britterna ha kallat sina CG48:or för Charlie G. Quote
Shock Posted August 23, 2003 Report Posted August 23, 2003 När vi ändå är inne på ämnet: Är det svensk text på ett pansarskott 86? Pskott m/86 har svensk text ja. AT-4 däremot har likadana etiketter fast med engelsk text. För övrigt är det jättekul att använda skarpa pskott som jordfräsar. I've tried. Quote
Hans Engström Posted August 23, 2003 Report Posted August 23, 2003 Mig veterligen heter grg 84 (inte 48 som jänkarna inte använder) RAAWS, Ranger Ant-Armor Weapons System. Kollegan därborta ifrån jag spenderade förra helgen med kallade den dock Carl G. PVpjäs=huggpipan Pskott68=Miniman (fast bara på export) BILL står som sagt för Bofors Infantry, Light and Lethal men de erkänner själva att akronymen kommer först. Alternativprojektet till BILL (en tandemRSV robot med direktverkan utifall det takslående inte fungerat) hette enligt rykten BULL. BUSTER vet jag inte vad det stod för (fast funkar bra på engelska). ARTHUR är ARTillery HUnting Radar. Quote
Störoperatören Posted August 6, 2004 Report Posted August 6, 2004 Ville inte skapa en ny tråd. Den här tråden är inte perfekt men jag valde den ändå i brist på andra. Surfade på militaryphotos.net:s forum idag och hittade dessa fina bilder som jag ville dela med mig av. Kan kanske vara av intresse för någon. "Camp Roberts, Calif. (July 29, 2004) ? Builder 2nd Class Patrick King, a range coach from the Thirty-First Seabee Readiness Group, gives a demonstration on the M136 AT-4 rocket launcher to Naval Mobile Construction Battalion Forty (NMCB-40) Seabees. NMCB-40 Seabees are currently conducting training for an upcoming deployment while providing logistic support for deployed Seabee battalions." Ser rätt coolt ut Quote
JTS Posted August 6, 2004 Report Posted August 6, 2004 Snygg bild den nedersta. Men jag förstår faktiskt inte varför amerikanerna kallar den för rocket launcher. Quote
Raffsec Posted August 7, 2004 Report Posted August 7, 2004 Snygg bild den nedersta. Men jag förstår faktiskt inte varför amerikanerna kallar den för rocket launcher. Vad skulle du kalla det då mig veterligen så skjuter pansarskottet en raket eller... Quote
The Swede Posted August 7, 2004 Report Posted August 7, 2004 Snygg bild den nedersta. Men jag förstår faktiskt inte varför amerikanerna kallar den för rocket launcher. Vad skulle du kalla det då mig veterligen så skjuter pansarskottet en raket eller... Och där såg vi vad lite du vet. :P P-skott 86 skjuter en spårljuspansarspränggranat och inte en raket. Det finns ingen motor på projektilen utan den drivs av drivladdningen som ligger i hylsan. EDIT: SoldR Mtrl Vapen P-skott 86 finns att ladda ner HÄR (pdf-dokument 1,4MB) The Swede Quote
Backis Posted August 7, 2004 Report Posted August 7, 2004 ...och döpa våra vagnar efter flickorna i "Alla vi barn i Bullerbyn"... Nu finns det ju dom som väljer andra alternativ... ;) Quote
Raffsec Posted August 7, 2004 Report Posted August 7, 2004 (edited) Snygg bild den nedersta. Men jag förstår faktiskt inte varför amerikanerna kallar den för rocket launcher. Vad skulle du kalla det då mig veterligen så skjuter pansarskottet en raket eller... Och där såg vi vad lite du vet. :P P-skott 86 skjuter en spårljuspansarspränggranat och inte en raket. Det finns ingen motor på projektilen utan den drivs av drivladdningen som ligger i hylsan. EDIT: SoldR Mtrl Vapen P-skott 86 finns att ladda ner HÄR (pdf-dokument 1,4MB) The Swede Jag är medveten om det men en rocketlauncher är väl märmre sanningen än grenadelauncher eller..... EDIT: sen får dom väl kalla det vad dom vill pinkpantherlauncher om då så vill eller ;) Edited August 7, 2004 by Raffsec Quote
Rickard N Posted August 7, 2004 Report Posted August 7, 2004 Hur skulle rocket launcher vara närmre sanningen om det inte är en raket inblandad? Quote
JTS Posted August 7, 2004 Report Posted August 7, 2004 Jag är medveten om det men en rocketlauncher är väl märmre sanningen än grenadelauncher eller..... Recoilless anti tank rifle -eller weapon borde väl isåfall ligga närmre sanningen? Även om eldröret inte är räfflat...... Quote
Fu Johanson Posted August 7, 2004 Report Posted August 7, 2004 (edited) Jag är medveten om det men en rocketlauncher är väl märmre sanningen än grenadelauncher eller..... Recoilless anti tank rifle -eller weapon borde väl isåfall ligga närmre sanningen? Även om eldröret inte är räfflat...... Recoilless anti-tank gun funkar nog rätt bra. Kanske med disposable inbakat någonstans. Edited August 7, 2004 by Fu Johanson Quote
simon Posted August 8, 2004 Report Posted August 8, 2004 För övrigt var min far den som avfyrde den första ameikanska AT-4:an när de kom till tyskland. Han var passande nog där nere på utbytestjänstgöring, och var på skjutbanan och sköt loss med allt som amerikanarna hade. Lite längre bort på en annan skjutbana skulle de första amerikanska soldaterna bekanta sig med vapnet. Vad passar då inte bättre än en svensk infanterikapten?! Sagt och gjort. De kom fram till honom och frågade om inte han kunde förevisa pansarskottet för dem. Självklart tänkte pappa, kan ju bli kul. När han var på plats gav han soldaterna och befälen en simpel instruktion opm hur man oskärar och avfyrar och så vidare. Därefetr skulle han avfyra vapnet i fråga. Första AT-4:an som avlossas i tyskland missar brutalt och går över målet. Pinsamt pinsamt. Men andra skottet sitter där det skall. En annan rolig historia från hans vistelse i tyskland är hur jänkarna reagerade när de fick syn på hans tre kaptensstjärnor. ;) Quote
KaffeKalle Posted August 9, 2004 Report Posted August 9, 2004 En annan rolig historia från hans vistelse i tyskland är hur jänkarna reagerade när de fick syn på hans tre kaptensstjärnor. ;) Nå? Quote
JTS Posted August 9, 2004 Report Posted August 9, 2004 En annan rolig historia från hans vistelse i tyskland är hur jänkarna reagerade när de fick syn på hans tre kaptensstjärnor. ;) Nå? Förmodligen trodde dom att han var en trestjärnig general eller nåt liknande. Dom här historierna är vanliga, och jag är inte så säker på att alla är så sanna. Quote
Recommended Posts