Jump to content

Recommended Posts

Posted

Såg på garderoben att man kan köpa en beg skyddsmask 90 till skapligt pris, har tänkt mig ha den till HV, är det nödvändigt lr duger den gammla?

Posted

Om du är med i HV så skall du väl ha fått ut en skyddsmask 90 med nya väskan.

Om inte så är den på väg, behåll du dina pengar till annat.

The Swede :baskerPa:

Posted (edited)

Mig veterligen så får väl alla ut 90 masken i HV.

Har du inte fått det så e den väl på gång.

Annars så tror jag att den gammla duger.

EDIT:

Och Swede hann före med precis samma komentar

:baskerPa: :P

Edited by dxl
Posted

dxl: har du inte gett upp alla försök att svara före Swede, det är ju hopplöst... :lol:

Posted

Annars så tror jag att den gammla duger...//...

Finns den gamla över huvudtaget kvar i rullorna?! Jag har aldrig sett den på de senaste åren...

Posted

Finns den gamla över huvudtaget kvar i rullorna?! Jag har aldrig sett den på de senaste åren...

Den ligger i vissa mobb men byts ut efterhand...

Posted

Den ligger i vissa mobb men byts ut efterhand...

Är det nån som har haft en tät skyddsmask av den gamla modellen? Har provat den en gång, och det var inte nån på min pluton som lyckades få den helt tät (utom när vi skulle springa i de, då var de j-t täta =)

90 masken däremot är ju klockren!

Posted
Är det nån som har haft en tät skyddsmask av den gamla modellen? Har provat den en gång, och det var inte nån på min pluton som lyckades få den helt tät (utom när vi skulle springa i de, då var de j-t täta =)

90 masken däremot är ju klockren!

Jed var inte du stabsråtta??? Satt i varma bilar hela tiden :((

Klart som fan ni inte fick dom täta ni var ju inte stridande...

Du var ju tilloch med tvungen till att fylla år för att få skjuta P-skott

Jed >> :ak::lol: <<Fu Fraggel

Jodå den fungerade men var lite knepig, främst så struladfilterfästet...

Posted

Vad ska du med mask till ? Mil behov så ska du få en från förådet. Civilt så finns det bättre grejer till ungefär samma priser

Posted
Vad ska du med mask till ? Mil behov så ska du få en från förådet. Civilt så finns det bättre grejer till ungefär samma priser

Utan att ha kollat upp något här.. är du säker på det?

Den halvmask jag köpte för ett antal år sedan för ungefär samma pris är INTE lika tät.

Går det att få tag på rena dammfilter till skyddsmask 90?

Posted

Vi hade för ett tag sedan BC med min HV grupp.

Instruktören var från försvarets NBC centrum (eller något liknande) och enligt honom så var enda skillnaden att filtret på gamla masken var tyngre och lite sämre och att den nya sitter bättre (naturligtvis) men hur skyddssynpunkt så ska dom vara jämnbördiga.

Posted
Vi hade för ett tag sedan BC med min HV grupp.

Instruktören var från försvarets NBC centrum (eller något liknande) och enligt honom så var enda skillnaden att filtret på gamla masken var tyngre och lite sämre och att den nya sitter bättre (naturligtvis) men hur skyddssynpunkt så ska dom vara jämnbördiga.

om filtret är sämre så är det väl tveksamt om de är lika bra ur skyddsynpunkt?

Posted

Inte sämre som "tål mindre" utan sämre som "mindre genomtänkt och därför mer otympligt"

Menar jag....

Posted

Utan att ha kollat upp något här.. är du säker på det?

Den halvmask jag köpte för ett antal år sedan för ungefär samma pris är INTE lika tät.

Går det att få tag på rena dammfilter till skyddsmask 90?

Jag har en civil sundström halvmask och den är klockren. Hittade den iofs på rea men. kan nog vara så att halvmasker är kinkigare att få att sitta bra beroende på ansiktsform och färre remmmar att justera med

Om jag har fattat det rätt så ska det vara standard gänga på 90 masken. Så det är väl bara att köpa ett standard filter plus förfilterhållare och sätta ett dammfilter där ?

Posted
Det var en redig samling du har :lala:

Ja, det blir ju en hel del genom åren.

Skulle uppskatta att jag har minst lika mycket till på vinden som jag skall lägga in på sidan när jag hinner. Den är inte på långa vägar klar.....

:)

Posted (edited)

@Protiwa Det var en imponerande samling du har! Vart har du fått huvudena ifrån?, är själv på jakt efter ett sådant.

Edited by Xit
Posted

Nu måste jag vara ärlig.

Jag tycker det är fruktansvärt MÖPigt med att köpa en egen skyddsmask. Vad ska man med den till??? Det är väl en sak att man köper en bättre kniv, men en skyddsmask... hmm

Jag blir så trött :((

men visst, det är ju inte mina slantar ;) :D

Posted

ojsan hoppsan.

terrorister gör ett angepp mot sverige pga dess israelvänliga attitydoch du har lämnat i masken då HV läggs ner vad ska du då skydda dig mot när molnet med senapsgas kommer emot dig :P

fråga:är masken avsedd för att använda 2 filter samtidigt då det finns möjlighet till detta eller är det något annat jättesmart som inte jag har fattat?

Posted
ojsan hoppsan.

terrorister gör ett angepp mot sverige pga dess israelvänliga attitydoch du har lämnat i masken då HV läggs ner vad ska du då skydda dig mot när molnet med senapsgas kommer emot dig  :P

fråga:är masken avsedd för att använda 2 filter samtidigt då det finns möjlighet till detta eller är det något annat jättesmart som inte jag har fattat?

exakt.. man vet aldrig ;)

Posted (edited)
ojsan hoppsan.

terrorister gör ett angepp mot sverige pga dess israelvänliga attitydoch du har lämnat i masken då HV läggs ner vad ska du då skydda dig mot när molnet med senapsgas kommer emot dig  :P

http://www.SoldF.com/skyddsmask90.html

På ena sidan sitter ett talmembran som gör det lättare att prata med varandra.

På andra sidan sitter filtret. Det gör det lättare med skyttet, högerskytt: filtret på vänster sida.

Edit

Tycker inte det är någon idé att börja tjabbla om när och varför någon skulle sätta in C-medel mot Sverige, men ska du gå omkring med skyddsmaskväskan med hela kitet jämt och ständigt? I Byrålådan eller i garaget hemma gör den ingen, eller väldigt lite nytta mot senapsgas.

Edited by Ing
Posted (edited)

Ska den duga till nåt måste man ju ha skarpt filter. Ni måste väll ha skarpa filter ute i HV? Hur förvarar ni dem? Med "proppen i" bara?

Övningsfiltret skyddar vad jag förstår bara mot partikelgaser som tårgas, inget annat. Om man inte skall åka på toppmöten och demonstrera då förstås...

EDIT: Har hört vissa påståenden om att övningsfiltren bara är äldre skarpa också, kan det stämma?

Edited by Mats
Posted
Ska den duga till nåt måste man ju ha skarpt filter. Ni måste väll ha skarpa filter ute i HV? Hur förvarar ni dem? Med "proppen i" bara?

Hur andra förvarar sitt skarpa filter kan jag inte svara på men själv har jag låtit filtret ligga i den tätförslutna originalförpackningen. Det skyddas väl bäst på det sättet ?

Posted

det var ju lite ironi i mitt inlägg men smileyn försvann...

dock ska det väl tilläggas att ska man köpa en gasmask så ska man faen ite köpa en begagnad.

Säkerhetsutr. är inget man snålar med! :unsure:

Posted

Förklara gärna vad ni menar med skarpa filter? Är det filter som ligger kvar i foliet?

För att veta om filtret fungerar så andvänd våg. Filtret får inte väga mindre än vad som är stämplat på det och max 20gram mer.

Att märka filter med tex blått är något egenhändigt påhitt som inte är reglementerat. Väger filtret rätt = ok att använda.

Posted
Förklara gärna vad ni menar med skarpa filter? Är det filter som ligger kvar i foliet?

För att veta om filtret fungerar så andvänd våg. Filtret får inte väga mindre än vad som är stämplat på det och max 20gram mer.

Att märka  filter med tex blått är något egenhändigt påhitt som inte är reglementerat. Väger filtret rätt = ok att använda.

Men blåmärkta filter är de skarpa filter som används vid övning. Det skarpa man har hemma ( som tex HV-personal - som de flesta på det här forumet tycks vara) ska ligga kvar i "silverpåsen" till ett skarptläge.

Mot tex senapsgas eller diverse nervgaser räcker det ju inte med mask, man måste skydda hela kroppen. Sedan måste man ha tillgång till nya filter.