Jump to content

Recommended Posts

Posted

Som redan nämnt pusslar jag lite med Nordens marina specialstyrker. Vad säger ni till den här tabellen:

Danmark Norge Finland

FKP Taistelusukeltajat MJK KJ

Admiral Amiraali Admiral General

Viceadmiral Vara-amiraali Viseadmiral Generallöjtnant

Kontreadmiral Kontra-amiraali Kontreadmiral Generalmajor

Flotilleadmiral Lippueamiraali - Brigadgeneral

Kommandør Kommodori Kommandør Överste

Kommandørkaptajn Komentaja Kommandørkaptein Överste Löjtnant

Orlogskaptajn Komentajakapteeni Orlogskaptein Major

Kaptajnløjtnant Kapteeniluutnantti Kapteinløytnant Kapten

Premierløjtnant Yliluutnantti - -

Løjtnant Luutnantti Løytnant Löjtnant

- Aliluutnantti Utskrevet Fenrik Fänrik

Chef Sergent Sotilasmestari - -

Oversergent Pursimies Kvartermester Sergeant

Sergent Kersantti Utskrevet Kvartermester Över Furir

Værnepligtig Sergent Alikersantti - Furir

Korporal Ylimatruusi - Korpral

Menig Matruusi Menig Menig

Stämmer det mer eller mindre?

• Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Hm, något som förefaller sig konstigt är detta:

Jag skall inte ge mig in i debatten om det utses fanjunkare eller inte, för det kan jag inte uttala mig om. Jag har aldrig sett nån i alla fall...

Men om man tittar i Uniformsreglementet och till och med det nya remissförslaget, så finns Fanjunkare med i dom. Så frågan är, varför finns graden med där, om alla sådana har omvandlats till andra grader?

Bara en undran...

/TangoXray

Posted

Alla stamanställda fanjunkare blev löjtnanter vid den nya befälsordningen som tidigare beskrivits.

Detta var inte populärt bland dessa herrar.

Inom FBU kunde man bli överfurir och fanjunkare ända fram till 1990.

De som fått den graden har fortfarande kvar den.

Dock tillhör överfurirerna och fanjunkarna ett utdöende släkte som skall behandlas med största respekt.

Inom utlandsstyrkan används graderna fortfarande för MP.

The Swede

fd. överfurir.

Posted

Har för mig att på tidigare FN-missioner hade många sin grad sedan värnplikten, oavsett vilken befattning man hade. Ex. kunde någon som lumpat som KB och gjorde FN-tjänst som psk-soldat ha fänriks grad, medan gruppchefen kunde vara sergeant. Är detta sanning verkligen eller har jag drömt detta? Själv var jag inte med "på den tiden"...

Posted
Hm, något som förefaller sig konstigt är detta:

Jag skall inte ge mig in i debatten om det utses fanjunkare eller inte, för det kan jag inte uttala mig om. Jag har aldrig sett nån i alla fall...

Men om man tittar i Uniformsreglementet och till och med det nya remissförslaget, så finns Fanjunkare med i dom. Så frågan är, varför finns graden med där, om alla sådana har omvandlats till andra grader?

Bara en undran...

/TangoXray

För att det finns Vo/Fj kvar i organisationen (enligt rykten)

Posted

Ordet härstammar från de äldre svenska (fornsvenska) orden junker, junkare och junkhärra (källa: SAOL på Internet med etymologiskt hänvisning). Betydelsen är ung. ungherre och således är ordet fanjunkare ett sammansatt ord med betydelsen att en ungherre för fanan. Under medeltid och framåt var det vanligt att en junker (ungherre) fick äran att föra fanan i fält (jmf. med Guillous romantrilogi om Arn).

Posted
Ordet härstammar från de äldre svenska (fornsvenska) orden junker, junkare och junkhärra (källa: SAOL på Internet med etymologiskt hänvisning). Betydelsen är ung. ungherre och således är ordet fanjunkare ett sammansatt ord med betydelsen att en ungherre för fanan. Under medeltid och framåt var det vanligt att en junker (ungherre) fick äran att föra fanan i fält (jmf. med Guillous romantrilogi om Arn).

Ja det är rätt skojigt faktiskt, med tanke på att fanjunkare på nittonhundratalet var gamla erfarna stötar och inte alls några ungherrar.

Bara som en internationell parallell.

I Bundeswehr betyder "Fahnenjunker" kadett, en underofficer under officersutbildning, kanske mer historiskt rättvisande. Fähnrich är även det en kadettgrad, över fahnenjunker. Båda särskiljs med en silversnodd under den ordinarie gradbeteckningen för Unteroffizier respektive Feldwebel. Jag har för mig att det finns numera bara fähnrich och oberfähnrich kvar. Östtyska NVA hade fem fänriksgrader och ytterligare två akademiska offiziersschuler efter det.

Posted

Ove: Styckjunkare är artilleriets motsvarighet (förr) till fanjunkare, har aldrig hört något om att flottan skulle ha haft något med den graden att göra.

Flaggunderofficer (flaggstyrman) var flottans motsvarighet, KA likaså.

Posted

Mötte en löjtnant på Berga som hade varit Styckjunkare i flottan. Kan det ha varit en benämning på folk inom fartygsartilleriet??? Då dom hade stora båtar med stora kanoner

Posted

Möjligen, men då borde väl KA ha haft den graden också, de var ju trots allt mest artillerister på de gamla goda tiden.

Jag tittade i Militärkalender 1942, skriver av:

"Översikt över tjänstegraderna (tjänsteställningarna) vid armén, marinen och flygvapnet.

Underofficerare

Armén*Flottan och marinitendenturkåren* KA *Flygvapnet

regementskassör(4) *förrådsförvaltare(4)*förrådsf.(4)*förrådsf.

förvaltare(4)*---*---*---

fanjunkare(6) (styckjunkare(6)(7))*flaggunderofficer(5)(6)*flaggu.(5)(6)*fanj.(6)

sergeant*underofficer av 2. gr.*underoff. 2. gr*sergeant

4) Löjtnants tjänsteställing

5)Löjtnants tjänsteställning i vissa fall

6)Tjänsteställning för Fänrik (i regel)

7)Vid artilleriet"

Hoppas det inte blev för plottrigt.

• 2 years later...
Posted

Begreppet "Värnpliktigt befäl med fänriks tjänstetällning" har nämts och jag antar att detta omfattar 15 månaders s.k KB som blir sergeanter under sin vpl men muckar som "fänrik" Vilken grad får man i hemvärnet då: Sergeant eller fänrik??

Posted

Anledningen att MP i utlandsstyrkan har Fanjunkare är bara för att vi ska vara i synk med USA och Storbrittanien deras högsta juridiska instans på kompani/bataljon är ju oftast en gammal SerMaj (of the army??) som alla lyssnar på för han vet allt ser allt hör allt.

Hmm har slarvat bort min bild med hur befälsgången i MP är...

Posted
De graderna togs bort därför att man avskaffade stamanställda underofficerare.

Med bara värnpliktiga tyckte man att de var onödiga.

Idioti att ta bort dem tycker jag...

Värt att notera är att överfurirer fortfarande kan hittas i hemvärnet om man letar (gaaamla människor) och tom några av dem andra om man letar ännu mer (hittade en fanjunkare för ca 5 år sen men han var extreeeeeeemt gammal och var egentligen pensionerad HV men hjälpte till med lite administrativa sysslor, skulle precis lägga av med det också då)

Alltså, de som fick graden före 1968 behåller den men inga nya får den.

Det gick att utbilda sig till överfurir och fanjunkare inom ramen av fbu fram till mitten av 90-talet (om man var furir el sergeant tidigare)

• Forumsledning
Posted
Sgt.Ratchak,Nov 14 2004, 20:04 ] Anledningen att MP i utlandsstyrkan har Fanjunkare är bara för att vi ska vara i synk med USA och Storbrittanien deras högsta juridiska instans på kompani/bataljon är ju oftast en gammal SerMaj (of the army??) som alla lyssnar på för han vet allt ser allt hör allt.

Hmm har slarvat bort min bild med hur befälsgången i MP är...

..inte "of the army" det finns bara en stycken sådan i hela den amerikanska armén. http://www.army.mil/leaders/leaders/sma/index.html

På Bataljon är det normalt en SergeantMajor som är Batch högra hand.

Posted

På MP01 hade vi två Fanjunkare (sergMaj) som var ytterst ansvariga för det juridiska, kompch skrev bara under det dom la fram.

Kommer inte ihåg hur många vi har/hade på MP02/3MP.

Man kan dock inte jämföra en vanlig Bat med ett MP-Komp, dom sysslar ju en hel mer med det juridiska än en "vanlig" ställ.

Posted

Under våran slutövning (2001) stötte vi på ett gäng vice korpraler. De kom visst någonstans lång söderifrån. Vi blev dock lite fundersamma på hur de lyckats få sin grad då det inte för oss inte fanns folk under korpral, förutom menig.

Hursom helst så fanns vice korpralerna helt nyligen, vad dom gjorde eller varifrån dom kom kan jag inte på rak arm uttala mig om, kanske nån av dom finns här och kan fylla i...

Posted

Jag hade en Fj som kurschef på Märsgarn i somras. Han var iofs ganska gammal och grå, men han var fortfarande fanjunkare.

Posted
Under våran slutövning (2001) stötte vi på ett gäng vice korpraler. De kom visst någonstans lång söderifrån. Vi blev dock lite fundersamma på hur de lyckats få sin grad då det inte för oss inte fanns folk under korpral, förutom menig.

Hursom helst så fanns vice korpralerna helt nyligen, vad dom gjorde eller varifrån dom kom kan jag inte på rak arm uttala mig om, kanske nån av dom finns här och kan fylla i...

Detta behandlades aldeles nyligen i en annan tråd, vet ej vilken. Men slutsatsen var att gruppbefäl på vissa förband fick den graden för att nyinryckta f-soldater skulle se att de var just gruppbefäl innan de blivit utnämda korpraler

Posted

Fanjunkare var högsta underofficersgraden och då hade man nått så högt man kunde nå inom den kåren. Nuförtiden kan en officer läsa ett fackprgm och bli fackman inom olika grenar, fanjunkarna var fackmän inom sin gren.

För nyutnämd fänrik var ofta fanjunkaren ett stort stöd i den dagliga tjänsten han kände kompaniet utan och innan.

Fanjunkarna som inom ramen för NBO ville "byta" och utnämnas till lt eller kn var få, fanjunkarkåren var ytterst stolt över sin ställning som experter. Läste ett inlägg i försvarsdebatten undertecknat, "stolt Fanjunkare".

Graden fanjunkare ingjöt respekt.

Posted

Kan inte riktigt hålla mig längre... :uzi

Förvaltare var högsta uoffgraden (i samtliga vapenslag). Gradbeteckning: tre pix. Det var minsann vördnadsbjudande herrar som kunde sina saker. Fanns ingen officer med livsviljan i behåll som vågade ha några synpunkter i närheten av en förvaltare.

Underofficerskåren var, helt klart, ryggraden i försvaret. ,O

Sedan var det ju faktiskt så - en gång för länge sedan - att fanjunkare (motsv) hade tjänsteställning mellan fänrik och löjtnant och förvaltare mellan löjtnant och kapten. ,O,O

En liten kvarleva finns i marinen. Kompaniofficer för samma befälstecken som uoff hade på sin tid. (Jodå, det fanns förvaltare och flaggstyrmän som var fartygschefer).

:navy: ~ :)

Posted

Fanjunkare, högsta tjänstegrad för äldre underofficerare vid armén och flygvapnet till 1945, då den högre graden förvaltare infördes. Fanjunkare motsvaras av styckjunkare inom artilleriet och luftvärnet samt flaggjunkare inom marinen. Mellan 1972 och 1983 var fanjunkare den högsta plutonsofficersgraden och därefter tjänstegrad enbart för värnpliktsofficerare och hemvärnsbefäl. Titeln infördes 1833 i Sverige.

Förvaltare, högsta underofficersgraden inom det svenska försvaret 1945-72, med tjänsteställning mellan kapten och löjtnant. Förvaltare tjänstgjorde i expeditions-, personal-, förråds-, kasern- och kassatjänst. År 1960 tillkom förvaltare i trupputbildning

Posted (edited)

Tror att fanjunkare inte behövs i Sverige eftersom här finns ingen yrkesarmé (förutom då YO/RO).

Internationellt används den fortfarande. Den mest erfarne gruppchefen i ryska militären är just fanjunkare. Högt respekterad även i högre officer-kretsar. För att bli en sån, måste man först gå igenom Tjetjenien, eld och vatten och lite annat...

Sånna krav tror jag att det är även i USA (masterseargent?).

Men skulle ändå vara coolt att se en fanjunkare med en svensk flagga B) :/

Edited by OBRON