Jump to content

Glock 18

herman

Recommended Posts

Jag undrar om det finns någon för utom mig som har erfarenhet av Glock 18 här.Det skulle vara kul att få höra vad andra tycker om den.

Själv fick jag utbildning på den i England,efter som det verkar finnas så många i landet.Jag vet bara om en som har den.

Det lär inte vara många som har licens på en sån i svedala eftersom den kan skjuta helauto.

Vill höra sanningen om glocks pistoler kontakta Håkan Spuhr på Milsec Defendor i malmö.

Jag känner till minst två sådana pistoler i västsverige! De tillhör samlare.

Jag har fö. svårt att begripa den stora nyttan med dom efterssom de är fullständigt okontrolerbara i automateld (22 skott i sek.)

Just det! Missade de som samlar :angry: Som samling kan man nog få licens

Men de är precis som du säger helt värdelösa för all form av tävlingsskytte.

G18 är väl möjligvis häftig på film B)

Men till tävlingsskytte eller taktiska situationer, känns som den går fetbort.

Har ett filmklipp med en snubbe som skjuter G18 fullauto.

Killen är riktigt skicklig men på avstånd över tre meter skjuter han över hela figuren.

Man har utvecklat några olika modeller av G18.De varianter som vi hade var modell B och en helt ny modell D.

På B varianten så hade man en omställare för patronvis eld resp helt automat.medan på D modellen så har man fått ytterligare ett läge med 3 skotts burst.

Håller med om att den är otrolig svår att skjuta med vid helautomat.Men med 3 skotts inställningen så är den helt outstanding.

Glock 18 med den utstickande pipan är en gammal model. Den nyare kompenserade har, som sagts, samma typ av rekylkompensering som alla andra Glockar med beteckning C.

Vad jag har hört så ska G18 vara förhållandevis lättskjuten i helauto. Det är väl inte nåt vapen man sprejar på helauto får 15-20 meter, men det ska tydligen (eftersom eldhastigheten är så hög) vara som att slanga iväg kulorna med vattenslang o högtrycksaggregat. Den beskrivningen har jag sett på flera ställen, bland annat här:

http://www.remtek.com/arms/glock/model/9/18/index.htm

Tittar man på filmerna så verkar ju inte precisionen var lysande vid full automateld. Det sprätter rätt vilt kring tavlorna. Känns lite som detta är en grej man gör bara för man kan göra det. Jag är ju inte en utpräglad pistolskytt men det känns ändå som det praktiska användningsområdet är ganska begränsat.

ehh, nu kan ni få rätta mig sen men glock 18 är väl special designad för livvakter och poliser, när de använder sitt vapen är det som sista utväg vilket betyder avstånd på ca 3m. vapnet är tillverkat för att ge "stoping power" på korta avstånd snabbt. :o:)

Eftersom jag inte minns var jag läst/hört detta så kan jag inte garanter att jag har rätt men jag tycker att det verkar som ett rimligt användningsområde för g18. :((

Edited by Bellator

Har för mig att det som brukar anses som "stridsavstånd" (typ medelavstånd för eldstrider) vad gäller poliser så är det 7m.

Jag skulle inte vara så jäkla säker på att sätta alla bulor rätt på 7 meter med en G18. Fats jag har ju iofs aldrig skjutit med en så .... B)

Användningsområdet är som sagts mycket begränsat eftersom det oftast finns betydligt bättre alternativ i de olika situationer man skulle kunna tänka sig att använda pickan.

Dock skall man inte överdriva svårigheten att skjuta "full auto" med Glock 18. Det är måhända inget för nybörjaren, men en van skytt har inga problem att hålla sig inom en helfigur på 10 m.

Dessutom är vapnet banne mig det roligaste som finns i denna värld att skjuta...

De förklaringar jag har hört relaterar oftast till civilklädd säkerhetspersonal (tex. på flygplatser) som i värsta fall ska ha nytta av lite större eldkraft. En av videorna visade ju hur skytten skjuter mycket korta serier på ett antal tavlor. Om jag förstått rätt så ska det vara betydligt effektivare (snabbare) än dubbelskott med halvautomater.

Som tidigare nämnts är det väl just för att få in mycket snabba träffar, och tränar du med rätt teknik så träffar du bra.

Det finnns ju ett flertal vapen med ung. samma idé, HK VP70, Beretta 93R, Stechkin etc. och användningsområdet är nog smalt men det verkar som om det finns ett behov.

Här finns en video på en modifierad G17, jag tycker att det inte ser omöjligt ut att ha koll på vart det skjuts.

http://www.fss-g.com/index2.htm

Jag har tyvärr inte skjutit med en G18, ännu.. :)

Jo, men dom monstermaggen kan man inte pressa in i en vanlig Glock...

Det är amerikansk lag som ska förhindra att allt för farliga vapen hamnar på gatorna...

Amerikansk logik.

Hur länge tar magasinbytet på en glock, 2 sekunder? Dessutom är en pistol med standardmag betydligt lättare att hantera (inklusive transport) än en med monstermag.

Dela ut gratis .454:or åt alla brottslingar, så kan man garantera att dom inte sprayar ihjäl folk med nånting mer lätthanterligt.