Jump to content

Recommended Posts

22 hours ago, Meteor said:

Angående sensorer finns det ju numera radarer som är små och lätta(150kg!) men ändå mycket kompetenta. Saab Giraffe 1X är ett exempel. Kan tänka mig att både "akanbåt" och "sjömålsrobotbåt" förses med en motsvarande sensor, kanske i kombination med Saab Trackfire som sekundärbeväpning och optiskt sikte. Detta skulle ju också ge bataljonen möjlighet att skapa en egen lokal luftlägesbild och producera måldata åt de lvrobotenheter som också ingår i bataljonen. 

 

Precis. Just SG1X är en riktigt fräck liten radar, kikade som av en händelse på just en sådan hos SAAB senast förra veckan.

Likvärdig prestanda som VBY:s gamla spaningsradar, men i ett mycket mindre och lättare paket. Dessutom AESA baserad med alla häxkonster som det innebär. 

Förhoppningsvis kommer vi köpa ett gäng sådana till flottan (och potentiellt Amf) i en nära framtid...

Edited by Pärmtroll
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skulle inte amf.bat även köpa in minigun. Vilka båtar skulle då få dem? Våra bevakningsbåtar etc. borde få en bättre beväpning. Skulle M230FL 30x113 akan med vapenstation kunna vara ett alternativ. Även våra fem skolfartyg borde kunna beväpnas med något alternativ. Då man har dragit ned på så mycket.

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Vet inte om det har kommunicerats här men man avser alltså att beställa 12 st sjörörliga artilleriplattformar i ett första steg till den nya amfibieförbandstypen Amfibiebataljon 2030. Med andra ord så blir det 6 båtar till varje amfibiebataljon. 

 

Skärmklipp anskaffningen av sjörörligt artilleri till Amfibiebataljonen fmv.se 2022-03-21.PNG

 

Sjörörligt artilleri

(fmv.se)

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/21/2022 at 12:17 PM, Perman said:

Vet inte om det har kommunicerats här men man avser alltså att beställa 12 st sjörörliga artilleriplattformar i ett första steg till den nya amfibieförbandstypen Amfibiebataljon 2030. Med andra ord så blir det 6 båtar till varje amfibiebataljon. 

 

Skärmklipp anskaffningen av sjörörligt artilleri till Amfibiebataljonen fmv.se 2022-03-21.PNG

 

Sjörörligt artilleri

(fmv.se)

 

/Per

Det berördes för ca 9 månader sedan. Sedan är frågan om man skulle för att skynda på och höja deras förmåga. Då slutleverans sker 2030. Att kunna förse typ fyra av dem med nya sjömålsrobotarna. För att senare komplettera med ytterliggare båtar.

Link to comment
Share on other sites

On 6/29/2021 at 10:10 AM, madman said:

Skulle inte amf.bat även köpa in minigun. Vilka båtar skulle då få dem? Våra bevakningsbåtar etc. borde få en bättre beväpning. Skulle M230FL 30x113 akan med vapenstation kunna vara ett alternativ. Även våra fem skolfartyg borde kunna beväpnas med något alternativ. Då man har dragit ned på så mycket.

Får nog säga att det stämmer att vi ska iallafall prova den. Såg just en bild på en när jag tittade på ett inslag på Rapport när den satt på en SB90. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Wolfpack said:

Får nog säga att det stämmer att vi ska iallafall prova den. Såg just en bild på en när jag tittade på ett inslag på Rapport när den satt på en SB90. 

Ja jag upptäckte det också vid ett inslag i tv. Senast idag visar de det på rapport.

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

Ja, i enlighet med FB20 håller Försvarsmakten på att införa snabbskjutande kulspruta M134D på vissa plattformar i Marinen och Flygvapnet. Modellen har funnits i FM i några år, i ett mindre antal, men sprids nu till fler plattformar som t.ex. nya STRB 90HSM. 

Svensk benämning är 7,62 KSP 18/T.

 

431222341_20191004_majhan01_AMF1_stridsbaten30ar_59412.thumb.jpg.6fa537e56f15819fb5afdfeddd6516ae.jpg

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Amfibiebataljon 2030
  • Forumsledning

Efter önskemål från @perman har tråden breddats till att handla om Amfibiebataljon 2030 och inte enbart nya båtar med granatkastare. 

Då tråden inte enbart handlar om sjöfarkoster flyttas den till forumet FM Aktuellt. 

/Henke  - BlåGul

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
4 hours ago, Wolfpack said:

Kan tänka mig att det är ett "pressat schema" för FMV. Då de började sina tester 2012.;-)

 

Skämt åsido ska det behöva ta 10 år för att bestämma sig för vilken som passar bäst. Vi får väl se vilka andra som kan tänkas få dem.

 

 

 

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, madman said:

Kan tänka mig att det är ett "pressat schema" för FMV. Då de började sina tester 2012.;-)

 

Skämt åsido ska det behöva ta 10 år för att bestämma sig för vilken som passar bäst. Vi får väl se vilka andra som kan tänkas få dem.

 

 

 

Du vet det finns en sån sak som heter budget.

 

I övrigt så gissar jag den kan komma på hkp och kanske några andra fartyg.

Edited by Peo
Link to comment
Share on other sites

Tyvärr framgår det inte av FMV:s artikel hur många eller ens vilka stridsbåtar som ska få miniguns, så det är lite svårt att bedöma värdet av detta. Är det alla stridsbåtar eller bara StrB 90HSM? Ersätter man ksp 88 eller ska de vara ett komplement? Jag kan tänka mig att Gävle-klassen och de nya grk båtarna även skulle kunna behöva dessa.. 

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Perman said:

Tyvärr framgår det inte av FMV:s artikel hur många eller ens vilka stridsbåtar som ska få miniguns, så det är lite svårt att bedöma värdet av detta. Är det alla stridsbåtar eller bara StrB 90HSM? Ersätter man ksp 88 eller ska de vara ett komplement? Jag kan tänka mig att Gävle-klassen och de nya grk båtarna även skulle kunna behöva dessa.. 

 

/Per

Ska vi drömma ännu mer och inte tänka på budget. Så kunde de få M230L i ringlavetten på en del med minigun på babord och styrbord sida. Fölt av minst en AMP.

 

Ja det skulle vara möjligt till de nya grk båtarna. Men ser inte riktigt behovet till Gävle klassen. Om vi inte skulle bygga dem för inkommande hot.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Peo said:

Du vet det finns en sån sak som heter budget.

 

I övrigt så gissar jag den kan komma på hkp och kanske några andra fartyg.

Men nu har de redan haft dem ett tag. Så jag ser inte anledning till pressat schema. Ja till vissa fartyg/båtar och hkp. Ser på rak arm ingen direkt lösning för oss på fordon.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, madman said:

Ja det skulle vara möjligt till de nya grk båtarna. Men ser inte riktigt behovet till Gävle klassen. Om vi inte skulle bygga dem för inkommande hot.

 

Eftersom Gävle-klassen sannolikt har det sämsta närförsvaret av ytstridsfartygen så tänkte jag att de kanske skulle behöva ett par mini guns. Britterna håller för övrigt på att ersätta 7,62 mm mini guns med 12,7 mm M2 Browning ombord på alla patrullfartygen av River-klass och minjaktfartygen som är kvar. 

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Peo said:

Du vet det finns en sån sak som heter budget.

Ja men tydligen inte tidsbudget?

 

5 hours ago, Peo said:

I övrigt så gissar jag den kan komma på hkp och kanske några andra fartyg.

 

Hoppas systemet inför brett även till landburna enheter.

 

//TF 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Perman said:

Tyvärr framgår det inte av FMV:s artikel hur många eller ens vilka stridsbåtar som ska få miniguns, så det är lite svårt att bedöma värdet av detta. Är det alla stridsbåtar eller bara StrB 90HSM? Ersätter man ksp 88 eller ska de vara ett komplement? Jag kan tänka mig att Gävle-klassen och de nya grk båtarna även skulle kunna behöva dessa.. 

 

/Per

Min fråga

 

90HSM har ju en fjärrstyrd vapenplattform från Bofors som kan ta två vapen. Lemur tror jag den heter.

 

Det vanliga är ksp 88  eller granatsprutan som primär och ksp 58 som sekundärt vapen.

 

Tror du att man kan köra mini-gunen som sekundärt vapen istället för ksp 58?

 

För isåfall blir stridsbåt 90 verkligen potent. 

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, TKraften said:

Ja men tydligen inte tidsbudget?

 

 

Hoppas systemet inför brett även till landburna enheter.

 

//TF 

 

Har man inte pengar så kan man inte köpa, tidsbudget är inte en grej. Man gör prioriteringar över vilka inköp man kan göra och det är mycket vi fått skjuta på och snåla in på pga för liten budget. 

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Zimme said:

Har man inte pengar så kan man inte köpa, tidsbudget är inte en grej. Man gör prioriteringar över vilka inköp man kan göra och det är mycket vi fått skjuta på och snåla in på pga för liten budget. 

Jag hoppas det blir bättre nu när FM får mer pengar men problemet är ju att inflationen äter upp våra satsningar.

 

Sen kan man tydligen inte räkna i det militär industriella komplexet. Det kommer ju alltid konstiga kostnader som driver upp priser.

 

Exempelvis våra ubåtar. 

Helt plötsligt blev ubåten A26 sådär 3.5 miljarder dyrare. Hur är det möjligt att räkna fel på miljarder med alla dessa välavlönade konsulter och byråkrater?

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

En annan fundering?

 

Finns ju minigun med kalibern 12,5 både med 3 till 6 pipor.

 

Hade det inte varit bättre att ha ett sådant vapen eller blir det för tungt och klumpigt på stridsbåt 90?

 

Sen fundering nr 2.

 

Kommer 7,62 minigunen vara i ringlavetten eller kommer man kunna skjuta från stridsbåten 90s styrbord och barbord?

 

Dvs kommer man kunna ha 3st vapensystem på stridsbåt 90?

 

Bemannad ringlavett eller fjärrstyrd vapenplattform i mitten och på båda sidor miniguns.

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, TKraften said:

Min fråga

 

90HSM har ju en fjärrstyrd vapenplattform från Bofors som kan ta två vapen. Lemur tror jag den heter.

 

Det vanliga är ksp 88  eller granatsprutan som primär och ksp 58 som sekundärt vapen.

 

Tror du att man kan köra mini-gunen som sekundärt vapen istället för ksp 58?

 

För isåfall blir stridsbåt 90 verkligen potent. 

 

//TF 

 

Nej jag är ingen expert på vapenstationer, men det tror jag inte är möjligt. En ksp 58 väger 11,6 kg. M134 Minigun väger i den vanliga versionen 39 kg, men det ska även finnas en lättvikts version som väger 19 kg. Vapenstationen på stridsbåt 90HSM heter Saab Trackfire (Lemur är den version som sitter på vissa versioner av Strf 90). Den väger ca 300 kg. Jag tror f ö inte att den parallellkopplade ksp 58:an i första hand är tänkt som ett verkansvapen utan mer som ett inskjutningsvapen eller back up vapen om huvudvapnet skulle mankera, men jag kan ha fel om detta.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 5/24/2023 at 8:28 AM, Perman said:

 

Nej jag är ingen expert på vapenstationer, men det tror jag inte är möjligt. En ksp 58 väger 11,6 kg. M134 Minigun väger i den vanliga versionen 39 kg, men det ska även finnas en lättvikts version som väger 19 kg. Vapenstationen på stridsbåt 90HSM heter Saab Trackfire (Lemur är den version som sitter på vissa versioner av Strf 90). Den väger ca 300 kg. Jag tror f ö inte att den parallellkopplade ksp 58:an i första hand är tänkt som ett verkansvapen utan mer som ett inskjutningsvapen eller back up vapen om huvudvapnet skulle mankera, men jag kan ha fel om detta.

 

/Per

Fast ifall man förstärker trackfire en aning samt bara har ett vapen,M134.

 

Kombon med trackfire och minigun låter nästan läskig. Låsa på ett mål och sen följer en minigun det, hua :)

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Slenke said:

Fast ifall man förstärker trackfire en aning samt bara har ett vapen,M134.

 

Kombon med trackfire och minigun låter nästan läskig. Låsa på ett mål och sen följer en minigun det, hua :)

Eller har lättast möjliga M134 men i dubbelmontage. :)

(Dvs två stycken)

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

7,62 mm minigun är nog väldigt effektiv på stridsbåtar och andra mindre båtar, men på större fartyg verkar det som att man vill ha nåt med lite längre räckvidd som M2 Browning om jag tolkar Royal Navy rätt. Detta som sagt eftersom de håller på att byta ut alla miniguns på patrullfartygen och minjaktfartygen mot M2 Browning.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Perman said:

7,62 mm minigun är nog väldigt effektiv på stridsbåtar och andra mindre båtar, men på större fartyg verkar det som att man vill ha nåt med lite längre räckvidd som M2 Browning om jag tolkar Royal Navy rätt. Detta som sagt eftersom de håller på att byta ut alla miniguns på patrullfartygen och minjaktfartygen mot M2 Browning.

 

/Per

Låter rimligt. Men som eldunderstöd vid landsättning av trupp så är nog en minigun rätt så brutal.

 

Annars lär väl en mauser BK 127x45 mm lösa biffen på båda :)

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Perman said:

7,62 mm minigun är nog väldigt effektiv på stridsbåtar och andra mindre båtar, men på större fartyg verkar det som att man vill ha nåt med lite längre räckvidd som M2 Browning om jag tolkar Royal Navy rätt. Detta som sagt eftersom de håller på att byta ut alla miniguns på patrullfartygen och minjaktfartygen mot M2 Browning.

 

/Per

Finns ju större modeller av minigun i kaliber 12,5mm.

 

Sen om det inte räcker har du ju Akan i 25mm, 27mm och 30mm. 

 

Räcker inte det så har du ju 40mm, 57mm och 76mm kanoner.

 

//TF

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...