REALIN Posted June 20, 2014 Report Posted June 20, 2014 Snart kommer Soldaten i fält från 2003 (?) ramla in här också. Quote
Fu Svejk Posted May 6, 2015 Report Posted May 6, 2015 Jag har en liten samling svenska militära reglementen och instruktioner m.m. En av de mer udda titlarna är Krigslagarna från 1914. Citat: 3 KAP 16 § Dödsstraff, som blivit ådömt efter denna lag, skall i de fall, vilka äro särskilt anmärkta, verkställas medelst skjutning, men eljest genom halshuggning. Vid verkställande av dödsstraff iakttages i övrigt vad därom i allmän lag och tjänstereglemente stadgat är. Är någon för brott mot denna eller allmän lag dömd till dödsstraff, som bör verkställas genom halshuggning, och saknas i fält eller i belägrad fästning eller under sjötåg tillfälle att få straffet verkställt i den ordning, som därför är föreskriven, må det i stället verkställas genom skjutning. De tänkte på alla eventualiteter... Quote
Fu Svejk Posted May 15, 2015 Report Posted May 15, 2015 (edited) Jag gillar verkligen den här gamla tråden som fått mig att återstifta bekantskapen med mina gamla reglementen och instruktioner. Ur Undervisning för infanteristen. 1903 års upplaga. S. 68-71 § 33. Några regler för soldatens uppträdande i striden. [...] 2. Soldaten skall städse betänka, att det är skymfligt och förudmjukande att, då kulorna börja hvina, visa tecken till rädsla. [...] 10. Under anfall skall soldaten vara djärf och beslutsam samt därvid alltid påminna sig, att den trupp som viker vid första anfallet, genast måste vara beredd att förnya detsamma, och att således bäst är att göra det första anfallet så kraftigt, att det ej behöfver göras om igen. Ju hastigare truppen för anfallet, dess mindre folk förloras. [...] 12. Det är förbjudet att utan befallning befatta sig med de döda och sårade; man gör därför klokast i att ej betrakta dem. Lätt sårade få ej lämna striden. 13. Sårad, som kommer från striden, får ej nedslå de framryckande truppernas mod med sådana yttranden som: "det går dåligt", eller "det skall ej gå er bättre". Tvärtom skall enhvar söka lägga band på sin smärta och så lite som möjligt beklaga sig. 14. Äfven den tappraste trupp kan ej undgå att under stridens växlingar stundom nödgas gifva vika, antingen för öfvermakten eller i följd af andra oundvikliga omständigheter. Vid sådana tillfällen får dock soldaten ej låta modet falla, utan bör hans första och enda tanke vara att, jämte sina kamrater, så snart som möjligt åter samla sig kring befälet samt utan larm och oro ofördröjligen ordna sig i rotar och led. Om hvarje soldat så handlar, är truppen snart färdig att ånyo med heder börja striden; i motsatt fall upplöser sig truppen i en vanhederlig flykt. Edited May 15, 2015 by Fu Svejk Quote
TrängSoldat Posted October 14, 2015 Report Posted October 14, 2015 UniR FM 1999. Är det någon som har den som PDF som kan maila över den till mig? Ta kontakt i ett PM isåfall. Mod får ge mig en åthutning om det bryter mot reglerna. Quote
Recommended Posts