Steken Posted May 24, 2004 Report Posted May 24, 2004 GRK-apan. I soldf 85 som jag har här hemma så finns dt instruktioner på hur man tex försåtminerar en bok. Inte speciellt tillåtet, så vitt jag vet har det varit förbjudet att försåtminera allt utom vapen, ammonution, minor o liknande sen den första Genevé kommitionen. Quote
Statoil Posted May 24, 2004 Report Posted May 24, 2004 Lite om försåtsmineringar o andra förbjudna vapen: http://www.varnpliktsnytt.se/reportage.php?id=1714 Quote
Fu Kallenberg Posted May 25, 2004 Report Posted May 25, 2004 Jag har en "Soldatinstruktion för Kustartilleriet" samt för "--Infanteriet" som jag ska scanna av....när jag hinner. Från tidigt 1900 tal. Quote
JTS Posted May 25, 2004 Report Posted May 25, 2004 GRK-apan. I soldf 85 som jag har här hemma så finns dt instruktioner på hur man tex försåtminerar en bok. Inte speciellt tillåtet, så vitt jag vet har det varit förbjudet att försåtminera allt utom vapen, ammonution, minor o liknande sen den första Genevé kommitionen. fast den är från 86. Quote
Steken Posted May 25, 2004 Report Posted May 25, 2004 Ok jag böjer mig. Jag hittade den nämligen inte men jag hade för mig att den var från 85 men du har nog rätt. Quote
JTS Posted May 26, 2004 Report Posted May 26, 2004 Jag måste bara bjuda på denna devis, hämtad från rekrytinstruktion för infanteriet 1943. Ämnet är fångtjänst och hur vaktmanskapet skall instruera fkrigsfångarna. Är ni med? "Fångarna underrättas om, att den skjutes som försöka fly" Inte riktigt enligt VaktB och senare reglementen precis... Menar du meningsbyggnaden eller att man inte skjuter folk som flyr idag? För det gör man. I SoldF 2000 s.138 om posttjänst står det ju t.o.m. "Skjut utan kommando i följande fall: - I självförsvar - När anropad visar att han har fientliga avsikter, flyr, eller i övrigt inte lyder dina tillsägelser eller tecken - När de eller det du skyddar befinner sig i omedelbar fara." Nä, det var i just fångtjänst. Och de varken skjuter eller klår man nuförtiden...Men ordval och verbböjningen är ju kalas..."skjutes som försöka fly"... Fast man gör ju det. Skjuter fångar som försöker fly alltså. Det har inte ändrats. Sen håller jag med om att meningen är festlig. Quote
Vysotskij Posted May 27, 2004 Report Posted May 27, 2004 Såg att Jake hade ett av mina favoritreglementen, H StorM från 1980. Vore kul med stridsfordonssidorna inscannade, så att vi kunde identifiera vilka fordon som döljer sig bakom llamfpskv och liknande förkortningar. Sen kan vi roa oss med att gissa vilken stormakt det handlar om. Förbandssidorna är rätt bra också. Varför skulle man inte skjuta mot krigsfånge som försöker fly? Quote
JTS Posted May 27, 2004 Report Posted May 27, 2004 Tyvärr har jag inte boken. Jag hittade bilden på nätet. Däremot kan jag kanske fixa tag i den. Quote
Vysotskij Posted May 27, 2004 Report Posted May 27, 2004 Jag har den; dock inte scannad. Poängen är i alla fall att fi besitter ungefär: * strv med 125 mm kanon, 13 mm och 7,62 mm ksp, 3 mans besättning, 40 ton * amfstrv med 75 mm kanon och 7,62 mm ksp, 3 mans besättning * pvkv med 85 mm kanon och 7,62 mm ksp, 4 mans besättning * amfpskv med 75 mm kanon, 7,62 mm ksp samt pvrb, 2+8 mans besättning * llamfpskv med 75 mm kanon, 3 st 7,62 mm ksp samt pvrb, 4+5 mans besättning * lvkv med 4 x 25 mm akan... ...och så vidare. Vidare är stormakten personalsvag i lägre förbands staber, uppträder i motorskytte...förlåt, pansarskytteregementen om tre pskbataljoner och en strvbataljon med 40 vagnar, etcetera... Quote
C 2.a pjäs Posted May 28, 2004 Report Posted May 28, 2004 Vet inte om någon har blåst på med gamla soldaterinran, men här kommer den i alla fall: "Krigsman skall frukta Gud och vara Konungen huld och trogen. Han skall med nit och trohet uppfylla alla de plikter, honom i tjänsten åläggas, samvetsgrant och efter bästa förmåga verkställa mottagna befallningar och föreskrifter samt vid alla tillfällen iakttaga ett vänligt och rättskaffens omdöme. Hans oavlåtliga strävan skall vara att väl bereda sig till krigets värv. Vid ofred skall han mot rikets fiender sig städse manligen och väl förhålla samt med liv och blod Konung och Fädernesland försvara". Ur "SoldInf 43" Quote
mjukis Posted May 30, 2004 Report Posted May 30, 2004 Allswäldige och rättfärdige Gud! Du som i stoftet nedslår de stolta och upphöjer dem som i ödmjukhet på dig förtrösta! I ditt namn går jag att strida för mina fäders jord, för mina medborgares frihet och lugn, för de lagar och den öfwerhet, under hwilkas beskydd jag will lefwa och dö. Gif mig ett oförfäradt mod, så att jag hwarken fruktar faror eller död, då det gäller min plikt och din ära. Du har ofta fordom med kraftig hand bistått ditt folk emot förtryckare och frälsat det ifrån stolta fienders hotelser. Låt mig på din hjälp alltid förströsta, du härarnas Gud, och af din nåd hoppas framgång, seger och beskärm. Bewara mig för öfwerdåd, grymhet och wåld. Gör mitt hjärta ödmjukt i lyckan, oförskräckt i faran och lugnt i döden. Mitt lif äger jag af dig, o min Gud! Ware det min glädje att lämna det för din ära och mina bröders wälfärd. Min tid är i dina händer, o Herre! Ware det min tröst att i ditt allwisa, faderliga råd äro alla mina stunder räknade, den första med den sista. Lär mig, styrk mig, hjälp mig i synnerhet att strida emot fienden till min själ, att ikläda mig din Andes rustning, i tro, hopp och tålamod, och hålla mig till den hjälten, genom hwilken du oss alla segern gifwit hafwer, din Son, Jesus Kristus, wår Herre. Amen! Ur "Swenska Psalmboken", Af Konungen gillad och stadfäst år 1819. (För de språkligt intresserade nämns även "Stafningen i enlighet med Sw. Akademiens ordlista, sjette upplagan.") Quote
Rickard N Posted May 31, 2004 Report Posted May 31, 2004 Jag har den; dock inte scannad. Poängen är i alla fall att fi besitter ungefär: * strv med 125 mm kanon, 13 mm och 7,62 mm ksp, 3 mans besättning, 40 ton * amfstrv med 75 mm kanon och 7,62 mm ksp, 3 mans besättning * pvkv med 85 mm kanon och 7,62 mm ksp, 4 mans besättning * amfpskv med 75 mm kanon, 7,62 mm ksp samt pvrb, 2+8 mans besättning * llamfpskv med 75 mm kanon, 3 st 7,62 mm ksp samt pvrb, 4+5 mans besättning * lvkv med 4 x 25 mm akan... strv låter som T64 el T72, amfstrv - PT76 pvkv kan jag inte placera, amfpskv kan väl vara BMP1, llamfpskv - BMD1, lvkv - ZSU eller? Quote
Mats Posted May 31, 2004 Report Posted May 31, 2004 * pvkv med 85 mm kanon och 7,62 mm ksp, 4 mans besättning ASU-85? Quote
Vysotskij Posted May 31, 2004 Report Posted May 31, 2004 Rickard N och Mats, ni har vunnit varsin lätt amfpskbil med 15 mm ksp och 7,62 mm ksp! Undrar vilken stormakt som avses...? Quote
Mats Posted May 31, 2004 Report Posted May 31, 2004 Rickard N och Mats, ni har vunnit varsin lätt amfpskbil med 15 mm ksp och 7,62 mm ksp! WOW! En BRDM-2 kanske? Quote
Gerle Posted June 1, 2004 Report Posted June 1, 2004 Är inte ryssarnas tunga ksp 14,5 mm? Eller har jag blivit galen på gamla dar? Quote
Swed65 Posted June 1, 2004 Report Posted June 1, 2004 I en yra av försenad vårstädning gick jag igenom mina böcker, hittade bla. infkavR Jkomp 1968, infR Grg Grp 1976, intruktionsutbildning Hemvärn 1974 mm men pga platsbrist så får alla böcker bo i en M8301-004010-5 och förpassas till källaren Quote
The Swede Posted June 1, 2004 Author Report Posted June 1, 2004 Om du vill bli av med dom vet jag var dom kan få ett gott hem med många lekkamrater. The Swede Quote
The Swede Posted August 31, 2004 Author Report Posted August 31, 2004 SoldI Inf 1945: The Swede Quote
Sg Joker Posted August 31, 2004 Report Posted August 31, 2004 "Bekämpning med brännflaskor"!!! Vi pratar reglementerade molotov-cocktails? Quote
Lindeberg Posted August 31, 2004 Report Posted August 31, 2004 M-nummer på brännflaskan eller inte? ;) Quote
Vargas Posted August 31, 2004 Report Posted August 31, 2004 Det är just avsaknaden av M-nummer som gör molotov-cocktailen så ypperlig att bränna ut fi stridsfordon med. Titta bara på våra kära vänner konsumbananerna, dom hade minsann inga M-nummer på sina Molotovs och det gick alldeles utmärkt för dom ... Quote
BlackIce Posted August 31, 2004 Report Posted August 31, 2004 Jag har hört från en som vart med ett bra tag i det militära att på "hans tid" fyllde man fältmarackasen aka glastermosen med bensin och klämde fast en brinnande trasa precis som legisterna gör på tv. SäkI verkade lysa med sin frånvaro på den tiden Quote
JTS Posted August 31, 2004 Report Posted August 31, 2004 Jag har hört från en som vart med ett bra tag i det militära att på "hans tid" fyllde man fältmarackasen aka glastermosen med bensin och klämde fast en brinnande trasa precis som legisterna gör på tv. SäkI verkade lysa med sin frånvaro på den tiden Det står nog inget i SäkI om brännflaskor. Den roligaste skjutningen jag har varit med på gick till så här: Vi började med ett eldöverfall mot en väg och sköt 20/86 mot en stridsvagn m/74. Stridsvagnen föreställde eskort för en LV-robot i naturlig storlek. (Den var fan fem meter lång) Eldöverfallet övergick i överfall med gå på marsch fram till roboten. Där apterade vi jägarladdningar och tände. Samtidigt klättrade vi upp på stridsvagnen och kastade in två brännflaskor (på riktigt). Bakåt, skydd.........................BOOOM! Fram och titta: Ett stycke LV robot sprängd åt helsefyr. Fräckt som fanken! Quote
LUK Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 En "lustig" sak som vårt befäl läste för oss ur en gammal SoldI var hur man kunde avgöra när det var ofarligt att ta av sig gasmasken: "Välj ut en soldat av ringa värde och fråntag honom masken. Studera därefter reaktionen." Kunde säkert motivera soldaten att inte slappa, tråkigt om man var ansedd som en lök (: "Fan, Nilsson spydde upp sina egna tarmar, behåll masken på ett tag till" Quote
JTS Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 En "lustig" sak som vårt befäl läste för oss ur en gammal SoldI var hur man kunde avgöra när det var ofarligt att ta av sig gasmasken: "Välj ut en soldat av ringa värde och fråntag honom masken. Studera därefter reaktionen." Kunde säkert motivera soldaten att inte slappa, tråkigt om man var ansedd som en lök (: "Fan, Nilsson spydde upp sina egna tarmar, behåll masken på ett tag till" Fast så funkar det fortfarande. Om man inte har Inikeringsutrustning så kan kompanichefen utse nån som får ta av sig SKYDDSmasken. Quote
dxl Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 @Swede Den där vagnen ser misstänkt lik en crusader. Är det bara jag eller blev den bara lik när man ritade den eller finns det något i politiken jag missat. Quote
Recommended Posts