Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted (edited)
En sån istället för HMG på pebborna!  :/  :}

??????????????????????

Pbv302 (pebban) har 20mm akan m/47

HMG (Tksp) sitter på XA-180 (SISU), stridsbåt mfl

Istället för Tksp kan man ju ha en 40mm Grsp så jag ser i syftet.

Hade bestämt för mig att jag sett bilder på PBV 302 med HMG i aux med 20mm akan, men jag har förmodligen absolut fel. Senast jag såg en pebba IRL var väl 6-7 år sen. :}

Det du såg var nog en Kulspruta 58 monterad på eldrörsinfästningen.

Används som övningsvapen, då 7.62 är lite billigare än 20 mm.

Edited by Ace
Posted
En sån istället för HMG på pebborna!  :}  :}

??????????????????????

Pbv302 (pebban) har 20mm akan m/47

HMG (Tksp) sitter på XA-180 (SISU), stridsbåt mfl

Istället för Tksp kan man ju ha en 40mm Grsp så jag ser i syftet.

Hade bestämt för mig att jag sett bilder på PBV 302 med HMG i aux med 20mm akan, men jag har förmodligen absolut fel. Senast jag såg en pebba IRL var väl 6-7 år sen. :}

Det du såg var nog en Kulspruta 58 monterad på eldrörsinfästningen.

Används som övningsvapen, då 7.62 är lite billigare än 20 mm.

I stand corrected! ,O

Nåja, jag lär nog bli varse vilken del som sitter var i vinter ... :/

Posted
Jag samlar på reglementen och instruktionsböcker och tänkte dela med mig av lite glimtar från förr.

Följande bilder kommer från "Soldatinstruktion Stridsvagnstjänst" (SoldI Strv) 1942 och "Soldatinstruktion för Pansarinfanteriet och Pansartrupperna" (SoldI Pinf P) 1952

The Swede  :/

Hmmm Undrar vart den fanns när man gick CV90 utbildningen '96. Var iofs nära att bränna över en bekämpad robotgrupp från K3 på STA övning i Skövde '97.

:}

Posted

Tänkte delge er ett litet stycke om krigsmaktens syn på Nykterhet och Sedlighet ur mitt senaste förvärv "Undervisning för infanteristen" anno 1912

"Den, som stormar på sin hälsa, förmår icke att uthärda ett fälttågs ansträngningar. Hans kroppskrafter minskas i förtid, och hans själsförmögenheter aftaga hastigt nog.

För soldaten bör det vara en hederssak att afhålla sig från missbruket af starka drycker. Den, som på grund af onykterhet förlorar förmågan att tänka fullt redigt och klart eller mister det fullkomliga herraväldet öfver sin kropp, drager härmed skam icke blott öfver sig själf utan också övfer det regemente han tillhör. Han utsätter sig för bestraffning samt för sina förmäns och kamraters missaktning.

Öfverdrifvet bruk af tobak skadar äfven hälsan. I synnerhet gäller detta cigarettrökning, som, om röken indrages i lungorna, angriper nervsystemet, andnings- och matsmältningsorganen.

Ett sedligt lif bör vara utmärkande för hvarje soldat. Osedlighet är ett folks fördärf och förvandlar den fria mannen till lidelsernas slaf. Soldaten utsättes lätt för frestelser af personer med lösa seder och dåligt rykte. Umgänget med sådana människor vanhedrar soldaten och kan dessutom utsätta honom för smittosamma sjukdomar af allra farligaste beskaffenhet. Mången får med årslånga lidanden och en för tidig död böta för ett ögonblicks obetänksamhet."

The Swede :camo:

Posted
Ett sedligt lif bör vara utmärkande för hvarje soldat. Osedlighet är ett folks fördärf och förvandlar den fria mannen till lidelsernas slaf. Soldaten utsättes lätt för frestelser af personer med lösa seder och dåligt rykte. Umgänget med sådana människor vanhedrar soldaten och kan dessutom utsätta honom för smittosamma sjukdomar af allra farligaste beskaffenhet. Mången får med årslånga lidanden och en för tidig död böta för ett ögonblicks obetänksamhet."

The Swede :Malaj:

Hahahahaaa, just det där stycket har jag skrattat åt mååånga gånger! Tycker det är en helt underbar bok :navy:

Sen så måste jag säga, undervisas pansar verkligen inte längre i den ädla konsten att nedkämpa medelst överkörning? Skandal! ;)

Posted

Utdrag ur "Karoliner" av Alf Åberg och Göte Göransson baserat på Julius Rickard De la Chapelle ("Laskepellen") excercisbok för armén från 1669:

Furiren skulle uppsticka kompaniets lägerplats. Han skulle också mottaga provianten och utdela den till kompaniet.

Fältväbeln eller kvartersmästaren skulle vara kompaniets öga. Han skulle vara särdeles kvick, exakt och hurtig. Han skulle kunna läsa och skriva. Han ställde upp kompaniet och såg till att allt stod rätt till i rotar och leder. Han skulle rapportera vilka karlar som var frånvarande och känna var och en av kompaniet till deras kapacitet och villkor. Smärre förseelser bland de meniga skulle han direkt straffa med värjan eller piken.

Fänriken skulle vara en sedig, stilla, nykter, kysk och därtill tapper karl. Han skulle vara gudfruktig och full av medömkan, så att om någon fattig soldat förtjänade straff, skulle han avge förbön för honom om nåd. På så sätt skulle soldaterna i striden stå honom bi så mycket modigare och försvara kompaniets fana, som fänriken bar. Fänriken skulle också sköta excercisen och inspektera de sjuka.

Löjtnanten var kompanichefens närmaste man. Han skulle vara en tapper, förståndig och väl excercerad karl, på vilkens skuldror hela kompaniet skulle vila.

Kaptenen var kompaniets chef. Han skulle excercera folket väl och föregå dem med gott exempel. Han skulle se till att allt vid kompaniet gick väl och skickeligen till. Han borde vara något frommare mot sina underordnade än löjtnanten och de andra.

Som en fader för sina barn skulle han försvara och försörja sitt kompani och vara deras förespråkare inför översten. När löjtnanten och det andra befälet var något strängare, så måste han i gengäld vara vara något blid och familjär, så att de meniga och det ringare befälet inte blev för mycket kvalda och underkuvade av någon ovettig officer och på så sätt förlora tillgivenheten till kompaniet.

Posted (edited)

Sleep tight, the AMFbat is on watch tonight

Närförsvar.jpg

The glory of the battle

Striden.jpg

Edited by The Swede
Posted
Förlåt men det är krig vi pratar om... Tycker givetvis om de här texterna/bilderna själv men det är inte bara roliga tankar som dyker upp i mitt huvud.

Vad tänker du på då??

Posted
Sen så måste jag säga, undervisas pansar verkligen inte längre i den ädla konsten att nedkämpa medelst överkörning? Skandal! ;)

vi blev undervisade i konsten att köra över FI 00-01 (pbv302 P18)

vi blev lärda att försöka ta dom med ena bandet och fick även öva mot 3/4 figurer

:):D,O

Posted
Soldaten utsättes lätt för frestelser af personer med lösa seder och dåligt rykte. Umgänget med sådana människor vanhedrar soldaten och kan dessutom utsätta honom för smittosamma sjukdomar af allra farligaste beskaffenhet. Mången får med årslånga lidanden och en för tidig död böta för ett ögonblicks obetänksamhet."

Men... om man själv både passar in i kategorin "person med lösa seder" och är soldat... hur tusan gör man (nä.... inte "jag"! ;) ) då?

:D

Posted
Häftiga böcker, vart fick ni tag i dom?

Jadu, lite överallt.

Antikvariat, regementsmuseet i Skövde, pansarmuseet i Axvall, Försvarsmuseet i Jönköping, bokförrådet i Eksjö och Skövde, FMV, Tradera samt diverse vänner och bekanta.

Jag har förnärvarande c:a 350 instruktionsböcker och reglementen där den äldsta är från 1910 och den nyaste från 2003.

Jag har gjort en lista som ni kan se HÄR (Word-dokument)

The Swede :D

Posted

Förlåt men det är krig vi pratar om... Tycker givetvis om de här texterna/bilderna själv men det är inte bara roliga tankar som dyker upp i mitt huvud.

Vad tänker du på då??

Blod och tarmar.,

Posted
darkstar: lär man sig sånt här så kanske det i alla fall inte blir våra tarmar

Jo, det är sant, men det är likväl nåns pappa/man man har i hjäl... Missförstå mig rätt, jag tycker inte om att döda men jag hade inte gått i gröna kläder om jag inte ansett att jag under vissa omständigheter skulle ha rätt att göra det. Nog om det. (Finns väl en tråd om det också...)

Posted (edited)
darkstar: lär man sig sånt här så kanske det i alla fall inte blir våra tarmar

Jo, det är sant, men det är likväl nåns pappa/man man har i hjäl... Missförstå mig rätt, jag tycker inte om att döda men jag hade inte gått i gröna kläder om jag inte ansett att jag under vissa omständigheter skulle ha rätt att göra det. Nog om det. (Finns väl en tråd om det också...)

Jag anser inte att det under vissa omständigheter är att betrakta som en rätt, utan snarare skyldighet.

(Men som sagt, det kan vi ta i den tråden ... :P)

Edited by Vargas
Posted

Lystring kaniner!

Nu lite utbildning ur "Lärobok i Sjömanskap (LiS) 1954":

flytvast.jpgskeppsbat.jpg

Sen för er med lite ambition, ett par goda råd tills ni blir fäiga att bestrida posten som VO

VO.jpg

Bord och bänkar!

Posted

Dagens visdomsord kommer från "Korpralsundervisning för infanteriet" 1910 års upplaga.

Genom sin första befordran når soldaten befälsställning. Denna medför ansvar, som blir större med hvarje befälsgrad. Befälhavarens känsla af detta ansvar är förutsättningen för att han skall kunna rätt föra befäl.

All befälsföring skall grundas på rättvisa, kunskaper och skicklighet. Hvarje soldat, som utbildas till underbefäl, åligger att af all makt söka tillägna sig förmågan att på dessa grunder föra befäl och att rätt tillämpa inhämtade färdigheter och kunskaper, ty först då kan han, befordrad till korpral, fylla sin uppgift såsom befäl och instruktör och hos de underlydande såväl i som utom tjänsten förskaffa sig erforderligt gehör.

I trogen pliktuppfyllelse i tjänsten, förenad med stadga och värdighet i uppförandet, skall korpralen i fredstid gifva de meniga bästa föredöme. I krig skall han tillika vara deras föregångsman i tapperhet, mod och uthållighet.

The Swede :lol:

• 1 month later...
Posted

Tänkte skrämma liv i den här tråden så här efter sommaren med en liten glimt ur SoldF 1953 avseende pansarbekämpning:

SoldF19530001.jpg

SoldF19530002.jpg

The Swede :baskerPa:

Posted

Har för mig att identiska bilder fanns i pappas SoldF 1965, vilket torde innebära att beväringar intill tidigt 70-tal teoretiskt fick lära sig bekämpa denna T-34/85-liknande vagn med ett vapen liknande första generationens Panzerfaust (m/46)...

Posted
En bild på min samling:

I-bokhylla_001.jpg

The Swede :baskerPa:

Heaven... I'm in heaven... and my heart beats so that I can barely speak...

Then I seem to find the happiness I seek, when I find those books and...

...tusan, hittar inget bra rim att forsatta filken pa. Det var hur som helst den gamla klassikern Cheek To Cheek, och jag vill ha den dar samlingen. :banana

Posted

ett Litet urdrag ur "Tjänstgöringsreglementet för armén" Från 1903, som jag lyckades ropa in på auktion i fredags:

KAP. IV.

Klädsel

§1

Almänna bestämmelser

1. Unifrom skall nyttjas under tjänstgöring.

Officerare, underofficerare och civilmilitär personal af motsvarande rang kunna dock, enligt regementschef eller högre chef, få bära civila kläder vid särskilda tjänsteförättningar.

Manskapet skall under tjänsten på roten bära uniform endast vid utförandet af personliga tjänsteuppdrag, vid visitationer och besiktningar, vid inställelse för förhör samt krigsrätt; underbefäl af manskap dessutom vid muntliga order.

2. under färd på järnväg med truppbiljett skall uniform bäras. därest icke den resande, enligt anteckning å rekvisitation af truppbiljett, är därtil förhindrad.

3. I hvilka särskilda fall uniformen skall eller icke får nyttjas af den, som undergår straff, föreskrivet i kap. IX

Det var en del, skall se om jag orkar/hinner skriva ner resten senare...

Posted

@ The Swede:

Jag visade bilden på ditt referensbibliotek för VB (hustrun, alltså). Det visade sig vara ett taktiskt misstag. Jag har idag (enligt order) flyttat ner bl a *Instruktion för Intendenturtjänsten i krig vid lägre truppförband (I Intkr) 1933* till min mtrlgömma i källaren. Så nu kan jag inte slå upp hur mycket sagogryn man ska ha per man och dygn. :(

@ Vargas:

Kaniner visst, men alla vi beväringar (som slapp löpning före frukost) kan nog behöva en liten repetition vi med.

:} -> :dong: