Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Boken Vintersoldat. Någon som läst? Finns tydligen utgåvor från 1958 och utgåvor från t.ex 1997. Vad skiljer? Är det lönt att få tag på en från 58 t.ex eller den innehåller inte mycket nyttigt då?

Posted

Har den med! Tack ändå :) Var mest sugen på att ha en i bokformat också. Kostar 62 kr så inte så farligt. Men undrar om det ens är värt det.

Posted

M7742-112112 Vintersoldat 1997 tycker jag är mycket bra, och mycket av det som står har man ju nytta av även civilt! Det är förvånansvärt mycket av det som finns i de andra upplagor av Vintersoldat som jag läst (ao nr 716/1957 Vintersoldat 1957 och Ast/Ta 1/11 1968 nr 8044 Vintersoldat 1968) som går igen, det är t.o.m. så att många av bilderna bara har ritats om av nya tecknare över åren.

Det som skiljer i de äldre reglementena mot det från 1997 är väl som (i mitt tycke) oftast när man jämför äldre reglementen mot de vi har i dag; de fokuserar mer på striden (mot stormakten) och är i vissa avseenden mer detaljerade. Detaljerna i detta fall tycker jag gäller t.ex. skötsel av skidutrustningen, skidspårning, spårläsning, avhopp, skenspårning och fältarbeten.

Jag tycker ofta att man i dagens reglementen förutsätter något slags "tyst kunskap", som bara kan förmedlas under utbildning, men när jag läser äldre reglementen inser jag att det ju går att förmedla i textens form (som t.ex. i detta fall med spårning/spårläsning/skenspårning). Men det är väl så att de kunskaper och färdigheter som ansågs som allmängods på 50- och 60-talet senare blev kunskaper som man bara utbildade i på vissa förband, som själva hade sina egna specifika reglementen. Men det är ett ämne för en annan tråd...

Så, det jag vill säga är: 1997 års upplaga är mycket bra, men det gäller att titta på bilderna och inte bara läsa texten för att få ut allt av reglementet. Det behövde man inte i de äldre reglementena. Och bilden på sidan 104 i Vintersoldat 1997, "Stridspaus", andas allt lite 50-60-tal!

Posted

Har den och läst den. Tycker den är ok men det är på tiden att det görs en ny. Vi är ju trotts allt ett land med vinter 6 månader om året mer eller mindre. Nya tekniker och kunskaper finns säkert i ämnet.

• 13 years later...
  • Forumsledning