Shock Posted August 21, 2002 Report Posted August 21, 2002 Jag kontaktade pliktverket, eftersom jag är sugen på att byta min tjänst som bevakningssoldat till en tjänst som militärpolis. Svaret jag fick var att militärpoliserna redan ryckt in i juli, och att ett byte bara var möjligt om jag var villig att skjuta upp värnplikten ett år. Men, som tur är kontaktade jag även Livgardet själva, som svarade efter en rejäl fördröjning och meddelade att MP GB rycker in 28 okt. Pliktverket verkar ha 0 pejl på läget. Tror ni det finns någon möjlighet att jag kan byta tjänst utan att gå via pliktverket? Både min "ursprungliga" och min "önskade" tjänst är ju där... Vill helst ha så lite med Pliktverket som möjligt att göra. Quote
Bamse Posted August 21, 2002 Report Posted August 21, 2002 Att byta mellan bevakningssoldat och MP GB verkar för mig ganska svårt då det väl är lite skillnad i kraven. Om du tex är uttagen till bevakningssoldat är du väl inte Gb-uttagen? Både Pliktverket och förbanden brukar vara lite kinkiga med att "uppgradera" folk.... Att båda dina tjänster finns på Livgardet har nog ingen större betydelse utan det beror på vilka krav du uppfyller. Ge dock inte upp utan ta kontakt med t ex SkvadronChefen för Mp och förklara. Ligg på lite.... Antagligen blir de trötta på dig och sätter dig som vakt på något ödsligt skjutfält eller så får du din vilja igenom. FM brukar uppskatta egna initiativ till viss gräns så lycka till.... Quote
Tompa Posted August 21, 2002 Report Posted August 21, 2002 Shock: När ska du rycka in som Bev. soldat? i år eller? för MP gb i årets kull har väl redan ryckt in http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang...&c=news&id=9226 // Tompa :shaun Quote
Shock Posted August 21, 2002 Author Report Posted August 21, 2002 Att: Tompa Läste också det där, och det var väl det Pliktverket hävdade också. Men när folk från Livgardet säger att MP GB rycker in 28 okt (precis som jag, 28 okt), så borde det väl stämma? Jag har en vän som ryckte in i somras som MP, men han var PB, inte GB. Och PB måste väl för sjuttsigen få lite ledarskapsutbildning innan deras "undersåtar" rycker in eller blir färdiga med GSU:n? Quote
Silen Posted August 21, 2002 Report Posted August 21, 2002 Skillnaden på kraven för att bli MP GB jämfört bevakningssoldat lär vara stor. Du ska nog inte hoppas på för mycket om man säger så. Det kan vara så de kände på Pliktverket också och det kan vara skälet till att du fick svaret du fick. Skrev du brev eller, för de vill ju inte e svar på telefon, så har du fått svaret per telefon är det nog helkört. Quote
Shock Posted August 21, 2002 Author Report Posted August 21, 2002 Jag använde mig av internets enorma potential och e-mailade. Hur som helst, flera av er säger att det är helt olika befattningar. Men på mönstringen uttryckte jag en önskan om att få bli MP, varpå jag fick beskedet att de enda MP-tjänster som då fanns kvar (mönstrade i januari, bara löktjänster kvar) var som MP-jägare, men att jag kunde bli sådan om jag ville (och klarade andramönstring). Eftersom jag inte kunde bestämma mig direkt fick jag göra cykelkonditionstestet (med tillhörande EKG och allt det där), för att se om jag "dög" för en andramönstring. Jag fick en sjua på cyklingen, eller snarare lade av när jag hade passerat strecket för sjuan, eftersom det enligt läkaren var allt man behövde för att få en chans på en andramönstring. Sen hos inskrivningsförrättaren bestämde jag mig för att en tjänst som jägare inte var något för mig, så jag blev bevakningssoldat. Nu börjar jag fundera över det här med "inriktning på statsceremoniell tjänst" och det stör mig. Vill inte spendera tid på en hästrygg med en fana i handen när det finns chans att lära mig något _viktigt_ (som exempelvis juridiken man får läsa som MP)... Quote
Tompa Posted August 21, 2002 Report Posted August 21, 2002 Shock jag läste på lumpen.nu att MP gb uttagna rycker in i Juli så du måste fått allting om bakfoten eller så måste din kompis vara gb för Kb/pb ryckte in i mars http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang...&c=news&id=6675 eller så kanske de har ändrat på något som jag inte känner till.... // Tompa :shaun Quote
Guest super Matrosen Posted August 21, 2002 Report Posted August 21, 2002 Dock måste du gå via pliktverket om du ska ändra tjänst. Det är trots allt dom som fördelar platserna inom FM. Och jag håller med dig...pliktverket gillar verkligen inte blivande vpl verkar det som.Har ringt dit ett par gånger och de enda jag fått tala med är massa vresiga tanter med klimakterie besvär. Undrar verkligen vilka som söker jobb på pliktverket. Btw..mitt tips om du verkligen vill ligga som MP är att vänta tills nästa år. Jag väntade 1 år på min tjänst för att jag verkligen tyckte att det var värt det. Så om du verkligen vill ha din tjänst som MP bör du vänta och få den plats som du så gärna vill ha. Quote
Guest PHP Posted August 21, 2002 Report Posted August 21, 2002 Om du vill komma ifrån ridandet och flaggviftandet så kan du ju alltid byta till bevakningssoldat på något annat regemente. Borde ju gå att fixa... Quote
Silen Posted August 21, 2002 Report Posted August 21, 2002 Överklaanden till Pliktverket ska skickas med vanlig post. Det står klart och tydligt i papprerna Quote
Guest Holger3D Posted August 21, 2002 Report Posted August 21, 2002 Jag har bytt tjänst två gånger och det har gått utmärkt då jag skrev till pliktverket Quote
Magnus Posted August 21, 2002 Report Posted August 21, 2002 Har också dåliga erfarenheter av Pliktverket. Det hela började på mönstringen, då sjuksköterskan "blåste mig" på styrkeprovet (känns det som iaf). Jag kollade noga på hur man skulle göra när hon visade. Sedan gjorde jag EXAKT som hon gjort, men det dög tydligen inte, så jag fick ett försök till, vilket inte heller dög. Så hon sa att jag fick försöka en gång till, bara för att hon inte ville släppa iväg mig med en tvåa. Så jag drog för tredje gånge, på EXAKT samma vis som de tidigare två gångerna, och då fick jag en femma. Känns som om jag skulle fått en 6:a eller 7:a om hon godkännt mig på första draget. Sen var det dags för inskrivningsförättaren. Han frågade vad jag ville göra, och jag sa att jag inte var så insatt i så många tjänster, men att jag ville vara mycket ute i skogen. Då sa han "ok, jag har en skitbra grej för dig; artilleriunderättelsegruppbefäl. Dom har hypermodern utrustning.. bla bla.. fiendens pansar fruktar er... bla bla..." Och jag tänkte OK, han vet nog vad han snackar om, och tycker han att jag verkar passa för det så litar jag på honom. Sedan snackade jag med en kille som gjort lumpen på A9 och jobbat mycket med ARTHUR, och han sa att den tekniken jag skulle syssla med i lumpen var gammal och omodern, och skulle förmodligen komma att ersättas av ARTHUR inom en när framtid. Och jag ville ju göra lumpen, så jag bytte tjänst till Bevakningsgruppchef, efter att ha fått höra från A9 hur spännande och intressant det skulle vara. Sedan efter ca ett halvår hade man hört 1000 skräckhistorier om att vara vakt, så jag beslutade mig återigen för att byta tjänst. Bytte till närskyddsgruppchef. Sedan fick jag höra att närskydd skulle bli flygbassäk med vissa modifikationer, så jag ringde till pliktverket för att höra så att jag "automatiskt" skulle förflyttas till flygbassäk, det var för några månader sen, och dom hade inte den blekaste aning om vad flygbassäk var för något, dom visste inte ens att det fanns. Han jag pratade med sa typ "ööh... uhh.. vad hette det sa du? Flygbassäk? Hm.. öööööhh... det vet jag nog iiiinte vad det är, har aldrig hört talas om det. Men det kommer nog att ordna sig om du var inskriven som närskydd innan". Känns inte helt tryggt. Quote
GA KA Posted August 22, 2002 Report Posted August 22, 2002 Jag förstår inte hur alla lyckas att bli blåsta av pliktverket. Ingen jag känner har blivit utsatt för liknande historier och jag har hjälp en del ungdomar innan mönstringen så jag har några att fråga om pliktverket. Mott mig har de alltid varit väldigt tillmötesgående och hjälpsamma. Kan det vara så enkelt att man inte lyckas få de tjänster man vill ha och skyller allt på pliktverkets anställda istället för att inse att man är en syltrygg? Överklaga beslutet om du inte är nöjd och ta hjälp av någon som håller på med juridik så skall du se att allt löser sig om du uppfyller kraven. Jag har dock väldigt svårt att se hur någon skulle placera en som uppfyller kraven för MP som vaktsoldat. Quote
Silen Posted August 22, 2002 Report Posted August 22, 2002 Jag förstår inte hur alla lyckas att bli blåsta av pliktverket. Ingen jag känner har blivit utsatt för liknande historier och jag har hjälp en del ungdomar innan mönstringen så jag har några att fråga om pliktverket. Mott mig har de alltid varit väldigt tillmötesgående och hjälpsamma. Kan det vara så enkelt att man inte lyckas få de tjänster man vill ha och skyller allt på pliktverkets anställda istället för att inse att man är en syltrygg? Överklaga beslutet om du inte är nöjd och ta hjälp av någon som håller på med juridik så skall du se att allt löser sig om du uppfyller kraven. Jag har dock väldigt svårt att se hur någon skulle placera en som uppfyller kraven för MP som vaktsoldat. Precis GA KA, jag känner inga riktiga människor som blir "blåsta på det här sättet av psykologer, inskrivningsförrättare osv. Men här på forumet tycks de vara "jag borde fått göra lumpen inom Navy SEALS i ett specialutbyte för jag är en sån jävla elitsoldat som gäller. Quote
Guest Holger3D Posted August 22, 2002 Report Posted August 22, 2002 Jag fick också dra om den satans styrketest maskinen en massa gånger så att jag blev helt utpumpad i slutet. Jag var typ den första som hon hade haft :( Quote
Skuggan Posted August 22, 2002 Report Posted August 22, 2002 för mig kändes det inte riktigt som om jag fick välja själv. mönstringsförrättaren frågade nämligen om jag hade körkort eller höll på att ta, svaret blev nej har inte råd. sedan frågade han om jag hade lämp, återigen nej då jag inte orkat ta tag i saken. så visade han vilka tjänster som fanns lediga, Bplsold på A9 eller A8 (tror jag det var, boden iallafall) och bevaknings soldat på diverse platser däribland F7,P4 och Amf4. jag talade om att Amf var inte min grej och sade att jag visserligen hade funderat på art, sedan hann jag inte säga att jag ville ha Bevaknig på P4 innan han skrev ut och skickade iväg mig. jaja, jag får vara nöjd ialla fall. slipper ju frysa så mycket på vintern Quote
Ing Posted August 22, 2002 Report Posted August 22, 2002 för mig kändes det inte riktigt som om jag fick välja själv.mönstringsförrättaren frågade nämligen om jag hade körkort eller höll på att ta, svaret blev nej har inte råd. Meningen är nog inte i första hand att man SKA få välja själv. Meningen är att de ska plocka ut folk som de behöver till tjänsterna. Om det sedan går att få till det på något bra sätt så att alla är nöjda är det ju jättebra. Annars.. Synd. Har jag inte rätt? Själv fick jag ta kontakt med pliktverket för att de hade kastat ut mig i utbildningsreserven ett par månader innan jag skulle rycka in. "NÄHEJ!" tyckte jag, inte då. Så jag ringde in, talade om som det var, och visst.. platsen i Boden fanns. Man var bara tvungen att skicka in ett papper på att man verkligen ville ha tjänsten. Går inte att ta det över telefon. Kul, jag blev tillfrågad på mönstringen om jag ville dit. Verkar inte som att Boden var poppis. /Ing *nöjd* Quote
Tompa Posted August 22, 2002 Report Posted August 22, 2002 jag ska bara berätta en sak angående boden , jag har en klasskompis som mönstrade i tisdags och han sa att de enligt de nya systemet var tvungna att välja minst ett alternativ i boden! kan det verkligen stämma för i.o.m det så kan man ju nästan bli tvingad dit om man måste ha ett alternativ där ??? För er som inte vet vad det så kan jag tala om att det går i korta drag ut på: "Från 1 juli 2002 använder Pliktverket en ny inskrivningsmetod som innebär att utbildningsplatserna fördelas fyra gånger per år. Syftet med de nya uttagningsrutinerna är att få en jämnare och mer rättvis fördelning av de platser som finns. Tidigare kunde det hända att platser på vissa utbildningar blev tillsatta redan i början av året. Så blir det inte med det nya systemet. De som mönstrar sent på året har alltså samma möjlighet att få en viss befattning som den som mönstrar tidigt. Vid mönstringen ges ett preliminärt besked om placering och ett skriftligt besked med uppgift om tid, plats, antal dagar och vilken preliminär befattning som tilldelats. Det kan dröja mellan ett par veckor och några månader tills dess att placeringen sedan är fastställd. Inskrivningsbeslutet kommer per post." (Saxat från www.lumpen.nu) // Tompa :shaun Quote
Fu Johanson Posted August 22, 2002 Report Posted August 22, 2002 Tyckte att det gick bra på mönstringen själv, känner mig inte lurad. Mönstringsförättaren gav några förslag på vad jag skulle kunna passa som och jag valde en art-tjänst av några olika skäl (bla fjärde rakt nedstigande generationen vpl på artilleriförband, kändes roligt att bevara den lilla traditionen). Det var inga problem och vips var jag inskriven, både jag och han var glada. Quote
fairfax Posted August 22, 2002 Report Posted August 22, 2002 Håller med Bamse, Silen m.f. Känner inte till någon som har blivit "lurad" på mönstringen. Alla i min vänskapskrets har fått en befattning efter förmåga och det har aldrig varit något gnäll. De som har inte har fått någon "jätte-combat-tjänst" har insett sina begränsningar... När man själv var å mönstrade var det nada problems, alla var trevliga och utgick ifrån att man skulle klara de krav man satte upp för sig själv osv. Lite OT, vi var två stycken på min mönstring minns jag som fick gula mappar istället för de blå som de övriga 50 hade. Gul mapp innebär vad? Kontentan, min bild av pliktverket är att det är kunnig personal som gör sitt bästa för att tillgodose de förväntningar som finns bland ungdomarna... //fairfax Quote
Silen Posted August 22, 2002 Report Posted August 22, 2002 jag ska bara berätta en sak angående boden , jag har en klasskompis som mönstrade i tisdags och han sa att de enligt de nya systemet var tvungna att välja minst ett alternativ i boden! kan det verkligen stämma för i.o.m det så kan man ju nästan bli tvingad dit om man måste ha ett alternativ där ??? Ehh... Pliktverket kan väl tvinga en vart de vill. Med lumpen ska man ju liksom betala tillbaka för dagis och skola... Det är som Ing skrev de som bestämer och inte en själv. Sen kan de vara schyssta nog att lyssna på önskemålen men de sätter en ju där det behövs folk med ens förutsättningar Quote
Guest Posted August 22, 2002 Report Posted August 22, 2002 Med lumpen ska man ju liksom betala tillbaka för dagis och skola... Förklaring tack! Quote
Tompa Posted August 22, 2002 Report Posted August 22, 2002 "Ehh... Pliktverket kan väl tvinga en vart de vill. Med lumpen ska man ju liksom betala tillbaka för dagis och skola... Det är som Ing skrev de som bestämer och inte en själv. Sen kan de vara schyssta nog att lyssna på önskemålen men de sätter en ju där det behövs folk med ens förutsättningar" saxat från: silen jo det är ju iofs sant men min kompis sa att de var TVUNGNA att ha MINST ett och HELST två alternativ i boden och det tycker jag låter konstigt för eftersom det har blivit "bästa regemente" två år i rad så måste det ju locka värpliktiga dit utan att de behöver bli placerade där av pliktverket??? // Tompa :shaun Quote
Guest Posted August 22, 2002 Report Posted August 22, 2002 Hmm, nu kanske 3 veckor sedan jag var och mönstrade, det var inget tjat om att man vara tvungen o ha ett av alternativen i boden ??? Och du fairfax jag fick också en gul mapp, det måste väl helt enkelt innebära att vi är otroligt gulliga eller något Ne men skämt åt sido så fick jag min gula map när jag var hos sköterska och sa att jag ville söka jägare (göra jägartestet), då fick jag fylla i lite extra papper och så fick jag min gula mapp. En fråga till, vad tyckte ni om jägartestet, jobbigt/lätt ? , fick ni lång tid emellan cykeln och jägartestet ? Quote
Guest Johannes Posted August 22, 2002 Report Posted August 22, 2002 Jag upplevde inte personalen på pliktverket som negativa, omotiverade, okunniga etc. Tvärtom tycker jag att dom var både trevliga och seriösa. Vidare så har Ingen av mina bekanta som mönstrat klagat på pliktverket, utan man har varit nöjd med den tjänst man blivit tilldelad, dom som inte fått någon "tuff" och "hård" tjänst har insett sina begränsningar och är nöjd med vad dom fått... Förstår inte varför alla här på forumet är så negativa till pliktverket. att: Hill det där med gul mapp var ju lite skoj, något sådant såg jag då inte röken av.. och angående jägartestet så upplevde jag inte det som något särskilt jobbigt, det är ju till för att se om du har någon gammal skada, om inte så ska det ju inte va något problem. Jag fick göra jägartestet en dag efter cykeln, alltså på morgonen/förmiddagen så hade man kört så hade man inte kunnat skylla på att man inte var utvilad iaf. Quote
LeadHead Posted August 22, 2002 Report Posted August 22, 2002 Kan inte skillnaderna bero ganska mycket på vilket lokalkontor man mönstrar vid? Jag mönstrade i Östersund och blev väl bemött. Men det är klart, då följdes jag av den "snälla systern" medan en del andra råkade ut för den "sura systern"... Inskrivningsförrättaren var väl ok. Quote
Tompa Posted August 22, 2002 Report Posted August 22, 2002 Ja kan ju berätta att jag fick den "sure-psykologen" som grillade mej i 45 min.... :P // Tompa ;) Quote
Silen Posted August 22, 2002 Report Posted August 22, 2002 Med lumpen ska man ju liksom betala tillbaka för dagis och skola... Förklaring tack! Man lånar ut sin kropp till Staten i omkring ett år som motprestation för det som Staten givit en. Quote
Divine Posted August 22, 2002 Report Posted August 22, 2002 Jag kontaktade pliktverket, eftersom jag är sugen på att byta min tjänst som bevakningssoldat till en tjänst som militärpolis. Svaret jag fick var att militärpoliserna redan ryckt in i juli, och att ett byte bara var möjligt om jag var villig att skjuta upp värnplikten ett år. Men, som tur är kontaktade jag även Livgardet själva, som svarade efter en rejäl fördröjning och meddelade att MP GB rycker in 28 okt. Pliktverket verkar ha 0 pejl på läget. Tror ni det finns någon möjlighet att jag kan byta tjänst utan att gå via pliktverket? Både min "ursprungliga" och min "önskade" tjänst är ju där... Vill helst ha så lite med Pliktverket som möjligt att göra. För att gå tillbaka till den första skribentens fråga: Om jag inte misstar mig så skulle väl MP:s utbildning ställas in detta året för att MP01 skulle tränas istället? Hehe, jag är en av de lyckliga som har blivit antagen så ni som skulle ha ryckt in i år som MP, men nu står utan tjänst får väl avreagera er på mig istället =P Någon annan som kommit med? Quote
Divine Posted August 22, 2002 Report Posted August 22, 2002 Och för de som inte vet vad MP01 är så är det ungefär SweRap fast med bara MP/MPJ utbildade soldater. http://www.livgardet.mil.se/article.php?id=3594 Quote
Recommended Posts