Jump to content

Recommended Posts

Är det någon som vet vart man kan få tag på en KLAS, alltså fältspaden =)

Active Life Equipment säljer

 

6910-001.jpg

 

Annars vet jag att Biltema har en kopia på jänkarnas spade, funderat på att köpa en men kör fortfarande med KLAS. Fördelen med den på biltema är att du kan vika ihop den så att den inte är större än spadbladet. Fick även med en väska med bältesfäste att ha det i.

 

37-427_l.jpg

Link to comment
Share on other sites

Då reder vi ut vad KLAS står för

 

Jag har hört

Kort Lätt AttackSpade

Kort Liten AttackSpade

Kompakt Lätt AttackSpade

Kompakt Liten AttackSpade

 

Tror mest på första alternativet :(( Låter bäst

Kort Lätt AttackSpade var/är det som jag hört mest.... :):((

Link to comment
Share on other sites

lite OT, men som jag förstått det kallas "militär" cykeln LTAC (Lätt terränggående attackcykel) :banana

verkar som om all FM materiel har ett namn som slutar med Attack*nånting* :D

Edited by Skuggan
Link to comment
Share on other sites

tror nog inte FM döper sina saker till "attack+någotsomfunkaricivilalivet"

det gör vannsinniga befäl och välmotiverade KB-elever.

 

föresten ingen som vet var jag hittar det ryska multiverktyget "infanterispade" på nätet?

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix
föresten ingen som vet var jag hittar det ryska multiverktyget "infanterispade" på nätet?

Du menar "kastspaden"? ?? :huh: Den med helt rakt skaft i trä ?? 8-/

 

Har sett den på...hmm...återkommer om jag hittar sidan..

Link to comment
Share on other sites

föresten ingen som vet var jag hittar det ryska multiverktyget "infanterispade" på nätet?

Cold Steel Special Projects säljer en variant av den. Jag har haft av skaftet, och även metallen vid skaftinfästningen, på min när jag övat kast med den. Efter lite övning så är det inga större problem att få den att sätta sig djupt in i en planka cirka 50% av kasten på 5-10 m avstånd. :banana

 

http://www.coldsteel.com/92sfs.html

Link to comment
Share on other sites

Vi använde den rätt mycket, fungerade bl.a. rätt bra att hugga ner slanor med  :D

Den fungerar också ifall man har glömt nyckeln i skåpet under beredskapen och inget befäl finns närvarande för att låsa upp, då man står i kalsonger på logementet.

 

(Bara hypotetiskt, givetvis :wub:)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Fick hem min egen KLAS idag med tillhörande snöblad. Dock är jag lite osäker på om snöbladet verkligen passar. Hur bär man sig åt för att montera det egentligen? På bilder jag har sett ska flikarna närmast skaftet samt flicken längst fram vara över själva spaden. Det verkar väldigt svårt att låsa fast snöbladet utan större mängder våld.

 

/Johan ES

Link to comment
Share on other sites

Fick hem min egen KLAS idag med tillhörande snöblad. Dock är jag lite osäker på om snöbladet verkligen passar. Hur bär man sig åt för att montera det egentligen? På bilder jag har sett ska flikarna närmast skaftet samt flicken längst fram vara över själva spaden. Det verkar väldigt svårt att låsa fast snöbladet utan större mängder våld.

 

/Johan ES

Våld!!!!!!!!!!!!!!

 

Pressa spaden uppifrån i snö bladet.

 

Sen om jag inte minns fel så skall det vara hål för typ två bultar i överkant på bladet eller om de har någon annan sexuell mening?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Då reder vi ut vad KLAS står för

 

Jag har hört

Kort Lätt AttackSpade

Kort Liten AttackSpade

Kompakt Lätt AttackSpade

Kompakt Liten AttackSpade

 

Tror mest på första alternativet :-P Låter bäst

KortLÄNGDS attackspade ör vad jag hört.

 

Och ja, har du gjort lumpen borde du veta att snöblade ÄR jobbigt att få på/av.

 

Sen undrar jag en sak: de "nya" exemplaren av KLAS, är de nytillverkade, eller är det oanvända exemplar från mobiliseringslagrena det rör sig om? Känns lite konstigt att KLAS+snöblad fortfarande tillverkas om snöbladen verkar tas ur systemet (då vi fick ut våra inför vinterutbildningen i Älvdalen sa befälen att vi hade tur som fick dom, eftersom att de egentligen skulle slängas innan vi åkte ut eller något sådant).

Frågan är helt enkellt: finns det fortfarande någon inhemsk produktion av denna mycket viktiga militära tillgång?

Link to comment
Share on other sites

KLAS användes främst till att gräva ut det översta markskiktet för att plantera diverse former av minor, vanligen av typen glidmina. Icke att förglömma var det en bling-bling detalj att dekorera LKXX:a alternativt 304K med, i likhet med vedyxan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 11 years later...
On 5/23/2003 at 10:21 PM, Lindeberg said:

Då reder vi ut vad KLAS står för

 

Jag har hört

Kort Lätt AttackSpade

Kort Liten AttackSpade

Kompakt Lätt AttackSpade

Kompakt Liten AttackSpade

 

Tror mest på första alternativet :(( Låter bäst

 

Jag vet en extra på detta och ja det är länge sen detta postades men måste ju adda till listan ^^

"Kort Lätt AttackSame" (Är själv ½ same så bli inte upprörda)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...