Jump to content

Recommended Posts

Posted

http://www.cbsnews.com/news/spying-drop-off-in-iraq-preceded-fresh-insurgency/

Den här artikeln säger att CIA inte har varit ute i Irak och prata med folk. Jag vet inte om det är sannt eller inte, men artikeln är ganska intressant ändå. Den visar ju hur viktig HUMINT Och all intelligence kollektion) är i alla konflikter. Men den visar också hur lite många förstår HUMINT (även dom som supposedly jobbar i det fältet).

Den här paragraphen är ju nästan löjlig om man vill visa hur mycket, och bra, dom har jobbat: “Without directly addressing the CIA's posture in Iraq, agency spokesman Dean Boyd noted that 40 officers have died in the line of duty since September 2001. He called "offensive" any suggestion that "CIA officers are sitting behind desks, hiding out in green zones, or otherwise taking it easy back at the embassy."”

Den säger igentligen ingenting. Det är ju ledsamt att 40 människor har dött, men det säger inget alls om vad dom gjorde som ledde till deras död (och det kommer ju aldrig CIA att berätta om). Det är ju inte ovanligt alls att folk dör inne på deras FOB när granater kommer in. Så helt klart kan man dö “sitting behind desks, hiding out in green zones”.

Den har nästa paragraphen är lika lojlig: “Boyd said the intelligence community provided plenty of warning to the Obama administration that the insurgent Islamic State in Iraq and the Levant, known as ISIL or ISIS, could move on Iraqi cities.

"Anyone who has had access to and actually read the full extent of CIA intelligence products on ISIL and Iraq should not have been surprised by the current situation," he said.”

Det var inte många som inte förstod att det som händer i Irak just nu var på väg, men det ar inte alls vad HUMINT borde ha gett dom. Vad HUMINT skulle ha givit var “I Tikrit (ellar var det kan ha varit) kommer ISIS/ISIL att anfalla. Ock dom har dessa förmagor (capabilities)…” Att säga att situationen “är dålig” är ju inte jätte mycket hjälp. Den informationen kan man få genom att läsa tidningar och titta på TV.

Ett av problemen är att vi (i USA) tenderar att säga till våra ledare (speciallt politiker) vad dom vill höra istället för vad sanningen är. Jag känner ingen som trodde att Irak var redo att ta hand om säkerheten där själva, men det var inte vad som var sagt. Allt man hörde officiellt var hur bra deras militär och polis var. Och det var ju inte sannt alls.

Även om den här tråden är om Irak så måste jag säga att helt klart så ser vi samma sak i Afghanistan idag. Jag vet inte hur det är uppe i Mazar-e-Sharif (flera av er här helt klart förstår bättre än jag hur situationen är där uppe), men i resten av Afghanistan så är deras militär och polis INTE redo att ta hand om situationen utan hjälp. Men det är ju inte vad vi hör, vi bara hör hur jätte bra dom är och att allt kommer att funka bra. Man behöver ju inte vara ett geni eller James Bond för att se att det är ju inte sanningen på marken (the ground truth) där.

• Like 1
Posted

Undrar om dessa är då så mycket bättre är Raptor eller om irakierna gillar russian stuff? :)

köpa SU-25 tyder snarare på att man letar efter någon som vill sälja något, vi frogfoot flög första gången 1975. jämför du den med F-22 Raptor ? de flög första gången 1990. Su -25 är en subsonic attack F-22 är Multiroll med överljudskapacitet.

Posted

Undrar om dessa är då så mycket bättre är Raptor eller om irakierna gillar russian stuff? :)

köpa SU-25 tyder snarare på att man letar efter någon som vill sälja något, vi frogfoot flög första gången 1975. jämför du den med F-22 Raptor ? de flög första gången 1990. Su -25 är en subsonic attack F-22 är Multiroll med överljudskapacitet.

Okej - ja - inte så värst insatt i just flyg iofs :)

Posted

Inte för att vara gnällig, men för i helvete..

Sitta på ett militärforum och inte känna till vare sig Frogfoot eller Raptor?

Liiite Google-fu vore klädsamt.

• Like 3
  • 4 weeks later...
Posted

Nu blir dom rädda (här i USA i alla fall) att, om USA kommer att hjälpa al-Maliki, så kan det nog påverka vad som händer i andra länder i området också. Det är ju inget som någon av oss behövde smarta journalister och politiker att tala om för oss.

http://news.yahoo.com/obama-s-war-on-isil-could-reach-beyond-iraq-into-syria-202211336.html

*Edit: Min data maskin hatar Svenska och låter inte mig stava rätt på Svenska (eller Engelska heller verkar det som. Min data maskin bara hatar mig tror jag).

Helt OT men, datamaskin har man inte sagt sedan 1980, det heter dator numera . :baskerFN:

• 2 weeks later...
Posted

Vad tycker ni att FN, resten av världssamfundet borde göra åt situationen i Irak, angående "invasionen" från ISIL.

Jag är inte helt främmande för en eventuell, framtida internationell insats.
Det är ju inte ett inbördeskrig av traditionellt slag där man slåss för att man är missnöjd med stående regering eller levnadsvilkor utan här slåss man för en ideologi eller livsåskådning som man även tvingar på andra, med risk för att bli avrättad, dvs terrorvälde.

Jag är rädd för att ingen på allvar vågar gör någonting, USA och kanske några andra kan ju hjälpligt försöka bomba bort en del av ISILs ställningar, men det ger nog ringa effekt i det stora hela.

Så länge man inte kan bekämpa ISIL också i Syrien så är de flesta insatser tämligen verkningslösa, ISIL kan använda syrien för omgrupperingar och nya attacker längs gränsen,

och att alliera sig med Al-Assad mot ISIL är ju inget alternativ.

Om varken Irak eller Kurderna mäktar med att återta ISIL ockuperat område, vad är nästa steg, fredsförhandlingar :rolleyes: ?

• Like 1
Posted

Vad tycker ni att FN, resten av världssamfundet borde göra åt situationen i Irak, angående "invasionen" från ISIL.

Jag är inte helt främmande för en eventuell, framtida internationell insats.

Det är ju inte ett inbördeskrig av traditionellt slag där man slåss för att man är missnöjd med stående regering eller levnadsvilkor utan här slåss man för en ideologi eller livsåskådning som man även tvingar på andra, med risk för att bli avrättad, dvs terrorvälde.

Jag är rädd för att ingen på allvar vågar gör någonting, USA och kanske några andra kan ju hjälpligt försöka bomba bort en del av ISILs ställningar, men det ger nog ringa effekt i det stora hela.

Så länge man inte kan bekämpa ISIL också i Syrien så är de flesta insatser tämligen verkningslösa, ISIL kan använda syrien för omgrupperingar och nya attacker längs gränsen,

och att alliera sig med Al-Assad mot ISIL är ju inget alternativ.

Om varken Irak eller Kurderna mäktar med att återta ISIL ockuperat område, vad är nästa steg, fredsförhandlingar :rolleyes: ?

Fredsförhandlingar funkar dåligt om den andra parten vill erövra ditt sinne och sätt att tänka. Jag har svårt att se vad ISIL skulle få i en fred för att de skulle vara nöjda och ändå vi skulle kunna leva med den freden.

Posted

Väst har det svårt. Invaderar ett land och driver ut dess diktatur och armé för att bilda en ny diktatur som är försvarslös mot sin motståndare(IS), som Väst gav pengar/mtrl till för att störta en annan diktatur(Syrien).

Posted

Väst har det svårt. Invaderar ett land och driver ut dess diktatur och armé för att bilda en ny diktatur som är försvarslös mot sin motståndare(IS), som Väst gav pengar/mtrl till för att störta en annan diktatur(Syrien).

nu blir de lättare, så mycket värre är isil kan de inte gärna bli eller har jag dålig fantasi. så vilka vi än stöder mot dem känns de som de kan bli en förbättring.

Posted

om du med väst menar sådana som Sudiarabien och Quatar , så svar ja,..

Posted

När jag menar väst menar jag dess till största del Natoländer. Skulle gärna se att du utvecklar ditt påstående. Dock anser jag även att privat personer och organisationer i länder som Sudi och UAE bidrar till stor del med IS expansion ekonomisk, logistiskt, propagandamässigt mm.

Posted

Natoländerna har nog en betydande liten del i ISILs framgång, däremot är jag inte lika säker på att Saudi och Qatar mfl har varit lika återhållsamma med sitt stöd till olika rebellrörelser i Syrien.

Problemet är att Irak har varit en växande krutdurk i flera år, antalet dödade människor i attentat mm hamnade ju förra året på runt 9,000 och dödsiffrorna har växt stadigt sedan iaf 4-5 år tillbaka, utan att någon har gjort något.

Al-Assads syrien har ju på sätt och vis varit det som hämmat ISIL från att kunna agera fritt och få tillgång till den materiel de behövt, iom att al-assad nu har egna problem men trots allt håller stånd i inbördeskriget så vänder man sig ist fullskaligt mot Irak, något som Irak inte verkar ha förberett sig på.
Och när man vet vad ISIL gjort i Syrien så kan man inte mer än förstå att Irakiska armén inte är så intresserad av att slåss mot dem, det som i nuläget gör att Irak inte kollapsat totalt är troligtvis att de Kurdiska Pehsmerga styrkorna faktiskt bjuder på motstånd längs den norra "fronten", Kurderna har ju som det verkar iaf erfarenhet och villja.

Om Al-assad störtas så har vi en katastrofalt stor konflikt som kommer bli väldigt obehaglig.

Frågan är vem ska städa upp skiten?

Posted

När jag menar väst menar jag dess till största del Natoländer. Skulle gärna se att du utvecklar ditt påstående. Dock anser jag även att privat personer och organisationer i länder som Sudi och UAE bidrar till stor del med IS expansion ekonomisk, logistiskt, propagandamässigt mm.

börja med denna

http://www.theguardian.com/world/2014/jun/15/iraq-isis-arrest-jihadists-wealth-power

att Turkiet länge har i bästa fall bara blundat för ISIL's aktiviteter på Turkiskt territorium , och i värsta fall gett understöd det är en annan fråga..

Posted

Ja, det dar "Min fiendes fiende ar min van" biter oss pa arslet jamt och standigt (och nar jag sager oss sa menar jag USA).

Posted

Ja, det dar "Min fiendes fiende ar min van" biter oss pa arslet jamt och standigt (och nar jag sager oss sa menar jag USA).

jag tror inte neutral finns i ISIL ledningens språkbruk, Men de gäller ju att se upp även nu med vilka allianser som görs. de kanske blir nödvändigt att stödja någon för att vinna tid, men då skall ju de finnas i planen från början.

Posted

Syriens armé har problem med IS den senaste månaden var blodigaste månaden för dom under hela inbördeskriget!

FP vill skicka vapen till Kurdistan frågan är om vi har något att skicka, Strf90 känns ju optimalt mot 99% av allt isis har !

Posted

Syriens armé har problem med IS den senaste månaden var blodigaste månaden för dom under hela inbördeskriget!

FP vill skicka vapen till Kurdistan frågan är om vi har något att skicka, Strf90 känns ju optimalt mot 99% av allt isis har !

frågan är om vi har några kurder som kan hantera dem bara, antar att de skulle ta en stund att lära sig hantera dem.

Posted

frågan är om vi har några kurder som kan hantera dem bara, antar att de skulle ta en stund att lära sig hantera dem.

Ca 10 månader ;)

Man kan ju skicka ned en bataljon som utbildar på plats men Strf90 är ett ganska användarvänligt fordon.

Att ligga på 4 km håll ock skjuta med AKAN kräver inte så mycket utbildning.

Peshmerga behöver vapen dom kan använda på slätterna bortanför bergen där ISIS har stora fördelar idag då dom är mekaniserad/motoriserade pga all materiel dom tagigt i krigsbyte.

IRV + Laser & Balistikdator är det dock ont om hos deras krigsbyte.

En annan fördel med Strf90 är att det inte skulle oroa Turkiet lika mycket som tex LEO 2 men är fortfarande överlägsen det mesta IS har.

Posted

Nordic battle groupe blir färdig under hösten, Man kan höja tempot och skicka den till Norra Irak för direkt insats.

IS står även för en totalt krigföring av mycket gammaldags snitt men med moderna vapen och informations kampanjer. Man skryter med avrättningar och massakrerar av de som inte konformerar sig till deras sätt, mycket läggs upp på nätet som propaganda. Deras mål är ett totalitärt extrem religion som bas i ett kalifat

IS kan inte besegras militärt på klassiskt sätt där de kapitulerar, utan de går bara över till irreguljär krigföring och gömmer sig bland civilbefolkningen. En civil lösning är heller inte acceptabel, på grund av deras extrema syn.

Kvar återstår en långdragen smutsig krigföring med mål att döda eller fängsla så många som möjligt av IS krigare/mördare. de som fångas levande sätt i fängelse på livstid för krigsbrott. Försvaga organisationen så att den blir marginell.

Ett annat problem är att denna krigföring kräver en annan typ av beslutsamhet, egna soldater som tas tillfånga av IS löper hög risk att avrättas, metoder så som självmordsbombare kommer få egna soldater att skjuta ner misstänkta civilpersoner, osv. Psykiska trycket på svenska förband kommer vara högt.

Kommer Svenskar acceptera sådant beteende hos egna soldater, eller hos de som vi understödjer.

Eller ska vi i vanlig ordning ställa oss på sidlinjen och kommentera andras problem och missgrepp som Sverige är så duktiga på att göra.

Posted

Nordic battle groupe blir färdig under hösten, Man kan höja tempot och skicka den till Norra Irak för direkt insats.

IS står även för en totalt krigföring av mycket gammaldags snitt men med moderna vapen och informations kampanjer. Man skryter med avrättningar och massakrerar av de som inte konformerar sig till deras sätt, mycket läggs upp på nätet som propaganda. Deras mål är ett totalitärt extrem religion som bas i ett kalifat

IS kan inte besegras militärt på klassiskt sätt där de kapitulerar, utan de går bara över till irreguljär krigföring och gömmer sig bland civilbefolkningen. En civil lösning är heller inte acceptabel, på grund av deras extrema syn.

Kvar återstår en långdragen smutsig krigföring med mål att döda eller fängsla så många som möjligt av IS krigare/mördare. de som fångas levande sätt i fängelse på livstid för krigsbrott. Försvaga organisationen så att den blir marginell.

Ett annat problem är att denna krigföring kräver en annan typ av beslutsamhet, egna soldater som tas tillfånga av IS löper hög risk att avrättas, metoder så som självmordsbombare kommer få egna soldater att skjuta ner misstänkta civilpersoner, osv. Psykiska trycket på svenska förband kommer vara högt.

Kommer Svenskar acceptera sådant beteende hos egna soldater, eller hos de som vi understödjer.

Eller ska vi i vanlig ordning ställa oss på sidlinjen och kommentera andras problem och missgrepp som Sverige är så duktiga på att göra.

ser ut som ett fjärde alternativ borde övervägas. köra SF och frivilliga, givetvis förneka stenhårt att vi någonsin varit där och vi har ingen aning om hur ev svensk utrustning hamna i Kurdiska styrkornas händer.

de är inte idealiskt, men som läget är kan man inte bara sitta och se på.