Jump to content

Invasion av Irak 2003?

Recommended Posts

Min gissning är att de kommer samma väg som förra gången. Bekant terräng, minorna röjda, allt övervakat under en längre tid..

Det har nog lagts ut ett antal minor sedan 1991......

Först startar ett massivt flygangrepp i 3-5 dagar som kommer bli våldsammare än 1991.

USA har bättre vapen och bättre flygplan mm. Tex 1991 när en hangarfartygsgrupp kunde attackera 200 mål/dygn med flygplan, nu ligger det på 700 mål/dygn.

Sedan anfaller en Armékår med ca 125 000 man från Kuwait, utrustade med tunga pansarförband, mycket MLRS mm.

2-3 "lätta" divisioner luftlandsätts i norra Irak, och understöds av hundratals AH-64 A/D, A-10 och övriga flygplan.

Det går attackera Irak utan Turkiet och Saudie-Arabien....

Förra gången gick AH-64:orna in när det var som mörkast (ingen måne på himlen) och det lär dom göra nu igen. Totalt becksvart och slagfältets drottning börjar operera.  :huh:

Och denna gång kommer huvudelan vara AH-64D som är ännu vassare....funkar även i dimma rök mm, pga Longbow radarn. :D

Det är ju smidigt.

Först tvingar de Irak att nedrusta och sedan anfaller de när Irak inte har något försvar kvar.

Irak "avrustades" kraftigt 1991 med hjälp av bla bomber och robotar....

Vapeninspektörerna letar efter förbjudna vapen, som tex massförstörelsevapen, robotar med över 150 km räckvidd mm. :huh:

den 17e mars är bara spekulationer.

Om det inte blir krig dem närmste veckorna så tror jag att man kommer pressa saddam tills han inte har någonting kvar.

Men vill usa attacker så är det fritt fram.......dem är väll världspoliser?

Om det nu blir krig i IRAK , kommer alla media huvuden riktas mot irak och vad som händer där.

Då kommer ju Israel hitta möjligheten att driva bort palastinerna medan ingen ser på.

Guest Lt. payne
den 17e mars är bara spekulationer.

Om det inte blir krig dem närmste veckorna så tror jag att man kommer pressa saddam tills han inte har någonting kvar.

Men vill usa attacker så är det fritt fram.......dem är väll världspoliser?

Om det nu blir krig i IRAK , kommer alla media huvuden riktas mot irak och vad som händer där.

Då kommer ju Israel hitta möjligheten att  driva bort palastinerna medan ingen ser på.

Varför drev inte Israelerna ut Palestinerna i medelhavet under förra Gulfkriget? Då hade de lika stora möjligheter till det.

Sanningen är att både Palestinier och Israelerna behöver varann,Ingen av dom är karl nog att våga säga det öppet.

Vem skulle annars jobba i Israelernas fabriker,affärer,farmer,apelsinodlingar och som städare i deras hem?

Vem skulle annars utföra arbetet så att Israelerna tjänar pengar så att Palestinerna får lön så att de kan försörja sig?

Nej du,Om det hade varit lite stake I nån av dom så hade de kunnat få ett bra liv sida vid sida. :)

Snacket om att USA drar bort intresset från palestiniernas sak är bara en Pan-arabiskt godnatt saga!

Edited by Lt. payne

LT Payne jag kan konfirmera det du säger med att israeler behöver palestinierna , och som du säger för att ta hand om skitjobben. Men jag kan inte förmå mig själv att tycka att det är okej att ett folk ska behöva känna sig utnyttjade och inte leva ås mycket bättre än slavar, för mycket bättre blir det inte nämnvärt.

Jag har pratat med en del israeler på nätet, en sa precis samma sak om palestinier som du, man behöver dem för att ta hand om skitjobben.

Jag kan för den delen förstå att palestinierna inte gillar situation, vette fan om jag skulle göra det heller i den situationen

Då kanske dom slipper flyga in i sanddyner som sist

En radar skulle kanske leda till lite färre ofrivilliga markkontakter under fredstid, men det skulle antagligen vara en liten eller försumbar skillnad i krigstid. Dessa haverier tillskrivs CFIT, Controlled Flight Into Terrain och det har ett antal gånger visat sig att radar har lett till en mycket liten flygsäkerhetsökning. Varför? Radar är ett strålande system, som kan pejlas. Piloter som gillar radar under träningsförhållanden drar sig för att använda den under skarpa op. Se till exempel på SOAR, som enligt många är den främsta hkp enheten. Det har framkommit rätt skrämmande historier om de tillstånd som rådde under vissa tidsrymder och geografiska områden i Afgaland. Vissa piloter såg inte marken förrän de steg ur hkpn efter fullgjord op, pga sandstormar/dimma osv. Vid utsättning av patruller/team så hovrades maskinerna över en osynlig mark. Maskinernas motorer sög in all möjlig skit, oberoende av de filter som sattes på dem. Enligt vissa hjälpte filtren bara till att sänka effekten på motorerna, som därmed trimmades utanför den effekt de är byggda för.

Det jag vill komma fram till är: Vad hade hänt om dessa förhållanden hade dukit upp under normala övningsförhållanden? Någon hade stuckit ut huvudet från briefingrummet, dragit in det igen och frågat om nån visste om innebandysalen var bokad. Den optionen finns inte under stridsförhållanden där en patrulls överlevnad hänger på att hkpn kommer dit den ska, när den ska....... så man flyger.

Att haverierna ökar under stridsförhållanden är dock en sanning med modifikation, då även flyguttaget på maskiner ochbesättningar ökar kraftigt. Besättningarna anpassar sig, det är här erfarenhet kommer till sin rätt, killar med stridserfarenhet paras med rookies.

Nu har iofs vissa hkpförband tillgång till en högupplöst terrängdatabas som går att flyga efter. Tester har även utförts med att ha denna projicerad i en wide angle hjälmdisplay, men vägen är lång därifrån till en produkt som finns ute på allmänna förband.

Ground collision aviodance system (GCAS) som är på väg in i stridsflygplan är ingen direkt hit i hkper då de redan befinner sig bland gräsrötterna och flyger redan till stor del på känsla.

• henke changed the title to Invasion av Irak 2003?