Jump to content

Manligt

LYNX

Recommended Posts

Posted

De alla flesta (?) män känner nog en sorts stolthet om någon ger en beskrivning av en själv och

ordet manlig ingår. En fd vän till mig tyckte att ge sin tjej en örfil ibland för att visa vem som bestämde

var just manligt!!! SUCK

Muskler, uniformer, snabba bilar är några av schablonbilderna som följer MANNEN. Han ska vara självständig

självsäker och fåordig (myten). Min fd vän var en riktig man, men inte en BRA sådan. Jag har själv till en viss

del köpt samhällets bild men jag anser inte att det finns "riktiga" män.

För i så fall skulle det innebära att det springer omkring MINDRE MANLIGA MÄN som tex jobbar med barnomsorg.

Inte har intresse av att ränna på gym eller kanske är lipar åt en gripande film ( DET HAR JAG ALDRIG GJORT, ÄÄHH HOST )

Den riktiga mannen är en myt som säkerligen kommer att leva vidare men vad som avgör en människas värde

är ( i mitt tycke ) hur man beter sig mot sin omgivning och att man får medmänniskor att må bra.

Jag har två grundregler jag lever efter.

1. En riktig karl står vid sitt ord!

2. Jag är inte sämre karl än att jag kan ändra mig! ( Härligt att alltid ha ryggen fri :dong::huh::huh::) )

• Replies 72
  • Created
  • Last Reply
Posted
De alla flesta (?) män känner nog en sorts stolthet om någon ger en beskrivning av en själv och

ordet manlig ingår. En fd vän till mig tyckte att ge sin tjej en örfil ibland för att visa vem som bestämde

var just manligt!!! SUCK

Muskler, uniformer, snabba bilar är några av schablonbilderna som följer MANNEN. Han ska vara självständig

självsäker och fåordig (myten). Min fd vän var en riktig man, men inte en BRA sådan. Jag har själv till en viss

del köpt samhällets bild men jag anser inte att det finns "riktiga" män.

För i så fall skulle det innebära att det springer omkring MINDRE MANLIGA MÄN som tex jobbar med barnomsorg.

Inte har intresse av att ränna på gym eller kanske är lipar åt en gripande film ( DET HAR JAG ALDRIG GJORT, ÄÄHH  HOST )

Den riktiga mannen är en myt som säkerligen kommer att leva vidare men vad som avgör en människas värde

är ( i mitt tycke ) hur man beter sig mot sin omgivning och att man får medmänniskor att må bra.

2. Jag är inte sämre karl än att jag kan ändra mig! ( Härligt att alltid ha ryggen fri  :):D:D:D  )

Jaaa, vad kan man säga utom att hålla med.

I min värld passar din fd vän in på schablonbilden idiot och inte man (ingen kritik mot dig menad). Jag-> :D <- honom

Såna här schablonbilder lär nog som du säger leva vidare, så man får väl ta sig i kragen och titta lite längre än näsan räcker.

Det är faktiskt ganska lustigt att det mesta kan kategoriseras i manligt rep. omanligt.

Till exempel: Meka med bilen själv och snusa = manligt medan köra Nissan Micra (bara ett exempel :) )och lämna bilen på verkstad kan anses som omanligt.

(Jag snusar själv, så jag har nog fallit offer för myten)

Det här är ju iofs något som är statt i förändring, schabloner förändras med tiden. Snart kanske man anses som konstig och okänslig om man inte lipar på filmer?

Det kan ju tänkas att viljan att vara Man med stort M bottnar i nån sorts osäkerhet över sig själv, och därför känner man att man måste verka manligare än vad man är.

Stabila grundregler, jag håller med! :)

Posted

2. Jag är inte sämre karl än att jag kan ändra mig!   ( Härligt att alltid ha ryggen fri  :)   :)   :D   :D  )

Många använder sig dock av regel 2 för att modifiera regel 1 när det passar. :D

edit:En av de glada gubarna försvann tydligen ur citatet, men jag tror han är tillbaks igen :D

Posted

Amen, Broder LYNX, amen... :D

Det var vackert skrivet. Jag har inget viktigt att lägga till, kan bara skriva under. (Och det är ovanligt).

Keep up the good work! (Sv övs: Håll upp med ditt fina arbete!)

:basker:

Posted

Bra skrivet!!

Men jag blir lite nervös, det är väl ingen som snart kommer att säga att granatgevär och Kulspruta 58 är omanliga?? :D

Eller BlåGul kanske ändrar forumdesignen till http://www.14is.com/ stuk?

(Sv övs: Håll upp med ditt fina arbete!)

Menar du håll upp som i "gör uppehåll"? :)

/Vakten F4 som hävdar att det är manligt med bilar (eeeh... golf då... :( ) som kräver mer vårdtid än de ger körtid.

Posted

Manlig är man när man...

skrattar när "leo" DÖR i slutet av Titanic :lol:

och gråter ohejdat då U-båten i "Das boot" sjunker i slutet :banana

Guest J-Star
Posted

Ja visst lever könsrollerna kvar på alla håll och kanter. Sorgligt faktum.

Men det finns ljuspunkter faktiskt. För det första är könsrollerna under hård attack... inte bara den kvinnliga utan även den manliga. Mycket positivt för jämställdhets- och rättvisearbetet.

För det andra börjar det faktiskt på sina ställen bli OK att välja den roll man själv känner för. Vilket gör att om man känner för att vara lite "traditionellt manlig" så kan det gå bra.

Och för det tredje... de gamla maktsymbolerna fungerar faktiskt ibland. Säga vad man vill... men ibland är människan mer förutsägbar än man tror... vad än PK-maffian vill få det till. Exempel: Tjej får testa att skjuta .44 Magnum. Efter att ha fått trycka av den är kommentaren till pojkvännen av typen: "Älskling... vi ska hem.. NU!"... sagt med lätt euforiskt uttyck i ansiktet. :banana

Allt beror på sällskapet. Finns det en Leva & Låta Leva-atmosfär... då får man vara den man känner för. Snart dör de äldre generationerna ut. :lol:

/J

Guest järv
Posted

En man bara är av naturen. Behöver man instruktioner så är man något annat. Hela den här diskussionen luktar osäkerhet och syjunta.

"könsroller".. garv

Posted
Manlig är man när man...

skrattar när "leo" DÖR i slutet av Titanic :ak:

och gråter ohejdat då U-båten i "Das boot" sjunker i slutet :angry:

Det är klart att man gråter när U-96 går ner. Eller när Mayol hjälper Enzo ner i vattnet för den sista dykningen i Det stora blå. :) Manligt när han simmar iväg med delfinerna i slutet

Posted

Vem gråter inte när Rachel gjorde slut med Bruce i Dynastin???

Eller kankse inte :lol:

//Fu Dahlberg - Som egentligen tycker att det är löjligt med könsroller...

Posted

Manlig är man när man inte sett Titanic pga av för mycket kärlekstrams samt att man tycker Terminator 1 är världens mest romantiska film.

Guest J-Star
Posted
Manlig är man när man kan bejaka sin kvinnliga sida utan att vara en fjolla.

Manligt är när du törs uppföra dig fjolligt utan att bekymra dig för vad andra skall tycka.

/J

Posted

kunde inte sagt det bättre själv, manligt är när man vågar vara en fjolla :D

samt om man vill ligga i strax under Mach1 med ett Viggen strax över trädtopparna, givetvis med en kvinna i framsitsen (2 sits viggen, AJ37??) :lol:

Posted

Manligt är när du törs uppföra dig fjolligt utan att bekymra dig för vad andra skall tycka.

/J

Word!!!

även om man är :lol: en kväll så kan man väl fortfarande vara lika :D dagen efter :2guns:

Posted

Enligt en av våra gamla fysiklärare så är man inte riktig man förrens man utfört det ultimata mandomsprovet:

Att pissa på ett elstängsel... :wub:

Posted

riktig man blir man när man sett alla chuck norris filmer och kan alla repliker och moves utantill...eller ;)

Guest J-Star
Posted
Enligt en av våra gamla fysiklärare så är man inte riktig man förrens man utfört det ultimata mandomsprovet:

Att pissa på ett elstängsel... :lol:

Jag tror du hörde fel... det är det ultimata dumhetsprovet. :wub:

/J

Guest Bengtsson
Posted

Du gjorde tvärtom på smileysarna Dahlberg ;) Gör om gör rätt! :wub:

Guest elric the sniper
Posted

Manlighet för mig är när man är så säker i sin manlighet att man öppet erkänner att det är kvinnan i förhållandet som bestämmer! :wub:

Posted

Att pissa på ett elstängsel... :lol:

Yeeaahh! Jag visste det, jag är en MAN! :D

Okej , jag ska berätta vad som hände...

Var full som ett vårdike en mörk natt, blev pissnödig och placerade mig lite olämpligt vid ett elstängsel. :):wub: :( :)

Guest J-Star
Posted
Du gjorde tvärtom på smileysarna Dahlberg ;)  Gör om gör rätt! :wub:

Aldrig i h-vete! Finns det något fjolligare än de vita lackskorna!?! :lol:

/J

Posted

Jag har oxå pissat på ett elstängsel. Inget jag kan rekommendera! :(

givetvis med en kvinna i framsitsen (2 sits viggen, AJ37??)

SK37? :wub:

Posted
Du gjorde tvärtom på smileysarna Dahlberg ;)  Gör om gör rätt! :wub:

Aldrig i h-vete! Finns det något fjolligare än de vita lackskorna!?! :D

/J

Dessutom fanns det ingen Armé-soldat med i den där gruppen som gjorde "YMCA". :)

Village people eller? :lol:

Posted
Jag har oxå pissat på ett elstängsel. Inget jag kan rekommendera!  :(

givetvis med en kvinna i framsitsen (2 sits viggen, AJ37??)

SK37? :wub:

ja, SK37 kanske det är.... :lol:

Posted

Se genast till att skaffa er bibeln inom området:

Riktiga Karlar Käkar Inte Paté av Bruce Feirstein. ISBN 91-7842-079-2

"Förr i världen var det lätt att vara en riktig karl. Allt man behövde göra var att gå ut i kriget, spela falskt i poker, supa sig medvetslös och hitta ett ställe att tippa giftigt avskräde på.

Men idag måste riktiga karlar finna sig i hastighetsbegränsningar på 90 km i timmen, cigarretter med låg tjärhalt, fruntimmer som fodrar meningsfulla förhållanden och restauranger som snurrar runt. Hur skall en riktig karl kunna överleva i ett samhälle fullt av paté ätare och folk som använder munspray."

Efter vad jag läst ovan är vissa personer i mer behov av boken än andra...

:wub:

Posted

2. Jag är inte sämre karl än att jag kan ändra mig!   ( Härligt att alltid ha ryggen fri  :)   :D   :D   :D  )

Många använder sig dock av regel 2 för att modifiera regel 1 när det passar. :)

edit:En av de glada gubarna försvann tydligen ur citatet, men jag tror han är tillbaks igen :)

Ja, vad trodde du jag menade?! :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...