weekendwarrior Posted February 17, 2015 Report Posted February 17, 2015 Angående budget: Om riksdag och regering prioriterade upp det som är stat, landstings och kommuns verkliga huvuduppgifter och sänker prioriteten för allt annat och skär 10-50 % på dessa budgetar som kommer 100-tals miljarder att frigöras. Det handlar enbart om prioritering. Quote
Aigore Posted February 17, 2015 Report Posted February 17, 2015 Alltså rent krasst, som skattebetalare vill inte jag pressa ner mellan 40 och 50 miljarder årligen i något som inte längre kan uppnå dess syfte! Om Sverige inte är berett att pytsa upp de medel som behövs för att få det att fungera och ge stark effekt så är de övriga 40-50 miljarderna meningslösa och kan i praktiken ses som kapitalförstöring och slöseri. Man köper inte en ny bil utan motor för att göra det billigare, för det vore fullständigt meningslöst att betala för något som "nästan" fungerar. Quote
St Ulfsten Posted February 17, 2015 Report Posted February 17, 2015 LOL, det här var ju TOTALT oväntat. Hela sjuklövern har gång på gång visat att FM är LÅNGT ner på deras prioritetslista. Hur man kunde tro på Hultqvists ordbajseri öht förstår jag inte. Quote
Chassi Posted February 17, 2015 Report Posted February 17, 2015 Angående budget: Om riksdag och regering prioriterade upp det som är stat, landstings och kommuns verkliga huvuduppgifter och sänker prioriteten för allt annat och skär 10-50 % på dessa budgetar som kommer 100-tals miljarder att frigöras. Det handlar enbart om prioritering. Jag bara måste få se en kalkyl på det där. Quote
polman1 Posted February 17, 2015 Report Posted February 17, 2015 Så länge RB5 står fast ska försvaret spara 500 miljoner per år i lönekostnad från 2018. Hur mycket pengar man än skjuter till minskar antalet soldater. Quote
Isobelix Posted February 17, 2015 Report Posted February 17, 2015 Frågan just nu är väl mer vart man kommit i försvarsöverenskommelsen? Om de kan bli sams där och skapa långsiktighet samt komma överens om prislappen så blir livet enklare för alla..... Quote
vikingman Posted March 6, 2015 Report Posted March 6, 2015 Försvarsuskottet segar med försvarsförstärkning: Beslut om stärkt svenskt försvar kan försenas till hösten Vårens försvarspolitiska proposition för åren 2016-19 riskerar att försenas till hösten, trots det skärpta säkerhetspolitiska läget. Några konkreta förhandlingar har ännu inte kommit igång. Samtidigt kan SvD avslöja att en central punkt ser ut att bli en förstärkning av det militära försvaret av Gotland. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/beslut-om-starkt-forsvar-kan-forsenas_4385665.svd Quote
vikingman Posted April 18, 2015 Report Posted April 18, 2015 Försvarsöverenskommelsen klar. Politikerna sviker igen: http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2688499-trendbrott-for-forsvaret Försvaret, som har en budget på över 40 miljarder kronor, får nu i snitt två miljarder kronor mer årligen 2016-2020. Dessutom skiftar fokus från internationella insatser till svenskt territorium. Pengarna ska användas för att förstärka försvarets operativa förmåga. Det handlar bland annat om fler övningar, ny soldatutrustning, en ny motoriserad skyttebataljon, renovering av korvetter och stärkt ubåtsjakstförmåga. Dessutom ska ett mekaniserat kompani och ett stridsvagnskompani placeras på Gotland från 2018, cirka 230 soldater. -Det var ett misstag att avmilitarisera Gotland. Det rättas till nu, säger KD:s Mikael Oscarsson. Yrkessoldater Försvarsmakten ville ha en dubbelt så stor anslagshöjning och får nu skjuta upp en del önskemål, till exempel nya stridsfordon, lätta torpeder och en ny sjömålsrobot. Försvarsmakten verkar heller inte få igenom önskemålet om 900 fler yrkessoldater på heltid. Sådana är lättare att rekrytera än tidvis anställda och kan snabbare sättas in i insatser, men är dyra. Partierna vill i stället utreda om man ska införa ett rekryteringssystem som är en mix av värnplikt och yrkessoldater, likt Danmarks. Försvarsmakten kommenterar försvarsöverenskommelsen http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/04/forsvarsmakten-kommenterar-forsvarsoverenskommelsen/ Quote
weekendwarrior Posted April 18, 2015 Report Posted April 18, 2015 Det enda positiva jag kan se komma ur denna överenskommelse är att man tittar på mixen av yrkessoldater och värnplikt som personalförsörjningssystem. Quote
Recon Posted May 5, 2015 Report Posted May 5, 2015 Någon som har någon info om hur tanken är för 7. Bat? Kommer delen på livgardet brytas loss, döpas om och ingå i den nya skyttebataljonen? Kommer delen på K3 kvarstå som lätt infanteri eller få ny inriktning? Quote
REALIN Posted June 18, 2015 Report Posted June 18, 2015 (edited) I tisdags den 16:e juni klubbades försvarsbeslut 2015 igenom i riksdagen. Läs vad Försvarsmakten och Försvarsdepartementet skriver genom mina länkar. Länken till beslutet i sin helhet finns HÄR. Det viktigaste enligt mig är själva inriktningen - det nu är väldigt tydligt att det är försvaret av Sverige som är det viktigaste. Nu ska dessutom försvarslogistiken och andra stödförband krigsplaceras och börja öva. Civila myndigheter ska nu också på allvar börja genomföra försvarsplanering vilket troligtvis kommer leda till krigsplacering av civilpersonal. Bildandet av "Stridsgrupp Gotland" är också väldigt viktigt, om än storleksmässigt i det minsta laget. Ekonomin ökar något fram till 2020, totalt 17 miljarder mer jämfört med utgångsläget som rådde i början av 2014. Dock försvinner cirka 1,7 miljarder till höjda skatter för ungdomar och hyror till Fortifikationsverket. Staplarna är visserligen gjorda så det ser ut som större ökning än vad det är men är ändå intressanta för lättare jämförelse. Källa: Svenska dagbladet (öppna med inkognitofönster) Det blåa är alltså utgångsläge 2014, röda efter försvarsberedningens överenskommelse och det gröna enligt försvarsbeslutets överenskommelse. Det dröjer alltså några år innan vi får märkbar effekt. Det här är som många säger (bla. ÖB) ett trendbrott men inte alls tillräckligt. Jag hoppas verkligen det här följs upp av ytterligare ekonomiska tillskott, framförallt i närtid. Vore också intressant att veta hur den planerande ekonomin ser ut efter 2020. Stannar det kvar på cirka +5,7 miljarder eller fortsätter det stegvis öka i samma takt? Det är så många intressanta delar så frågan är vad man ska börja. Men något som kommer ändras mycket nu är personalförsörjningen. Just före jul tog regeringen beslut om att göra det möjligt att kalla in krigsplacerade totalförsvarspliktiga med plikt. Till höst rycker de första cirka 400 st in på repövning. Ingen stor siffra men kommer nog öka mycket till 2016 då det dyker upp lite mer pengar och FM haft mycket mer tid att planera övningarna. En viktig del av försvarsbeslutet är också övningsverksamhet - alla krigsförband ska öva och dessutom i större omfattning. Då är det centralt att de krigsplacerade värnpliktiga rycker in på övningar så hela krigsförband kan övas. Vissa krigsförband är dessutom i princip uppbyggt på kategorin och kan inte alls öva annars. Totalt finns det cirka 7500 krigsplacerade med totalförsvarsplikt som ska övas fram till 2020. Det införs ett nytt grundutbildningssystem som startar i begränsad omfattning 2016 och full styrka 2017. Allt är ännu inte bestämt och alla detaljer är inte klara. Idag fungerar det så att man gör tre månaders GMU och sen blir anställd och fortsätter utbildning därefter, alternativt går med i Hv. Med GU NY kommer man vara rekryt med samma förmåner och avtal som under GMU upp till 12 månader, beroende på befattning. 9-12 månader för vanliga krigsförband och 4-7 för hemvärnsförband. För den som gjort värnplikt, GMU (motsvarande) kommer det gå att komplettera upp sin utbildning i mån av plats. Tex. kan en soldat som gjort GMU 2014 och gått med i Hv nästa år komplettera med 1 månad FSU (fokus gruppstrid) och sen komplettera ytterligare med 1-3 månader för befattningsutbildning som gruppchef, stridssjukvårdare mm. Än så länge verkar det bli som en helt frivillig grundutbildning. Dvs. du söker frivilligt och kan hoppa av när som helst under utbildningen. Genomför personer däremot hela grundutbildningen med godkänt resultat kan man, och kommer antagligen bli krigsplacerad och pliktad att genomföra övningar. Det är styrkan med systemet - alla som genomför grundutbildning kan krigsplaceras. För den som vill ta del av mer info i ämnet så läs denna twittertråd. Jag tycker det här är väldigt bra. Om några när det nya systemet är i fullgång kommer det dessutom bli ganska enkelt att införa värnplikt om regeringen så beslutar, eftersom hela systemet finns på plats. Blev ett långt inlägg och jag skulle kunna skriva mycket mer om andra områden också men får väl börja någonstans. Edited June 18, 2015 by REALIN Quote
REALIN Posted June 18, 2015 Report Posted June 18, 2015 (edited) Någon som har någon info om hur tanken är för 7. Bat? Kommer delen på livgardet brytas loss, döpas om och ingå i den nya skyttebataljonen? Kommer delen på K3 kvarstå som lätt infanteri eller få ny inriktning? Har inte läst något som svart på vitt svarar på frågan. Men indirekt uppfattar jag det som du skriver att man separerar K 3 och LG delarna och bildar varsin bataljon - som förut. K 3 får återigen en egen luftburen bataljon och LG får en helt egen motoriserad skyttebataljon. Edited June 18, 2015 by REALIN Quote
vikingman Posted June 19, 2015 Report Posted June 19, 2015 http://www.svd.se/officersforbundet-forsvaret-behover-fordubblas/om/debatt Officersförbundet: Försvaret behöver fördubblas Det försvar som riksdagen på tisdagen beslutade om är halva den minimivolym som krävs. De ofta sagda klyschorna om att inget direkt militärt angreppshot mot Sverige föreligger, samt att Sverige skulle ha haft fred i 200 år, försvårar allvarligt dagens debatt om vårt försvar, skriver Officersförbundets ordförande Lars Fresker. Quote
Recon Posted June 19, 2015 Report Posted June 19, 2015 Någon som har någon info om hur tanken är för 7. Bat? Kommer delen på livgardet brytas loss, döpas om och ingå i den nya skyttebataljonen? Kommer delen på K3 kvarstå som lätt infanteri eller få ny inriktning? Har inte läst något som svart på vitt svarar på frågan. Men indirekt uppfattar jag det som du skriver att man separerar K 3 och LG delarna och bildar varsin bataljon - som förut. K 3 får återigen en egen luftburen bataljon och LG får en helt egen motoriserad skyttebataljon. Jag har ingen egen info att tillföra och därför undrandet men ja så går mina funderingar. Min högst spekulativa uppfattning är att K3 vill utbilda det dom är bra på - jägarförband med kort inställelsetid och LG utbildar skytteförband med väldigt hög SIB kompetens. Därför känns det rent naturligt att 7.lbat skvadronerna fortsätter som lätt infanteri, att bli LBB igen finns det inte helikoptrar för om man då inte menar "Air Mobile" med luftburen då dom är väldigt lämpade för snabb insats med flyg(inte fallskärm) trots allt. LG faller då rätt naturligt att sina kompanier från 7:e till den nya motoriserade bataljonen som ska förläggas där då jag misstänker att det kan bli svårt att hitta personal att bemanna en hel bat från grunden i dagsläget. Quote
REALIN Posted June 20, 2015 Report Posted June 20, 2015 (edited) Någon som har någon info om hur tanken är för 7. Bat? Kommer delen på livgardet brytas loss, döpas om och ingå i den nya skyttebataljonen? Kommer delen på K3 kvarstå som lätt infanteri eller få ny inriktning? Har inte läst något som svart på vitt svarar på frågan. Men indirekt uppfattar jag det som du skriver att man separerar K 3 och LG delarna och bildar varsin bataljon - som förut. K 3 får återigen en egen luftburen bataljon och LG får en helt egen motoriserad skyttebataljon. Jag har ingen egen info att tillföra och därför undrandet men ja så går mina funderingar. Min högst spekulativa uppfattning är att K3 vill utbilda det dom är bra på - jägarförband med kort inställelsetid och LG utbildar skytteförband med väldigt hög SIB kompetens. Därför känns det rent naturligt att 7.lbat skvadronerna fortsätter som lätt infanteri, att bli LBB igen finns det inte helikoptrar för om man då inte menar "Air Mobile" med luftburen då dom är väldigt lämpade för snabb insats med flyg(inte fallskärm) trots allt. LG faller då rätt naturligt att sina kompanier från 7:e till den nya motoriserade bataljonen som ska förläggas där då jag misstänker att det kan bli svårt att hitta personal att bemanna en hel bat från grunden i dagsläget. Eftersom bataljonen splittras så blir det väl så att de kompanier som idag tillhör LG i 7:e flyttas till den nya skyttebataljonen, precis som du skriver. Att fylla övriga bataljonen görs snabbt med pliktpersonal. Hur menar du att vi inte har tillräckligt med helikoptrar? Inte att flytta i ett lyft men vi har ändå många medeltunga helikoptrar. Går också att göra med flyg som du skriver. Både och är väl kanske en snabblösning. Fylla flertalet TP-84 och alla medeltunga helikoptrar så får man nog med sig många soldater och mtrl i en vända. Edited June 20, 2015 by REALIN Quote
JKA Posted July 7, 2015 Report Posted July 7, 2015 Det kan bli så att ÖB beslutar om utan militär i Sverige och skänker 5-10 miljarder till USA så de får stå för Sveriges ev kriser i framtiden om Ryssen kommer och vill ockupera Sverige om USA's militär ställer upp kan dom skydda oss som jag försökte säga igår i SoldF som inte ännu är godkänt av Modsen de tar hand om mina inlägg efter jag postat i 1 år nu efter min 2012-2014 åren avstängning. 1 år senaste har jag fått posta inlägg här utan alla godkännande inlägg. USAs militär vill jag om Sverige lägger ner sin. 5-6-7 eller 8-9-10 miljarder kronor till USA så de kan ställa upp för Sverige. Kostar mindre än dagens försvar i Sverige till USA pengar asså detta vill jag om Sverige lägger ner sitt försvar. 20,000-25,000 från US Army bara marktrupper troligen. Sveriges militär om den behålls blir det 15,500 om ÖB beslutar alla vapen grenar kvar. Ingen planerad hemvärnet och kustartilleriet bort om den är på 300 man i dags läget. Mindre flygvapen del är min tänkta med nya mängd. Wikipedia så står följande: 15,400 i yrkesarmé. Runt årskiftet detta här. Även Danmark har minskat. Norge har runt 26,000 yrkessoldater ännu. Britterna och tyskar har minskat. Frankrike har gjort tillfällig minskade styrkor från 227,000 till 197,000 men dem ska troligen öka till gamla mängd av 250,000 yrkessoldater. Sen så har fransmännen Främlingsregionen av muslimer men fast med fransk befäl. Reservstyrkan på 400,000 man. Sen s kanske Ukraina ökar från dagens halverade pga av kriget av 110,000 till 250,000 sen minska på mäktiga reservstyrkan på 1,000,000 till 300,000 man. Jämn mycket i första och andra mängden. Som i Sverige år 2012. Ca 20,000 sen 30,000 i mängd. Quote
JKA Posted July 7, 2015 Report Posted July 7, 2015 Super Hornets eller F-35 till flygvapnet eller troligen Gripen E. Tänker tre sorter är trovärdig scenarium. 24 st F-35 eller Super Hornets som är Såtenäs flottilj och Ronneby flottilj och 4 plan i Gotland. Densamma är det med Gripen E. 2 nämda flottiljer sen ingen mer. 20 st Gripen E tänker jag. Alliansens lovord inför valet 2014 med 20 pers. Quote
Recommended Posts