Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ja det är väl det minsta som kommer gå igenom riksdagen. Det är ju S + MP som föreslår det där. SD vill markant höja försvarsbudgeten och även Alliansen verkar ha insett sitt misstag med att nerprioritera försvaret och pratar nu om ännu högre försvarsanslag. Det ska bli intressant och se Alliansens + SD's skuggbudgetar.

Så högre försvarsanslag kommer vi garanterat få se men frågan är hur mycket men det där borde som sagt vara golvet.

Posted

Ja det är väl det minsta som kommer gå igenom riksdagen. Det är ju S + MP som föreslår det där. SD vill markant höja försvarsbudgeten och även Alliansen verkar ha insett sitt misstag med att nerprioritera försvaret och pratar nu om ännu högre försvarsanslag. Det ska bli intressant och se Alliansens + SD's skuggbudgetar.

Så högre försvarsanslag kommer vi garanterat få se men frågan är hur mycket men det där borde som sagt vara golvet.

De intressanta är också vad pengarna är tänkta att användas till. De finns ju stora möjligheter till krav på verksamheter som inte ökar försvarsförmågan alls, men kostar massor.

Posted

De intressanta är också vad pengarna är tänkta att användas till. De finns ju stora möjligheter till krav på verksamheter som inte ökar försvarsförmågan alls, men kostar massor.

Helt rätt. En del verkar gå till förbandsverksam dvs. bättre incidentberedskap och mer övning.

Tyvärr finansieras delar av detta med mindre pengar till forskning och utveckling.

Posted

Helt rätt. En del verkar gå till förbandsverksam dvs. bättre incidentberedskap och mer övning.

Tyvärr finansieras delar av detta med mindre pengar till forskning och utveckling.

Jag tänker iof mer på div politiska mål som inte underlättar förbandsverksamhetn och utrikespolitik med allternativa medel.

Posted

Känner väl fortfarande lite att det är nog inte bara att ösa in pengar så löser man allt....

Först ett tydligt uppdrag sedan ska det bestämmas vilken förmåga vi ska ha och sist så ser man vad det ska kosta...

Måste nog börjas i rätt ände för att i slutändan få bäst effekt.

Posted

Känner väl fortfarande lite att det är nog inte bara att ösa in pengar så löser man allt....

Först ett tydligt uppdrag sedan ska det bestämmas vilken förmåga vi ska ha och sist så ser man vad det ska kosta...

Måste nog börjas i rätt ände för att i slutändan få bäst effekt.

de är klart eller tro att de funkar att ösa in mer personal i form av åter införd vpl. vet man inte vad som skall göras eller inte göras då blir de inget bra.

Posted

Inga Visby of class korvetter. Dom skall skrotas. 3 ubåtar från och med 2030 med A27 som kommer ha 30 man ombord och dom andra två kommer har 12 resp 18 man ombord. Lägger vi till 4 st Robotbåtar och 10 patrullbåtar så är detta en utmärkt idé med 650 i flottan.

Eller 27 st stridsbåt90H står i FM hemsidan. Sen HMS Carlskrona på ca 50-70 ombord. Resten är HMS i 3 eller 4 krigsfartyg med ca 60-80 ombord. 400 sista blir det i 650 officierare och sjömän i den vältänkta 13500 man i yrkesarmé 2025 eller 2030. 4 vapen grenar inräknat.

Posted

Budgeten har visat det alla redan visste; S och MP kommer inte att satsa på försvaret. Kommunerna får kompensation för höjning av arb avg, FM får det ej. En minimal höjning av anslaget som i praktiken blir en sänkning.

Däremot har man inga problem med att öka migrationsområdet med 8 miljarder(vilket är en medveten underdimensionering, det kommer att krävas tilläggsanslag). Kostnaderna på det området kommer att öka massivt de närmsta åren så utsikterna för FM ser riktigt mörka ut.

Posted

Jag kan nog finna mig i att vänta till nästa års försvarsbeslut och nya budgeten innan vi börjar vifta med högafflarna.

Jag tror dock att "satsningarna" kommer.

Posted

Budgeten har visat det alla redan visste; S och MP kommer inte att satsa på försvaret. Kommunerna får kompensation för höjning av arb avg, FM får det ej. En minimal höjning av anslaget som i praktiken blir en sänkning.

Däremot har man inga problem med att öka migrationsområdet med 8 miljarder(vilket är en medveten underdimensionering, det kommer att krävas tilläggsanslag). Kostnaderna på det området kommer att öka massivt de närmsta åren så utsikterna för FM ser riktigt mörka ut.

VAR läste du det .. en länk hade underlättat..för alla

..http://www.regeringen.se/sb/d/2548/a/248362 att jämföra med http://www.regeringen.se/content/1/c6/22/37/09/0ed7d538.pdf

men fördelningen mellan dom olika posterna inom budgeten för försvarsdepartementet 2015 kan du ju fylla på med eller i alla fall länka vidare så vi andra kan läsa ....

i ditt andra påstående

återigen saknas källa och hänvisning.

men jag tycker mig märka en brun rand i kalsongerna här...

Posted (edited)

..http://www.regeringen.se/sb/d/2548/a/248362 att jämföra med http://www.regeringen.se/content/1/c6/22/37/09/0ed7d538.pdf

men fördelningen mellan dom olika posterna inom budgeten för försvarsdepartementet 2015 kan du ju fylla på med eller i alla fall länka vidare så vi andra kan läsa ....

i ditt andra påstående

Det behövs knappast källhänvisningar till alla detaljer när det man skriver är helt okontroversiellt. Regeringen har precis släppt sin budget. Om du hade läst rapporteringen om den i media(DN, SvD) och hos bloggar(tex wiseman) hade du vetat att det bidde inget av Hultqvists stora ord. Förutom enb engångssatsning på 900 MSEK satsar man lika lite som alliansen, dvs minst 4 MDRSEK för lite per år.

Ang flyktingkostnader, titta i budgetpropositionen på utgiftsområde 8 Migration och 13 Integration så ser du att det ökat knappt 8 MDRSEK jmf med föreg år. Regeringens överlägset största satsning. Att det inte kommer att räcka är självklart, alla trender är negativa. Utanförskapsområdena har ökat under alliansens tid, asyl- och anhöriginvandringen har exploderat, 200 000 detta året, fler nästa år. Sysselsättningsgraden är under 30% för somalier och eritreaner, under 50% för irakier och syrier. Mediantiden för en utrikesfödd att få jobb har ökat och är nu 8 år. 2011 var sysselsättningsgraden bland svenskar 82% men utrikes födda 57%. Den sista siffrar går nedåt hela tiden då den fylls på, inte av tyskar och danskar som jobbar, utan av somalier och syrier som inte gör det.

Både alliansen och de rödgröna har visat att FM är väldigt lågprioriterat men för flyktingkostnaderna finns det hur mycket resurser som helst.

Edited by St Ulfsten
Posted

i ditt andra påstående

Det behövs knappast källhänvisningar till alla detaljer när det man skriver är helt okontroversiellt. Regeringen har precis släppt sin budget. Om du hade läst rapporteringen om den i media(DN, SvD) och hos bloggar(tex wiseman) hade du vetat att det bidde inget av Hultqvists stora ord. Förutom enb engångssatsning på 900 MSEK satsar man lika lite som alliansen, dvs minst 4 MDRSEK för lite per år.

Ang flyktingkostnader, titta i budgetpropositionen på utgiftsområde 8 Migration och 13 Integration så ser du att det ökat knappt 8 MDRSEK jmf med föreg år. Regeringens överlägset största satsning. Att det inte kommer att räcka är självklart, alla trender är negativa. Utanförskapsområdena har ökat under alliansens tid, asyl- och anhöriginvandringen har exploderat, 200 000 detta året, fler nästa år. Sysselsättningsgraden är under 30% för somalier och eritreaner, under 50% för irakier och syrier. Mediantiden för en utrikesfödd att få jobb har ökat och är nu 8 år. 2011 var sysselsättningsgraden bland svenskar 82% men utrikes födda 57%. Den sista siffrar går nedåt hela tiden då den fylls på, inte av tyskar och danskar som jobbar, utan av somalier och syrier som inte gör det.

Både alliansen och de rödgröna har visat att FM är väldigt lågprioriterat men för flyktingkostnaderna finns det hur mycket resurser som helst.

Hade du nu varit opartisk hade du sett att det var 8,4 Mdr SEK. och att dessa räknas av från utlandsbiståndet

det är dessutom fantastiskt vilka siffror det blir när man inte måste begränsa sig till källhänvisning

se på statistiken http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Fakta-och-statistik/Statistik.html

tänk om ......men eftersom vi lever i en demokrati får du fortfarande tycka fel.....

till sist 4 mdr extra till FM löser inte problemen eller kan få FM till att uppfylla kraven för IO.

Posted

Hade du nu varit opartisk hade du sett att det var 8,4 Mdr SEK. och att dessa räknas av från utlandsbiståndet

det är dessutom fantastiskt vilka siffror det blir när man inte måste begränsa sig till källhänvisning

se på statistiken http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Fakta-och-statistik/Statistik.html

tänk om ......men eftersom vi lever i en demokrati får du fortfarande tycka fel.....

till sist 4 mdr extra till FM löser inte problemen eller kan få FM till att uppfylla kraven för IO.

Jag har inte påstått att jag är opartisk men däremot hittar jag inte på egna fakta. Allt jag skrev stämmer.

Jag tror inte att 4 miljarder mer per år kommer att lösa alla FMs problem. Luftvärn, ubåtar, JAS, Visby mm mm kommer att kräva mycket pengar. Därför skrev jag minst 4 miljarder, vilket jag baserade på riksrevisionens rapport som nämner siffran 30-50 mdrkr över en 10 årsperiod bara för materiel.

Alliansen har tidigare räknat av från biståndet och fick kritik från rödgrönt håll. Den kritik upprepades när alliansen ville ta 8 mdrkr från biståndet i sin 2015 budget. Men nu visar det sig att de rödgröna tar precis lika mycket. Det är inga nyheter och det är helt betydelselöst för denna diskussion. Varifrån man tar pengarna ändrar inte det faktum att invandringen är regeringens överlägset största satsning 2015.

Om du misstror siffran 200 000 i år och mer än 200 000 nästa år, då bör du titta på din egen länk eftersom de siffrorna är hämtade från Migrationsverkets egna prognoser.

Siffrorna för sysselsättningsgrad 2011 är hämtade från SCBs rapport Integration – En beskrivning av läget i Sverige

Att utanförskapet har ökat framgår av rapporten Utanförskapets karta – en uppföljning av Folkpartiets rapportserie från tankesmedjan den nya välfärden(rapporten är skriven av personer med forskarexamen)

Tiden för utrikesfödda att få jobb kan ses på SCBs öppna databas, sök på Andel förvärvsarbetande komunmottagna flyktingar, 20-64 år

Vi håller på att gå mot en välfärdkollaps - för få arbetande och för många bidragstagare. Inte så konstigt med tanke på att de samhällen varifrån vi importerar hundratusentals människor är de mest primitiva, vanskötta, korrumperade och förtryckande länderna på planeten. Kolla på WEF gender gap index, UN womens' rights index, Transparency intl corruption index, freedom house index, reportrar utan gränsers pressfrihetsindex etc etc

Posted

http://www.migrationsverket.se/download/18.7c00d8e6143101d166d1ab3/1415002986020/Beviljade+uppeh%C3%A5llstillst%C3%A5nd+och+registrerade+uppeh%C3%A5llsr%C3%A4tter+2014.pdf

92218 för årets första 10 månader

i vilken grad övriga påståenden stämmer eller inte orkar jag inte ens kontrollera.

men nu har du i alla fall angett vad du baserar dina slutsatser på.

intressant att du låter ett av 7 påstående handla om FM i en tråd som är om Försvarsmakten efter 2015....

kände du själv att du avvek från uppgiften , före eller efter att du postade ditt inlägg...

Posted

Tydligen finns förslag på totalförsvarskunskap på gymnasiet. Kan hoppas att gymnasieskolan tar in utomstående experter. De lärare jag hade hade de varit lite som att låta Jonas Sjöstedt förklara marknadsekonomi.

Posted

Tydligen finns förslag på totalförsvarskunskap på gymnasiet. Kan hoppas att gymnasieskolan tar in utomstående experter. De lärare jag hade hade de varit lite som att låta Jonas Sjöstedt förklara marknadsekonomi.

eller Kim Jong Un förklarar FN's konvention om mänskliga rättigheter..

• 2 weeks later...
Posted

Ynkligt och patetiskt av FP. Försvarsberedningens rapport lämnades i MAJ 2014. Det ENDA som hänt sedan dess är att FP åkt ut ur regeringen. Nu när man inte längre är ansvarig går det tydligen bra att kräva både den ena och det andra utan hämningar.

Precis lika löjligt som när CB gnällde massivt vid den senaste ryska kränkningen samtidigt som han ignorerat tiotals kränkningar när hans parti var i regeringen.

Dessa idioters trovärdighet är noll. De hade 8 år på sig att göra något åt problemet, men valde att sabotera maximalt

Posted

Och vad kan/kunde en liten nu fd utbildningsminister med ytterst liten procent av riksdagsrösterna göra eller gjort för skillnad, även han får gott rätta sig efter majoriteten i alliansen när dessa säger nej.

• 4 weeks later...
Posted

Försvaret är ett av tre områden som pekas ut för blocköverskridande samarbete i den nya decemberöverenskommelsen. Vad innebär det egentligen? Jag är orolig, det enda alliansen och S+MP varit överens om hittills är ju att försvaret är oviktigt och inte behöver mer pengar.

Posted

de som oroar mig är att de kommer en kompromiss lösning som ser bra ut för väljarna och alla partier kan vara överens om. frågan är bara om de tänkt att fråga de som verkligen vet vad som krävs. tyvärr tycks de ju snarare bli mer bekymmer i områden politikerna varit intresserade för i årtionden.

Posted

Kom på 2 summor med bra klass över.

1 av 2: 38000

2 av 2: 33000

Den första är endast Flygvapnet och Armén. Stor mängd i armén plus stor i mängden i flygvapnet. Då offrar vi marinen som ÖB vill.

Den andra är med HV, Armén, Marinen och Flygvapnet. 18000 i yrkesförsvaret. 15000 i nationella styrkorna.

30Tusen talet av båda summor. Håller starkare nivå än 10Tusen talet.

20Tusen talet är bra men finns mindre att satsa på. Säkert många av 25000 första men är bara 2 eller 3 platsen av 4 möjliga ---> 10/20/30/40.

Tycker 38000 är starkare än 33000 men inte den starkaste officierare eller ÖB väljer. Utan det kommer bli marin delen kvar asså den klenare en av dom eller han väljer. Är självklart om jag förstått tanken rätt. Vi måste våga bara armén och flygvapnet som är central Europas länder plus Georgien och Azerbadjan i Asien som tillhör fotbolls Europa i kvalmatcher i fotboll. 33000 är bra val eller vad tycker ni andra....?? 3000 sjömän i flottan är bättre än 4000 som tillhör en äldre summa som jag kom på nu. En igen i 30Tusen talet och är 39000 som SD vill. 4000 i flottan och 5000 i flygvapnet. Resten i armén. Eller ska det bli HV i denna summan med? Som den tänka talet 20000 soldater detta året eller efter 2019. Visste tre summor nu. 10000 i armén och 20000 i hv:ets armén. Tycker 39000 nu eller 38000 i skrivandes stund. Kom på sig nyligen. Nära 40Tusen talet om jag vet planerna i år eller efter 2019. Ubåtarna 3 i renovering plus 2 nya på gång. 5 är det planerade om ÖB väljer kvar marinen. Tycker nästan det skall bli 3 ubåtar med 2 st nya A26or och 1 st ny A27. Tre st i totalen. Räcker till. Tycker endast armén i 39000 man med.

Posted

Försvaret är ett av tre områden som pekas ut för blocköverskridande samarbete i den nya decemberöverenskommelsen. Vad innebär det egentligen? Jag är orolig, det enda alliansen och S+MP varit överens om hittills är ju att försvaret är oviktigt och inte behöver mer pengar.

Va? Försvaret är nästviktigaste om Sverige ska vara Sverige utan någons inblandning som kan vara Ryssland eller Norge etc etc.

Posted

Vill utan ubåtar fr.o.m. detta år. 10 års väntat på 3 nya ubåtar räcker inte till. 4-5 nya fregatter plus 9 korvetter(med fyra gamla) och många patrullbåtar och kustbevakningsbåtar plus båtar för kustjägare i hela 144 + 5 H och E. Vill redan detta år 4000 sjömän. Visbykorvetterna behåller vi såklart. 9 korvetter med Visby av klass. 39000 styrkan blir av vad jag hoppas nu. Redan i år.

- Tillfälligt 62 Jas C/D i flygvapnet.

- Tillfälligt 110 strv 122or.

- Tillfälligt 24 artilleripjäs Archer som kan utökas med dubbla.

- Tillfälligt 100 raketartilleri Hawk.

Det behövs förnyas raketartilleri. Byta ut gammalt till nya Iron Dome som är medeldistans vad förra regeringen lovade.

Allt vad jag hade att säga. Inga mer ubåtar i försvaret fr.o.m. 2015 eller 2016 när 4 eller 5 fregatter är på ingång.

Vad tycker ni andra?

:baskerFN::rolleyes::banghead:

Posted
26 patrullbåtar - 140

10 fregatter - 750

9 korvetter varav 5 av Visby klass - 340

27 stridsbåt H - 270

150 kustbevakningsbåtar - 1500

Total: 3000 sjömän.

Sen 30000+6000 soldater i dom andra vapen grenar.

Det kommer bli SD's summa efter 2018.

Inga ubåtar räknade. Vi blir som Danmark och Finland.

• 3 weeks later...
Posted

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/01/fyra-miljarder-per-ar/

Fyra miljarder per år
23 JANUARI 2015 KL: 14.04
HÖGKVARTERET
Försvarsmakten har nu överlämnat ett underlag till regeringen, som stöd till arbetet med den försvarspolitiska inriktningspropositionen. Underlaget svarar på ett antal frågor och kompletterar det svar som lämnades den 16 december. Försvarsmakten redovisar i underlaget en kostnadsbedömning av nödvändiga åtgärder för att öka den operativa förmågan i fem steg. Dessutom ingår en kostnadsbedömning av några av de förslag Försvarsberedningen lyfte fram i sin rapport, men som inte heller rymdes inom den ekonomi som var grund för Försvarsmaktens svar i december.
– De åtgärder Försvarsmakten föreslår ska höja den svenska försvarsförmågan fram till 2020. Detta ger ett behov om 4 miljarder kronor per år fram till och med 2019, säger generaldirektör Peter Sandwall.
Åtgärderna beskrivs i fem steg. De stödjer Försvarsmaktens basförmågor; verkan, skydd, rörlighet, ledning och underrättelser och ger en nödvändig tillväxt av Försvarsmaktens operativa förmåga.
Syftet är att öka krigsförbandens förmåga, tillgänglighet i fredstid och uthållighet. Det görs bland annat genom att öka antalet kontinuerligt tjänstgörande, tillföra personlig materiel, mer resurser för materielunderhåll samt mer övningsverksamhet. Försvarsmakten behöver skaffa kvalificerad ammunition och nya bekämpningssystem och förbättra stridsflygdivisionernas möjlighet att verka. Båtsystemen behöver utvecklas och standardfordon anskaffas för att vidmakthålla förmågan till rörlighet. Vidare föreslås resurser till kvalificerade ytfartyg, liksom till verkanssystem för utökad sjöoperativ förmåga, där ubåtsjakt utgör en del. För bättre redundans inom ledningssystemområdet utvecklas vissa lednings- och underrättelseförband samt hemvärnsförbanden.
Dessutom redovisar Försvarsmakten i detta underlag en bedömning av kostnaderna för att genomföra ett antal av de materielanskaffningar som Försvarsberedningen beskrivit i sin rapport. Dessa ryms i nuläget inte heller inom de ekonomiska ramar som har varit utgångspunkt för analysen.
– Vi föreslår att den operativa förmågan primärt ska höjas genom de fem stegen. Därefter bör, om resurserna räcker, ytterligare materiel som fler stridsflygplan och ubåtar anskaffas enligt Försvarsberedningens förslag, säger generaldirektör Peter Sandwall.
Försvarsberedningen föreslog bland annat anskaffning av ytterligare tio stycken JAS 39E, ett långräckviddigt robotsystem för precisionsbekämpning av markmål, fyra nya taktiska transportflygplan, en utökning av antalet ubåtar till fem, utökade åtgärder mot korvett typ Gävle, ett kustrobotsystem samt nytt bataljonsartilleri. Försvarsmakten bedömer merkostnaden för dessa åtgärder till cirka 15 miljarder kronor och de utfaller i huvudsak i perioden från 2020.
  • 4 weeks later...
Posted (edited)

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvarets-miljardkrav-avvisas-av-finansministern_4340645.svd

Från SvD:

"Försvarets miljardkrav nobbas av finansministern
Försvarsmakten har begärt fyra miljarder kronor om året i ökade anslag i det kommande försvarsbeslutet, totalt 16 miljarder.
Finansdepartementets motbud är ett genomsnitt på 500 miljoner per år, totalt två miljarder, erfar SvD. Alltså en åttondel av
den summa försvaret anser är att minimum.
Mot den här bakgrunden är finansdepartementets motbud, som SvD kan avslöja i dag, närmast chockartat. Beloppet är på en helt annan nivå och det blir heller ingen generell höjning. I stället vill finansdepartementet fördela sammanlagt två miljarder kronor under fyra år.
2016: 200 miljoner extra.
2017: 400 miljoner.
2018: 600 miljoner.
2019: 800 miljoner.
Den genomsnittliga höjningen blir då 500 miljoner kronor och är inte i närheten av vad försvaret anser rimligt. Tvärtom
uppfattas även utgångsbudet på fyra miljarder snarast i underkant i förhållande till vad andra länder satsar räknat i andel av BNP.
För 20 år sedan låg försvarets andel på 2,3 procent. Motsvarande siffra i dag är mindre än hälften."
Å ena sidan blir man inte förvånad precis med avseende på tidigare utveckling. Å andra sidan: tar finanspolitikerna inga som helst intryck av Ukrainakrisen?
Edited by vikingman