Jump to content

Framtidens vapen/ kalibern?


Håkan Spuhr

Recommended Posts

Självklart är det logistiskt fördelaktigt med bara en sort, oavsett vilken materiel vi pratar om men så himla struligt tycker jag inte det varit hittills och heller känner jag inte till någon annan försvarsmakt som gått så långt.

Jag anser att kompromissen blir orealistisk med att ha en enhetsammunition för så många och så olika vapensystem. Jag tycker vi har dragit ner på antalet sorter till den nivå jag anser realistisk i dagens läge men sedan får vi se hur utvecklingen i framtiden går.

Link to comment
Share on other sites

Guest Major Error

En 5,56x45 hylsa väger ungefär 6 gram. En 7,62x51 hylsa väger 12 gram. En 5,56 kula väger 5 gram. En 6,5 kula väger ungefär 9 gram. Så för ett magasin med 30 skott (krutet borträknat), så väger ammunitionen för en 5,56 cirka 330 gram. Och .260REM dito väger alltså 570 gram. En skillnad på 240 gram. Och vad får man för det. Jo, med standardtilldelningen 4 magasin och ett kilo extra i vikt, så är jag inte begränsad till mål på 300, utan kan skjuta på dubbla avståndet (med rätt optik). Och det känns som billiga extrakilon, tycker jag. Om man dessutom kan ha samma ammunition i KSP och PSG, så desto bättre. Om vi dessutom skulle ha vett att byta Glocken mot MP7, så skulle vi nog ha så att vi klarade det mesta som man kan möta på ett modernt stridsfält.

 

Eller tänk så här. Idag har vi; .50BMG för TKSP och AG-90. 7,62 för GPMG, AK4 och PSG-90 (kanske även .338LAPUA). 5,56 för KSP-90 och AK5. 9mmP för pistol.

 

Hur skulle det kunna se ut då?

 

.50BMG för TKSP och AG-90. .260REM till GPMG, AK4F, PSG-90F, AK6ny. Och sen 4,7mm för MP7.

 

Jag ser helt klart fördelarna. Och ökningen av stridseffekt på längre avstånd....

 

/MajorError

Link to comment
Share on other sites

Guest Major Error

Uppnår du samma effekt i vapen med korta pipor som Ak5 C - 350 mm, Ksp 90B - 349 mm och Ak5 D - 250 mm?

 

Hur väl nyttjar du den 6,5 mm ammunitionens kapacitet i vapen med korta pipor?

Du tappar cirka 100-200m/s, beroende på piplängd. Varför inte fundera på bulpup för framtidens AK. Då får man en lång pipa, dvs. optimal ballistik.

Frågan är också hur stort behovet av en KSP90 är, om du har AK med .260REM? Men som sagt, riktiga krig vinns av skott i målet, inte skott i terrängen.

 

/MajorError

Link to comment
Share on other sites

 

Uppnår du samma effekt i vapen med korta pipor som Ak5 C - 350 mm, Ksp 90B - 349 mm och Ak5 D - 250 mm?

 

Hur väl nyttjar du den 6,5 mm ammunitionens kapacitet i vapen med korta pipor?

Du tappar cirka 100-200m/s, beroende på piplängd. Varför inte fundera på bulpup för framtidens AK. Då får man en lång pipa, dvs. optimal ballistik.

Frågan är också hur stort behovet av en KSP90 är, om du har AK med .260REM? Men som sagt, riktiga krig vinns av skott i målet, inte skott i terrängen.

 

/MajorError

 

frågan är om kalibern ger tillräkligt många träff i målet för att motivera kostnaden för det hela. innan NATO byter kaliber så känns de som väldigt dyrt. Sen har jag svårt att se hur en kulspruta skall kunna ersättas av en ak. Träffen i målet beror ju också på hur tränad skytten är. Så frågan är om hur övad en soldat behöver vara för att ha full nytta av långhållskapaciteten och om de extra kilot verkligen betalar sig på korta avstånd. Alla strider är ju trotts allt inte på långa avstånd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest Major Error

 

 

Uppnår du samma effekt i vapen med korta pipor som Ak5 C - 350 mm, Ksp 90B - 349 mm och Ak5 D - 250 mm?

 

Hur väl nyttjar du den 6,5 mm ammunitionens kapacitet i vapen med korta pipor?

Du tappar cirka 100-200m/s, beroende på piplängd. Varför inte fundera på bulpup för framtidens AK. Då får man en lång pipa, dvs. optimal ballistik.

Frågan är också hur stort behovet av en KSP90 är, om du har AK med .260REM? Men som sagt, riktiga krig vinns av skott i målet, inte skott i terrängen.

 

/MajorError

 

frågan är om kalibern ger tillräkligt många träff i målet för att motivera kostnaden för det hela. innan NATO byter kaliber så känns de som väldigt dyrt. Sen har jag svårt att se hur en kulspruta skall kunna ersättas av en ak. Träffen i målet beror ju också på hur tränad skytten är. Så frågan är om hur övad en soldat behöver vara för att ha full nytta av långhållskapaciteten och om de extra kilot verkligen betalar sig på korta avstånd. Alla strider är ju trotts allt inte på långa avstånd.

 

Om man verkligen genomför all skjutning som behövs för att uppnå SkjutR krav, dvs. i den omfattning som MSS rekommenderar, så kommer våra soldater att vara mycket duktiga skyttar.

 

/ME

Link to comment
Share on other sites

Guest Major Error

Ett understödsvapen ersätts naturligtvis inte av en ak (om än en förbättrad sådan), då har man ju missat den roll och funktion ett understödsvapen har.

 

I övrigt instämmer jag med 'speculatores' frågeställning här ovan.

 

Frågan är snarare, har KSP-90 ett berättigande då? Lättare variant av KSP-58 eller annan i kaliber .260REM torde vara tillräckligt bra ....

 

/GF

 

PS: Jag tror att skyttegravskriget inte kommer att hända igen, dvs. volymen är inte väsentlig, utan antalet träff...

Link to comment
Share on other sites

@Major Error:

 

Skjututbhildning:

Jag vet inte hur komplett skjututbildning för soldater i FM ser ut idag, har bara erfarenhet av den gamla PEK'en under GU och mina första år i Hv, samt det senare instinktivskyttet i Hv.

I och med instinktivskyttets införande är det vad man koncentrerat sig på inom Hv (med dess begränsade övningstid) och det ger goda skyttar i snabba lägen upp till 25 meter, i bästa fall upp till 50 meter, inte mer. Jag skulle gärna se att skjuttillfällena blev fler och då gärna även med liggande och knästående precisionsskytte på 100-300 meter.

 

Ksp

Det är ju här nackdelen kommer med grövre kaliber, en lätt ksp blir helt plötsligt inte så lätt längre.

Självfallet är det bra om du träffar men om jag ska göra en förflyttning så duger det gott om du ökar min överlevnadschans rejält genom att få fienden att (med sin arma moder i tankarna) trycka näsan hårt i backen för att undvika att bli träffad.

Link to comment
Share on other sites

Guest Major Error

Rekommenderad skjutmängd, om jag inte missminner mig är fyra magasin med m/88 varje vecka och tre magasin varannan vecka med AK5. Klart bättre än det gamla systemet.

 

/ME

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Uppnår du samma effekt i vapen med korta pipor som Ak5 C - 350 mm, Ksp 90B - 349 mm och Ak5 D - 250 mm?

 

Hur väl nyttjar du den 6,5 mm ammunitionens kapacitet i vapen med korta pipor?

Du tappar cirka 100-200m/s, beroende på piplängd. Varför inte fundera på bulpup för framtidens AK. Då får man en lång pipa, dvs. optimal ballistik.

Frågan är också hur stort behovet av en KSP90 är, om du har AK med .260REM? Men som sagt, riktiga krig vinns av skott i målet, inte skott i terrängen.

 

/MajorError

 

frågan är om kalibern ger tillräkligt många träff i målet för att motivera kostnaden för det hela. innan NATO byter kaliber så känns de som väldigt dyrt. Sen har jag svårt att se hur en kulspruta skall kunna ersättas av en ak. Träffen i målet beror ju också på hur tränad skytten är. Så frågan är om hur övad en soldat behöver vara för att ha full nytta av långhållskapaciteten och om de extra kilot verkligen betalar sig på korta avstånd. Alla strider är ju trotts allt inte på långa avstånd.

 

Om man verkligen genomför all skjutning som behövs för att uppnå SkjutR krav, dvs. i den omfattning som MSS rekommenderar, så kommer våra soldater att vara mycket duktiga skyttar.

 

/MEtt

 

frågan är hur långt avstånd som behövs innan de blir en märkbar skilllnad, med samma övningsmängd och hur stor andel av striden som är på de avstånden. så de är inte bara snygga balistik kurvor. hur blir rekylen och hur påverkar de skyttet

Link to comment
Share on other sites

Guest Major Error

 

 

 

 

Uppnår du samma effekt i vapen med korta pipor som Ak5 C - 350 mm, Ksp 90B - 349 mm och Ak5 D - 250 mm?

 

Hur väl nyttjar du den 6,5 mm ammunitionens kapacitet i vapen med korta pipor?

Du tappar cirka 100-200m/s, beroende på piplängd. Varför inte fundera på bulpup för framtidens AK. Då får man en lång pipa, dvs. optimal ballistik.

Frågan är också hur stort behovet av en KSP90 är, om du har AK med .260REM? Men som sagt, riktiga krig vinns av skott i målet, inte skott i terrängen.

 

/MajorError

 

frågan är om kalibern ger tillräkligt många träff i målet för att motivera kostnaden för det hela. innan NATO byter kaliber så känns de som väldigt dyrt. Sen har jag svårt att se hur en kulspruta skall kunna ersättas av en ak. Träffen i målet beror ju också på hur tränad skytten är. Så frågan är om hur övad en soldat behöver vara för att ha full nytta av långhållskapaciteten och om de extra kilot verkligen betalar sig på korta avstånd. Alla strider är ju trotts allt inte på långa avstånd.

 

Om man verkligen genomför all skjutning som behövs för att uppnå SkjutR krav, dvs. i den omfattning som MSS rekommenderar, så kommer våra soldater att vara mycket duktiga skyttar.

 

/MEtt

 

frågan är hur långt avstånd som behövs innan de blir en märkbar skilllnad, med samma övningsmängd och hur stor andel av striden som är på de avstånden. så de är inte bara snygga balistik kurvor. hur blir rekylen och hur påverkar de skyttet

 

 

Tja, allt över 250-300m borde bli avsevärt mycket bättre än 5,56. Rekylen lär bli mitt emellan 5,56 och 7,62. Har inte hört hemvärnsgubbar gnälla om rekyl med AK4. Och idag finns det ju mycket bättre konstruktioner än G3:an och även mycket bättre rekyl/signaturdämpare. Och hur mycket som har stridits över 250m får du fråga någon annan om. Säkert en och annan Affeveteran som kan berätta. Som jag ser det, så är den största fördelen att du kan skjuta just på alla avstånd upp till 500m UTAN att ta hänsyn till kulbanan, om du har skottställt på rätt avstånd. Och det borde öka Pk ganska rejält.

 

Men som sagt, det får väl någon stridserfaren uttala sig om....

 

/ME

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde GU med Ak5, 5 år som skyttesoldat i Hv med Ak4 samt instruktörskurs med både Ak4 och Ak5 och jag tycker skillnaden är stor, i synnerhet vid snabbt skytte. Vid dubbelskott är rekylen av stor betydelse för att träffa rätt även med andra skottet.

 

Med standard Ak5 hade jag inga problem med att träffa ett fällmål (något mindre än en helfigur i papp) på upp till 400 meter på första skottet.

Med Ak4B upplever jag storleken på rödpunkten som den största svårigheten med att träffa bra på 300 meter och uppåt.

 

Jag motsäger inte fördelarna av en grövre kaliber men däremot vad det kan innebära i vikt och rekyl samt att jag anser att man inte ska bära med sig tyngre ammunition än vad du nyttjar med ditt vapen.

Link to comment
Share on other sites

@Major Error:

 

Skjututbhildning:

Jag vet inte hur komplett skjututbildning för soldater i FM ser ut idag, har bara erfarenhet av den gamla PEK'en under GU och mina första år i Hv, samt det senare instinktivskyttet i Hv.

I och med instinktivskyttets införande är det vad man koncentrerat sig på inom Hv (med dess begränsade övningstid) och det ger goda skyttar i snabba lägen upp till 25 meter, i bästa fall upp till 50 meter, inte mer. Jag skulle gärna se att skjuttillfällena blev fler och då gärna även med liggande och knästående precisionsskytte på 100-300 meter.

 

Det där med att Hv-soldater blir helt handikappade på avstånd över 200 av att öva instinktivskytte känns som en myt, i alla fall i de fall soldaten gjort GU som vanlig VPL på ett stridande förband.

Vi fick tillbringa en heldag på 200-300m vallen eftersom uppfattningen var att hemvärnet inte klarade av att bekämpa mål längre håll under stridskjutningar. Resultatet var att huvuddelen sköt godkända träffbilder enl reglementet utan större svårigheter.

Min snabbanalys är att det inte är skjutbanenötning som krävs.

Soldaten behöver en ammunition med flack kulbana upp till 300 och ett sikte som medger skytte på de avstånden utan en massa skruvande också sen instruktion i basic skytte, dvs samma baskunskaper som i instinktivskytte. Avtryck, rekylupptagning och träning på hur man använder riktmedel på riktigt korta och långa avstånd och varför man gör lite annorlunda i olika lägen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

 

 

 

 

 

Uppnår du samma effekt i vapen med korta pipor som Ak5 C - 350 mm, Ksp 90B - 349 mm och Ak5 D - 250 mm?

 

Hur väl nyttjar du den 6,5 mm ammunitionens kapacitet i vapen med korta pipor?

Du tappar cirka 100-200m/s, beroende på piplängd. Varför inte fundera på bulpup för framtidens AK. Då får man en lång pipa, dvs. optimal ballistik.

Frågan är också hur stort behovet av en KSP90 är, om du har AK med .260REM? Men som sagt, riktiga krig vinns av skott i målet, inte skott i terrängen.

 

/MajorError

 

frågan är om kalibern ger tillräkligt många träff i målet för att motivera kostnaden för det hela. innan NATO byter kaliber så känns de som väldigt dyrt. Sen har jag svårt att se hur en kulspruta skall kunna ersättas av en ak. Träffen i målet beror ju också på hur tränad skytten är. Så frågan är om hur övad en soldat behöver vara för att ha full nytta av långhållskapaciteten och om de extra kilot verkligen betalar sig på korta avstånd. Alla strider är ju trotts allt inte på långa avstånd.

 

Om man verkligen genomför all skjutning som behövs för att uppnå SkjutR krav, dvs. i den omfattning som MSS rekommenderar, så kommer våra soldater att vara mycket duktiga skyttar.

 

/MEtt

 

frågan är hur långt avstånd som behövs innan de blir en märkbar skilllnad, med samma övningsmängd och hur stor andel av striden som är på de avstånden. så de är inte bara snygga balistik kurvor. hur blir rekylen och hur påverkar de skyttet

 

 

Tja, allt över 250-300m borde bli avsevärt mycket bättre än 5,56. Rekylen lär bli mitt emellan 5,56 och 7,62. Har inte hört hemvärnsgubbar gnälla om rekyl med AK4. Och idag finns det ju mycket bättre konstruktioner än G3:an och även mycket bättre rekyl/signaturdämpare. Och hur mycket som har stridits över 250m får du fråga någon annan om. Säkert en och annan Affeveteran som kan berätta. Som jag ser det, så är den största fördelen att du kan skjuta just på alla avstånd upp till 500m UTAN att ta hänsyn till kulbanan, om du har skottställt på rätt avstånd. Och det borde öka Pk ganska rejält.

 

Men som sagt, det får väl någon stridserfaren uttala sig om....

 

/ME

 

Hur många mer träff kommer en skyttepluton ha på helfigurer på tex 300m. hur mycket mer kommer moddade vapen och priset per kula vara. För att inte glömma att vi skulle göra varenda patron som ligger i alla förråd till en kostnad att göra av med. Om någon träffar i strid har mycket med stresstålighet och psyke att göra. Sen gäller det att över huvudtaget upptäcka målet på de avståndet.

 

Jag har svårt att se att vapen och amunition skulle komma ner på en rimlig kostnad om de inte är NATO standard.

Link to comment
Share on other sites

 

@Major Error:

 

Skjututbhildning:

Jag vet inte hur komplett skjututbildning för soldater i FM ser ut idag, har bara erfarenhet av den gamla PEK'en under GU och mina första år i Hv, samt det senare instinktivskyttet i Hv.

I och med instinktivskyttets införande är det vad man koncentrerat sig på inom Hv (med dess begränsade övningstid) och det ger goda skyttar i snabba lägen upp till 25 meter, i bästa fall upp till 50 meter, inte mer. Jag skulle gärna se att skjuttillfällena blev fler och då gärna även med liggande och knästående precisionsskytte på 100-300 meter.

 

Det där med att Hv-soldater blir helt handikappade på avstånd över 200 av att öva instinktivskytte känns som en myt, i alla fall i de fall soldaten gjort GU som vanlig VPL på ett stridande förband.

Vi fick tillbringa en heldag på 200-300m vallen eftersom uppfattningen var att hemvärnet inte klarade av att bekämpa mål längre håll under stridskjutningar. Resultatet var att huvuddelen sköt godkända träffbilder enl reglementet utan större svårigheter.

Min snabbanalys är att det inte är skjutbanenötning som krävs.

Soldaten behöver en ammunition med flack kulbana upp till 300 och ett sikte som medger skytte på de avstånden utan en massa skruvande också sen instruktion i basic skytte, dvs samma baskunskaper som i instinktivskytte. Avtryck, rekylupptagning och träning på hur man använder riktmedel på riktigt korta och långa avstånd och varför man gör lite annorlunda i olika lägen.

 

Självklart är det en långsam påverkan (jag tyckte dock att jag märkte av det) och man tappar inte helt om man gjort GU med den gamla skjutbane-PEK'en.

Under de år jag fortfarande var aktiv soldat så upphörde allt precisionsskytte på 100 meter och uppåt helt och hållet på vår bataljon i och med införandet av instinktivskyttet.

Med tiden kommer erfarenheterna av det gamla skyttet sina och jag befarar att skyttarna kommer att vara sämre på längre avstånd.

Jag inbillar mig också att den gamla PEK'en är en bättre grund för allt skytte än vad enbart övning i instinktivskytte är.

Link to comment
Share on other sites

Guest Major Error

Ammunitionen kostar ungefär samma, oavsett vilken sort man köper. Faktum är att med tanke på volymerna, så är det mer eller mindre kilopris på ammunitionen. .260REM är en nernackad 7,62x51, så hylsan lär kosta samma som för 7,62. Kulan är 6,5mm, så det är också en standardprodukt. Alltså lär priset bli ungefär som för 7,62. Om man inte förhandlar dåligt med Nammo, vill säga....

 

mvh

ME

Link to comment
Share on other sites

För att hålla oss On Topic så är min önskan för en framtida gevärskaliber något som liknar vår gamla 6,5. Anledningen är enbart ballistiken, jag lever i en värld där diskussionen om att folk fortsätter kriga obehindrat efter att ha träffats av en 5,56 beror på missuppfattningar.

Träffas du av en kula så kan du ha tur eller otur, det gör att när du ska skjuta någon så kan du inte lita på turen utan måste se till att verkligen skjuta för att få effekt i målet. Dvs på korta håll behöver du sätta flera träffar i målet för att motståndaren inte ska kunna påverka dig, på längre håll behöver du främst vara säker på att få enskilda träffar. Det här ger för mig att en kula måste ha en flack kulbana på avstånd upp till 350meter, och ge tillräckligt låg rekyl för att kunna skjuta flera snabba skott i ett snabbt uppdykande mål på 25-30 meter.

Det här är främst baserat på allmänt tyckande och fritt analyserande av allehanda mer eller mindre underbyggda publikationer och uttalanden.

Och som en brasklapp, vi lär köpa 5,56 eftersom världen ser ut som den gör...

Link to comment
Share on other sites

Ammunitionen kostar ungefär samma, oavsett vilken sort man köper. Faktum är att med tanke på volymerna, så är det mer eller mindre kilopris på ammunitionen. .260REM är en nernackad 7,62x51, så hylsan lär kosta samma som för 7,62. Kulan är 6,5mm, så det är också en standardprodukt. Alltså lär priset bli ungefär som för 7,62. Om man inte förhandlar dåligt med Nammo, vill säga....

 

mvh

ME

låter som en glädjekalkyl. baserad på gissning av kostnaden för patronen och inte tagit med moddning av vapen och kostnaden för att avyttra redan inköpt am i fel kaliber.

 

minns jag inte helt fel var dessutom större delen av eldöppnandena enligt en skjutinstruktör på under 40 meter. Jag minns inte exakta hur mycket, men de var en anledning till varför instinktivskyttet börja betonas. men de är klart de där striderna som utspelar sig över en kvart på stora avstånd och understöd måste kallas in är mera nyhetsmatrial än när patrull ettan sätter en dubbeltapp i bröstet och en i huvudet på fi praktiskt taget point blank. Den tidigare specielt om någon säger att hade vi bara haft den superkulan i de supervapnet hade vi skjutit dem direkt och de stendött, trotts puls på 120.

 

sen vet jag inte hur ofta haft kulspruta i gruppen. blir man beskjuten av en kan man inte bli nog platt, de även om jag vet att de är lösplugg, kan tänka mig effekten blir långt bättre när kulorna piskar upp jorden och sliter sönder grenar och träd. De finns få saker som får en att känna sig så mäktig som kännslan av att ha kulsprutekolven mot axeln. så de är mer än rena träff som räknas. de är att få fienden att vilja gå hem till mamma eller gräva en stor gropp att gömma sig i.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Herrarna verkar helt klart ha missat grunderna, hur långt bort upptäcks ett fientligt mål?
Vad är medelstridsavståndet i terrängen?
Hur upptäcks, identifieras målen, målbestäms?

Under WWI upptäckte Tyska staben att med sina 5 km gevär och kusprutor kunde målen upptäckas på 275m. Detta ledde till 7,92x33 och resten är historia.

Under Gulf War 1991, upptäcktes att underrättelsefunktionerna fick för lite information eftersom översiksavstånden var för långa. Slutsatsen blev att samtliga Natos soldater utrustades med fältkikare samt fick genomgå en eldobservatörskurs i syfte att kunna lämna fältunderrättelser.

Affe är inte Småland och Östergötland är inte Småland.
När vi jagade ett PSG på 80-talet hittade vi medelstridavståndet 430m, från marken. En P4ing börjar lite högre, en Hkp skytt än lite högre och så vidare.

Kaliber inte alls oväsentligt och inget är gratis. Det kommer alltid att komma bättre leksaker. Hur länge har man tid att vänta?

Antal, behöver vi fler än de som kan bruka dem?

Anpassning till skyttarnas storlek, inga problem om man vill och betalar vad det kostar.

Högteknologi hade nog varit intressant om tid funnits, finns den? Som C hade man alltid klockan mot sig.

Bajonett på gjorde Ak5 till den klump den blev. Sista skottspärr ansågs i ursprungsbygget för dyr till 5an, sen kom den.

Mausern skrotades för att man kunde inte ha ett 100årigt vapen i arsenalen.
Kpisten för att vi hade efter hand för många och brist på magasin. Erfarenheterna från Kongo sa något annat an Finnarnas erfarenheter från 40-talsövningarna.

Uppenbart fungerade riktad långhållseld under Boerkriget och i Afganistan.

Patton hävdade att eldkraft kommer ur skott som träffar. Mao hävdade att makten kommer ur en gevärspipa. Låt oss se till att vi kan behålla vårt över 200åriga världsrekord.
Inte träta om gevären men väl bruka dem väl. Övning, övning, övning borde vara stridsropet i allvarstider som dessa.

Edited by seobserver
Link to comment
Share on other sites

Jag har väldigt svårt att se att vi kommer att gå ifrån 5,56/7,62 inom 10-20år och tror definitivt att AKny kommer att vara i 5,56. Tills teknologi som hylslös am, flytande drivmedel eller magnetisk acceleration blir praktisk och ekonomisk försvarbar för infanteribruk gissar jag att det som används nu i stor militär utsträckning världen runt kommer att vara det som köps in för svenskt bruk.

 

Dom stora framstegen som gjorts på infanterivapen på "senare tid" är optik, ergonomi och träning men den utvecklingen fortsätter också med rask takt och ger bra mycket bättre resultat än en eventuell ny standard patron. Jämför t. ex. med koreakriget där det uppskattas att för varje fiende nedkämpad av amerikanska styrkor så avlossades 50000skott och då användes patronen .30-06 Springfield som har många likheter med 7.62x51. Att gå tillbaka till en större patron kommer inte magiskt att få soldater att kunna nedkämpa mål med ett skott. Som jag uppfattar det skjuts det en "enorm" mängd yteld mot misstänkta punkter under/efter bakhåll och påskjutningar i afghanistan och jag tror att det är att skjuta sig själv i foten att utrusta soldater med ett am typ som gör att dom knappt kan medföra hälften så mycket am oavsett hur fina ballistiska egenskaper den har.

 

Min väldigt personliga åsikt är att en patron som 6.8SPC eller 6.5grendel är väldigt lämpliga och står på min önskelista. Dom fungerar bra i både korta och långa pipor. T.ex. 6.8SPC går att använda i vapenplattformar som använder 5,56 idag med en liten minskning till 25-28skott per magasin av samma storlek. Jag tycker att man ska gå mot lite större kula för att inte vara lika beroende av anslagshastighet samt attnär am utveckling går framåt så går det att trycka i mer intressanta amtyper i kulor om dom bara har vettig massa(raufoss am i min AK? Ja tack.).

Edited by Recon
Link to comment
Share on other sites

Tyvärr tror jag att denna tråd är dödfödd, åtminstone i kort perspektiv. Det blir, i mina ögon, en typisk svensk politiker-variant:

Inget nytt vapen på denna sida 2020.

 

Anledningen stavas det direktiv som försvaret fått från regeringen avseende inköp överstigande 200 miljoner. Dessa tvingar att försvaret lägger ärendet på regeringens bord istället för hos FML.

Regeringen kan då, under vilseledande floskler från Enström, Widegren och Forsell, skjuta upp planerade inköp på obestämd tid.

Man flyttar materielberget framåt hela tiden bara för att fylla på Borgs kassa. Alla pengar som FM budgeterat för avseende materielanskaffningar men som inte nyttjas pga av ovan direktiv överförs per automatik till statskassan!

 

FM lär få fingret från den Borgska trojkan ännu en gång tror jag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sålänge som våra poltiker anser att försvaret är ett särintresse, så länge kan ni drömma om andra kalibrar, reaktiv ammunition, ergonomisk anpassning. Man kommer att hålla igång en liten försöksverksamhet för att tysta juniorofficerare i Jägartjänst. Till syvende och sist handlar det om pengar och makt.

När Ak4an stoppades för att den blev för dyr per enhet, hade vi inte tillräckligt antal. Följden blev att ett stort antal av våra fältförband GUade och KFÖade med Ak4 men hade gevär M38 i sina mobförråd, såg själv när en kollega som fick lära sig verkligheten fick gå runt hörnet för att kasta upp. Det var emotionellt!

Att klämkäcka nyutnämda överstar hävdade att slagfälten snabbt kunde vara fyllda med AK47 och AK74. Vad skulle priset för det vara och tänk om slagfältet istället var fyltt med M38? Även någon överste har ju gjort fel emellanåt under historiens lopp.

Det är trevligt att kunna träffa på långa håll, i bergstrakter och öppet landskap kan det behövas. PSG90 är idag ett 30år gamalt system. Inte dåligt men inget under. Det tråkiga är att de som har dem ännu till huvuddelen inte kan utnyttja dess potensial!

När vi gjorde utprovning och truppförsök med AK5 hade vi AK4 som likare. Eldavbrottsrapporter skrevs i löpande fläng på 5an, 4orna bara tuffade på.

Det behövs inte många splitter eller träffar för att få en soldat av slagfältet, 0,4g vägde normalsplittret som togs ur en evakuerad soldat i ett väldokumenterat krig.

Den engelsk officeren och författarem m m Chrisp var stridsvagnschef i Nordafrica, han blev skjuten ett antal gånger med 55mm lågtrycks stridsvagnskanon, jo han överlevde och gick tillbaka till en civil karriär.

Diskutera gärna 6,8, visste ni föresten att 6,5 är 6,72? Redan från början.
7,62 M06 är en 6 km KSP ammunition, den brukades flitigt i WWI, WWII och Korea innan den ersattes av Natostandarden 7,62x51. Det var i det kriget tyskarna hade Stg44 som sköt 7,92x33. Officerarna fick M1 karbiner för att pistoler sköt lika många egna som fiender, fel på vapnet, inte utblidningen eller?

Sprängranater som kan smälla bakom huset, muren vore bra, men något som skjuter genom huset nu vore intressantare. Rysk 14,5mm KSP gör det. Varje gång.

Tung eld fick vi lära oss var grunden till framgång. Rikspjäsen som som tur är nu fått lite sällskap, lär få svårt att skjuta över sitt Dmax. Sen behövs det ju några vedtravar med ammunition oxså och några som kan hantera det och transportera den.

I styft 50 år har jag läst dokumentation på verkan av pistolammunition. De flesta verkar ha glömt det som våra förfäder lärde sig redan på stenåldern, placering är A och O. Stoppverkan utan rätt träff är en myt, att de sedan dör 2 veckor senare är helt ointressant i ett akut stridsförlopp. Till skillnad mot Spuhr tror jag på 18 mm fullkulor som träffar rätt.

För att träffa rätt behövs bara en sak, övning, övning, övning. Frihet och fred är så bra ting att de kan vara värda lite pengar och mycket övningstid.

Link to comment
Share on other sites

I dagsläget finns ingen uttalad plan på ny ak, nytt EHV finns det ett projekt för. Där skall FM komma fram till vilket behov som är viktigast, det kan vara en ak, en pdw eller annat.

 

Önskvärt är en ny familj av vapen där eldhandgrepp är samma oavsett vapentyp.

 

Mycket skall vägas in men inan sommaren 2014 skall FMV ha fått en kravspec på vad de skall ta fram om tidsschemat med tillförsel nytt ehv skall hålla, dvs lev. ~2017-2023.

 

För referens har en del "nyare" ak köpts in, man skall även utvärdera andra kalibrar för att ha ett Svenskt perspektiv på dessa. Ex: 6.8 SPC.

 

Så lite is i groggen så om tidsplanen håller vet vi sommaren 2014 vilken inriktningen blir.

 

Förbehållet är givetvis den ekonomiska situationen.

 

Källa: Ref. grp. "Nytt EHV". Detta är "sanningen" 2013-11-05, det kan ändras snabbt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Man har köpt in bl.a SCAR-L/SCAR-H, HK 416/417 och Beretta ARX. Kan vara ytterligare vapen men inget jag har i huvudet.

 

Min uppfattning är att man vill utvärdera ammunitionen själv och inte endast använda tillgänglig information. Kanske omständligt men låter klokt tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Man har köpt in bl.a SCAR-L/SCAR-H, HK 416/417 och Beretta ARX. Kan vara ytterligare vapen men inget jag har i huvudet.

 

Min uppfattning är att man vill utvärdera ammunitionen själv och inte endast använda tillgänglig information. Kanske omständligt men låter klokt tycker jag.

I mina ögon ett vettigt beslut att göra en egen utvärdering eftersom tidsramen tillåter det men bara det inte slutar med att FM försöker uppfinna hjulet igen.

 

Lite intressant att dom väljer plattformar som kan levereras i flera kalibrar, utförande och piplängd då ett eventuellt av en plattform för att fylla en eventuell AK eller PDW roll kan "lätt" utökas till andra roller i hela FM utan att behöva skaffa en helt ny logistik och kompetens.

 

Är det naivt att tro att FM kommer att göra resultatet av utvärderingen gällande både am typer och vapenplattformar tillgänglig för vanliga dödliga?

Link to comment
Share on other sites

Såg nyss denna video: där det avhandlades den för mig okända kalibern 300 AAC Blackout, om jag fattat det rätt så är det en 5.56 hylsa som är kortad och vidgad så den tar en större kula, vilket i AR-familjen gör att du bara behöver byta upper reciver, dvs pipa och gasrör är nya, alla övriga komponenter är dom samma, vad tror ni mer vapen och ballistikkunniga om denna kaliber?

 

Edited by Renown
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...