Jump to content

Framtidens vapen/ kalibern?


Håkan Spuhr

Recommended Posts

Tillägg/slutsats utifrån ovanstående: De flesta korta automatkarbiner är bra verktyg för specialförband, när man kan välja vapen efter uppgift, lära känna sitt eget exemplar utan och innan under långa timmar på skjutbanan och prova ut det "efter väder och humör". De kräver ihållande intresse och djup kännedom för att hålla maskinellt pålitliga i alla väder, ungefär som en gammal nyckfull veteranbil.

 

Jag skulle tänka mig för både en och två gånger innan jag gav en "icke skjutintresserad skytt" i ett klimat som det svenska en kort automatkarbin som enda vapen. "Icke skjutintresserade" bör i gevärskalibrar nog inte ha en kortare pipa än 16", absolut aldrig under 14" (D v s kortare än Ak5C) - för då börjar egenheterna bli uppenbara.

 

Risken med t ex en 10,5-tumspipa är att vederbörande kommer att få eldavbrott redan i första skottet, då det ju "brukar funka alldeles utmärkt, men sist jag sköt var det förstås tio grader varmare och inte lika fuktigt". Om jag raljerar lite kräver en kort automatkarbin nästan mer skjutbanetid ( i olika väderförhållanden) för att få att ens fungera någorlunda förutsägbart än en vanlig Ak kräver för att bli en riktigt bra skytt.

 

Felmarginalerna i en kort Ak är dessutom så mikroskopiskt små att de i serieproducerad form blir nyckfulla individer som var och en har sina egna små egenheter och krav, och som man måste lära känna på ett helt annat sätt än en full-längds-ak. Det gör att det sällan fungerar med generella råd - annat än "se till att lära känna din egen bössa i alla former av väder och vind".

 

Det finns helt enkelt en anledning att man gör kortpipiga vapen i särskilt anpassade kalibrar med mindre hylsvolym och mer snabb-brinnande krut.

 

Att använda en 10,5"-Ak i livshotande situationer kräver låååång träning och faller snarast under kategorin "don't try this at home, kids"... ;-) Inte för att den är svårare att skjuta med - utan för att det är betydligt svårare att veta under vilka förhållanden man verkligen kan lita på att den fungerar.

 

Jag är en... rätt van skytt, och skulle själv undvika en 10,5" (Ak5D) som generellt militärt vapen i det längsta, och skulle nog hellre välja en fullängdsbössa om jag skulle bära den jämt och i alla väder.

personligen har jag haft problem med Ak4or som varit nyckfylla och de beror ju mer på bristande TLC.

Link to comment
Share on other sites

Väldigt bra inlägg av tidigare talare!

 

Nu är det inte säkert att det är 5.56x45 som gäller när AKny inhandlas och flera länder i västvärlden efterfrågar en ny patron som möter dagens och framtidens krav bättre med bland annat bättre anpassning för korta pipor. Jag tror att projekt som t.ex. LSAT, CLAWS och LDAM kommer att ge ett bra underlag till en ny generation patroner för militärt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle bli mycket förvånad om vi ser en ny patron antas på bredare front någonstans innan tidigast 2025, baseras på större organisationers tröghet, ekonomi samt gissning :)

 

Men ny typ av ammunition är det som krävs för att EHV skall ta ett större steg framåt.

Link to comment
Share on other sites

 

Tillägg/slutsats utifrån ovanstående: De flesta korta automatkarbiner är bra verktyg för specialförband, när man kan välja vapen efter uppgift, lära känna sitt eget exemplar utan och innan under långa timmar på skjutbanan och prova ut det "efter väder och humör". De kräver ihållande intresse och djup kännedom för att hålla maskinellt pålitliga i alla väder, ungefär som en gammal nyckfull veteranbil.

 

Jag skulle tänka mig för både en och två gånger innan jag gav en "icke skjutintresserad skytt" i ett klimat som det svenska en kort automatkarbin som enda vapen. "Icke skjutintresserade" bör i gevärskalibrar nog inte ha en kortare pipa än 16", absolut aldrig under 14" (D v s kortare än Ak5C) - för då börjar egenheterna bli uppenbara.

 

Risken med t ex en 10,5-tumspipa är att vederbörande kommer att få eldavbrott redan i första skottet, då det ju "brukar funka alldeles utmärkt, men sist jag sköt var det förstås tio grader varmare och inte lika fuktigt". Om jag raljerar lite kräver en kort automatkarbin nästan mer skjutbanetid ( i olika väderförhållanden) för att få att ens fungera någorlunda förutsägbart än en vanlig Ak kräver för att bli en riktigt bra skytt.

 

Felmarginalerna i en kort Ak är dessutom så mikroskopiskt små att de i serieproducerad form blir nyckfulla individer som var och en har sina egna små egenheter och krav, och som man måste lära känna på ett helt annat sätt än en full-längds-ak. Det gör att det sällan fungerar med generella råd - annat än "se till att lära känna din egen bössa i alla former av väder och vind".

 

Det finns helt enkelt en anledning att man gör kortpipiga vapen i särskilt anpassade kalibrar med mindre hylsvolym och mer snabb-brinnande krut.

 

Att använda en 10,5"-Ak i livshotande situationer kräver låååång träning och faller snarast under kategorin "don't try this at home, kids"... ;-) Inte för att den är svårare att skjuta med - utan för att det är betydligt svårare att veta under vilka förhållanden man verkligen kan lita på att den fungerar.

 

Jag är en... rätt van skytt, och skulle själv undvika en 10,5" (Ak5D) som generellt militärt vapen i det längsta, och skulle nog hellre välja en fullängdsbössa om jag skulle bära den jämt och i alla väder.

personligen har jag haft problem med Ak4or som varit nyckfylla och de beror ju mer på bristande TLC.

 

 

Ak 4 är en oerhört driftsäker konstruktion, så du har nog rätt i att det nog beror på annat än själva konstruktionen. Men det finns å andra sidan alltid "måndagsexemplar" också - som varierar i antal och egenhet beroende på vilken fabrik (eller produktionslina) som tillverkat den.

 

Apropå Ak4 har Heckler & Kochs konstruktörer i alla "CETME-derivaten" försökt lösa bekymret med att hylsan ligger an för hårt mot väggarna i patronläget (och därmed skona utdragaren) genom att släppa ut krutgaser på hylsans utsida. I princip åker hylsan ut ur patronläget utan utdragare. Ni Ak4-skyttar (och ni poliser som skjuter MP5) kan se resultatet som små sotränder kring halsen på den utkastade hylsan. Det är komplicerat och således inte gratis att serieproducera pipor där patronläget har spår längst in, kan tilläggas...

 

Jag hittade f ö en bild på ett patronläge i genomskärning som visar hur sådana spår gjorts:

 

2009-03-22_122153_chamber2.jpg

 

 

@Smeghead: Den var kort, den där... Det skulle vara intressant att se hur man har konstruerat mekanismen. Någonting säger mig att den oavsett konstruktion inte är särskilt driftsäker... Men säkert vansinnigt rolig att skjuta med:-)

Edited by Unicorn
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle bli mycket förvånad om vi ser en ny patron antas på bredare front någonstans innan tidigast 2025, baseras på större organisationers tröghet, ekonomi samt gissning :)

 

Men ny typ av ammunition är det som krävs för att EHV skall ta ett större steg framåt.

Oddsen är låga som jag sagt tidigare men man kan alltid hoppas :)

Har för mig att jag läste att USA, England, Tyskland, Frankrike och Kanada önskar byta enhetsvapen/kaliber runt 2020-2025 och eftersom tex CLAWS samt LDAM uppskattas behöva 2år för att hitta ny am med sedan 5år för att få fram samt testa och sålla bland prototypvapnen så är det inte en helt omöjlig tidslinje för att tänka sig att en eller flera nya nato kalibrar dyker upp efter 2020.

Sen att FM säkert tar tillfället i akt att köpa skriva nåt stort kontrakt på en nuvarande 5.56x45 plattform som tillverkare desperat sänker priset på vore inte helt omöjligt...

 

Personlig reflektion: Jag är mer än lite exalterad över att hylslös och delvis hylslös am "nästan" är klar för fälttest.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle bli mycket förvånad om vi ser en ny patron antas på bredare front någonstans innan tidigast 2025, baseras på större organisationers tröghet, ekonomi samt gissning :)

 

Men ny typ av ammunition är det som krävs för att EHV skall ta ett större steg framåt.

Håller med till 100 %.

Link to comment
Share on other sites

Hylslöst? Från vilken tillverkare?

AAI's LSAT har ju ett hylslöst "koncept". Även om det är den teleskopiska ammunitionen som testats mest.

 

Ak4 är utan tvekan driftsäker, håller man bara rent i avlastningsspåren och slipper hylsfångaren så funkar den... och byter utdragarfjäder :)

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Väldigt bra inlägg av tidigare talare!

 

Nu är det inte säkert att det är 5.56x45 som gäller när AKny inhandlas och flera länder i västvärlden efterfrågar en ny patron som möter dagens och framtidens krav bättre med bland annat bättre anpassning för korta pipor. Jag tror att projekt som t.ex. LSAT, CLAWS och LDAM kommer att ge ett bra underlag till en ny generation patroner för militärt bruk.

Med tanke på att FMV verkar proppa för 5,56 fördelar i och med Sveriges medverkan i tio nations-gruppen NATO Weapons & Sensors Working Group håller jag det för otroligt att vi skulle stå inför ett byte av kaliber.

I min ögon känns det lustigt att Sverige som alliansfri är med i denna grupp och innehar ordförandet med Per G. Arvidsson. Natolandet Danmark är inte med och likaså Finland saknas (av förståliga skäl då de ej har denna kaliber).

http://www.dtic.mil/ndia/2010armament/WednesdayLandmarkBPerArvidsson.pdf

 

För övrigt ser man (FMV) inte någon större skillnad mellan en 20" pipa och en 14,5" (dvs något större än AK5C). Man hävdar också att alla sämre resultat vid användandet av 5,56 på längre avstånd beror på skyttens bristande förmåga och träning.

FMV hänvisar till den vanliga devisen "train as you fight" som något svenskt vilket känns mer än lustigt med tanke på allas rapportering om bristande träning för svenska soldater.

Att erfarna soldater från USA och Storbritannien verkar föredra 7,62 på längre avstånd i och med sina

FN SCAR Mk 17 och L129A1 från Lewis Machine verkar man (FMV) strunta i.

Link to comment
Share on other sites

Enligt den rapporten ska vi ha en flackskjutande patron med väldigt hög hastighet så har vi i princip löst alla problem så tas det bara fram nån sorts ukal am till AK5C så är det lugnt för oss i 30-40 år till. Eller helt enkelt använda tksp.

 

Sen att många många natoländer gör lite tvärtom och går upp till patroner som .338LM och .300WM till sina prickskyttevapen samt 7.62x51 till skarpskyttevapen(för vissa som använde AK+OR) som tillförs i ökad mängd i organisationen.

 

Även om prestanda på 5.56x45 är långt ifrån oduglig så finns det andra saker som är "runt hörnet"(stort hörn) där saker som reducering av vikt och volym är oerhört intressanta. LSAT projektet har kommit i TRL7 med en 5.56 patron som är 30% kortare och väger 40% mindre. Det är inte omöjligt att dom testas i skarp miljö inom 1-2år. http://blogs.militarytimes.com/gearscout/2012/11/07/lsat-the-9-pound-lmg/

 

Jag gillar nya prylar och vapen är ett stort intresse men för en vapenplattform som ska hålla i 30år kanske det kan vara värt att ha lite is i magen.

 

Den här artikeln är lite intressant ur ett brittiskt perspektiv. http://www.thinkdefence.co.uk/2013/11/usa-force-rest-nato-change-calibres/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...