Amfibieslusken Posted May 9, 2003 Report Posted May 9, 2003 Hörde från en kompis som är flygbassäk på F4 en av grupperna där hade börjat använda sånna här...öhh va heter det...sjörövarmössor...alltså gröna tygstycken som knyts runt huvudet. såg en bild på dom, såg ganska coolt ut. det jag försöker komma till är att om man köper den själv och hela gruppen har det så verkar man få ha boniehatt oxå Det är försvarsmaktens gröna halsduk :basker: Quote
Doggydriver Posted May 10, 2003 Report Posted May 10, 2003 Hatt åt de som behöver det anser Toll, inget personligt mot Bassäk, men ni råkar ha något som inte kostar mycket och skulle vara användbart för många ;) Quote
Forumsledning henke Posted May 10, 2003 Forumsledning Report Posted May 10, 2003 Istälet för en brun basker.. Visserligen är Wigéns basker NÄSTAN så här stor, men den här har lite mer fältmässig funktion. OM man fått välja en annan sak till HV för ca 100 kr hade denna varit beydligt mer funktionell och inte minst BALLARE :-D Israelisk (IDF) Mitz'nefet ("Clown Hat" in Hebrew). Klart bra och billig pryl. Funkar även utan hjälm..dock funkar mörkerkikare enbart på natten. Quote
Casca Posted May 10, 2003 Report Posted May 10, 2003 Hörde från en kompis som är flygbassäk på F4 en av grupperna där hade börjat använda sånna här...öhh va heter det...sjörövarmössor...alltså gröna tygstycken som knyts runt huvudet. såg en bild på dom, såg ganska coolt ut. det jag försöker komma till är att om man köper den själv och hela gruppen har det så verkar man få ha boniehatt oxå Det är försvarsmaktens gröna halsduk :basker: Och har förekommit som huvudbonad sedan halsduken kom ut på 50-talet. Genom att knyta de 2 andra hörnen under hakan ser man inte vacker ut men effektivt mot ex mygg och annat hemskt. Var bra som hjälmunderlägg, men fult för den fåfänge soldaten. Casca Quote
Doyle Posted May 11, 2003 Report Posted May 11, 2003 Israelisk (IDF) Mitz'nefet ("Clown Hat" in Hebrew). Klart bra och billig pryl. Brutal pryl! Blir till att införskaffa direkt Quote
Guest Fågel Fenix Posted May 11, 2003 Report Posted May 11, 2003 Istälet för en brun basker..Visserligen är Wigéns basker NÄSTAN så här stor, men den här har lite mer fältmässig funktion. OM man fått välja en annan sak till HV för ca 100 kr hade denna varit beydligt mer funktionell och inte minst BALLARE :-D Israelisk (IDF) Mitz'nefet ("Clown Hat" in Hebrew). Klart bra och billig pryl. Kan ngn säga vad som skulle vara bra med att ha en urholkad röksvamp på huvudet ?? ;) Quote
Doyle Posted May 11, 2003 Report Posted May 11, 2003 Kan ngn säga vad som skulle vara bra med att ha en urholkad röksvamp på huvudet ?? ;) Du får bort dom där fina konturerna som en hjälm har. Quote
Guest Fågel Fenix Posted May 11, 2003 Report Posted May 11, 2003 (edited) Kan ngn säga vad som skulle vara bra med att ha en urholkad röksvamp på huvudet ?? ;) Du får bort dom där fina konturerna som en hjälm har. hmm...jawohl! att jag inte tänkte på det...var helt inne på att det hade något med regn att göra... Fan vet om jag inte är påverkad av hockeyn ändå.... EDIT: fast ni måste hålla med om att det ser ut som fan.... Edited May 11, 2003 by Fågel Fenix Quote
RäserCarl Posted May 11, 2003 Report Posted May 11, 2003 Halsduken: Används den som halsduk idag? Quote
111 SSK BAT Posted May 11, 2003 Report Posted May 11, 2003 Nej den försvann i samband med Uniformsystem 90. Den har hängt kvar sedan 59an. Vi fick dock order att bära halsduk eftersom husarerna baserade i Malmö bar en slags vikt halsduk. Om det stämde har jag ingen koll på. Det borde någon från P2 kunnat svara på. Oavsett ser det förbannat snyggt ut med den till M59 skjortan, även till M55 skjortan är den okej. Varför man får man ut den idag har jag ingen aning om. När vi hade stålhjälmen var den utmärkt att ha under för att den skulle sitta bättre. Quote
dxl Posted June 5, 2003 Report Posted June 5, 2003 Istälet för en brun basker..Visserligen är Wigéns basker NÄSTAN så här stor, men den här har lite mer fältmässig funktion. OM man fått välja en annan sak till HV för ca 100 kr hade denna varit beydligt mer funktionell och inte minst BALLARE :-D Israelisk (IDF) Mitz'nefet ("Clown Hat" in Hebrew). Klart bra och billig pryl. Funkar även utan hjälm..dock funkar mörkerkikare enbart på natten. Ja du tänk om HV fick sådana där grejer.... Vilket ramaskri det skulle bli här på forumet. Tänka alla baskernissar som förfasade skulle konstatera att "en sådan där tänker jag aldrig bära" och bla bla bla Quote
Orka Posted June 5, 2003 Report Posted June 5, 2003 Men jag ska ju bli flygbassäksplutonbefäl... Får jag en Boonie-hat M90 då? Nej Måste tillägga att den inte köptes in till FBS F4 av e anledning... Och den anledningen bar inget om att BASSÄK har patent på den... Det var att C UTB F4 tyckte att den var Ful så han förbjöd FBS att köpa in den. Mvh Hf Säveskog FBS F4 Quote
Orka Posted June 5, 2003 Report Posted June 5, 2003 Hörde från en kompis som är flygbassäk på F4 en av grupperna där hade börjat använda sånna här...öhh va heter det...sjörövarmössor...alltså gröna tygstycken som knyts runt huvudet. såg en bild på dom, såg ganska coolt ut. det jag försöker komma till är att om man köper den själv och hela gruppen har det så verkar man få ha boniehatt oxå Det var väldigt individuelt... En patrull körde med den men inget som alla körde med! Mvh Hf Säveskog VEm e polaren ? Quote
Fk Backéus Posted June 13, 2003 Report Posted June 13, 2003 Booniehatt eller bassäkhatt... spelar ingen roll för mig bara den funkar, men fördrar nog bassäk eftersom den har lite mindre brätte och är styvare i tyget! Quote
facit Posted June 13, 2003 Report Posted June 13, 2003 Var ute i helgen i "fält" paddlade. Hadde en boonie hatt, så jäkla skön och praktiskt. Det jag dock inte förstår är när jag ser soldater med full stridsutrustning på väg mot något bärande en bonne/bassäk lr fiskarmössa om ni nu vill. Boonie hatten kan juh inte precis ersätta hjälmen. Jag vet att en del har varit inne en del tidigare att man kan använda den vid tillfällen där det ej behövs hjälm, men hur ofta är det? Jag tyckte att den var skön när man sprang i skogen, paddlade och hade sig, var i action alltså. Vill inte gnälla men man kan fråga sig ifall det där är rätt tillfälle för en sådan hatt. För övrigt ser den jäkligt snygg ut. ps: Vad heter den på svenska (boonie) Quote
Doyle Posted June 13, 2003 Report Posted June 13, 2003 1: Strid = Hjälm 2: Spaning, spår med hund och hela den biten = icke hjälm Är man ute med t.ex hund och spårar bär man inte hjälm då det "skärmar av" personen. På med vad du nu har i fickan och du hör bättre. Angående prskparet: Är inte det där det perfekta tillfället för en hatt? eller ja vad fan som helst (olles brorsa, fältmössa, peruk osv) förrutom en hjälm. Quote
Razvedka Posted June 13, 2003 Report Posted June 13, 2003 Var ute i helgen i "fält" paddlade. Hadde en boonie hatt, så jäkla skön och praktiskt. Det jag dock inte förstår är när jag ser soldater med full stridsutrustning på väg mot något bärande en bonne/bassäk lr fiskarmössa om ni nu vill. Boonie hatten kan juh inte precis ersätta hjälmen. Jag vet att en del har varit inne en del tidigare att man kan använda den vid tillfällen där det ej behövs hjälm, men hur ofta är det? Jag tyckte att den var skön när man sprang i skogen, paddlade och hade sig, var i action alltså. Vill inte gnälla men man kan fråga sig ifall det där är rätt tillfälle för en sådan hatt. För övrigt ser den jäkligt snygg ut. ps: Vad heter den på svenska (boonie) Nu är det ju som tidigare nämnts skillnad på "Booniehatt m/90" och Bassäkhatten. Prickskytteparet har just Booniehatten medan bassäkkillarna på andra bilden har...bassäkhatt... Hjälm... Ja inte hade jag min speciellt mycket under GU...Som Doyle nämnde inte ngt vidare ute i trglådan då det är viktigare att ha bra hörsel och syn än massa virade aramidtrådar på skallen! Quote
facit Posted June 13, 2003 Report Posted June 13, 2003 1: Strid = Hjälm2: Spaning, spår med hund och hela den biten = icke hjälm Är man ute med t.ex hund och spårar bär man inte hjälm då det "skärmar av" personen. På med vad du nu har i fickan och du hör bättre. Angående prskparet: Är inte det där det perfekta tillfället för en hatt? eller ja vad fan som helst (olles brorsa, fältmössa, peruk osv) förrutom en hjälm. Okej tack för klargöringen. Under min gu så hade man hjälm när man hade stridsutrustning och trodde att det alltid var så. Ni har ju haft andra uppg så som spaning prsk, jag tänkte inte på det. Quote
Dahlberg Posted June 13, 2003 Report Posted June 13, 2003 A va fan...vi gör som dansken helt enkelt! Hv i DK får ut 1 st. hjälm, en st fältmössa, en "hatt" som liknar ett mellanting mellan bassäk-hatt och djungel dito och natyrligtvis också en basker! Slut-tjafsat..........Lt. payne får länga bilder eftersom han verkar ha mer med DK att göra än undertecknad........ Åh, snälla kan jag inte få se en bild på en mössa som liknar ett mellanting mellan bassäk-hatt och djungel dito och en basker?! Är den liknande som den där israeliska svamp-möss-prydnaden?! Quote
The Swede Posted June 13, 2003 Report Posted June 13, 2003 @Dahlberg. Läs inlägget en gång till. Dom får ut fyra huvudbonader, en hjälm, en fältmössa, en hatt och en basker. Hatten liknar ett mellanting mellan bassäkhatt och djungelhatt. Baskern har inget med det att göra. The Swede Quote
Dahlberg Posted June 14, 2003 Report Posted June 14, 2003 Aha, jag trodde att dom fick ut nånn ful mössa som såg ut som allt på en gång... Quote
1314 Posted June 14, 2003 Report Posted June 14, 2003 Aha, jag trodde att dom fick ut nånn ful mössa som såg ut som allt på en gång... Jösses... Quote
Fk Bodin Posted June 16, 2003 Report Posted June 16, 2003 Vapnet över texten "G3 SPOTTER" är en Ak 4b, men är det nytt(/ickestandard) handskydd och benstöd? Quote
Vargas Posted June 16, 2003 Report Posted June 16, 2003 Vapnet över texten "G3 SPOTTER" är en Ak 4b, men är det nytt(/ickestandard) handskydd och benstöd? Det ser ut som handskyddet på nyare G3:or. http://www.hkpro.com/g3.htm Det kan ju även vara en G3SG/1. http://www.hkpro.com/g3sg1.htm Quote
106 Posted June 16, 2003 Report Posted June 16, 2003 Vapnet över texten "G3 SPOTTER" är en Ak 4b, men är det nytt(/ickestandard) handskydd och benstöd? Möjligt, men jag kan inte se att det är en Ak4B. I arméns OH-bilder på finkalibriga vapen (går att ladda ner från www.fmlog.mil.se/fmpub) finns en AK4OR med liknande handsskydd och benstöd. Antagligen har något förband haft dessa delar, eller kanske att de varit på prov. Quote
Fk Bodin Posted June 16, 2003 Report Posted June 16, 2003 Här är en bild från hemvarnet.se. Kanske ingen officiell site, men bilden verkar plockad från något FM publicerat. Likt? Quote
106 Posted June 16, 2003 Report Posted June 16, 2003 (edited) Det var bilden jag tänkte på i mitt inlägg ovan. Edited June 16, 2003 by 106 Quote
Forumsledning Kimster Posted June 16, 2003 Forumsledning Report Posted June 16, 2003 Bilden är producerad av mil.se ! Den finns med bland OH-bilderna i presentation av vapen system inom FM Quote
sniper Posted February 17, 2004 Report Posted February 17, 2004 Tänkte bara fråga (eftersom jag kan ha missat det) men är bashatten (orginal) ett utbildningstecken eller ett kännetecken för flottans säkförband ? Det brukar nämligen bli en jäkla massa tjafs om vem som får bära och inte... Har full förståelse och respekt som ett utbildningstecken och basker m märke för med sig men hatten är ju en fältmässig pryl. Ha det gott Quote
Fade Posted February 17, 2004 Report Posted February 17, 2004 Råkade för ett par helger sedan ut för en Insatspluton ur Hv iförda denna huvudbeklädnad. Det såg för dj-vligt ut.........men det är min personliga åsikt så klart. *ASG* ja det är något vi hör hela tiden som skräck exempel på hur man inte ska bete sig i IP fy fan va vi garvade åt deras ramboism :P Quote
Recommended Posts