Månsson Posted May 8, 2003 Report Share Posted May 8, 2003 (edited) Får alla Boonie-hats M90 om man vill? Jag ska bli Flygbassäks PB och undrar om jag får en sån? Den är ju störtskön! Edited May 8, 2003 by Månsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted May 8, 2003 Report Share Posted May 8, 2003 Om man klar sig civilt ibland - på hustruns order - kan man ibland få ha vilken knäpp hatt man vill. Men basker är då *verboten*! ;) / :basker: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted May 8, 2003 Report Share Posted May 8, 2003 Råkade för ett par helger sedan ut för en Insatspluton ur Hv iförda denna huvudbeklädnad. Det såg för dj-vligt ut.........men det är min personliga åsikt så klart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted May 8, 2003 Forumsledning Report Share Posted May 8, 2003 Allt vi själva inte har eller är nytt tenderar vi till att tycka "se för djävligt ut". Boonie hat har till skillnad från basker ett par praktiska fördelar. Tom med bättre än keps. Det finns ju Sommarhatt Kamo nu så det borde ju vara fritt fram. Vrider man på skallen syns det inte lika tydlig rörelse som med keps, man kan ha mygg/camo-nät hängande ner, den ger skugga runt hela huvudet, skyddar bra mot regn, Fästa enklare maskering i dess hällor, etc. Problemet är bara att hålla folk ifrån att stuka dem konstigt som cowboyhattar och dyl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted May 8, 2003 Report Share Posted May 8, 2003 Vilken är "sommarhatt camo" och var finns bilder/info? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted May 8, 2003 Report Share Posted May 8, 2003 Allt vi själva inte har eller är nytt tenderar vi till att tycka "se för djävligt ut".Boonie hat har till skillnad från basker ett par praktiska fördelar. Tom med bättre än keps. Det finns ju Sommarhatt Camo nu så det borde ju vara fritt fram. Vrider man på skallen syns det inte lika tydlig rörelse som med keps, man kan ha mygg/camo-nät hänagde ner, den ger skugga runt hela huvudet, skyddar bra mot regn, Fästa enklare maskering i dess hällor, etc. Problemet är bara att hålla folk ifrån att stuka dem konstigt som cowboyhattar och dyl. Sorry Henke, skulle naturligtvis förtydligat mig! Jag är övertygad om att plagget i fråga säkerligen är jätte-bra på många sätt och vis, men på dessa herrar passade den INTE! Dessutom tror jag inte riktigt på att HV oavsett vilket någonsin får ut sådan huvudbeklädnad. Rätt eller fel. Personligen behöver jag inte ha sådan Boonie-hatt, jag har HJÄLM. På rätt plats, i rätt läge ok. På fel plats, på fel personer = härke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Månsson Posted May 8, 2003 Author Report Share Posted May 8, 2003 Allt vi själva inte har eller är nytt tenderar vi till att tycka "se för djävligt ut".Boonie hat har till skillnad från basker ett par praktiska fördelar. Tom med bättre än keps. Det finns ju Sommarhatt Camo nu så det borde ju vara fritt fram. Vrider man på skallen syns det inte lika tydlig rörelse som med keps, man kan ha mygg/camo-nät hänagde ner, den ger skugga runt hela huvudet, skyddar bra mot regn, Fästa enklare maskering i dess hällor, etc. Problemet är bara att hålla folk ifrån att stuka dem konstigt som cowboyhattar och dyl. Får man en sån om man frågar efter den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted May 8, 2003 Report Share Posted May 8, 2003 Hatten på bilden är reglementerad utrustning för Kungl. Flottans BasSäk-förband och får bäras efter avlagt och godkänt "hattprov". Jag tycker att den är både praktisk och snygg men jag har inte rätt att bära den eftersom jag inte är BasSäk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Månsson Posted May 8, 2003 Author Report Share Posted May 8, 2003 Hatten på bilden är reglementerad utrustning för Kungl. Flottans BasSäk-förband och får bäras efter avlagt och godkänt "hattprov". Jag tycker att den är både praktisk och snygg men jag har inte rätt att bära den eftersom jag inte är BasSäk. Men jag ska ju bli flygbassäksplutonbefäl... Får jag en Boonie-hat M90 då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted May 8, 2003 Report Share Posted May 8, 2003 Men jag ska ju bli flygbassäksplutonbefäl... Får jag en Boonie-hat M90 då? Nej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Månsson Posted May 8, 2003 Author Report Share Posted May 8, 2003 Men jag ska ju bli flygbassäksplutonbefäl... Får jag en Boonie-hat M90 då? Nej NOOOOOOOOO!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted May 8, 2003 Report Share Posted May 8, 2003 Booniehatten är inte utb.tecken för Bassäk, det är istället Bashatten Bild från Recon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Månsson Posted May 8, 2003 Author Report Share Posted May 8, 2003 Booniehatten är inte utb.tecken för Bassäk, det är istället Bashatten Bild från Recon Hur ser bashatten ut då? länka gärna en bild... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted May 8, 2003 Report Share Posted May 8, 2003 Sooo sorry! Jag trodde det var same-same! :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted May 8, 2003 Report Share Posted May 8, 2003 Rätt eller fel. Personligen behöver jag inte ha sådan Boonie-hatt, jag har HJÄLM Fast om du ligger som t.ex OP så har du inte hjälm och då är den som sagt utmärkt eftersom den döljer ens konturer väldigt effektivt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted May 8, 2003 Forumsledning Report Share Posted May 8, 2003 LÄS LÄXAN POJKAR! http://www.SoldF.com/mossor.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted May 8, 2003 Report Share Posted May 8, 2003 Rätt eller fel. Personligen behöver jag inte ha sådan Boonie-hatt, jag har HJÄLM Fast om du ligger som t.ex OP så har du inte hjälm och då är den som sagt utmärkt eftersom den döljer ens konturer väldigt effektivt Hmm...på Op är jag antingen nergrävd eller i gömsle..skall inte kunna synas ngn kontur ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stone Posted May 8, 2003 Report Share Posted May 8, 2003 Det ÄR bashatten som syns på bilden inlaggd av Fu Fredriksson. Väldigt mörk bild dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 8, 2003 Report Share Posted May 8, 2003 (edited) Ur UniR FM 2003 Fälthatt kamo får bäras av Utlandsstyrkan och marinens bassäkerhetsförband Så ingen annan än utlandsstyrkan eller marinens bassäk får bära mössan. Föreslår att alla laddar ner UniR FM 2003 från www.fmlog.mil.se/fmpub Edited May 8, 2003 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted May 8, 2003 Report Share Posted May 8, 2003 Jag anser att hattar med bätte är det bästa man kan ha i fält, och nej man använder inte hjälm alltid. Den negativa inställningen till denna form av huvudbonad begriper jag mig inte på. Som tidigare nämnts så är den att föredra för att den minskar konturer. Nej Pingo ,och dxl det är inte alltid man antingen är i en hjälmsituation eller i ett OP som är väl förberett. Hatten är dessutom bekväm och ger ett betydligt bättre skydd mot sol såväl som regn än den gamla kepsen. Förhoppningsvis får hatten ett än större genomslag inom FM i framtiden pga sin funktionalitet. Jag tror faktiskt att vi tack och lov är vi på väg bort från den tiden då allt skulle vara som det alltid varit för så skulle det vara, utan vidare motivering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mace Posted May 8, 2003 Report Share Posted May 8, 2003 Boonie-hatten är tamefan den bästa huvudbonad som tillverkats, men då ska det vara recon´s i det lite styvare tyget. Har bara använt den då jag jagar men har allvarliga funderingar på att börja använda den i HV också Den gamla 59:an (inget fel på M59 men ibland är den bara fel) och fula 90:an (hatar detta ytterst opassande härke) kan dom skicka till Baltikum och införa denna eminenta hatt som allmänt uniformsplagg istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted May 8, 2003 Forumsledning Report Share Posted May 8, 2003 Vänta tills UniR Fm 2004 kommer då nån general fått tag i en och fattat tycke för hatten då kommer texten att ändras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted May 8, 2003 Report Share Posted May 8, 2003 Vänta tills UniR Fm 2004 kommer då nån general fått tag och fattat tycke för hatten då kommer texten att ändras. Jag vill iaf se HKM i bonniehatt! --> :basker: (fast med bonniehatt då) Då blir högberg --> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nsky_517 Posted May 8, 2003 Report Share Posted May 8, 2003 jag får inställa mej i ledet av folk som prisar (djungel)hatten! bättre huvudbonad finns inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 8, 2003 Report Share Posted May 8, 2003 Jag har haft den ute (har på grund av misstag vid packning för hemrotation kvar den) men använde den aldrig eftersom behovet aldrig fanns. Däremot tycker jag att den verkar praktisk och borde därmed tillåtas för alla. Dessutom borde Bassäk, och endast bassäk, få fortsätta använda sin hatt (inte djungelhatt som enligt UniR FM 2003). I detta fall ser jag det inte som ett större problem om folk köper en hatt på military shop och använder i fält. Men eftersom den inte är tillåten för alla att bära så tror jag inte att man skall räkna med att få ut den och den bör därför endast användas i fält. Jag är däremot emot användande av exempelvis Patrol hat som ju inte tillför någon extra funktionalitet jämfört med fältmössa m/59 och 90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Månsson Posted May 8, 2003 Author Report Share Posted May 8, 2003 Vänta tills UniR Fm 2004 kommer då nån general fått tag och fattat tycke för hatten då kommer texten att ändras. Kan du länka bild till den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 8, 2003 Report Share Posted May 8, 2003 Vänta tills UniR Fm 2004 kommer då nån general fått tag och fattat tycke för hatten då kommer texten att ändras. Kan du länka bild till den? Henkes inlägg högst upp på den här sidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted May 9, 2003 Report Share Posted May 9, 2003 A va fan...vi gör som dansken helt enkelt! Hv i DK får ut 1 st. hjälm, en st fältmössa, en "hatt" som liknar ett mellanting mellan bassäk-hatt och djungel dito och natyrligtvis också en basker! Slut-tjafsat..........Lt. payne får länga bilder eftersom han verkar ha mer med DK att göra än undertecknad........ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JiWe Posted May 9, 2003 Report Share Posted May 9, 2003 Hörde från en kompis som är flygbassäk på F4 en av grupperna där hade börjat använda sånna här...öhh va heter det...sjörövarmössor...alltså gröna tygstycken som knyts runt huvudet. såg en bild på dom, såg ganska coolt ut. det jag försöker komma till är att om man köper den själv och hela gruppen har det så verkar man få ha boniehatt också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted May 9, 2003 Report Share Posted May 9, 2003 Jag använder inte hatt själv, men jag har full förståelde för de soldater som vill minska signaturen av huvudet i fält ex vid ytövervakning. Att hindra soldater från att använda en hatt i syfte att tillse någon sorts pissrevir hos ett beväringsförband är mig helt främmande. Fanns det någon fältmässig vinst med att ha vinröd basker eller rosa trosor på skallen skulle jag ha förståelse för detta också. Att under en formell uppställning bära felaktig huvudbonad i syfte att försöka imponera på sin omgivning stödjer jag dock inte. Här har man dock ett ypperligt tillfälle att sortera ut de omogna som chef, med påföljande "försvarsupplysning" som efterräkning. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts