Jump to content

vikingman

Recommended Posts

Den vackra och högpresterande men ack så komplexa och dyra arvtagaren till fiaskot F-111.

F-111 projektets problem har många paralleller till F-35, man försökte använda samma flygplan på hangarfartyg och från landbacken men kompromisserna vart så många att hangarfartygsflygplanet och jaktrollerna vart fiaskon, dock vart det vartefter ett kapabelt bombflygplan. Kanske vandrar F-35A samma väg?

F-14 led länge av att motorn TF-30 var känslig för störningar och för svag.

Att skrota F-14 och köpa det nya mera lättunderhållna flygplanet F-18 E/F förefaller ha varit en klok nedrustning efter att ha vunnit kalla kriget.

Den vackra och högpresterande men ack så komplexa och dyra arvtagaren till fiaskot F-111.

F-111 projektets problem har många paralleller till F-35, man försökte använda samma flygplan på hangarfartyg och från landbacken men kompromisserna vart så många att hangarfartygsflygplanet och jaktrollerna vart fiaskon, dock vart det vartefter ett kapabelt bombflygplan. Kanske vandrar F-35A samma väg?

Att skrota F-14 och köpa det nya mera lättunderhållna flygplanet F-18 E/F förefaller ha varit en klok nedrustning efter att ha vunnit kalla kriget.

måste du vara så saklig, Nu var jag lite för ung för att se Topgun på bio, Jag har svårt att se hur ett F-18 skulle funka i den filmen, De är inte helt oviktigt att ett flygplan är snyggt specielt om de skall rekrytera frivilliga.

• Like 1

måste du vara så saklig, Nu var jag lite för ung för att se Topgun på bio, Jag har svårt att se hur ett F-18 skulle funka i den filmen, De är inte helt oviktigt att ett flygplan är snyggt specielt om de skall rekrytera frivilliga.

F-14 har varit filmstrjärna i massor med filmer. Vilka kommer ihåg Timmen Noll, t.ex.? :)

F-14 mot Japanska Zero... :dribble:

• Like 1

Timmen Noll. The Final Countdown. Halleluja. Fem minuter action på slutet.

Då var Top Gun bättre.

För övrigt vet jag inte hur många filmer F-14 egentligen varit med. Iron Eagle hade väl F-15 i huvudrollen.

Men det är klart. Han där Harmon Rabb i JAG hade väl varit F-14-pilot, bara som heroisk bakgrund, men i alla fall.

Edited by lampros

I Timmen Noll får man iallafall höra F-14s automatkanon på ett mer äkta sätt än i Top Gun. Aldrig förstått varför man i Top Gun lagt på ljud från nån kulspruta och målat mynningsflammor på helt fel ställen på flygplanen.

Klart det är dyra pengar att åka runt med en phoenix beväpnad komplex WW3 F-14 för att sköta incidentberedskap runt en flat-top. Har inte alla kills från F-14 gjorts med någon version av sidewinder? Eller sköt man ner någon stackars Mi-8 i Irak med en AIM-54? (på tal om filmtråden detta håller på att bli, så, Iron eagle 1 hade ju iaf den goda smaken att inte använda amerikanskt (ok jag vet F-21) som fiendeflyg, sen kom datorgrafik eller Draken :) )

Iranierna använde Phoenixroboten med gott resultat i Iran-Irakkriget, påstås det. På grund av bristen på Phoenixrobotar började man ju testa om man inte kunde använda HAWK istället.

Dock var det väl inte så att man hade brist på fysiska robotar, utan bristen på reservdelar begränsade tillgången på funktionsdugliga robotar. Iran-Contras-affären inkluderade reservdelar till dem, så tillgängligheten ökade senare.

Hur tillgången ser ut nu vet jag inte, men med tanke på att radarn och robotarna är komplicerade och svåra att underhålla är jag väl tveksam till om det finns så många kärror som faktiskt kan skjuta robotarna om det finns några fungerande kvar. Det är ju en sak att hålla maskinen i luften och hänga på en robotkropp på en balk. En helt annan sak att se till att systemen fungerar.

Klart det är dyra pengar att åka runt med en phoenix beväpnad komplex WW3 F-14 för att sköta incidentberedskap runt en flat-top. Har inte alla kills från F-14 gjorts med någon version av sidewinder? Eller sköt man ner någon stackars Mi-8 i Irak med en AIM-54? (på tal om filmtråden detta håller på att bli, så, Iron eagle 1 hade ju iaf den goda smaken att inte använda amerikanskt (ok jag vet F-21) som fiendeflyg, sen kom datorgrafik eller Draken :) )

Iran ska ha gjort ett antal nedskjutningar med AIM_54, enligt dessa verk. Man gör anspråk på över 40, om jag minns rätt.

http://www.amazon.com/Iran-Iraq-War-Air-1980-1988-Cooper/dp/0764316699

http://books.google.se/books/about/Iranian_F_14_Tomcat_Units_in_Combat.html?id=MCzk0cARvjAC&redir_esc=y

EDIT: Wikiartiklen om AIM-54 har en del om iran-irakkriget.

http://en.wikipedia.org/wiki/AIM-54_Phoenix#Iranian_combat_experiences_with_the_AIM-54_Phoenix

Edited by Andtryggve

Vad har Tomcat för robotar i Iranska flygvapnet? Phoenix och Sidewinder och Sparrow är väl slut eller utgångna i Iran.

Iran säger sig tillverka en kopia av Sidewinder kallad "Fatter"

http://en.wikipedia.org/wiki/Fatter

HAr sett upgifter om att man integrerat R-73 på de iranska Tomcat-planen, men jag tror aldrig att jag har sett en bild på det.

Sedan har man HAWK-robotar på en del Tomcats, vilket Erik_G nämt. men det verkar som om man fortfarande flyger med AIM-54 på planen också. Vilket har gör att en del tror att Iran har lyckats kopiera även AIM-54.

• 1 year later...
  • 1 year later...

http://aviation-xtended.co.uk/ep-39-top-gun-days-and-the-f-14-tomcat/

Top Gun Days and the F-14 Tomcat
This special Top Gun episode on the F-14 Tomcat features Commander David ‘Bio’ Baranek (US Navy Retired), a former F-14 RIO (Radar Intercept Officer) who commanded an F-14 Fighter Squadron.
Find out what it takes to be a Top Gun Instructor and hear stories about making the 1986 film ‘Top Gun’, ejecting from the F-14 Tomcat, firing a Phoenix missile and much, much more.

Direktlänk till mp3-filen:

http://aviation-xtended.co.uk/wp-content/uploads/2015/04/Ep-39-F14-Tomcat.mp3

eller

http://feedproxy.google.com/~r/AviationXtendedPodcast/~5/bBLKqrecKwI/Ep-39-F14-Tomcat.mp3

Edited by vikingman

• 2 weeks later...

http://warisboring.com/articles/secretive-f-14s-covered-commandos-in-iraq-in-2003/

Early in the morning on March 19, 2003, U.S. Special Operations Forces infiltrated western Iraq to neutralize

strategic radar and command installations. It was one of the first attacks of the American-led invasion — and it played

out under the watchful gaze of a secretive detachment of aging but still very capable U.S. Navy F-14 Tomcat fighters.

• 1 month later...

Tack för länken. Intressant. Man får väl vara glad över att det inte satt nervösa amerikanska piloter i alla de ryska plan som svensk jakt interceptat för då hade det blivit mycket robotskott över Östersjön under det kalla kriget.

Tack för länken. Intressant. Man får väl vara glad över att det inte satt nervösa amerikanska piloter i alla de ryska plan som svensk jakt interceptat för då hade det blivit mycket robotskott över Östersjön under det kalla kriget.

Ontopic: Ryssen sköt ned; med eller utan nervositet; en svensk DC3:a med åtta personer som dog och en svensk Catalina som tvingades nödlanda under det kalla kriget.

Edited by vikingman

Ontopic: Ryssen sköt ned; med eller utan nervositet; en svensk DC3:a med åtta personer som dog och en svensk Catalina som tvingades nödlanda under det kalla kriget.

Sant. Men den Ryssen var inställd på ett skarpt anfall. Jag är i det närmaste helt säker på att dessa Libyska Mig-23 inte hade en tanke på att anfalla utan endast avsåg att visuellt identifiera och markera.

Speakern och de amerikanska förarna verkar anse att när de fortsätter sydvart men gör korrigeringar i sin kurs så är det faktum att MIG-23'orna också korrigerar sin kurs för att nå intercept så oerhört otäckt eller aggressivt att det är motiverat att skjuta BVR robot och sedan också jaga efter dem när de vänder och skjuta ned också den sista MIG-23.

Betänk de oräkneliga gånger som svensk jakt agerat precis som dessa MIG-23 och gjort visuell identifiering och avvisning på Ryska jaktplan. Och svenska jaktplan var då normalt sett obeväpnade förutom kanon. Kanske var dessa MIG-23 likaledes konfigurerade. Så kommentaren speakern gör om hur de fientliga planen inte lyckades avlossa sina vapen känns spekulativ. Hade de avsikt att skjuta och hade de vapen skulle jag fråga mig, jag tror nog att svaret på den frågan sannolikt är nej.

P.S Det fanns under kalla kriget en oskriven överenskommelse att man inte provade andra staters incidentberedskap med robotar hängda under vingarna. Och att vid incidentjakt var man likaledes utan robotar under vingarna. D.S

Edited by Pal

Pal: vet du vad någon av de inblandade besättningarna hade för order ? Hur menar du att en DC-3 eller en Catalina skulle kunna utgöra ett skarpt hot. för min del tycker jag de mer ser ut som Ryssen statuera exempel med de två flygplanen. Ett Mig-23 är däremot ett Jaktflygplan.

ehm, ja just det. Den ryska föraren hade order om att skjuta ned den svenska DC-3´an för att statuera ett exempel. Precis, det är det jag tycker och skriver också. Jag är istort sett helt säker på att de Lybiska Mig-23 planen inte hade en sådan order och att det dom avsåg göra var en vanlig intercept såsom svensk jakt gjort oräkneliga gånger på Ryska flygplan som flugit an mot vår kust för att provocera eller testa oss.

Pal: Jag är visserligen inte stridspilot. men jag är ganska säker på att de finns rutiner på hur ett flygplan bör bete sig i de när de skall testa fientligt luftförsvar. Sen är jag ganska säker på att ingen blir gammal som den stridspilot om den skulle agera utanför givna regler för vapen insatts. Detta oavsett vilket flygvapen personen tillhör. Har du kollat filmerna, De libyska piloterna beter sig som de är ute efter bråk och får det.

Exakt hur illa menar du att Libyerna skulle tillåtas bete sig innan de blir bekämpade ?

Edited by speculatores

Jag har inget emot att man skjuter ned Libyer. Särskilt inte om man rent politiskt vill täppa till truten på en skrävlare. Men det hindrar inte ovanstående film att avslöja för mig att piloterna i Mig-23 planen men största sannolikhet avsåg göra en intercept in till visuell identifikation och utan avsikt att bekämpa. Normalt gör man ju så rätt ofta, det finns liksom ingen dramatik i att den som flyger mot ett annat lands gräns blir interceptad. Att försvarande jakt kurskorrigerar för att uppnå intercept är inte speciellt dramatiskt eller otäckt, men framförallt är det inte oväntat. Så antingen var föraren mer än lovligt stressad och sköt först i en i övrigt rätt odramatisk situation eller så hade han order att skjuta först. Och BVR därtill. Det blir då lite löjligt att framställa det hela som en attack där F-14 planen försvarade sig och undkom med segern. Jag tycker det verkar mest troligt att MIG-23 planen inte hade för avsikt alls att beskjuta någon och att det kanske till och med var så att de saknade vapen förutom kanon. Som sagt, jag har inget emot att man skjuter ned Libyer. Men då kan man väl säga det då rakt ut, att Ghadaffi skrävlade en gång för mycket och nu skjuter vi ned hans skit om det kommer närmare oss än 20 km oavsett internationellt vatten eller inte.

Pal: har du missat att, trenden var att de åkte upp och visa flag, om amerikanarna då vände, så gjorde Libyerna samma sak. Skillnaden mellan att försöka nå visuell identifikation och att beskjuta ett annat flygplan, om jag inte missat något är det avsaknaden av radarlåsning och robot vid visuell identifiering.