Ramirez Posted February 7, 2013 Report Share Posted February 7, 2013 Vet inte om det här är rätt forum att skriva i. Men utbildningstecken för olika vapensystem, robot 57, ksp90/58, Grg etc. Finns det något liknande märke för granattillsats, AK5C/GRT märke dylikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordor Posted February 7, 2013 Report Share Posted February 7, 2013 Svar nej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
32LvTropp Posted February 8, 2013 Report Share Posted February 8, 2013 Men du kan ju alltid be Nametag göra ett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ramirez Posted February 10, 2013 Author Report Share Posted February 10, 2013 32LvTropp Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted February 10, 2013 Report Share Posted February 10, 2013 Vad ska man ha sånt till? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
32LvTropp Posted February 10, 2013 Report Share Posted February 10, 2013 För att det är kul att ha kanske, varför har man märken, äkta eller moral? Jag har min judeväska full med märken från diverse platser jag har tjänstgjort eller utbildats på, om någon på skoj hade gjort ett utbildningsmärke för 40/48 så hade jag kunnat tänka mig att sy på det på väskan också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 12, 2013 Forumsledning Report Share Posted February 12, 2013 Vet inte om det här är rätt forum att skriva i. Men utbildningstecken för olika vapensystem, robot 57, ksp90/58, Grg etc. Finns det något liknande märke för granattillsats, AK5C/GRT märke dylikt? Är inte PEK-märkena borttagna? Om så är fallet så finns det vad jag vet inga, per definition, "utbildningstecken" mot vapensystem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
32LvTropp Posted February 12, 2013 Report Share Posted February 12, 2013 "Laws are for the guidance of wise men and the blind obedience of fools." (Solon, Atens laggivare d. 559 f.kr) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted February 12, 2013 Report Share Posted February 12, 2013 En del kanske inte nöjjer sig med att ha en utbildning bakom sig utan vill även visa det öppet för allmän beskådan bland de som inte ännu har respektive utb. Jag ska låta nametag brodera ett märke som visar att jag lärt mig Ladda patron ur. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Airboy80 Posted February 19, 2013 Report Share Posted February 19, 2013 Ska maila nametag och kolla om de kan göra ett ovalt Radio 180 samt DART märke! Ett skyddsmaskmärke borde de väl dessutom kunna ta fram. Alla har ju inte utbildats i skyddsmasktjänst än. Exempelvis de som gör sina första GSU-veckor. Kan va kul att knalla runt med ett märke och visa dem att man har den utbildningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Renown Posted February 19, 2013 Report Share Posted February 19, 2013 Hehe, får lite scout-vibbar här, kniv och yx-märken torde väl också gå att ordna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
32LvTropp Posted February 19, 2013 Report Share Posted February 19, 2013 Ska maila nametag och kolla om de kan göra ett ovalt Radio 180 samt DART märke! Ett skyddsmaskmärke borde de väl dessutom kunna ta fram. Alla har ju inte utbildats i skyddsmasktjänst än. Exempelvis de som gör sina första GSU-veckor. Kan va kul att knalla runt med ett märke och visa dem att man har den utbildningen. Nu är det väl inte meningen att man skall knalla runt med de märkena, de är väl i huvudsak avsedda som en kul grej till väskan, ryggan eller shadow boxen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Airboy80 Posted February 19, 2013 Report Share Posted February 19, 2013 Ja, jag kanske bara inte ser humorn i det. Men sen är jag ju en gammal gubbe.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted February 20, 2013 Report Share Posted February 20, 2013 Är inte PEK-märkena borttagna? Om så är fallet så finns det vad jag vet inga, per definition, "utbildningstecken" mot vapensystem. Tänkte samma sak. Var väldigt länge sen jag såg något guldmärke eller överlevnadstecken på höger arm. Det ända man sett sen ett år tillbaka är bågar (typ Stridssjukvårdare, ajb mm och utb-tecken typ KJ, FSKJ mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted February 20, 2013 Report Share Posted February 20, 2013 "Granen" har ju utgått så det är därför den inte är så vanlig längre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 20, 2013 Report Share Posted February 20, 2013 Tänk om folk kunde hålla sig till saklig debatt istället för att göra sig löjliga över en fråga. Om nu tycker det är fjantigt med diverse märken så må ni göra det men håll det för er själva och håll er till att diskutera sakfrågan. The Swede C Kasunen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted February 20, 2013 Report Share Posted February 20, 2013 (edited) Tycker det är en helt legitim fråga som Swede påpekat.Nametag har ju andra märken, jag kommer själv att köpa Grg för min M90-permisväska. Och sy på kardborre för att ha, ...på annat... En grt vore kul, det är ju faktiskt 3-4 per (HvInsats) pluton som har dem. Sen om det blir en grttillsatts eller Ak5 med påsatt tillsatts för att sy på, så är det ju färre på för att köpa. (pust) Tycker också att FM skulle kunna införa utbildningstecken för fler saker igen. Även om man bara får bära ett på uniformen. Edited February 20, 2013 by 709 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted February 20, 2013 Report Share Posted February 20, 2013 "Granen" har ju utgått så det är därför den inte är så vanlig längre Det förklarar ju en hel del. Hur är det med äldre utb-tecken? Såg tex 05 ett bergsplutonmärke (ett ovalt märke med en isyxa) är de funkis fortfarande? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
32LvTropp Posted February 21, 2013 Report Share Posted February 21, 2013 Ja, när försvann utb tecknen till fältuniform egentligen? Och finns det några kvar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 21, 2013 Report Share Posted February 21, 2013 Utbildningstecken finns kvar i allra högsta grad, men det är äntligen uppstyrt så att det idag är de utbildningstecken som finns i metall till m/87 som även finns som tygmärken. De flesta lokala påhitten är med andra ord borta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
32LvTropp Posted February 21, 2013 Report Share Posted February 21, 2013 Där ser man. Det fanns ju inga utbildningstecken när jag gjorde lumpen, så jag har aldrig ägt några. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted September 18, 2013 Report Share Posted September 18, 2013 Någon som vet vad som gäller för bågen 'INSTRUKTÖR'? Finns den i annan version än den svarta med gul text? Tilldelas vid förordnande, eller? Hur ser du på att enskild tar eget initiativ vad det gäller detta märke i fall att formell utbildning finns men man verkar under en organisation som själva är dåliga på att ta tag i sådana detaljer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordor Posted September 18, 2013 Report Share Posted September 18, 2013 Har sett med grön botten och svarttext också, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted September 19, 2013 Report Share Posted September 19, 2013 Då är frågan om och när vilken version som är tillämpbar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted September 20, 2013 Report Share Posted September 20, 2013 UniBest reglerar väl mmärkens bärande på uniform? Annars föreslår jag att du mejlar protokollavdelningen på HKV. /JE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted September 21, 2013 Forumsledning Report Share Posted September 21, 2013 Någon som vet vad som gäller för bågen 'INSTRUKTÖR'? Finns den i annan version än den svarta med gul text? Tilldelas vid förordnande, eller? Hur ser du på att enskild tar eget initiativ vad det gäller detta märke i fall att formell utbildning finns men man verkar under en organisation som själva är dåliga på att ta tag i sådana detaljer? Det är inget utb.tecken och något lokalt påhitt. Jag vet inte syftet med bågen heller då det den säger ingenting. Det finns heller ingen FM-utbildning som heter "instruktör" så det blir svårt att som 3e part veta vad man ska förvänta dig av någon som bär märket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted September 21, 2013 Report Share Posted September 21, 2013 Du menar att de instruktörsutbildningarna som hålls av HvSS, FU och internt på utbildningsgrupperna inte räknas som FM-utbildning? Vad är de då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted September 21, 2013 Report Share Posted September 21, 2013 (edited) Jag tror att vad Kimster menar är att intruktörsbågen är intetsägande då det inte framgår vad bäraren är instruktör i: är det instruktör i handsanitet, prickskytte, diskning, eller väntläge? Hans kommentar säger alltså inget om instruktörsutbildningarna utan endast att en instruktörsbåge som endast säger "instruktör" i sig är intetsägande och till ingen nytta. Edited September 21, 2013 by Yxa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted September 21, 2013 Report Share Posted September 21, 2013 Förvisso sant men instruktörsutbildning börjar ju alltid på en allmän grund innan du går på särskilda saker. Märken överhuvudtaget och i synnerhet utbildningstecken fyller väl inte särskilt stor funktion. Jag har även sett en båge med texten skjutinstruktör. Frågan är bara om du är instruktör på ak, ksp, överlevnad och tgb, vad ska du då ha för instruktörsmärken (om du ska ha något)? Om du inte är Hv-/Fu-ungdom, soldat, befäl eller anställd utan bara instruktör kan jag se en viss nytta med en märkning som förklarar din närvaro, medverkan, uppgift och utbildningsnivå under övningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted September 21, 2013 Report Share Posted September 21, 2013 En fråga som jag funderat över ett tag rörande utbildningstecken. Jag har sett att vissa pansarofficerare bär ett tygmärke med en stridsvagn 122 och två till tre stjärnor. En stjärna ska representera en position på vagnen som bäraren har utbildning på. En stjärna för förare, en stjärna för skytt osv. Min fråga är om detta är ett godkänt "utbildningstecken" eller lokalt påhitt? Detta då jag endast sett detta på officerares axlar och inte i något reglemente över huvud taget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts