Jump to content

Utbildningstecken


Ramirez

Recommended Posts

Förvisso sant men instruktörsutbildning börjar ju alltid på en allmän grund innan du går på särskilda saker.

Märken överhuvudtaget och i synnerhet utbildningstecken fyller väl inte särskilt stor funktion.

 

Jag har även sett en båge med texten skjutinstruktör.

 

Frågan är bara om du är instruktör på ak, ksp, överlevnad och tgb, vad ska du då ha för instruktörsmärken (om du ska ha något)?

 

Om du inte är Hv-/Fu-ungdom, soldat, befäl eller anställd utan bara instruktör kan jag se en viss nytta med en märkning som förklarar din närvaro, medverkan, uppgift och utbildningsnivå under övningen.

Det finns instruktörsutbildningstecken för några funktioner men de bärs sällan. Tex. så tog man fram ett för TS9000 med texten TS9000 och under stod det instruktör.

 

En båge som det bara står instruktör ger ju inget eftersom det precis som innan sagts inte ger någon info. I det sammanhanget är instruktör en uppgift.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 4 weeks later...

Om vi pratar rena utbildningstecken så är det ju inget omöjligt åtagande. Alla dessa är ju fastställda av HKV och därmed finns också en spårbarhet. Till dessa hör utbildningstecken för t ex Fskj (Örnen), KJ (Gaffeln), Flygbasjägare, Undsäk (Facklan), Jägare (endast AJB/K4/I22/K3-Jbat).

Går vi däremot in på utbildningslinjetecken så blir det mer av en djungel då dessa är upp till respektive förband att fastställa. Till dessa hör t ex K3:s Jägarbåge tilldelad efter 2001, Tross, GRK, Insats, Pansarskytte etc.

 

Ni får be om ursäkt om jag slår in öppna dörrar för vissa! Avsikten är inte att skriva folk på näsan, utan att förtydliga skillnaden som är väldigt obskyr ibland...

 

För övrigt hade jag gärna sett ett sådant initiativ på medalj.nu Lt P. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...